Arabgalopp

A

aenglah

Hej!
Är inte så vidare kunnig när det gäller galopp.

Vid vilken ålder rider ni in araberna och börjar träna de för galoppen?

Har ni de först som handhästar?

Skulle vara kul om någon kunde berätta hur de går till väga med sina araber från att de är föl tills de startar sitt första löp.

//Lotta

Sv: Arabgalopp

Kom igen nu =)
Jag vet att det finns kunnigt folk här inne =)

All träning är bra, som handhäst kan man börja så tidigt som mjligt, all träning utan ryttarbelstning är bra. jag rifer in mina hästar på hösten när de är 2 år. då givetvis skritt över årskifftet och börjar långsammt att bygga. jag cantrar aldrig före april. mycket skritt i början för att stärka benen, senor,leder ligament mm. själv skrittar jag alltid i 2 mån minst på hårt väglag. peppar peppar så har jag inte haft en benskada så länge jag tränat och tävlat mina hästar. sen får man anpassa träningen efter hur snabb hästen är i sin utveckling. men börja tidigt det är svårare att rida in och bygga en 5-6 åring än vad det är att bygga en 2-3 åring. Att åka till Täby eller Jägersro innan kval för att träna banan och boxar är också viktigt. Det viktigaste under canterträningen är att få med mängdträningen, att ligga och nöta tung canter så de får ökad mjölksyretollerans mm. Men tänk på att alltid se på din häst och anpassa träningen efter det. Unga hästar utvecklas olika, det finns inget speciellt mönster eller tidschema man får ta det i deras takt om man ska lyckas. Lycka till

aenglah skrev:
Kom igen nu =)
Jag vet att det finns kunnigt folk här inne =)

Visst finnas det en del ”kunnigt folk”, men flera med mig vågar nog sig inte riktigt på att uttala sig om araberna… :crazy: Galoppen i sig är liten i vårt land, arab-galoppen än mindre, men ha lite tålamod så får du nog svar… :smirk:

Jag är tålmodig =)

Men lyssnar gärna även på hur ni tränar era fullblod =)

aenglah skrev:
Vid vilken ålder rider ni in araberna och börjar träna de för galoppen?
Flullbloden som är tänkta att användas som galopphästar ridsin på senhösten/vintern som åringar. De är då med andra ord ca 1½år.

aenglah skrev:
Hej!Har ni de först som handhästar?
Nej, de logeras och tömkörs som förberedelse.

aenglah skrev:
Skulle vara kul om någon kunde berätta hur de går till väga med sina araber från att de är föl tills de startar sitt första löp.
Fullbloden föds så tidigt på våren som möjligt och är på stuteriet fram till hösten som ettåringar. Många åringar prepareras för att sedan säljas på någon av åringsauktionerna under hösten. Som 1½ åringar kommer unghästarna in till tränaren och börjar så gott som genast att ridasin. Vissa tränare skickar dem på inridning.

Inridningen varierar hoss de olika tränarna. Själv föredrar jag att komma upp på unghästarna så fort som möjligt för att sedan kunna ställa av dem när väder och underlag är som värst under vintern. Men så grundarbetet är gjort när det är dags att sätta igång och jobba för start.

De första loppen och kvalen för två åringarna går i maj, men då är enbart ett fåtal färdiga. Olika individer utvecklas naturligtvis olika. Men majoriteten av fullbloden startar faktiskt som två åringar.

Detta var ett komprimerat svar, mer om galoppens ”vanliga” frågor kan du hitta om du söker runt i äldre trådar på forumet.

Sigel och NinniW har redan svarat. Men generellt är det som sagt så att det som görs med fullblod görs med araber 1 år senare.
Men då de flesta araber står hos amatörtränare är det mindre av "skicka till tränare". Men det är väl en tendens även på fullblodssidan (fler owner/trainers alltså).
Tiderna för kval och start är ungefär de samma (men 1 år senare). En del är klara i maj, men de flesta kommer ut i juli-september.
I ryssland startas araber som 2-åringar och det verkar funka. Årets bästa arab i Skandinavien NEIRON är ryskfödd och hade startat och vunnit som 2-åring innan han kom till Danmark som 3-åring. Han har sprungit in ca 160,000:- i år och det är det många fullblod som varit nöjda med.
Många är också betydligt senare. I UAE börjar inte säsongen förrän i november, och följdaktligen är inga 3-åringar (eller 2-åriga fullblod) klara förrän då.

I UAE börjar inte säsongen förrän i november, och följdaktligen är inga 3-åringar (eller 2-åriga fullblod) klara förrän då.

Att tävlingssäsongen i Dubai startar på höstkanten beror nog mera på att det är outhärdligt varmt på sommarhalvåret.

Tack för alla svar =)
Ska leta upp gamla trådar och läsa vidare.

Givetvis är det värmen som gör att säsongen i Gulfen startar sent. Men resultatet är ändå att hästarna som fötts där (oavsett ras) är minst ett halvår äldre än de som gör sina första starter i Europa/USA.

Man har också väldigt få löp för unga hästar där. Har inte för mig att jag sett något 2-årslopp alls (för fullblod)...
Och bara ett fåtal 3-årslopp för araberna.
Trots att säsongen startar så sent.

Intressant är dock att man har skiljda vikter på hästar från Södra (SH) och Norra (NH) halvkloten under deras (återigen fullblod) 3-års säsong.

De från söder föds ju på vår sommar, så de är 6 månader yngre.
5 kg lättnad fick 3-åringarna från södern.

Efter nyårsafton får 4-åringar (och 4+) från NH möta 3-åringar (och 3+) från SH, så jag antar att de sistnämnda "fyller år" den 1 juli...?

Klyddig att hålla reda på....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 784
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 401
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar