Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Tack tack för ditt svar. :bow:

Men än intressantare är alltså att kika på mödernet på respektive hingst!

Naturligtvis är mödernet det mest intressanta...det intressanta i jämförelsen med nedärvande hingstar är att åtfälja vilket möderne denne har och just för att se vilka linjer som starkt återkommer. ;)

(Jag är ju inte ny på avel så sett...jag vet innebörden av ett bra möderne.) :)

Dessutom är det intressant att se vad som speglar sej i folks olika åsikter när det gäller avel. ;) :)

*lånar min egna knapp*

Till svarande i tråden; För dem som vill svara utförligt utan att stöta sej med känsliga åsikter går det även bra att skicka P:M om ämnet. ;) :)

En hingst tycker jag inte man får glömma, dock är han inte i livet längre, och det är Eldorado.
Det finns nog ingen svensk arabhingst med så fantastiska avkommor inom galoppen och distansen.

På tal om Eldorado...så har jag sett några avkommor efter honom.Varav en som hoppar med enorma språng!

Jag har sett flera araber hoppa hinder lika höga som dem själva... så sett är jag förvånad över att man inte ser fler araber inom hopp-sporten för ponnyer.

Jag menar hittar man en arab inom ponnymått som hoppar så som dem jag sett-måtte vara guld värt!

Kan tillägga att jag har ett litet öga även på Nabor...verkar vara en intressant individ bak i härstamningarna...

...även Trypolis,Witraz,Wielek Szlem och Comet.

Vilka anser ni är de absolut 5 främsta stolinjerna i Europa?

Milgaro är väldigt trevlig...såväl utseendemässigt som exteriört(den där korta halsen du nämner stör mej inte....han har ju i allafall nacke som en riktig hingst!)Härstamningen är mkt tilltalande...en hingst att vara stolt över! ;)

Hoppas vi snart får se det nya lilla underverket!!! :d

*ständigt nyfiken på arab-bäbisar*

crazy skrev:
Kan tillägga att jag har ett litet öga även på Nabor...verkar vara en intressant individ bak i härstamningarna...

...även Trypolis,Witraz,Wielek Szlem och Comet.

Vilka anser ni är de absolut 5 främsta stolinjerna i Europa?
Sitter på jobb nu, arb. tre nätter, men återkommer med detta också ;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

crazy skrev:
På tal om Eldorado...så har jag sett några avkommor efter honom.Varav en som hoppar med enorma språng!

Jag har sett flera araber hoppa hinder lika höga som dem själva... så sett är jag förvånad över att man inte ser fler araber inom hopp-sporten för ponnyer.

Jag menar hittar man en arab inom ponnymått som hoppar så som dem jag sett-måtte vara guld värt!

Då skulle Du sett Bajano (Engano PL x Bajdea PL/Czort PL)
Uppf. Ivan Bengtsson Äg. Aniara Arabstuteri på hans tid....WOW säger jag bara...vilken hoppteknik..... :love:
Hans Delling red.....
Har dock sett fler med outstandning hoppteknik....både ston och hingstar...En hingst börjar på M..... :angel: :angel: :love:

mvh
Carina på Cesam Arabians

crazy skrev:
Milgaro är väldigt trevlig...såväl utseendemässigt som exteriört(den där korta halsen du nämner stör mej inte....han har ju i allafall nacke som en riktig hingst!)Härstamningen är mkt tilltalande...en hingst att vara stolt över! ;)

Hoppas vi snart får se det nya lilla underverket!!! :d

*ständigt nyfiken på arab-bäbisar*
En bugar och tackar.....Du är som sagt var välkommen att se honom live, för han SKA upplevas live.....för rättvisans skull....Många som dömer honom på att enbart sett bild och det kan man ALDRIG göra med någon häst.......

mvh
Carina på Cesam Arabians

PS. Arb. som sagt var tre nätter nu men hoppas kunna lägga in bilder snart....det har lossnat lite med strul-uppdat. :o

Måste bara få fråga, jag är inte alls insatt i arabhästens avel, men en bekant har en hingst som hon annonserar ut att han är "godkänd såklart", vid närmare kontroll så ser jag att hingsten fick 29poäng exteriört, satt i klass tre, kritiken var verkligen inget vidare, kan man verkligen säga att en sådan hingst är "godkänd"? :confused: Han används på alla raser...

crazy skrev:
:eek: :eek: :eek:

Hur kan överhuvudtaget använda en sådan i aveln med gott samvete!?! :devil: :devil:
Förvånansvärt många, tyvärr... :crazy: Det som förvånar mig mest är att stoägarna "köper" det. :confused:

Carina på Silver Arabians

Men till min fråga, är det helt rätt att säga att en hingst med 29p.är godkänd för avel till samtliga raser?? Om ägaren som i det här fallet annonserar med att hingsten är "godkänd såklart" kanske inte ens stoägarna ifrågasätter mera...

*jag tror inte ens det är lagligt att använda termen "godkänd" när hingsten bara är avelsvärderad*

prunella skrev:
Men till min fråga, är det helt rätt att säga att en hingst med 29p.är godkänd för avel till samtliga raser?? Om ägaren som i det här fallet annonserar med att hingsten är "godkänd såklart" kanske inte ens stoägarna ifrågasätter mera...

Har sagt det förut, säger det igen ;)
P.g.a. av WAHO (World Arabian Horse Organization), som är ett paraplyorgan för samtliga registraturer i världen, så kan INGEN arabhäst exkluderas från avel om det inte föreligger fel som ärftliga defekter.

Så även om den är avelsvärderad klass III på 29 så kan den (tyvärr) användas i avel.
Och tyvärr finns det massor av stoägare som struntar i detta....bara den är billig.... :devil:
Det finns ju t.o.m. stoägare som söker hingst för betäckning, behöver ej vara godkänd/avelsvärderad och DÅ är det olagligt.

Arabhästen avelsvärderas enligt rasvisa bestämmelser (finns att hämta på SH's hemsida www.svehast.se) (tror Du hittar hur och så i denna tråd eller andra arabtrådar) och indelas i olika klasser exteriört och ridprovsmässigt. Dessa slåss samman och så får man ett medelvärde på i vilken klass hästen ska hamna.
Många (hingstägare såväl som stoägare) tror därmed att hästen är godkänd för avel, men termiologin "godkänd" använder vi inte inom arabhästeriet....Men det låter ju klart bättre att skriva så... :confused: :eek:

Att det står godkänd för alla raser, innebär helt enkelt att oavsett vilken ras en arabhingst betäcker så kan avkomman registreras som partbred Arab i ARAB (Arab Registratur AB) och få "fulla" papper som arabkorsning.

Vill man ha hingsten godkänd för t.ex. sv. halvblodsavel, anglo-arabavel eller ridponnyavel, måste hästen avelsvärderas och godkännas av respektive förenignen enligt deras rasvisa krav för respektive ras.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag har fått chansen att prova flera araber som haft grymt bra hoppteknik.
Bl a en som jag köpte (men lämnade tillbaka då hon inte gick igenom besiktningen) - på provridningen hoppade denna lilla fjes-arab på 143 cm alldeles tvärsäkert 140 med otroligt fega jag på ryggen. Hon bara FLÖG. Sanslöst snabb i vändningarna också. Det som svek hos henne var modet, hon var rätt tittig. Men sådant går ju att träna bort.
Hon hoppade med såna ihopvikta framben att hon fick sår på armbågsspetsarna.
En annan med liknande teknik gick tyvärr på ridskola rätt länge och hann bli halt lite varstans innan man sålde henne. Kommer dock tyvärr inte ihåg stammen på någondera, men ska ha stammen på stoet vi köpte nånstans här....

Faktiskt lite förvånad själv att man inte ser fler. MEN - jag tror att många av dessa talangfulla araber är rätt "svåra" att rida, känsliga & väldigt kvicka. Kanske svåra för ungdomar? Och när tonåringarna blir lite äldre och duktigare på rida så får man höra överalltifrån att man är för stor/tung för araberna som är i ponnyhöjd. Men arab-korsningar ser man ju rätt mycket av ändå?

Stort tack för ditt utformliga svar Carina, nu fick jag veta lite mera om hur det fungerar inom arabaveln, jag är som sagt inte alls insatt i denna ras utan har hakat upp mig på att denna hingstägare skriver godkänd med så dåliga exteriörpoäng.
Åter tack för ditt svar

Kan tänka mej att man kanske behöver vara från minst 12 års åldern och ha ridit ett bra tag så man är väldigt säker i sadeln och lite hum om hur en häst tänker och reagerar.För att rå på de lite mer känsliga och eldiga individerna kanske...

...men som du säger...kapacitet har de!

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka