Arabhästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare honeybunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 7 133
Sv: Arabhästar

En anledning till att kapa en arabman är att försöka dölja att det är en arab. Är man stolt över sin fina arab så behåller man manen oavsett vad omgivningen anser vara rätt.
// Linda, stolt arabägare

FINT SAGT!!!!Vi skall vara stolta över våra ökenråttor!

så här ser min foderhäst ut i manen. längtar tills den har växt lite till.

riktigt tjock ponnyman har han:D och en tunn, tunn svans.
imdaar005.jpg

själv håller jag på att försöka spara min pålles man.
den var sönderkliad förra sommaren :cry:
men den håller på att bli liite längre nu iallafall :p

så här kort var den :crazy:

Ljusstyrkaka_0002.jpg

*kl*

Jag har hitills haft lång man på mina araber. Är inte ett dugg intereserad av utställning och bryr mig inte heller om ifal de ser arabiga ut eller ej. Jag vill ha en häst som kan gå distans på lite nivå, sen ger jag FN om det ser ut som arab eller nåt annat.
Min nya har kort "halvblodsman" (förra ägarens verk) och jag funderar på att hålla den sån eller tom stubb. Skulle se urläckert ut på honom.

Vill man klippa så gör det men vill man inte klippa så strunta då i det.

/Linnea

Senast ändrad:

Klar att manen ska vara lång eller i alla fall oryckt/oklippt. Det är ju en Arab :) (Tycker jag)

Så bra:) Det såg välvårdat ut med kort också, men då såg det inte ut som en typisk arab utan mer som vilken ridskoleponny som helst. Söt ändå, men långa manen gör sitt till för att framhäva arabhalsen. Mkt mkt fin häst tycker jag:)

Så bra:) Det såg välvårdat ut med kort också, men då såg det inte ut som en typisk arab utan mer som vilken ridskoleponny som helst. Söt ändå, men långa manen gör sitt till för att framhäva arabhalsen. Mkt mkt fin häst tycker jag:)

Näää....arabes skönhet, typ och grace sitter i såååå mycket mer är bara lång man (travare har ochså lång man, blir sällan förväxlade med araber) Så någon "ridskoleponny" kan det aldrig bli!

Jag vidhåller, frisera hästen efter andvändningsområde, visar bara på arabens mångsidighet.

Man kan förstås se att det är en arab fortfarande, men jag tycker den klippta manen inte var särskilt smickrande för arablinjerna, tex på bilden där hästen rids. Klart inte rasen sitter endast i manen, men frisyren kan förändra intrycket totalt.

etmoria i höstas

1014.jpg

etmoria idag

CIMG2414.jpg

hennes man kommer inte få bli längre än vad det e nu .. tycker det ser mer välvårdat ut och hennes hals ser finare ut .. med lång man såg den tunn o ynklig ut och manen va stripig längst ner

Och jag som nyss har fått hem ett sto med "halvblodsman".
Konstigt...det ser ändå UT som en arab! Hur kan det går till - jag som hade tänkte skyla att jag "är med arab". OJ. Dilemma!

2liten.jpg

Här är mitt andra långhåriga arabsto.

19liten-2.jpg

Li

*kl*
själv tycker jag inte att araber passar i kort man, anser att hela hästen blir förstörd då, precis som en frieser blir om man kapar dess man. Min arab hade man nedanför bogarna när hon levde och det var extremt mycket jobb men jag skulle aldrig kapa den för det, manen bidrog till hennes skönhet. Tycker att kapning av arabman någonstans tyder på okunnighet då alla borde veta att det är en styggelse att klippa en arabs man och svans. Ni som har kapat era arabers manar, om ni hade en frieser hade ni klippt dens man då också?

*kl*
själv tycker jag inte att araber passar i kort man, anser att hela hästen blir förstörd då, precis som en frieser blir om man kapar dess man. Min arab hade man nedanför bogarna när hon levde och det var extremt mycket jobb men jag skulle aldrig kapa den för det, manen bidrog till hennes skönhet. Tycker att kapning av arabman någonstans tyder på okunnighet då alla borde veta att det är en styggelse att klippa en arabs man och svans. Ni som har kapat era arabers manar, om ni hade en frieser hade ni klippt dens man då också?

Jepp, det hade jag om hästen hade passat i det. Tycker det är lite fåningt med regler om hur manarna ska se ut. Precis som att ett halvblod eller eng fullblod inte skulle kunna ha lång man- de ska ju enligt traditionen ha kort,ryckt eller klippt man.

det kan du ju aldrig veta förrens efter du har klippt, så du tror allvarligt att en frieser passar bättre i kort man? Jag hade aldrig klippt vare sig våra nordsvenskars långa man eller arabernas.

Styggelse? Ja det kanske man kan kalla det åxå :D

Jag tycker araber är klart vackrast i långa, välvårdade manar och svansar. Naturligtvis - jag har dock haft arab, fött upp och ställt ut och älskar rasen. Dock för det den är, och det är så mycket mer än en man.
Skulle min häst behöva klippa av den skulle jag inte tveka, det är mer skamligt att visa upp sin annars så vackra arab med en lusäten, skabbig man än en kort och välskött. Tycker jag.

Li

Som jag skrivit innan: jag har sett en frieser i stubb, HUR läcker som helst! Vilken HALS den fick!

Mitt kallblod har haft kort stubb i många år, hon drog verkligen blickarna till sig på det bättre sättet. Folk sa bara: vilket maffigt sto!

Li

det kan du ju aldrig veta förrens efter du har klippt, så du tror allvarligt att en frieser passar bättre i kort man? Jag hade aldrig klippt vare sig våra nordsvenskars långa man eller arabernas.

Har sett friesers med kort man, en med stubb t o m, riktigt snyggt! Hade traditionen varit kort man på frieser/arab/nordsvensk tror jag inte att någon hade förfasat sig och tyckt det varit en styggelse!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Edla
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Någon som gjort det eller funderar på det? 😊 Vore superkul att se bilder och/eller höra era tankar och idéer kring det. En av mina...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka