Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Ja man kan ju inte alltid veta till 100%...men ofta får man ju en känsla efter ett samtal om de är seriösa eller ej.Man lär sej med åren... ;)

crazy skrev:
Ja man kan ju inte alltid veta till 100%...men ofta får man ju en känsla efter ett samtal om de är seriösa eller ej.Man lär sej med åren... ;)

Jo det är sant. Det är ju alltid bra att veta om det finns signaler man ska lyssna till :)

crazy skrev:
Absolut-en bra häst finner alltid sin köpare!Även om den kostar dyra pengar! ;) :D

Men folk måste förstå också skillnaden på att de inte kan begära lika mkt för ett föl med sämre möderne, än vad någon tar för ett annat föl med toppmöderne.Det är ju inte bara hingsten som gör fölet.*bara noterar detta*

Ja DU vet ju definitivt skillnaden...men tyvärr finns det många glada amatörer som kanske inte alls satt sej in i OM stoet ens är LÄMPLIGT FÖR AVEL,HUR man BÖR AVLA och HUR man LÄSER STAMTAVLOR och HUR man VÄLJER för att välja RÄTT HINGST till RÄTT STO.Det hela är ju lite utav en konst-eller hur! ;)
Ja, suck, med mer medvetna stoägare skulle kanske arabbeståndet i Sverige se lite bättre ut... Alltför ofta läggs hela ansvaret på hingsten och huruvida den lämnar bra eller dåligt. Med ett sto mindre lämpligt för avel spelar det ingen roll hur bra hingsten än är.

Carina på Silver Arabians

svart arabhingst skrev:
Hur vet man att köparen är seriös eller ej?? Är bara nyfiken vilka signaler man märker om de är seriösa eller oseriösa? :)
Jag för min del väljer att alltid behandla alla spekulanter som seriösa. Jag tror att man tjänar i längden på att alltid bemöta alla på samma korrekta och artiga sätt. Även om de frågar om man har något sto till salu för 10 000 kr. Då talar man vänligt om varför man inte har det... ;)

carinaso skrev:
Jag för min del väljer att alltid behandla alla spekulanter som seriösa. Jag tror att man tjänar i längden på att alltid bemöta alla på samma korrekta och artiga sätt. Även om de frågar om man har något sto till salu för 10 000 kr. Då talar man vänligt om varför man inte har det... ;)

Det håller jag också med om och gör så också! Det var inte riktigt så jag menade när jag skrev om oseriösa kontra seriösa... :crazy:
Ni får det alla att framstå att jag behandlar alla spekulanter som skit.... :mad: :( vilket definitivt INTE är fallet.
Men, som Crazy skrev, man lär sig genom åren att lyssna till det som inte sägs/skrivs när man har spekulanter och kan på så sätt sortera ut seriösa från oseriösa.

Men frågar man bara om priset och allt annat verkar oväsentligt när man köper häst, ja, då drar jag öronen åt mig...För - för mig personligen är inte priset det absolut viktigaste om jag skulle vara ute och leta efter häst...I alla fall inte när man sysslar med arabavel....(eller annan avel).

mvh Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Det håller jag också med om och gör så också! Det var inte riktigt så jag menade när jag skrev om oseriösa kontra seriösa... :crazy:
Ni får det alla att framstå att jag behandlar alla spekulanter som skit.... :mad: :( vilket definitivt INTE är fallet.
Men, som Crazy skrev, man lär sig genom åren att lyssna till det som inte sägs/skrivs när man har spekulanter och kan på så sätt sortera ut seriösa från oseriösa.

Men frågar man bara om priset och allt annat verkar oväsentligt när man köper häst, ja, då drar jag öronen åt mig...För - för mig personligen är inte priset det absolut viktigaste om jag skulle vara ute och leta efter häst...I alla fall inte när man sysslar med arabavel....(eller annan avel).

mvh Carina på Cesam Arabians
Ärligt talat hade jag inte alls ditt inlägg i åtanke när jag skrev mitt. Jag svarade bara på frågan om hur man känner igen en oseriös spekulant. Jag har också träffat på en hel del som bara frågar om priset, men jag väljer att tolka det välvilligt. Dvs att personen ifråga kanske helt enkelt har en begränsad budget. Priset är inte alls oväsentligt, maxnivån ligger bara på olika nivåer för olika köpare.

crazy skrev:
Absolut-en bra häst finner alltid sin köpare!Även om den kostar dyra pengar! ;) :D

Men folk måste förstå också skillnaden på att de inte kan begära lika mkt för ett föl med sämre möderne, än vad någon tar för ett annat föl med toppmöderne.Det är ju inte bara hingsten som gör fölet.*bara noterar detta*

Ja DU vet ju definitivt skillnaden...men tyvärr finns det många glada amatörer som kanske inte alls satt sej in i OM stoet ens är LÄMPLIGT FÖR AVEL,HUR man BÖR AVLA och HUR man LÄSER STAMTAVLOR och HUR man VÄLJER för att välja RÄTT HINGST till RÄTT STO.Det hela är ju lite utav en konst-eller hur! ;)

Definitivt.....är det så! Men tyvärr tycker ju en del, om de har en hingst eller om de har ett sto, att tufft, den här kan man ju avla på, för den är ju sååååå dundersöt, och gullig och trevlig på alla sätt. Man blir lätt hemmablind och glömmer därmed att titta kritiskt på sina egna hästar. Och ska man syssla med avel MÅSTE man våga vara kritisk mot sina egna hästar, deras förtjänster och deras nackdelar. Passar min hingst/sto tillavel? Kan den tillföra aveln något, som för avelsarbetet framåt och bevarar arabrasen som sådant? Hur ser stammen ut? Hur ser förfäderna ut? Hur ser släkten ut? Vilket MÅL vill jag sätt för MITT avelsarbete? Att producera föl eller att föda upp föl? Exteriör (häri ingår bl.a. arabtyp och då avser jag inte enbart en dish på nosen och en hög svansföring!)? Temperament? Ridbarhet? med mera.....
Ska man bara se till utställningspoäng? Eller bruksmeriter? Eller bådadera? Hur ser andra på min häst? Kan jag ta till mig andras kritik (såväl negatvi som positiv kritik!!!) om min häst? Kan jag ta till mig mer erfarnas råd och kritik och vara ödmjuk inför detta faktum att det finns de som alltid kan mer och alltid har mer erfarenhet än jag själv har?!
O.s.v. Det finns MASSOR av frågor man måste ställa sig som seriös hästägare INNAN man avser sätta sin häst i avel!

mvh
Carina på Cesam Arabians

carinaso skrev:
Ärligt talat hade jag inte alls ditt inlägg i åtanke när jag skrev mitt. Jag svarade bara på frågan om hur man känner igen en oseriös spekulant. Jag har också träffat på en hel del som bara frågar om priset, men jag väljer att tolka det välvilligt. Dvs att personen ifråga kanske helt enkelt har en begränsad budget. Priset är inte alls oväsentligt, maxnivån ligger bara på olika nivåer för olika köpare.

Jo det vet jag också, men när man får 20-30 telefonsamtal och det enda de frågar om är priset, då blir det lite för mycket...Även om målsättningen är att vara välvillig från början.....
Det vet jag ju också att alla har sin budget fastställd, men om man är ute efter en häst runt 5000 - 10 000:- kanske man ska titta på hästar som kostar runt detta..... :confused:

Cesam skrev:
Jo det vet jag också, men när man får 20-30 telefonsamtal och det enda de frågar om är priset, då blir det lite för mycket...Även om målsättningen är att vara välvillig från början.....
Det vet jag ju också att alla har sin budget fastställd, men om man är ute efter en häst runt 5000 - 10 000:- kanske man ska titta på hästar som kostar runt detta..... :confused:
Ja, jag vet. Det kostar på att vara trevlig ibland... ;)

carinaso skrev:
Ja, jag vet. Det kostar på att vara trevlig ibland... ;)

jag är ALLTID trevlig när folk ringer :cool: ;) ...såvida de inte själv börjar med en otrevlig attityd mot en..... :eek:
Jodå, DE finns..... :devil: när de otrevligt börjar ifrågasätta varför jag satt ditt och datt pris på den häst man har till salu....
Det är väl i alla fall JAG som säljare som bestämmer vilket pris jag vill ha på den häst jag har till salu.... :confused:

jag är ALLTID trevlig när folk ringer ...såvida de inte själv börjar med en otrevlig attityd mot en.....
Jodå, DE finns..... när de otrevligt börjar ifrågasätta varför jag satt ditt och datt pris på den häst man har till salu....
Det är väl i alla fall JAG som säljare som bestämmer vilket pris jag vill ha på den häst jag har till salu....

Synd att jag sorterat bland gamla mail...jag fick ett riktigt argt mail där det stod "att nu är vi köpare trötta på dessa vansinnes-priser....blabla"...givetvis anonymt. :devil:

En annan som ringde började med att vara uppkäftig och sa att hon tyckte att annonsen inte sa henne ett dugg om hästen...det handlade BARA om LYMFANGIT.Det stod alltså det vanliga ras,ålder storlek,riden osv och på ett ställe då...lindr lymfangit...och sedan fortsatte annonsen "ej varit ngt problem"...slut.Ni skulle hört tonläget på denna människa!!-fattar inte varför hon ringde över huvudtaget-PMS besvär och var tvungen att YLA AV SEJ PÅ NÅGON!?! :angel:

Givetvis svarar man ju dem som ringer så artigt som möjligt...jag bara menar att man känner på sej vem som är värt mödan att lägga lite extra tid på.Jag skulle inte komma mej för att vara oförskämd. ;)

vad tycker du om hingsten luxor ?? såg han i örebro för någon helg sedan och Mamma mia.. jag vart fan kär=) :love:

Morotsbiten skrev:
vad tycker du om hingsten luxor ?? såg han i örebro för någon helg sedan och Mamma mia.. jag vart fan kär=) :love:

Nu har jag ju gammelpolska blodslinjer på mina hästar, så för mig är han rent avelsmässigt ointressant. ;)
Möjligen om jag hade ett sto med mish-mashblodslinjer, så kanske....
Han har meriter, är någerlunda exteriört trevlig (enligt min smak)...men jag har inte sett så mycket av hans avkommor än.....

Hans pappa, Eknathon, är av Egyptisk-Turfa blodslinjer medan hans mamma är en mix mellan engelska-polska linjer.
"Knatten" (pappan) var en utomordentligt vacker hingst med otrolig hoppkapacitet och fantastiska utställningsframgångar. Använde honom en gång på mitt (dåvarande) polsk/engelska sto och fick ett vidunderligt sött stoföl. Tyvärr hade hon osteochondros i alla 4 kotorna, så hon betar på de evigt gröna ängarna sedan lång tid tillbaka.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jo självklart så skall man bemöta alla spekulanter på ett seiöst och trevligt vis.Men i bland blir det nästan för mycket..

Men i bland blir det nästan för mycket..

Hehe ja det kan man ju säga! ;)

När det ringer någon...som tex nu när jag haft två hästar till salu...och så säger de "ja jag ringer på hästen" och man frågar "ja men vilken av dem?"..."ja jag vet inte jag har ringt på så mkt hästar att jag blandat ihop dem-vad har du för nåt?" - HERREGUD...att de bara kommer sej för att ringa på det visat! :devil:

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka