Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Näe, Egyptiska är dom ju inte, det har jag förstått... :p

Tycker att det är väldigt roligt att det finns olika typer på araber och jag tycker att alla är lika vackra på sitt eget sätt (även om jag har en förkärlek till SE's)...

Lazizeeh är verkligen söt. Tror att hon kommer att bli en riktig goding!

/Miria

Vad använder du för något för att få tag på namnen...någon slags översättningsbok eller vad???*fundersam*

*lånar knapp*

Nu har Jubilanta och Narzeczona åkt till Premier för betäckning! Hoppas på två kvinnliga versioner av Neo nästa år... ;) Och lilla Nieblina fick följa med en bit på vägen. Hon ska till en mycket god vän till mig för att förberedas för utställning i sommar. Det ska bli jättespännande!

Carina på Silver Arabians

crazy skrev:
Vad använder du för något för att få tag på namnen...någon slags översättningsbok eller vad???*fundersam*

Söker på nätet, har böcker/häften jag letar i....
Samlare som man är av diverese saker :rofl: :rofl: :rofl:

mvh
Carina på Cesam Arabians....

carinaso skrev:
*lånar knapp*

Nu har Jubilanta och Narzeczona åkt till Premier för betäckning! Hoppas på två kvinnliga versioner av Neo nästa år... ;) Och lilla Nieblina fick följa med en bit på vägen. Hon ska till en mycket god vän till mig för att förberedas för utställning i sommar. Det ska bli jättespännande!

Lycka till :d (med bet. och utställn)
Lobelia är betäckt nu med Milagro. Så nu är det bara att vänta tills det blir UL:dags.
Min lilla Layishaah tränas "för fullt" här hemma......inför utställning i sommar.... :cool:

mvh
Carina på Cesam Arabians

carinaso skrev:
Då möts vi i ringen i sommar, då... :cool: :angel: :D

Det beror ju på...Ska Du till Bollerup då? ;) För jag ska bara dit med henne där.....Ids inte ta med henne så långt som till Elmia :crazy: :angel:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Har han ärvt något av sin pappas flotta steg som är så omtalat?

Cesam skrev:
Det beror ju på...Ska Du till Bollerup då? ;) För jag ska bara dit med henne där.....Ids inte ta med henne så långt som till Elmia :crazy: :angel:

mvh
Carina på Cesam Arabians
Nä, för mig är det tvärtom. Ids inte åka ner till Bollerup... ;) Det blir Kumla, Blommeröd och riksen på Elmia.

crazy skrev:
Har han ärvt något av sin pappas flotta steg som är så omtalat?
Absolut! Han travade ut ur magen på mamma. Men det är inte bara pappa som kan trava. Mamma har ett otroligt steg hon också. Och då måste det ju bli bra! :)

Neo, 6 dagar gammal:

Neo8.jpg

Fast det är ju såklart inte han som ska ut i ringen i sommar, utan storasyster...

Ja jag var lite nyfiken på nedärvningen från Premier.Unghästarna efter honom ser ju väldigt lovande ut...av det lilla man kan snappa upp från fotona.

Då får vi hoppas det går bra för storasyster... ;)

crazy skrev:
Ja jag var lite nyfiken på nedärvningen från Premier.Unghästarna efter honom ser ju väldigt lovande ut...av det lilla man kan snappa upp från fotona.

Då får vi hoppas det går bra för storasyster... ;)
Ja, alla avkommor jag sett efter Premier (på bild alltså, har ju bara sett min egen i verkligheten) ser mycket lovande ut. När det gäller rörelserna kan jag inte riktigt svara eftersom Nieszpora nedärver mycket bra rörelser i sig själv. Däremot kan jag säga att hennes avkomma i år efter Premier är flera snäpp bättre än förra årets efter CE Magnum. Ändå är jag så nöjd med henne också att jag satsar på en utställningssommar (vilket jag inte gör i onödan)... Då kan du kanske förstå hur lyrisk jag känner mig just nu över lilla Neo. ;)

Ja med tanke på att du kör två ston till Premier i år - så måste du vara nöjd!Det är ju inte gratis att betäcka precis! ;) :D

crazy skrev:
Ja med tanke på att du kör två ston till Premier i år - så måste du vara nöjd!Det är ju inte gratis att betäcka precis! ;) :D
Fast det hade jag bestämt långt innan Neo föddes. Jag gör som polackerna, jag betäcker alla ston med samma hingst (som har linjer jag tror på, såklart) ett år och ser sedan vilken av kombinationerna som blev bäst och som är värd att göra om... ;)

Det förutsätter förstås ston som ligger nära varandra, men det har ju jag.

Senast ändrad:

Du hade även ett tredje sto som skulle betäckas va?Vem var det du hade valt till det stoet?Vilka linjer bakom just det stoet?

crazy skrev:
Du hade även ett tredje sto som skulle betäckas va?Vem var det du hade valt till det stoet?Vilka linjer bakom just det stoet?
Det tredje stoet är Nieszpora (Chock - Nianka/Figaro) som just fått Neo. ;) Hon ska betäckas med Alegro (Probat - Algeria/Celebes).

Ska man importera semin går det ju inte att bestämma hingst efter sedan fölet kommit. Den processen startar flera månader innan om allt pappersarbete ska hinna bli klart.

Carina på Silver Arabians.

Är det färsk transportsemin eller fryst?

Hur funkar det?...hur långt innan måste ansökan om detta vara inne?Var det en licens avgift till SAHF och en annan till SH?Vad kostar det för licenserna?

Ha,ha jag tror jag fått totalt "hjärnsläpp" just nu.Självklart har du skrivit det förut!...det finns bland mina sparade word-dokument!*behöver semester från alla problem just nu tror jag*

crazy skrev:
Ha,ha jag tror jag fått totalt "hjärnsläpp" just nu.Självklart har du skrivit det förut!...det finns bland mina sparade word-dokument!*behöver semester från alla problem just nu tror jag*
Ja, jag hade för mig att du sa att du sparat det... Det var nog bättre på den gamla goda tiden när man skickade riktiga brev. Då måste man tänka först... ;)

Skämt åsido. Allt tar tid, fråga mig inte varför. Det som ser så enkelt ut när man ser det beskrivet i en lista kan ta en evinnerlig tid att få fram. Jag har som mål att ha bestämt mig för vilken hingst jag vill satsa på innan sista januari, för att hinna betäcka i mitten av april... Nu har jag gått igenom proceduren två gånger med två olika hingstar och tiden har absolut behövts. Trots hjälpsamma och tjänstvilliga hingsthållare.

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka