Arabhästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare honeybunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 7 133
Sv: Arabhästar

En anledning till att kapa en arabman är att försöka dölja att det är en arab. Är man stolt över sin fina arab så behåller man manen oavsett vad omgivningen anser vara rätt.
// Linda, stolt arabägare

Tycker det är en väldigt löjlig anledning till varför man kapar manen.
Är själv en mycket stolt ägare av en arab.
Anser att det faktiskt är individuellt vad just den hästen passar i. Mitt hjärta har gått ifrån (så länge jag ägt honom) stubb till lång till stubb till "rid-häst-man", och anser att han passar i allt.
Stubb:
4009915.jpg

"rid-häst-man":
14463796.jpg

Lång:
4110288.jpg

Hej,
tänkte höra med er som har araber. Har ni lång man på dom lr inte?
Jag har ett arabsto med lång man. men mina vänner tycker jag ska rycka den, men jag tycker att jag förstör allt det fina då.
Lägg gärna in bilder på era arabhästar=)

Kramkram

Rör inte manen. Ajabaja.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med föregående. Låt manen vara lång!

Däremot kan man på en arab (tycker jag) klippa ner manen helt precis vid nacken och en liten ner på mankammen. Det framhäver arabens vackra halslinje.

Jo, den är hållbar, men trasslar sig väldigt lätt. Han har haft lång man i perioder men tillslut blir den så sliten så det knyter sig med en gång. Sen tycker jag det är snyggt med kort man kombinerat med hans hingstnacke:love:

Lång man:

HPIM0099.jpg

Jag använder en balsmaspray/glansspray till manen - då är den jättelätt att hålla utan knutar och det behövs definitivt inte sprayas i mer än nån gång i veckan eller så. Funkar perfekt för min hårömma lille kille.

Hej,
Jag har ett arabsto med lång man. men mina vänner tycker jag ska rycka den, men jag tycker att jag förstör allt det fina då.

Kramkram

LÅNG ska den vara! Ju längre desto bättre!

Hej,

Kramkram

Ja min arab har lång man. Jag skulle aldrig klippa manen på honom då jag tycker att araber ska ha lång man :p

skulle aldrig komma på tanken att klippa manen på min arab. den SKA vara lång. många har dock hackat på mig o tycker det ser ovårdat ut...men det skiter jag i :p

Gör det du känner för :)

min Arab har jag kapat manen på förra vintern,och absolut inte för att jag skäms över honom,har älskat denna rasen sedan 80-talet;)
jag ville helt enkelt testa (va lite less på allt arbete med manen)

kort
6191790.jpg

5159172.jpg

Mellan
13954473.jpg

långt
2845375.jpg

Mvh Arabizar

Mitt sto har lång man men är klippt i nacken.
I övrigt är hennes tagel orört. :)

Jag har faktiskt funderat på att klippa Etan i nacken men jag har inte vågat för jag är rädd att han kommer att se ännu mer ut som en travare på långt håll då :D;)

Jo, den är hållbar, men trasslar sig väldigt lätt. Han har haft lång man i perioder men tillslut blir den så sliten så det knyter sig med en gång. Sen tycker jag det är snyggt med kort man kombinerat med hans hingstnacke:love:

Lång man:

HPIM0099.jpg

Men den har ju inte ens lång man ju. Om den knyter sig så ha i pälsglans och flta den när det blåser ute.

Senast ändrad:

Lång man! :love: Alla har ju sin egen smak, men personligen tycker jag att araber ska ha lång man. Dock är mina klippta i nacken.

Vår ena hingst
8790568.jpg

Vår andra hingst
13312949.jpg

Vårt sto
10878865.jpg

*KL* eller till TS

Manen bör anpassas till det man använder hästen till. Om man ställer ut ska den självklart ha lång man! Tävlar man så, ryck kort! Omöjligt att få snygga knoppar med lång, tjock man. Själv varken tävlar jag (jo klubbtävlingar o hos grannstallen) eller ställer ut så min häst har traditionell man, rakad i nacken i övrigt lång.

Tycker att de ska ha lång man, ev klippta i nacken, använd någon form av pälsglans för att lättare kunna reda ut manen innan det blir knutar.
Men vissa skaver av delar av manen och då kanske man inte har något annat val än att klippa dem.
Har de riktigt tjock man och man tävlar dressyr ofta förstår jag också om man klipper den kort för att lättare kunna knoppa manen.

Gillar när manen ser ut så här:
gimmick.gif

eller så här:
cinhuv801.jpg

/Anne

Senast ändrad:

En lång, tjock och välvårdad man är bland det vackraste som finns. Men är den tunn och stripig kan man lika gärna klippa av den. Ibland hjälper det ju till och med att kapa rubbet och låta den växa ut igen.

Men självklart gör man som man själv vill och många gånger är det mer praktiskt med en kort man.

Senast ändrad:

Araber ska ha lång man :love: men jag förstår om man vill kapa av manen om man tävlar mycket och vill kunna knoppa ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Edla
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Någon som gjort det eller funderar på det? 😊 Vore superkul att se bilder och/eller höra era tankar och idéer kring det. En av mina...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka