Arabhingstar på semin?

Mirpis

Trådstartare
Vilka arabhingstar finns det som används via semin?

Hur funkar det att använda dessa hingstar, är det enbart vissa seminstationer som inseminerar med dessa hingstar eller går det att beställa till alla verksamma seminstationer?

Skulle bli jätteglad för svar!!

Sv: Arabhingstar på semin?

I år har 2 arabhingstar verkat via färsk semin. Medalj och Sokrates.
Jag vet i alla fall att Sokrates kommer att fortsätta vara tillgänglig på semin även nästa år.
Båda har skickat till alla godkända seminstationer.
Sen finns det ju även ett gäng som har fryst, det är rätt många, men eftersom de inte används så mycket är det svårt att veta dräktighetsprocenten på det frysta.

Roligt att Medalj går på semin, har funderat en del på honom. Tror dock att han har lite för mycket massa för mina ston.

Har du några namn på de som går på frysen semin. Tycker att det är lite småbökigt att leta upp informationen på nätet och blir därför jätteglad för alla namn du/ni kan komma på.

Fast jag är tveksam om han står på semin nästa år, jag tror de gav upp i år, och gick äver till naturligt på slutet.
På fryst finns ju mängder, kolla på svenskaarabhingstar.tk för vidare info.
Men jag gissar på:
Lill Sham
Pamor
El Wodkine
Portmer
Wadim
Argo
Jag vet att det finns rätt många fler, i allafall vad jag såg i Flyinges frysbox. ;)

Polske Ecaho (Pepton-Etruria) och amerikanske EF Kingston (Padrons Psyche-The Dreamspinner) finns också liggande på Flyinge. Ecaho har otroligt bra kvalitet på den frysta seminet och har väldigt bra dräktighetsprocent.
EF Kingston står sitt första år på fruset semin och här i Sverige är det ett sto seminerat med honom, som jag inte vet om hon är dräktighetsundersökt än. Kvaliteten på seminet är dock väldigt bra och i USA har samtliga ston blivit dräktiga.

Rohara Bacara (Padrons Psyche-Sidia) finns även han på frusen semin, vet dock inte om det är någon som blivit seminerad.

Girlan-Bey (Pesal-Gracja-Bis) finns nog också på frusen semin, det har då funnits tidigare.

Mitbah Araber, som ägde Argo, har tidigare haft frusen semin på Etogram (El Paso-Etruria), Arbil (Banat-Arba), Pamir (Probat-Parma) och Parys (Tryptyk-Parma), så det finns garanterat semin kvar från flera av hingstarna.
Blommeröd Arabstuteri har på sin sida information om att de säljer frusen semin från hingsten Khidar (Ansata Sinan-Elizja) och Eldon (Penitent-Erotyka).

Det är de hingstar jag kan komma på just nu som finns tillgängliga via frusen semin som CK inte räknade upp.

När det gäller seminet, så kan jag bara tala för "mitt eget" och det samma gäller säkerligen för de flesta. Vi skickar semin från Flyinge till den seminstation du vill använda. Det enda jag skulle rekommendera är att det är en station som är van vid att använda frusen semin. Om du har några frågor kring användandet av frusen semin får du gärna höra av dig till mig.

Vänliga hälsningar,
Anette Mattsson

Är det lämpligt att använda fryst semin till ett sto som aldrig blivit betäckt tidigare?

Lämpligt och lämpligt..

Är stoet ej infekterat så hänger det inte på att hon är maidensto om hon ej blir dräktig med fryst.

Däremot så är en hel del av det frysta av tveksam kvalite, och även om hingstägarna säger att alla ston blivit dräktiga ska man även fråga om de blev det på första eller femte försöket.
Pengarna rullar snabbt iväg om stona inte tar sig direkt, och synd om problemet är dåligt fryst sperma.

Värt att tänka på att det kan skilja mycket på samma hingst, beroende på när sperman är tappad, hur infrysningen fungerat, hur det skötts när det fraktats osv.

Nu kom jag på fler:
Samsheik (som funkade superbra när jag använde det)
Santana

Håller helt med CK, det är kvalitén på den frysta seminet som är viktigt men också kompetensen hos de som seminerar!
Vissa ston tar sig bättre om de har föl vid sidan och andra ston tar sig direkt. Vissa ston blir inte dräktiga med frusen semin utan fungerar bara med naturlig betäckning. Det man ska tänka på är (precis som med människor...) att allt går inte alltid problemfritt och det är oavsett om man betäcker naturligt eller via semin...

Jag skulle rekommendera att alltid kontrollera om stoet är infekterat eller inte, det är alltför många som "slösar" med semin på infekterade ston.

Mvh,
Anette

Nu kapar jag tråden lite, ursäkta, men vill gärna fråga er erfarna om en sak till ang semin på förstagångsto.

En arabuppfödare jag känner har sagt till mig att det inte är schysst mot stoet att seminera första gången - då de inte vet vad som händer, förstår inte varför de blev dräktiga..

Men tex i halvblodsaveln finns ju "bara" semin, så där resonerar man inte så antar jag?

Nu kapar jag tråden lite, ursäkta, men vill gärna fråga er erfarna om en sak till ang semin på förstagångsto.

En arabuppfödare jag känner har sagt till mig att det inte är schysst mot stoet att seminera första gången - då de inte vet vad som händer, förstår inte varför de blev dräktiga..

Men tex i halvblodsaveln finns ju "bara" semin, så där resonerar man inte så antar jag?
Jo, jag har också hört det resonemanget och tyckte nog även så förut, men har ändrat åsikt.

Jag är en ganska krass människa och om man ska vara krass så är faktiskt hästen ett stort djur med en hjärna som ett hönsägg och är helt styrd av instinkter och hormoner. Och redan när vi avgör med vem och när hon ska betäckas så har vi tagit över naturens roll. Det som talar om för stoet att hon är dräktig är hennes hormoner. Jag tror inte att hon behöver förstå mer...

Dessutom så kan en felaktig betäckning med en tuff eller oerfaren hingst eller okunniga hingsthållare vara en väldigt traumatisk upplevelse för ett maidensto. Så jag tycker nog att man snarare ska vara väldigt noga med vem man betäcker henne med om det sker på naturlig väg första gången.

Carina på Silver Arabians

Dessutom så kan en felaktig betäckning med en tuff eller oerfaren hingst eller okunniga hingsthållare vara en väldigt traumatisk upplevelse för ett maidensto. Så jag tycker nog att man snarare ska vara väldigt noga med vem man betäcker henne med om det sker på naturlig väg första gången.

Carina på Silver Arabians

Det stämmer ruskigt bra.
Det finns ju mängder med arabston som första gången vid betäckning blir skräckslagna och tappar ståreflexen.
Har dom väl fölat en gång brukar det gå bättre med betäckningen nästa gång.

Så Limona, det är nog helt tvärt om vad din bekant säger...

Sen är ju arabston lite speciellt mot andra raser, både vad det gäller detta att bli betäckta, och det att många inte tar åt sig sina föl.

Men att det skulle vara ett samband mellan semin och bortstötning av föl är inte vad jag tror.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 173
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 992
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka