Sv: Arabhingstar i avel?
crazy skrev:
*lånar min egna knapp*
Skulle vilja ställa en intressant fråga angående arabhingstar!
Vilka hingstar klassar ni som bästa förärvarna i Sverige om ni ska räkna på en topplista av 5 kandidater?
På vilket sätt är dessa hingstar utmärkta förärvare? Var ligger tyngdpunkten på nedärvningen på just dessa hingstar i såfall?
Välj på samma sätt ut 5 stycken hingstar som ni anser är de 5 främsta morfadershingstarna.
Det är alltså egna spekulationer och åsikter som är intressanta här!
Jag kan hålla med Carina på Silver att det är dels ett känsligt ämne och dels en ENORM fråga eftersom det internationellt sett finns många hingstar....OCH en tredje sak, som jag med bestämdhet hävdar, stolinjer spelar MEST roll, även i hingsten.....
Men om vi ska titta strikt på hingst då...Jag har haft det tufft, för de som känner mig väl, vet hur enormt kräsen jag är när det gäller hingstar.
Och jag måste även vara egenkär
, för jag anser att min egen hingst, Milagro (--> Gil PL --> Probat --> Pohaniec PL --> Comet PL --> Abu Afas PL --> Bad Afas PL --> Kuhailan Afas or.Ar.), har en hel del positivt att tillföra svensk arabavel och har så gjort!
Visst, exteriörmässigt är inte han perfekt, men vilken häst är det??? INGEN!
Men han är en välbyggd, välproportionerlig, maskulin hingst med massor av karisma/utstrålning med mycket "DET". Han är arabtypisk i alla avseenden. Han har ett helt fantastiskt temperament, bestämd men oerört mild och snäll i samma skepnad. Och detta nedärver han till sina avkommor. Han har en enorm ridbarhet, som jag anser vara A och O för ett Arabiskt Fullblod och han är mångsidigt meriterad (galopp, banhoppning, utställning och avel). Ingen Championhingst kanske om man vill se det där, men å andra sidan inte heller det värsta "skitet".
För mig är Arabtyp, hållbarhet, sundhet, fertilitet, ridbarhet och taktmässiga, energiska rörelser A och O och allt detta har han!
Han passar till det avelsmaterial jag har och det avelsprogram jag har. Men han passar inte till alla typer av ston....
En ren Kuhailanhingst personifierad. Antingen gilalr man denna typ eller så gör man det inte....
Till hans negativa sidor rent extiörmässigt är att hans hals är ngt. för kort och en del (dock inte jag) hade kanske önskat ett flatare kors (??). Han kan (om han inte är upvärmd) ha ngt. låsta rörelser, men med rejäl förberedelse, så ....
Sedan hade jag också problem med att lista hingstar, utan att göra någon besviken, så jag vill också lista mina favoriter genom tiderna...(utan inbördes rangordning)
Som fadershingstarstrikt sett på faderssidan då....trots att jag skulle vilja ha med moderslinjen)
Bomarc US --> Bask PL --> Witraz PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.
Probat --> Pohaniec PL --> Comet PL --> Abu Afas PL --> Bad Afas PL --> Kuhailan Afas or.Ar. (trots att jag ej gillar Probats utseende, men en fantastiskt nedärvare)
RD Misha US --> Algier PL --> Wielki Szlem PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.
Etat PL --> Pepi PL --> Celebes PL --> Witraz PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.
Som morfadershingst:
Danser PL --> El Azrak PL --> Faher PL --> Trypolis PL --> Enwer Bey PL --> Abu Mlech PL --> Mlech I PL --> Krzyzyk I PL --> Krzyzyk or.Ar.
Dardir PL --> Nabor RU --> Negativ RU --> Naseem GB --> Skowronek PL --> Ibrahim or.Ar.
Exelsjor PL --> Aquinor PL --> Miecznik PL --> Fetysz PL --> Bakszysz PL --> Ilderim or.Ar.
Algier PL --> Wielki Szlem PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.
Abu Ali PL --> Gwarny PL -- >Amurath Sahib PL --> Amurath II Weil --> Amurath 1881 Weil --> Tajar 1862 Weil --> Tajar I 1851 Weil --> Amurath 1829 Weil --> Bairactar or.Ar.
Men än intressantare är alltså att kika på mödernet på respektive hingst!
mvh
Carina på Cesam Arabians