Sv: Arbeta vid hand
När jag ska börja jobba hästar vid hand tänker jag så här:
Vilket signalsystem vill jag ha? Varför?
Därefter måste samma signal alltid betyda samma sak.
Som jag ser det på din film är du lite okonsekvent i ditt signalsystem. Både i handen och i kroppen.
Jag börjar på en stor volt ca 20-meters. Det gör jag för att få lagom böjt spår. Så hästen får lätt att balansera sig.
När jag böjer hästen vill jag inte bara att den ska böja sig i halsen. Jag vill att den ska lägga balansen i manken mer ut än de naturligt gör på böjt spår.
De vill gärna lägga balansen på inner fram.
Jag vill på sikt ha dem på ytter bak mer.
Därför börjar jag med att lära dem att flytta sig utåt undan innertygeln.
Då måste min hand gå i riktning mot bogen, inte in mot mig. Går handen in i ledande påverkar man balansen i dem så att de kommer mer på inner fram och då släpper ytter bak av. Istället för tvärtom.
Jag ber dem därför att kliva utåt med hela framdelen undan innertygeln. Inner framben ska kliva ut. När det gör det kommer balansen i manken läggas om mer mot utsidan. Så småning om kan man då kontrollera balansen i manken(och då i hela hästen) endast genom små, små signaler i ena tygeln.
Man kan då lära sig flytta bort hästen från en obalans mot ena sidan.
Och om man lär in att de alltid ska fråga en fråga "får jag göra volten större?" får man en häst som går upp till yttertygeln.
Använder man den också på samma vis som innertygeln kan man balansera hästen mellan tyglarna och sen använda skänkeln till att lägga in energi och påverka bakben med.
Det de flesta gör då de arbetar med böjning är att de inte lär in detta först. Då blir böjningen heller inte bra.
Böjning för mig handlar om att aktivera böjreflexen. Så att när man ställer i nacken ska inner höft komma fram och då iom det ytter bak komma in mer i bärighet.
För att det ska funka som bäst måste hästen vara i balans. Man kan inte släppa igenom en reflex om man inte är i balans och genomsläpplig.
För mig ska böjningen komma genom att jag placerar hästen rätt. Det gör det om man lär in enligt det här sättet. Då behöver man inte gå och peta på punkten vid kotorna och man kan ta samma signalsystem direkt med sig upp i sadeln. Man behöver inte byta. Man kan dock använda den punkten för att lära dem flytta ut i början. För den funkar till det med.
Så lite kortare:
Din hand måste vara konsekvent. Ska hästen bort eller till tygeln? Vilken riktning måste handen då gå?
Din kropp måste vara i färdriktning. Och om hästen ska kunna hålla ett jämt tempo måste du kunna hålla det själv.
Hästen måste balanseras up utåt. Nu tappar den balansen innåt och linkar då lite snudd på orent. Större volt gör det lättare för en grön häst.
Jag skulle också stanna hästen, pausa en stund stillastående innan jag byter varv. Så jag är den som ber hästen gå, stanna, byta varv etc. Inte så att hästen rullar på av sig själv.
Lycka till med din söta häst!