Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Jolanta

Trådstartare
Jag var hos arbetsförmedligen för 3 veckor sen, för att uppdatera mina uppgifter. Jag kom dit, sa att jag går på havandeskapspenning, och sen kommer gå rakt på mammapenning. Då sa damen på ams att då ska du inte vara inskriven här, för nu tillhör du annan myndighet.

Jag har jobbat timtid i mer än 2 år, och fått 3 månaders vik åt gången, och jag har varit inskriven hos ams hela tiden. Nu går mitt sista vik ut vid jul, kan det då påverka min mammapenning att jag inte är inskriven hos ams efter det? För isåfall fattar jag inte varför hon sa att jag inte skulle vara inskriven nå mer...

Om det spelar någon roll så har jag BF om en vecka, alltså kommer jag vara mammaledig när mitt vik går ut

Hoppas att någon fattar vad jag menar
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Du ska inte vara inskriven hos arbetsförmedlingen när du är mammaledig. Då får du ersättning från försäkringskassan. När du åter blir arbetssökande går du till af och skriver in dig igen.
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Ah, okej.... Så då gjorde hon rätt ändå!
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Som jag förstått det så skall man vara inskriven på AMS när man är sjukskriven, jag är sjukskriven till och med den 20 oktober, från och med den 20 oktober börjar jag gå på mammapeng, mest för att jag inte orkar krångla med några dagar hit eller dit om jag skulle gå över tiden.

Jag är timanställd, men utan att gå på vik. Jag tar de timmar jag får och det blir ungefär 75%. Det jag jobbat i år räknas inte på min mammapeng, utan det är det jag deklarerat förra året som räknas (gratulerar Anna, du har just åkt på en nitlott). Förra året hade jag ett sabbatsår och levde på sparade pengar och lite småjobb här och var.

Men jag behöver INTE vara inskriven på AMS medans jag är mammaledig i alla fall. Så sa de till mig när jag var där och såg ut som ett stort frågetecken.
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

För det första är man inte inskriven på ams som ju betyder arbetsmarknadsstyrelsen. Man är inskriven på af, arbetsförmedlingen. Och ja, när man är sjukskriven ska man vara inskriven. Det är skillnad med föräldrapenning. Det är ju en form av lön.
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Min FK tant ökade på min årsinkomst med 30 000 :crazy: Enligt min deklaration från förra året så hade jag 170 000 i årsinkomst. Jag har bara jobbat 1 månad heltid, alla andra har varit ca 70-80 % När FK tanten ringde så sa hon att eftersom jag varit arbetssökande heltid så skulle jag ha ersättning som om jag jobbat heltid, vilket tydligen ökade upp min ersättning.
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Oj, jag tog ams från den andra tråden "tusen frågor", visste inte vad det kallades... :o
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Korrigerade bara för att det var fler som hakade på. Det är inte så jäkla lätt med alla myndigheter!:)
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Det absolut viktigaste är att du inte får något glapp mellan inskrivningarna i AF och FK eller när man slutar en anställning eller studier och inskrivning för då går man miste om SGI:n (sjukpenninggrundande inkomst). Det gäller alltså att göra en omedelbar åtgärd.

Jag förstår att det kan vara krångligt med vilken myndighet som gör vad. FK handlägger socialförsäkringen vilket innebär att man t ex kan kompenseras för inkomstbortfall vid sjukdom, föräldraledigt osv. Detta är inkomstprövat = viktigt att se till att FK har rätt SGI för att rätt försäkringsbelopp ska kunna utfalla. Det kan även innebära att få ekonomiskt stöd vid långvariga tillstånd där ekonomin behöver kompenseras som vårdbidrag, bostadsbidrag osv. medan AF är en arbetsmarknadspolitisk instans där syftet är att komma i sysselsättning och under tiden kan man kompenseras ekonomiskt genom akassan. Det är alltså inte AF som betalar den utgiften.
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Så samma dag som jag slutar vara mammaledig så ska jag skriva in mig hos AF igen?

Men hur gör jag om jag tex om några månader bara vill vara ledig ex måndag och tisdag, och försöka jobba resten? Ska jag redan då vara inskriven hos AF?
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

skriv in dig igen första dag du inte är mammaledig efter barnets 1-årsdag.... så skyddar du sjukpenning, a-kassa, föräldrapenning osv.

du kan ju stämpla och jobba innan barnets 1-årsdag såklart men då måste ngn annan ha barnet, a-kassan vill säkert ha intyg.
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Men om sambon tar ut pappadagar tex onsdag torsdag, då borde väl jag kunna jobba de dagarna?

Äsch, jag känner mig helt på pluto med det här... :crazy:
 
Sv: Arbetsförmedlingen och föräldraledig

Men om sambon tar ut pappadagar tex onsdag torsdag, då borde väl jag kunna jobba de dagarna?

Äsch, jag känner mig helt på pluto med det här... :crazy:

Ja :)
Du kan även gå och jobba om pappan är ledig en dag, men då kan du ju inte vara mammaledig själv..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 059
Senast: ako
·
Skola & Jobb Tänker att det finns väl någon här som vet hur jag ska göra :) Har jobbat i sommar (3 månader) och hade sista dagen igår. Därmed räknas...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: MM
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 776
Senast: lewellyn
·
B
  • Låst
Övr. Barn Jag har en 12-årig pojk (M), som blir 13 om nån vecka. (M) fick en tjej (3 år äldre) i julas. Pojken min bor hos sin far och är hos mig...
Svar
14
· Visningar
2 285
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp