Arabhästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare honeybunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 7 133
H

honeybunny

Hej,
tänkte höra med er som har araber. Har ni lång man på dom lr inte?
Jag har ett arabsto med lång man. men mina vänner tycker jag ska rycka den, men jag tycker att jag förstör allt det fina då.
Lägg gärna in bilder på era arabhästar=)

Kramkram

Sv: Arabhästar

Såklart den ska vara lååång :love:

Brukar fläta min i en ardennerfläta om jag tävlar dressyr :)

Jag tycker man gör precis som man vill och känner.
Ska man inte ställa ut, så har det ingen betydelse annat än för ögat.
Persoligen tycker jag det ser gräsligt ut med tunna, ojämna manar vilken ras det än är, har hästen dåligt tagel är det bättre att klippa eller rycka. Ser så mycket bättre ut!

Mvh Li *som har manarna kvar*

tycker själv att de ska ha lååång man, det hör till, men sen visad jag ju våran lille arab så då måste den vara orörd, men tycker det e snyggt med lååång, man får dock vårda den för att den inte ska bli stripig o ful..men det hör till;)
5510396.jpg
[/url][/IMG]

En anledning till att kapa en arabman är att försöka dölja att det är en arab. Är man stolt över sin fina arab så behåller man manen oavsett vad omgivningen anser vara rätt.
// Linda, stolt arabägare

Men hänger det på manen hurvida folk ser att det är en arab, så har man en ganska dålig typ, tycker du inte? :smirk:

Har aldrig hört att man kapar manen av den anledning, däremot är det bra mer praktiskt att knoppa när man tävlar.

Li

Man kan ju ha olika åsikter om vad som är snyggast, men i slutänden är det ju hästägaren som besämmer. Jag har själv två araber som båda har lång man.

Jag klippte manen på den ena en gång, eftersom han skavde bort ca 30 cm av manen (bredden alltså) och då valde jag att klippa resten, för att det skulle bli jämnare när det växte ut igen. (Jag tycker dock att han passar bättre i lång man, så därför får han ha det nu.)

När jag ska tävla flätar jag manen i små flätor och viker in, som knoppar. Inga problem, men det går åt en del hårvax.

En anledning till att kapa en arabman är att försöka dölja att det är en arab. Är man stolt över sin fina arab så behåller man manen oavsett vad omgivningen anser vara rätt.
// Linda, stolt arabägare

Jag är stolt över min fina arab, även fast jag kapat manen på honom! Lyckas man dölja att det är en arab bara genom att kapa manen så är den nog inte särskilt arabtypisk.

//Sara, som snarare har problem med rasigenkänningen med lång man på pålle

bägge mina araber har lång och tjock fin man :love:
skulle aldrig komma på tanken att kapa den.

min mammas kompis har dock stubb, vilket JAG inte tycker är särskilt vackert. :p

jag gillar inte klippta arab"manar"
lika lite som jag gillar hängman på fjordingar.

men var och en gör ju som man vill

Lång silkeslen man är Arabhästens prydnad. I hop med den högt burna svansen så är det Arabens kännetecken.
Av hävd klipper man inte man eller svans på en Arab.

Skulle aldrig få för mig att korta av min arabs man - men jag tycker o andra sidan att "naturliga" manar och svansar är snyggast alltid, jag klipper inte svansen heller....

Lång silkeslen man är Arabhästens prydnad. I hop med den högt burna svansen så är det Arabens kännetecken.
Av hävd klipper man inte man eller svans på en Arab.

Ja, hade hans man varit silkeslen hade jag nog sparat, nu kan man tro att han har nordsvensk någonstans i stamtavlan:rofl:

Då måste den ju vara hållbar. Och borde vara lätt att hålla lång.
För många Nordsvenskar har ju underbara LÅÅNGa manar!;)

Klart att du inte ska rycka manen om du själv tycker att den är finast lång! En "riktig" arabman ska ju vara lång och böljande , det vet väl alla ;)

Ska man klippa en arab tycker jag dock nästan att man ska stubba den, det är coolt :D Ser mer ut som en sportig ponny än klassiskt vacker arab då...så det beror ju på hur man vill ha det!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Edla
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Gravid - 1år Någon som gjort det eller funderar på det? 😊 Vore superkul att se bilder och/eller höra era tankar och idéer kring det. En av mina...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka