Arabhingstar i avel?

Sv: Arabhingstar i avel?

crazy skrev:
Fadershingstarna skall vara levande (alternativt hingstar som fortfarande finns verksamma via frusen, om de är bortgångna) medans morfadershingstarna kan vara såväl levande som bortgångna hingstar.Tycker det ska bli mycket intressant!
Hm, tål att fundera på.....återkommer....
Men hur då....rent prestationsmässigt eller exteriört? Eller bådadera?
Ganska väsentlig skillnad dem emellan..... :crazy:

mvh
Carina på Cesam Arabians....

Nu är det exteriör och rörelser som jag tänker på enbart.Prestationsmässigt kan vi diskutera senare...

crazy skrev:
Fadershingstarna skall vara levande (alternativt hingstar som fortfarande finns verksamma via frusen, om de är bortgångna) medans morfadershingstarna kan vara såväl levande som bortgångna hingstar.Tycker det ska bli mycket intressant!
Jag vill inte gå in på de levande fadershingstarna av en rad orsaker. Dels så är det en känslig fråga eftersom de fortfarande är verksamma i aveln. Dels tycker jag att det är svårt att bedömma en hingsts nedärvning om den inte har så många avkommor som har visat framfötterna (som det blir med de som fortfarande lever). Dels tycker jag inte att det finns särskilt många i Sverige som lämnar tillräckligt hög kvalitet för att hamna på en sådan lista.

Däremot kan jag göra en lista på historiskt sett bra nedärvare som har verkat i svensk avel. Alla har lämnat bra både när det gäller bruksegenskaper, typ, exteriör och utställningsresultat. Som en bra fadershingst ska göra, enligt mig. Utan inbördes rangordning:

Probat
Exelsjor
Pohaniec
Etat
Dardir

Morfadershingstar blev bara tre så här i hastigheten (samma krav som fadershingstarna):

Algomej
Exelsjor
Arbil (har dock ej fått så många i Sverige, däremot många bra döttrar i Polen).

Carina på Silver Arabians

En av anledningarna till att jag frågar, är att så vitt jag har förstått så har SAHF väl inget blup-index på arabhingstarna vad det gäller nedärvning av exteriör och gång alls?

Kan det vara så känsligt att gå in på vilka som är bra?Att diskutera negativa saker om hingstar kan jag förstå att man backar på...men det här?? Dock anser väl jag lite som du, att de goda är få...

Ni behöver inte rangordna dem eller så utan bara nämna ett antal "goda hingstar" som ni anser lämnat avkommor som fallit er i smaken.Alltså som fäder och morfäder...

Skulle vilja ställa en intressant fråga angående arabhingstar!

Vilka hingstar klassar ni som bästa förärvarna i Sverige om ni ska räkna på en topplista av 5 kandidater?

På vilket sätt är dessa hingstar utmärkta förärvare? Var ligger tyngdpunkten på nedärvningen på just dessa hingstar i såfall?

Välj på samma sätt ut 5 stycken hingstar som ni anser är de 5 främsta morfadershingstarna.

Det är alltså egna spekulationer och åsikter som är intressanta här!

Om vi ändrar på frågan och ni får nämna även internationella hingstar-blir det lättare då? :)

crazy skrev:
En av anledningarna till att jag frågar, är att så vitt jag har förstått så har SAHF väl inget blup-index på arabhingstarna vad det gäller nedärvning av exteriör och gång alls?

Kan det vara så känsligt att gå in på vilka som är bra?Att diskutera negativa saker om hingstar kan jag förstå att man backar på...men det här?? Dock anser väl jag lite som du, att de goda är få...

Ni behöver inte rangordna dem eller så utan bara nämna ett antal "goda hingstar" som ni anser lämnat avkommor som fallit er i smaken.Alltså som fäder och morfäder...
Problemet är väl att det inte finns så många hingstar som fortfarande står i avel och som har lämnat tillräckligt många avkommor för att man ska kunna göra någon sorts statistik av det. Arabaveln i Sverige är tyvärr inte tillräckligt stor för det. De hingstar jag nämnde har inte ens fått tillräckligt många i Sverige heller för att man ska kunna göra en bedömning, om man ska vara krass, utan man måste ta med de avkommor de fått utanför Sverige för att kunna göra en rättvis bedömning.

Det föds bara ca 300 arabföl i Sverige per år. Den hingst betäcker flest ligger på ca 30 (oftast en inleasad hingst), sedan finns ett par på 10-12 och en hel drös med färre än fem avkommor. Det statistiska underlaget blir helt enkelt för litet. Många har dessutom avkommor som inte är mer än max 2-3 år gamla och då är det svårt att göra en bedömning av nedärvningen.

Senast ändrad:

crazy skrev:
Om vi ändrar på frågan och ni får nämna även internationella hingstar-blir det lättare då? :)
Ja, det blev det. Men då blir det för stor fråga istället (USA har 400 000 araber)... ;) Jag ska tänka på saken.

carinaso skrev:
Problemet är väl att det inte finns så många hingstar som fortfarande står i avel och som har lämnat tillräckligt många avkommor för att man ska kunna göra någon sorts statistik av det. Arabaveln i Sverige är tyvärr inte tillräckligt stor för det. De hingstar jag nämnde har inte ens fått tillräckligt många i Sverige heller för att man ska kunna göra en bedömning, om man ska vara krass, utan man måste ta med de avkommor de fått utanför Sverige för att kunna göra en rättvis bedömning.

Det föds bara ca 300 arabföl i Sverige per år. Den hingst betäcker flest ligger på ca 30 (oftast en inleasad hingst), sedan finns ett par på 10-12 och en hel drös med färre än fem avkommor. Det statistiska underlaget blir helt enkelt för litet. Många har dessutom avkommor som inte är mer än max 2-3 år gamla och då är det svårt att göra en bedömning av nedärvningen.

OK. Men vilken är din absolut favorit genom tiderna och varför? Denna fråga är inte bara riktad till Carina utan till er övriga med.

åke skrev:
OK. Men vilken är din absolut favorit genom tiderna och varför? Denna fråga är inte bara riktad till Carina utan till er övriga med.
Absolut Probat. Han såg inte mycket ut för världen själv, men har lämnat otroligt mycket bra efter sig inom alla områden.

crazy skrev:
Oj då! Var det så pass många!?! :eek:
Förstår du vart jag vill komma nu? Det är svårt att bedöma arabaveln i Sverige på samma sätt som halvblodsaveln där semin är mer regel än undantag och jag antar att hingstarna får massor av avkommor per år (jag vet inte ens i vilken storleksordning?). Semin på araber har bara varit tillåtet i Sverige i mindre än 10 år. Innan dess var man hänvisad till enbart naturlig betäckning. Lyftet var när någon av de stora stuterierna leasade in någon hingst från Polen. Visst finns det hingstar i Sverige som har fått kanske 100 avkommor och som faktiskt uträttat en hel del, men ponera att det berodde på brist på alternativ? Blir det en rättvis bedömning då? Eller en hingst som har fått många avkommor (fortfarande pratar vi mindre än 50-100 totalt), men med mediokra ston och som skulle ha lämnat betydligt bättre med ett annat stounderlag?

PS Intressant diskussion i alla fall... ;)

Hm ja det gör ju en väsentlig skillnad. ;)

Men det skulle ändå vara intressant att få veta om det är någon hingst tex vars avkommor nästan förvånat någon när de väl dyker upp tex...många gånger har man koll på mkt hingstar, men får upp ögonen när det dyker upp avkommor med ovanligt bra typ etc.

Tex kan vara intressant om en mkt fina föl dyker upp efter mindre använda hingstar...trots diverse olika mödernelinjer.Sånt är värt att ha ett extra öga på...

Men som sagt...ni har varit begränsade länge och sådant tar tid att ta igen. ;)

crazy skrev:

Men det skulle ändå vara intressant att få veta om det är någon hingst tex vars avkommor nästan förvånat någon när de väl dyker upp tex...många gånger har man koll på mkt hingstar, men får upp ögonen när det dyker upp avkommor med ovanligt bra typ etc.

Tex kan vara intressant om en mkt fina föl dyker upp efter mindre använda hingstar...trots diverse olika mödernelinjer.Sånt är värt att ha ett extra öga på...

Ja, det tar tid att ta igen. Men en gör så gött en kan... ;)

Skämt åsido. På rak arm kan jag inte påminna mig någon sådan hingst alls i Sverige som fortfarande är verksam i avel. Som har lämnat genomgående bra oavsett sto, menar jag. Tvärtom, så tycker jag att stolinjerna har större inverkan. Vissa stolinjer verkar lämna bra eller mycket bra med nästan (observera nästan) vilken hingst som helst. Men det förutsätter ju förstås långsiktiga och medvetna avelsmål även där. Man får ingenting gratis här i livet. Genvägar är senvägar.

Jag kan däremot ge exempel på hingstar som verkligen verkar lämna ett bra temperament oavsett sto. Som "lugnar ned". En är Chock som är pappa till mina ston och den andra är Elton. Återigen finns det andra hingstar som anses lämna "hårda" avkommor, men det är i mina ögon en negativ egenskap, så dem tänker jag inte namnge.

crazy skrev:

Du frågar mycket, men det skulle vara intressant att få höra om du själv har gjort några iakttagelser?

Hmmm jag är rätt ny på detta :D ...men jag ska återkomma med vad jag tycker att jag har fastnat lite för "so far"... ;)

Mina funderingar och iaktagelser är helt efter att enbart ha sett hästarna på bilder.läst info och kollat härstamningarna och vad de ger för avkommor.Jag har inte sett en enda utav dem live! (Att se dem live kanske hade fått mej att ändra uppfattning!) ;)

Skulle jag välja ut "svenskägda hingstar"...så har jag haft ett öga på dessa som lever idag;

Kulak
Om El Tanam
Elton
Preference
Chock

Som morfadershingstar/farfadershingstar finns det en blandad skara med Svenska/internationella hingstar som jag tycker är ganska intressant i stamtavlorna;

Probat
Engano
El Shaklan
Exelsjor
Bey Shah
Padrons Psyce

Några intressanta internationella fadershingstar;
Monogramm
Gazal Al Shaqab
Om El Extreeem
Mostly Padron
Ekstern
Sarajevo KEI

Ovanstående är inte skrivna i någon speciell ordning...utan bara några namn som jag har ständigt i mina funderingar... :)

Men där finns ju många många fler...

Nu kanske man blir halshuggen på stört för min smak! :eek:

Jag har inte så stor erfarenhet av arabavel, men kan nämna Samurai som fadershingst samt Dardir som morfarshingst. Samurai har väl kanske inte lämnat så mycket araber, men väl en radda mycket fina korsningar med bra temperament och framförallt bra gångarter. Sedan tycker jag Red Baron verkar ha lämnat bra gångarter och hoppförmåga.

crazy skrev:
Mina funderingar och iaktagelser är helt efter att enbart ha sett hästarna på bilder.läst info och kollat härstamningarna och vad de ger för avkommor.Jag har inte sett en enda utav dem live! (Att se dem live kanske hade fått mej att ändra uppfattning!) ;)

Skulle jag välja ut "svenskägda hingstar"...så har jag haft ett öga på dessa som lever idag;

Kulak
Om El Tanam
Elton
Preference
Chock

Som morfadershingstar/farfadershingstar finns det en blandad skara med Svenska/internationella hingstar som jag tycker är ganska intressant i stamtavlorna;

Probat
Engano
El Shaklan
Exelsjor
Bey Shah
Padrons Psyce

Några intressanta internationella fadershingstar;
Monogramm
Gazal Al Shaqab
Om El Extreeem
Mostly Padron
Ekstern
Sarajevo KEI

Ovanstående är inte skrivna i någon speciell ordning...utan bara några namn som jag har ständigt i mina funderingar... :)

Men där finns ju många många fler...

Nu kanske man blir halshuggen på stört för min smak! :eek:
Jag tycker inte att du är ute och cyklar helt i alla fall. ;) De flesta håller jag med om. En del är dock för mycket bandat-blandat för min smak. Det blir så svårt att förutsäga resultatet. Allt för mycket inavel gillar jag inte heller. Och ett par verkar lovande just nu, men har för unga avkommor i någon större mängd för att man ska kunna se någon trend.

Carina på Silver Arabians som just nu är kääääääär i en liten hingstunge. :love: :love: :love:

Phu inte halshuggen alltså...än! :D ;)

Ja och som du säger...det finns en del som man skulle behöva se mer efter, innan man uttalar sej med en tvärsäker åsikt. :)

Tack för sitt svar! :bow:

crazy skrev:
*lånar min egna knapp*

Skulle vilja ställa en intressant fråga angående arabhingstar! :)

Vilka hingstar klassar ni som bästa förärvarna i Sverige om ni ska räkna på en topplista av 5 kandidater?

På vilket sätt är dessa hingstar utmärkta förärvare? Var ligger tyngdpunkten på nedärvningen på just dessa hingstar i såfall?

Välj på samma sätt ut 5 stycken hingstar som ni anser är de 5 främsta morfadershingstarna.

Det är alltså egna spekulationer och åsikter som är intressanta här!

Jag kan hålla med Carina på Silver att det är dels ett känsligt ämne och dels en ENORM fråga eftersom det internationellt sett finns många hingstar....OCH en tredje sak, som jag med bestämdhet hävdar, stolinjer spelar MEST roll, även i hingsten.....

Men om vi ska titta strikt på hingst då...Jag har haft det tufft, för de som känner mig väl, vet hur enormt kräsen jag är när det gäller hingstar.
Och jag måste även vara egenkär :o , för jag anser att min egen hingst, Milagro (--> Gil PL --> Probat --> Pohaniec PL --> Comet PL --> Abu Afas PL --> Bad Afas PL --> Kuhailan Afas or.Ar.), har en hel del positivt att tillföra svensk arabavel och har så gjort!
Visst, exteriörmässigt är inte han perfekt, men vilken häst är det??? INGEN!
Men han är en välbyggd, välproportionerlig, maskulin hingst med massor av karisma/utstrålning med mycket "DET". Han är arabtypisk i alla avseenden. Han har ett helt fantastiskt temperament, bestämd men oerört mild och snäll i samma skepnad. Och detta nedärver han till sina avkommor. Han har en enorm ridbarhet, som jag anser vara A och O för ett Arabiskt Fullblod och han är mångsidigt meriterad (galopp, banhoppning, utställning och avel). Ingen Championhingst kanske om man vill se det där, men å andra sidan inte heller det värsta "skitet".
För mig är Arabtyp, hållbarhet, sundhet, fertilitet, ridbarhet och taktmässiga, energiska rörelser A och O och allt detta har han!
Han passar till det avelsmaterial jag har och det avelsprogram jag har. Men han passar inte till alla typer av ston....
En ren Kuhailanhingst personifierad. Antingen gilalr man denna typ eller så gör man det inte....

Till hans negativa sidor rent extiörmässigt är att hans hals är ngt. för kort och en del (dock inte jag) hade kanske önskat ett flatare kors (??). Han kan (om han inte är upvärmd) ha ngt. låsta rörelser, men med rejäl förberedelse, så ....

Sedan hade jag också problem med att lista hingstar, utan att göra någon besviken, så jag vill också lista mina favoriter genom tiderna...(utan inbördes rangordning)

Som fadershingstar:(strikt sett på faderssidan då....trots att jag skulle vilja ha med moderslinjen)
Bomarc US --> Bask PL --> Witraz PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.

Probat --> Pohaniec PL --> Comet PL --> Abu Afas PL --> Bad Afas PL --> Kuhailan Afas or.Ar. (trots att jag ej gillar Probats utseende, men en fantastiskt nedärvare)

RD Misha US --> Algier PL --> Wielki Szlem PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.

Etat PL --> Pepi PL --> Celebes PL --> Witraz PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.

Som morfadershingst:

Danser PL --> El Azrak PL --> Faher PL --> Trypolis PL --> Enwer Bey PL --> Abu Mlech PL --> Mlech I PL --> Krzyzyk I PL --> Krzyzyk or.Ar.

Dardir PL --> Nabor RU --> Negativ RU --> Naseem GB --> Skowronek PL --> Ibrahim or.Ar.

Exelsjor PL --> Aquinor PL --> Miecznik PL --> Fetysz PL --> Bakszysz PL --> Ilderim or.Ar.

Algier PL --> Wielki Szlem PL --> Ofir PL --> Kuhailan Haifi or.Ar.

Abu Ali PL --> Gwarny PL -- >Amurath Sahib PL --> Amurath II Weil --> Amurath 1881 Weil --> Tajar 1862 Weil --> Tajar I 1851 Weil --> Amurath 1829 Weil --> Bairactar or.Ar.

Men än intressantare är alltså att kika på mödernet på respektive hingst!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 880
Senast: peråke
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 286
T
Avel Nu undrar jag lite. Om man betäcker ett halvblodsto med arabhingst, är den "accepterad" över huvud taget som sv.halvblod? Eller är den...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka