Arabhästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare honeybunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 7 133
Sv: Arabhästar

Men den har ju inte ens lång man ju. Om den knyter sig så ha i pälsglans och flta den när det blåser ute.
Den var lång nog där...Har provat med flätad, men då skubbar han bara av hela flätorna istället(Det blir inte snyggt kan jag lova:crazy:)

Det ska vara lång man tycker jag, jag gillar även när man klipper i nacken.

Här är min håriga arab :D
Fast jag glömde fila till nacken innan bilden togs :angel:
Ekselent05.jpg

rycker oftast manen på de araberna jag rider då den mest är ivägen. håller på med galopp och för att inte få manen i ögonen eller fastna i den hela tiden så får den blir kort. tycker det är finast så också.

Självklart har min arab låång man! Skulle ALDRIG komma på tanken att klippa av den! Han hade ful, kort man när jag köpte honom för lite mer än ett år sedan, och vilken skillnad det är nu när jag har låtit den växa ut! Mycket finare!
Personligen tycker jag att det är finast med lång man på nästan alla hästraser.
Men, som någon annan sa; vill man dölja att hästen är en arab, så kan man ju klippa manen.
Jag tycker det är okej att man klipper några cm vid nacken, för att främhäva den.
Detta är mina personliga åsikter, och alla får ju ha sina egna : ]

Såhär såg han ut när jag precis hade köpt honom (katastrof):
15464410.jpg

Såhär ser han ut med längre man och pannlugg (lite dålig bild, men ändå):
15464413.jpg

Om det är så lätt att dölja att det är en arab man har att det räcker att klippa manen av den så kan den ju inte vara särskilt arabtypisk? Jag vet inte om det bara är jag men det är ju inte direkt på manen jag ser om det är en arab eller inte. Om det har gått så långt kanske det är dags att börja se över avelsmålen lite...

Nej, det är kanske inte så lätt att "dölja" att det är en arab även om man har klippt av manen, på endel hästar kanske det funkar.
Men jag tycker att det ser ut som om ägaren iallafall försöker när man har klippt. Det är iallafall vad JAG får känslan av.

kl*

jag klipper min ena hästs man, anedningen är att han vid varje fällning tappar manen på ett visst ställe och då ser det jätte dumt ut... min andra har jälvklart lång man, och min förra häst hade låååång man, de längsta nådde nästan ner till framknät.... typ 10 cm ifrån kanske, och tjock som fasen var den!

jag är för lång man på araber!

anledningen är många, dels så är det naturligast och så har de den ju av en anledning, de kallas ju skyddshår!!

jag håller med om att är den lång så ska den vara de. tyvärr så e min arab kille ryckt varenda år så om jag skulle låta hans man växa så ser de jätte dumt ut ser liksom klippt ut.. Sen har han väldigt tunn man nertil å väldigt tjock man upptid så de hade nog ej vatt fint med lång man på honom.

min arab har kort man, och det har hon av tre anledningar
1, vi tävlar dressyr så jag vill kunna knoppa, utan att knopparna blir stora som fotbollar.
2, hon kliar manen på sommaren
3, hon är skit snygg i kort man.

för bildbevis, se min profil och mitt fotogalleri

Det står skrivet i Koranen hur araberna ska skötas, även manarna............

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Edla
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Någon som gjort det eller funderar på det? 😊 Vore superkul att se bilder och/eller höra era tankar och idéer kring det. En av mina...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka