arbeta unghäst lång och låg...

lovehorses

Trådstartare
HJälp mig att reda ut en sak, de känns som om bara jag tänker så här just nu i min bekantskapkrets.

Om man har en säg unghäst, man har ridit in den i alla gångarter, den har fått upp en kondis, lyssnar på skänklar m.m.
Är det för tidigt att börja med att de ska jobba "lång och låg" då?
alltså näsan ner och ryggen upp, böj lite på nacken i volt.
Alltså nu pratar vi om att bara typ visa dem var man ska ha näsan, inget hård arbete och krav, introduktion av de. Leker fram arbete.

Jag tycker nämligen de men när jag pratar med vissa i min bekantskap så blir de så till sig och tycker det är för tidigt.
När ska man börja med det då?O_o

Sv: arbeta unghäst lång och låg...

Men va? Måste hästen ha gått ett visst antal mil eller nåt innan man jobbar med en form?

Nä, jag brukar kräva någon form av form rätt tidigt. Om den är riden i alla gångarter och är stabil med det, förstår skänklar och har kondis, vad är det att vänta på?

De har varit prat om att de är för unga för att klara/orka de. Att man inte förstör hästen för tidigt.
Tycker man förstör hästen mer om man inte tänker lång och låg tidigt. Då blir det ju jobbigare senare i livet för dem gissar jag.

Ja precis. De måste ju använda rätt muskler från början, annars blir det väldigt jobbigt framöver.
Sen ska man ju inte kräva en supersamlad form i flera timmar, men lång och låg är inga problem.

Hur ska hästen annars gå menar de, som en stjärnkikare?

Ja men typ stjärnkikare eller så får de välja själva vilken form.
Nej ingen superform och inte timtals utan bara hitta "ner knappen".;)

Följdfråga: finns det någon ras man ska vänta med lite innan de börjar arbeta lång och låg?

Min unghäst som är riden i skritt och trav (alltså, inte ens alla gångarter) arbetas redan nu med tanke på lång och låg. Jag vill ha en häst som söker sig framåt, nedåt. Sen därmed inte sagt att hon statiskt går lika hela tiden. Det behövs inte att hästen går som en stjärnkikare de första åren för att den ska kunna hålla som ridhäst senare. Tror istället att det är bättre att de så tidigt som möjligt får börja få in tanken på att arbeta i en vettig form.

Den "arbetar" inte när den går lång och låg. Det är en avslappnings- och lite stretch-form. Det handlar inte om samling när man lägger ned dem där.

Överhuvudtaget tycker jag man bör vara försiktig med att lägga unghästar under inridning någonstans "uppifrån" så att säga. De ska ridas framåt i remontform, och lära sig starta, stanna, svänga.

När de själva bjuder på den låga formen så berömmer man, och lär in signalen. Det brukar inte vara några stora problem om den som rider in vet vad hen gör. :)

Det beror ju på hästen, hur den är byggd och vad den har lätt för.

Min häst kommer nog vara bortåt 6-7 år innan han kan bära sig någerlunda i lång och låg form. Han är istället med en rätt så hög nacke och jobbar alldeles utmärkt då. Min tränare tycker inte heller att jag ska jobba honom lång och låg, så man måste utgå från vad man har för häst.

Vissa hästar ska man börja jobba långa och låg tidigt, andra dröjer det väldigt länge med. Men form, eller som jag brukar välja att säga istället, balansera hästen är det i princip aldrig för tidigt att börja med. Takt och balans är det viktiga, skit i vart hästen har huvudet, med rätt takt och balans så kommer hästen jobba "i form" automatiskt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 536
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 720
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka