Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

Vilka har du tänkt att använda för skick??...alltså för själva transporten av sperman?Har hört att det skiljer transportörerna en hel del åt nämligen...i både kostnad och hur snabbt det kan levereras.

Ska du ha färsk eller fryst?Brukar det vara lättare att få fryst skickat än färskt (just när det gäller araber menar jag)?

Ja nu sitter jag snart med en häst mindre här (hon åker nästa vecka)...och funderar på framtiden. ;)

crazy skrev:
Vilka har du tänkt att använda för skick??...alltså för själva transporten av sperman?Har hört att det skiljer transportörerna en hel del åt nämligen...i både kostnad och hur snabbt det kan levereras.

Ska du ha färsk eller fryst?Brukar det vara lättare att få fryst skickat än färskt (just när det gäller araber menar jag)?

Ja nu sitter jag snart med en häst mindre här (hon åker nästa vecka)...och funderar på framtiden. ;)
Jag köper bara fryst. Och det är även det vanligaste i europa (araber, alltså). De flesta vill även kunna betäcka naturligt och då kan de ju inte tappa på färsk.

Jag använder DHL. I år beställde jag transporten själv. Jag skickade ner containern med vanlig post och DHL ska hämta den fylld (hingsthållaren åker själv till sin klinik och fyller den) på måndag för leverans till mig på tisdag. Sedan kör jag den själv till seminstationen. Allt för att ha så mycket kontroll som möjligt över processen själv.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

carinaso skrev:
Nä, för mig är det tvärtom. Ids inte åka ner till Bollerup... ;) Det blir Kumla, Blommeröd och riksen på Elmia.

Jag ska ju till alla utom Kumla, men bara till Bollerup MED häst....
Så då ses vi kanske på Blommeröd (har ju typ 15 minuter dit) eller Elmia???

mvh
Carina på Cesam Arabians

Cesam skrev:
Jag ska ju till alla utom Kumla, men bara till Bollerup MED häst....
Så då ses vi kanske på Blommeröd (har ju typ 15 minuter dit) eller Elmia???

mvh
Carina på Cesam Arabians
Ja, jag kommer såklart att vara på plats på alla (utom Bollerup, då). Det kan man ju inte missa! Lilla flickan...! :) Hon mår i alla fall jättebra där hon är nu. Är omgiven av gentlemannavalacker och en unghingst som är jättekär. Själv är hon fullt upptagen med att äta och vara högbrunstig... ;)

Låter som ett bra upplägg.

Men är det inte dyrt med egen container?Såg att det fanns att köpa i Lantbruksnet...men fick aldrig någon uppfattning på annonsen om det bara funkade till kyld sperma eller om det var ställbart med temperatur på fryst också-är det olika containers beroende på fryst eller färsk?*ja jag vet jag funderar mycket*

Jag var själv på väg att ta hem sperma efter en hbl hingst förut...men då fick man låna container mot en depositionsavgift, tills containern kom tillbaka till dem.

crazy skrev:
Låter som ett bra upplägg.

Men är det inte dyrt med egen container?Såg att det fanns att köpa i Lantbruksnet...men fick aldrig någon uppfattning på annonsen om det bara funkade till kyld sperma eller om det var ställbart med temperatur på fryst också-är det olika containers beroende på fryst eller färsk?*ja jag vet jag funderar mycket*

Jag var själv på väg att ta hem sperma efter en hbl hingst förut...men då fick man låna container mot en depositionsavgift, tills containern kom tillbaka till dem.
Jo, det är svindyrt med egen container. Den kostar 6 000 kr... Fast nu har ju inte jag någon egen jag heller utan jag får låna Västerbos som de var gulliga nog att köpa förra året efter att utan resultat ha försökt att hjälpa mig att hitta en att låna här i Sverige.

Den gången fick jag hyra den belgiska klinikens till slut, men det satt långt inne, de har dåliga erfarenheter av containrar som inte kommer tillbaka i tid.

Jag tror att denna container fungerar både till kyld och fryst. Det är ingen elektrisk historia utan ser ut som en tjock brandsläckare/mattermos... ;) Man fyller den med flytande kväve som håller kylan. Enligt uppgift ska den hålla kylan i flera dagar, men det litar jag inte på. Jag vill ha seminet på plats inom 48 timmar.

Hm ja den som jag såg..ja ursäkta det var inte Lantbruksnet utan Nordpost.

Den kostade något sånt med momsen, men det såg mer ut som en låda och det gick att ställa kyltemperatur på den och den var kopplad till något slags minimbatteri för att kunna ha konstant den temperatur som behövdes under leverans.*hm*

Såg att de krävde en rejäl depositionsavgift på många ställen för utlåning av en sådan...ungefär lika mkt som den kostade att köpa.Tänk att de kan ta så mkt betalt för en sån grej...ser de speciella ut på insidan eller?Hade varit intressant att få se hur de ser ut...

Hoppas du får alla stona dräktiga nu denna säsongen också...*håller tummarna*(det är ju inte alltid damerna vill som man själv vill)

crazy skrev:
Hoppas du får alla stona dräktiga nu denna säsongen också...*håller tummarna*(det är ju inte alltid damerna vill som man själv vill)
*lånar knapp*
Min dam Lobelia är betäckt nu, så nu väntar vi på UL #1 den 6/5 (16 dygn). Spännande..... :p :D
har inte betsämt om jag ska betäcka fler av mina ston....eller ja, det blir i så fall bara ett till (Louizaah - som har föl vid sidan nu) för Lofayaah fortsätter sin ridutbilning..... :idea:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Marknaden är inte så rolig idag när man säljer häst...men jag tycker det verkar ha en tendens att börja vända lite nu. :)

Jag gissar att det är därför du funderar på att bara betäcka något enstaka sto?

Men tänk på att han börjar bli till åren din gosse också och så fin som han är så kan hans avkommor tillföra mkt gott inför framtiden.Man vet aldrig hur länge man har dem.Men jag förstår hur du tänker. ;) :)

Cesam skrev:
*lånar knapp*
Min dam Lobelia är betäckt nu, så nu väntar vi på UL #1 den 6/5 (16 dygn). Spännande..... :p :D
har inte betsämt om jag ska betäcka fler av mina ston....eller ja, det blir i så fall bara ett till (Louizaah - som har föl vid sidan nu) för Lofayaah fortsätter sin ridutbilning..... :idea:

mvh
Carina på Cesam Arabians
Tycker inte ni att det är lite bökigt att bara ha en fölunge? Jag hade det ett år men tyckte inte att det funkade så jag lånade in ett sto med föl. Eller är det något som jag har fått för mig bara?

crazy skrev:
Marknaden är inte så rolig idag när man säljer häst...men jag tycker det verkar ha en tendens att börja vända lite nu. :)

Jag gissar att det är därför du funderar på att bara betäcka något enstaka sto?

Men tänk på att han börjar bli till åren din gosse också och så fin som han är så kan hans avkommor tillföra mkt gott inför framtiden.Man vet aldrig hur länge man har dem.Men jag förstår hur du tänker. ;) :)

Jo delvis beror det ju på marknaden, men svängt vet jag inte precis om den gjort.... :crazy: :confused:
Massor med knepiga och oseriösa spekulanter :crazy: :eek:
Och jag VÄGRAR dumpa priserna på mina hästar....friska, sunda, arabtypiska med bra stam.....
mvh
Carina

åke skrev:
Tycker inte ni att det är lite bökigt att bara ha en fölunge? Jag hade det ett år men tyckte inte att det funkade så jag lånade in ett sto med föl. Eller är det något som jag har fått för mig bara?

Tycker absolut inte det är bökigt med "bara" ett föl/år...

Och dessa föl som är ensamma ser jag ingen skillnad på om det är fler föl samma år....De leker med unghästarna och fåt utlopp för både det ena och det andra...
mvh Carina

Ville bara notera att jag aldrig haft mer än en fölunge åt gången hittills och det har aldrig varit några bekymmer. ;)

Ett sto var dock på sommarbete med fölet vid sidan, där det gick annat sto med föl...lite senare när fölet var några veckor.

Men likadant om man betäcker om på seminstationen så går ju alla mammor med sina föl där...så visst träffar de andra fölisar...annars får de hålla till godo med vad som finns hemma...någon unghäst eller helt enkelt roa sej självt eller sätta fräs på mamma. ;) :D

Jodå visst finns det gott om oseriösa spekulanter...visst det tar tid att sälja men det får man ju räkna med. Men jag tycker ändå folk omkring mej säljer sina hästar till utsatt pris utan att pruta en krona...däremot har det tagit tid för de flesta. :)

Vill man göra snabba affärer-ja då är det ju bara låga priser som gäller förstås.Men det är ingen omöjlighet att få ut pengar...tycker jag...bara att det tar tid. :)

Att folk kommer och tittar och så...är en sak. Men det jag avskyr mest är de som tror att de ska binda upp hästen och som tror att de kan göra detta utan att lägga handpenning.Sedan i slutenden har de ändå då tittat vidare...trots att "de skulle ha". :devil:

Nej här är ingen häst "såld" förrän hela summan är betald.Även om handpenning är erlagd ber jag intresserade köpare att återkomma ifall att affären ej "går i lås".Jag brukar även ta deras telnr om de verkar väldigt seriösa.Jag säger absolut inte att någon är såld, även om handpenning erlagts. :D

crazy skrev:
Jodå visst finns det gott om oseriösa spekulanter...visst det tar tid att sälja men det får man ju räkna med. Men jag tycker ändå folk omkring mej säljer sina hästar till utsatt pris utan att pruta en krona...däremot har det tagit tid för de flesta. :)

Vill man göra snabba affärer-ja då är det ju bara låga priser som gäller förstås.Men det är ingen omöjlighet att få ut pengar...tycker jag...bara att det tar tid. :)

Att folk kommer och tittar och så...är en sak. Men det jag avskyr mest är de som tror att de ska binda upp hästen och som tror att de kan göra detta utan att lägga handpenning.Sedan i slutenden har de ändå då tittat vidare...trots att "de skulle ha". :devil:

Nej här är ingen häst "såld" förrän hela summan är betald.Även om handpenning är erlagd ber jag intresserade köpare att återkomma ifall att affären ej "går i lås".Jag brukar även ta deras telnr om de verkar väldigt seriösa.Jag säger absolut inte att någon är såld, även om handpenning erlagts. :D
Vi brukar ta 50% i hand penning. Vi har tröttnat på oseriöst pack som springer här och bara vill titta på gulliga föl. Våra hästar tolkar jag som sålda då dom har lämnat gården inte förr.

Ja det är rätt...20-30% minst, är vad de rekommenderar att folk sätter in som handpenning.Men trots att det är vad som rekommenderas så är det många som tjabbar om att det bara ska vara 10%.

Jag fick tex in 10% i handpenning på mitt sto=3000 kr...en sådan liten summa kan man både ha och mista nästan.Då är beloppet så litet så att man ändå liksom inte kan vara hyfsat säker på att affären blir av.Visst 3000 kr kan väl anses som mkt pengar för de flesta...men jag vet folk som betalat mer och ändå hoppat av.Kan tillägga att jag vet folk som lagt handpenning på 12000 kr och hoppat av-helt otroligt!Varför gör man så!?!

Normalt sett hade jag inte accepterat bara 10%...denna gången var det jag som inte riktigt hann med i svängarna själv.Det blev liksom ett litet missförstånd eftersom jag var lite stressad vid tillfället.Men men det är bara att hoppas att de står för sitt ord.

Jag måste säga att nu när jag tittat runt på arabhästar...så är det väldigt svårt att bilda sej en prisuppfattning på föl och unghästar tycker jag.Det är ofta som priserna ej sätts ut och där folk drar sej för att ens diskutera och tala om vad hästen är prissatt med.Jag menar antingen har man råd att lägga sådana pengar eller ej...

Jag förstår att priserna varierar oerhört...kanske mest om det handlar om importsemin bakom den tillverkade hästen.Att betala bra för en bra häst-alltid självklart!Men det är svårare att få en uppfattning om hästarnas kanske rätta värde så att säga.

Ta nu tex Premier...till nästa år kommer han ha ett antal föl efter sej...men vad ett föl är värt rent prismässigt, oavsett om Premier är pappa eller ej...måste ju baseras på VAD man har för sto som är mamma till fölet.(bara för att ta ett exempel)

Tycker det är vanligare att hitta arabhästar till salu utomlands där priserna finns angivna tex på hemsidorna.Det tycker jag är bra för då kan man med egna ögon värdera om man tycker hästen är prisvärd eller ej...utan att behöva besvära folk med onödiga samtal osv.

Själv tycker jag det är mkt besvärande att behöva hålla på och fråga efter priser och sånt...*funderingar bara*

crazy skrev:
Jag måste säga att nu när jag tittat runt på arabhästar...så är det väldigt svårt att bilda sej en prisuppfattning på föl och unghästar tycker jag.Det är ofta som priserna ej sätts ut och där folk drar sej för att ens diskutera och tala om vad hästen är prissatt med.Jag menar antingen har man råd att lägga sådana pengar eller ej...

Jag förstår att priserna varierar oerhört...kanske mest om det handlar om importsemin bakom den tillverkade hästen.Att betala bra för en bra häst-alltid självklart!Men det är svårare att få en uppfattning om hästarnas kanske rätta värde så att säga.

Ta nu tex Premier...till nästa år kommer han ha ett antal föl efter sej...men vad ett föl är värt rent prismässigt, oavsett om Premier är pappa eller ej...måste ju baseras på VAD man har för sto som är mamma till fölet.(bara för att ta ett exempel)

Tycker det är vanligare att hitta arabhästar till salu utomlands där priserna finns angivna tex på hemsidorna.Det tycker jag är bra för då kan man med egna ögon värdera om man tycker hästen är prisvärd eller ej...utan att behöva besvära folk med onödiga samtal osv.

Själv tycker jag det är mkt besvärande att behöva hålla på och fråga efter priser och sånt...*funderingar bara*
Jag tycker att du besvarar din egen fråga ganska bra, tycker jag. Vad hästen är värd beror självklart på vilken stam och vilken kvalitet den håller, både på fädernet och mödernet. Om alla skrev ut priserna på sin föl och unghästar skulle jag tro att du fick se priser som varierade mellan 15 000 kr och 200 000 kr för ett stoföl.

Eftersom det föds ganska få arabföl i Sverige (ca 300 per år) och många upplever marknaden som trög, så innebär det åtminstone att priserna inte är uppblåsta. Snarare så ligger nog många lite lägre i pris än de önskar, för att de måste bli av med sina avkommor. Men jag tror som du. Den rätta köparen finns där ute, det är bara att ha tålamod. Och inte pruta. Och fortsätta avla på kvalitet. :)

Absolut-en bra häst finner alltid sin köpare!Även om den kostar dyra pengar! ;) :D

Men folk måste förstå också skillnaden på att de inte kan begära lika mkt för ett föl med sämre möderne, än vad någon tar för ett annat föl med toppmöderne.Det är ju inte bara hingsten som gör fölet.*bara noterar detta*

Ja DU vet ju definitivt skillnaden...men tyvärr finns det många glada amatörer som kanske inte alls satt sej in i OM stoet ens är LÄMPLIGT FÖR AVEL,HUR man BÖR AVLA och HUR man LÄSER STAMTAVLOR och HUR man VÄLJER för att välja RÄTT HINGST till RÄTT STO.Det hela är ju lite utav en konst-eller hur! ;)

Hur vet man att köparen är seriös eller ej?? Är bara nyfiken vilka signaler man märker om de är seriösa eller oseriösa? :)

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka