Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Fenestra

Trådstartare
Ja jag tänkte höra om ni arbetar era hästar på töm?
Gör ni det regelbundet eller endast ibland?
Som problemlösare eller/och för att lära in nytt?
Vilket arbete gör ni på töm etc?
Berätta om hur ert arbete på töm ser ut samt vilket ert fokus brukar vara.
Ta gärna med bilder om ni har från ert arbete.:)

Sv: Arbetar ni era dressyrhästar på töm?

Ja, jag tömkör 1-2 dagar i veckan. Jag gör det för att få omväxling och för att t ex stärka hästen i övergångar (som vi håller på med nu). Jag tycker att det är bra att se hur hästen rör sig och bra för hästen att hitta sin egen balans. Det känns också bra att inte sitta på hästen varje dag. Jag kör sidvärts, längs fyrkanten, skär av hörnlinjen etc. Övergångar tränar vi på voltspåret.

Vad brukar du ha för tömsättning samt vilken typ av gjord?
Vet att det varierar med vilken typ av häst man har samt om hästen har lätt att gå högt eller lågt etc..
Kul att du tömkör regelbundet!

Jag tömkör min femåring! Jag tycker det är viktigt för hästen att få arbeta utan ryttare ibland. Jag är inte jätteduktig på att tömköra så vi jobbar mest på volt, lite lösgörande, övergångar osv. Lägger ibland in lite bommar. Jag tycker det är skönt att inte alltid "behöva" rida, utan om man är lite trött någon dag eller är förkyld så det inte finns någon energi att rida, då slänger man på tömkörningsgjorden och det blir lite jogging i stället. Tycker precis som Ante att det är kul att se hästen från marken!

hstarna-124_32284834.jpg

hstarna-100_32285153.jpg

Använder en tärnsjögjord och tömsättningen ser du ju.

Edit: tömkör ca en gång i veckan.

Jag tömkör för variation, och för att jag inte är så fötjust i longering. Är inte speciellt duktig på att tömköra, men jag lär mig=) Blir i perioder jag gör det, mest vintertid när det är svårt med variation pga halt/stenhårt underlag.

jag tömkör minst 2 gånger i veckan. Det är nästan lite underskattat med tömkörning idag och jag hoppas på att fler får upp ögonen för det i framtiden.

Jag använder mig av tärnsjös ae gjord med stående ringar. En bra gjord gör allt så mycket lättare! Lädertömmar är ett måste för att kunna ge korrekt eftergift i munnen. Jag har vanlig tömsättning på utsidan, dvs från bett till hand genom översta ringen. På insidan har jag från gjord genom bett till hand. Höjden vid fastsättningen på insidan brukar jag variera beroende hästen.

När jag tömkör min häst så tränar vi mycket övergångar, sidvärtsrörelser, bommar osv. Jag är så förtjust i att tömköra runt runt på volt hela tiden utan vi arbetar mycket på fyrkantsspåret. Hästen får anpassa sig efter mitt temop! I galopparbete blir det lite mer stora volter där jag slipper kuta efter lika mycket. När det blir samlande galopp kan jag köra ut hästen på spåret igen. Mina hästar lyssnar otroligt bra på rösthjälper vilket nästan är förutsättningen för att få till ett bra arbete på töm. Stärkande arbete så som skritt-galopp-skritt och halt-trav-halt-galopp är bra övningar att göra på töm. Hästen har ingen tyngd på ryggen utan kan arbeta fritt.

Sidorörelser är mycket bra att träna på från marken, du ser hästens ben och märker direkt när den blir för böjd eller tappar ett ben. Hästen är även uppmärksam på vart du är och på ditt kroppsspråk.

Bommar är också bra övning att utföra på töm. Jag brukar göra små banor ibland med några travbommar, skänkelvikning, galoppfattning, galoppbommar. Det gäller att både jag och hästen är helt 100 fokuserade för att få in allt på rätt plats. Men när det väl sitter och allt stämmer är det oerhört kul! Minder hopp över cavalettiblock brukar vi träna på också, ex hoppning på stor volt.

Min ena häst kan vara lite fladdrig och dominant. Vill gärna testa sin plats i rangordningen. Efter ett pass tömkörning är han from som ett lamm och följer minsta lilla vink även utan grimma.

Jag har en Chetak-gjord (påminner om Tärnsjös) och lädertömmar ifrån Globus. Jag har rak tömsättning på yttersidan (från mun - genom ringen - till handen) och ledande töm på insidan (från hand - genom bettringen - till ringen). Brukar använda de nedersta ringarna på min häst då han gärna blir hög i formen och jag vill ha honom lägre. När jag byter varv byter jag tömsättning.
Har tränat en hel del för Emma Starck - det har hjäpt oss jättemycket i ridningen att jag har tömkört. När jag köpte honom var han 5 år och då tömkörde jag 3 dgr/vecka för att stärka upp honom.

Det både roligt och svårt att tömköra då det är en hel del precision för att kunna göra det man tänkt sig på rätt ställe och få till det som man tänkt sig.

Det råder stor kunskapsbrist hos hästfolket om hur bra och stärkande tömkörning är om man vet hur man ska göra. De flesta tror nog att det är likvärdigt med longering, det är synd tycker jag.

Hur gör ni för att träna sidvärtsrörelserna ?

Jag önskar att jag var duktig på tömkörning men det blir mest på volt.
Problemet både i ridning o på töm är att hästen lätt blir lite oengagerad och lägger sig på i handen istället för att bära sig själv.
Tränar mkt övergångar men skulle vilja kunna träna lite mera sidvärtsrörelser för att få ut mera lösgjordhet.

När du ska göra sidvärtsrörelser så är det din position till hästen som är det viktigaste. Hästen ska flytta för ditt kroppsspråk och rumpan ska alltid flytta bort från dig.

Ska du göra skänkelvikning så placera dig ganska nära hästen i början men på sparkavstånd. Du ska vara lite bakom gjorden mot bakdelen. Gör halvhalter på ytter och fokusera på innerbakben. Hästen rör sig framåt och flyttar dels för halvhalten och dels för din position. Du går mot hästens sida och "tränger" ut den. Svarar hästen dåligt så kan du ta ett spö som hjälpande hand och föra mot hästens has som utdrivande hjälp. Hästen behöver vara väl framme för hjälperna för att få till en bra förflyttning. Att dra ut hästen fungerar inte!

För slutor och öppnor är det lättast att börja längs fyrkantsspåret. Även här gör du halvhalter men du placerar dig snett bakom hästen. Tänk dig en korrekt öppna, på hästens bensättning. Du ska vara ungefär vid frambenens spår fast bakom hästen. Hästen flyttar baken från dig och går på dubbla spår. Även här kan du förstärka din position med spö mot hasen för att få hästen att flytta rumpan.

Jag arbeter alltid hästen på yttertömmen och styr med inner. Eftersom jag alltid använder mig av lädertömmar så har du en jämn kontakt med munnen och behöver på så sätt inte mer än hålla lätt i tömmen. När hästen är framme för hjälperna behövs inte mer kontakt än att du håller lätt i tömmen. Hästen ska lyssna på rösten och på din position. Var noga med att använda samma röstkommandon varje gång och ha olika tonfall för olika saker. Träning ger färdighet!

Om hästen lägger sig i handen så gör mera tempoväxlingar och halvhalter. Undvik hjälptygelsättningar på tömmen och använd 2delat bett eller ett rakt. Jag använder mig inte av tredelat bett i tömkörning då det har tendens att dras för mycket i munnen. Fungerar hästen på ett rakt så använd det!

Hoppas du blev lite klokare! :idea: Du kan pma om du vill ha mera råd och tips!

Ante

Håller med om att folk jämställer tömkörning med longering, vilket är het galet fel! Longering är "avrastning" av hästen i för det mesta okontrollerat tempo inspänd på ovala volter. Tömkörning är stärkande arbete!

Åhh tack för all info!

Har precis börjat med min a-ponny och jag har vanliga longerlinor och det ..suger verkligen om man får lov att säga så. Trodde jag skulle klara mig på det men dels så är de fladdriga, man får inte rätt känsla om mkt riktigt så blir eftergiften riktigt sunkig.
Kommer köpa lädertömmar.
Tanken är ju att också hblingarna ska tömköras sen men jag upptäckte att det här var riktigt kul.. men svårt! Så lilleponnyn kommer få ägera "försökskanin":o (stackars ponny)

Att tredelat bett inte var bra visste jag ej och hade tänkt köpa till honom tredelat med parrerstänger. Tvådelat bett vill jag helst inte använda alls då jag inte gillar dem men kanske ska kika på rakt bett också?

Jag tömkör mina hästar i perioder.

och dom är alltid super att rida dagen efter =)

särskillt bra om dom är lite spända. så brukar dom lossa gott efter en stund i töm.

Tömkör min 5-åring cirka 2 ggr/vecka. Både ute i naturen och på banan. Tycker att det är ett jättebra sätt att "rida från marken". Har tagit ut tränare ett par gånger, eftersom jag inte är någon stjärna, och det kan rekommenderas :laugh: Jobbar med övergångar, kommandon, vägar, skänkelvikning tex.

Bild från i höstas:
23679387.jpg

Jag tömkör en hel del och har tränat för både Bo Jenå och Marie Kahrle. Tycker att tömkörning är en skonsam effektiv träning som är väldigt rolig! För närvarande tränar jag mycker rakhet och är noga med spårningen. Mycket övergångar och halter. Alltså precis samma som när jag rider. Däremot har jag i princip slutat med skänkelvikningar ut till spåret. Min påll lärde sig det väldigt snabbt och så fort hon kommit in på kvartslinjen har hon kastat sig ut till spåret i en vacker skänkelvikning och har förekommet mig alldeles.

Så här sätter jag tömmen på båda sidor. Så kan jag byta varv ofta och i arbetet. Har en Chetak-gjord och lädertömmar står högt på listan.
25173177.jpg

har du tömmarna så där så är det oerhört lätt att du låser fast hästen eftersom det blir en stum graman. Du kan inte göra samma snabba eftergift på töm med gramanen som du gör från ryggen. Rekommenderar inte att ha tömmarna sådär!

Du får heller inte den mjuka kontakten i munnen eftersom du låst hästen via munnen.

Modett
Trevlig form på hästen, ser ut att bjuda fint till bettet!

Jag har inte häst längre men tömkörde mycket då jag hade och fick en del lektioner i det. Jag tycker att det är jätteviktigt att inte "longera med tyglar", dvs att tömköra hästen runt runt. När jag tömkör/tömkörde använde jag hela ridbanan och ridhuset utom i galoppen då det blev svårt att hänga med.

Det är viktigt att hästen är så lösgjord att det inte är mer i handen än om man skulle suttit på den och ridit den, ökningar och minskningar fixar jobbet och en häst som är lätt i handen! Tycker tömkörning är kalas, man ser hur hästen rör sig och vad man behöver jobba på mer.

Tömkörde kanske 2 ggr/vecka då jag hade häst.

jag tömkör minst 2 gånger i veckan. Det är nästan lite underskattat med tömkörning idag och jag hoppas på att fler får upp ögonen för det i framtiden.

Jag tycker nog tvärtom att det tömkörs mera idag än förr då det var mest longering, för att inte tala om perioder när pessoaselen var populära:crazy:

Själv tömkör jag för lite, jag borde göra det mera. Det är fantastiskt bra och man ser precis hir hästen arbetar och har nytta av det i ridningen.

I höstas och vintras tömkörde jag unghästen jag red en period (och tyvärr inte har tid med längre:cry:) väldigt mycket, det var så otroligt bra nr vi byggde upp honom.
Ska ta mej i kragen och tömköra mera igen nu blir det inte ens en gång i veckan, mest för att jag rider ute så mycket denna årstid.

Jag tömkör helst med tömmarna direkt från bettringarna till ringen till handen. Men Det händer att jag ändrar under passet utifrån behov för att det är något som är svårt att komma åt, tex.

Det där blir ju väldigt skarpt och svårt att få en bra kontakt och ärlig form:confused: Nån gång fäster jag innertömmen så en stund vid behov, men aldrig båda, det blir väldigt skarpt.

Tömkör min 5-åring cirka 2 ggr/vecka. Både ute i naturen och på banan. Tycker att det är ett jättebra sätt att "rida från marken". Har tagit ut tränare ett par gånger, eftersom jag inte är någon stjärna, och det kan rekommenderas :laugh: Jobbar med övergångar, kommandon, vägar, skänkelvikning tex.

Bild från i höstas:
23679387.jpg

Kanontrevligt ser det ut! Riktigt riktigt fint! Ni är en förebild inte ofta man ser en så trevlig form, dessutom utan ngra inspänningar och jox! :bow:

Jag tömkör min, allt från 1-2 ggr/vecka till ca en gång i månaden, det beror lite på vart vi är i arbetet och vad som passar in. Gör det som omväxling i dressyrarbetet och mycket för att det är bra att se hästen från backen och se hur den arbetar utan ryttare på ryggen. Jag tömkör över hela ridhuset/paddocken, mycket raka spår såväl som sidvärts, galoppfattningar, galopp-skritt, mycket tempoväxlingar osv. Min häst är en van herre på töm, så han kan bli lite bekväm av sig, så jag måste aktivera hela tiden för att han ska jobba på.
Använder reptömmar, och "klassisk" tömsättning, fast jag värmer oftast med liksidig spänning, dvs tömarna bara rakt från bettringarna via gjorden till min hand, sen spänner jag om och jobbar i bägge varv.
Tycker till skillnad från många andra att lädertömmar blir stumma och otympliga. Man måste hitta en lagom tyngd och tjocklek på reptömmarna, de får inte vara för tunna och slängiga. De ligger väldigt lätt och smidigt i handen.

Här kommer en dålig bild på min:
Tm00065.jpg

Fiorano: jag skulle inte använda gramanspänning. Du låser hela huvudet på hästen och det syns även mkt tydligt på uppställningsbilden.

Jag tömkör 2-3 gånger i veckan just nu. Har gjort det sen i våras och det har varit väldigt bra för framåt-nedåtsökningen på hästen. Tömkör med samma inspänning som Fiorano då det än så länge funkar bäst på min häst. Hon går avslappnat och i en bra form då. Vid uppvärmning så har jag oftast linorna fästade under magen istället för i sidorna för att hon ska gå i en låg form med lång hals.
Vi tränar mycket på övergångar, skritt-trav-halt-galopp i växlande ordning. Jobbar korta stunder med att samla upp henne och sen att hon går ner i formen. Tempoväxlingar.
Bitvis ändrar jag även tömsättningen så att den blir som Modetts. Ska jag köra på fyrkantspåret så ändrar jag den dit då den annars blir för skarp och hon kryper under och skiter i bakbenen. På voltspåret funkar den dock ypperligt.
jag tömkör med en globusgjord och lädertömmar uppsydda av sadelmakare. Tömmarna är super.

Till alla som har åsikter om hur jag sätter tömmarna. Jag har tränat för Bo Jenå och tränar regelbundet för Marie Kahrle och båda vill ha min häst i denna tömsättning. Med tanke på deras kunskap och erfarenhet tar åt mig deras kunskap mer än några som sett en bild på hästen.

Dessutom tycker jag att det är så mycket bättre att ha en tömsättning som gör att man kan byta varv ofta istället för att fixa med tömmarna varenda gång man ska ändra håll.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 195
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 001
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd