Lenis

Trådstartare
Undrar lite vad ni anser om dem, främst temperament men också annat.

Lärde mig rida hästen i form på en arab (grunden, alla hästar är ju sen olika) och den araben (ej anglo, sådana har jag inte stött på) var helt cool och kunde bli lämnad sist i hagen & dylikt, inte stirrig eller tittig alls.

Sen har jag ridit en arabkorsning efter det, som gick med huvudet rätt upp så fort ngt var minsta stressande (löv, hästar, människor, träd.. :smirk: )

Så med lite fördomar men mest okunskap frågar jag er mer vetande: Är araberna underbara hästar eller hispiga tittiga darrande ängslingar? ;)

(Sen ska vi ju som alltid generalisera lite, det finns ju ALLTID extrema individer med dålig uppfostran etc..)

Jag tycker att de flesta araber har supertemperament, åtminstone de jag har stött på. Men som med alla hästraser så är det på individnivå detta med "hispighet". Sen kan det väl hända att vissa arabägare behandlar sina araber som om de vore speciella i det avseendet och därför kanske de blir "hispigare"? Fast jag tycker nog att de för det mesta är väldigt medvetna om sin omgivning, men utan att vara hispiga. Finns ju väldigt många hästar av andra raser som är hispiga men då tenderar folk nog mer till att skylla det på just den hästen medan araber får det skyllt på hela rasen.

Temperamentet är dels arvbart och dels inlärt, dvs det är upp till dig vad du gör din häst till. Vad vissa kallar hispighet kan också vara den otroliga vakenhet araben ofta har. Dom är ju väldigt vakna och alerta. Har tyvärr träffat på hel hispiga araber, ofta ägda av hispiga människor. Vår egna araber har därimot alltid varit lugna och harmoniska. Kan ta vår 3 åriga hingst som exempel. Helt nyinriden reds han av vår 7 åriga dotter, och det hade inte varit möjligt med en hispig häst.

Ska beskriva min arab.

Ett sto som är mycket envis. Vatten och stora stenar är det enda hon är rädd för. Hon är väldigt vaken på vad som händer runt omkring, kan ibland bli lite bristande koncentration. Det bästa som finns är att springa så fort det går i skogen (har ännu inte blivit ifrånsprungena). Det som kan vara lite jobbigt (särskilt i galoppen) är att om det kommer en stor sten eller en stor vattenpöl över vägen kan det bli tvärstopp (efter ett antal luftfärder har jag lärt mig att sitta kvar även då), en mildare reaktion är att hoppa åt sidan (lättare att sitta kvar).

Det är en väldigt intelligent häst. T ex, trampar hon på sitt grimskaft så fattar hon vad som hänt och tar ett steg bakåt.

En fördel som man kanske inte tänker på i första hand är att eftersom det är en ökenhäst så tål de värme väldigt bra och går utmärkt att rida heta sommardagar när andra hästar är dåsiga av värmen, det är mysigt.

Efter ett antal år med uppfödning av hbl & ponnyer (inget ont om de raserna) med diverse översprungningar - skallningar - tåtramp - rymningar mm mm.. så kom en dag ett arabsto till oss på foder, gissa vad vi föder upp sen dess!?

Jaaa.. du har helt rätt, ARABER.. intelligenta - vakna - ärliga - tillgivna - lätthanterliga - lättfödda mm, mm.. :love:

Jättekul med så utförliga svar! :) :bow: Vad anser ni om skillnaden fullblod/arab? I psyke alltså?

Har själv två araber. "Gamlingen" har jag haft i 15 år. Finns ingen underbarare häst, och jag har träffat många. Helt underbar att rida (enda hästan jag rider utan träns och sadel) och supersnäll vad gäller allt annat.

Fullblod?
Tråden handlade väl om Araber.. =fullblodets ursprung, så där finns väl ingen skillnad kan jag tro.. utan att veta till fullo :smirk:

Har endast promenadridit några trevliga fbl (galoppörer) för många år sedan.. inga direkta kunskaper om dem för övrigt!

Ofta är det nog så att *hästar blir som vi hanterar dem*.. oavsett ras, och jag fann att araberna *accepterade mig* mkt bättre än vad hbl & ponnyerna gjorde..

Det är nog så att HÄSTEN (oavsett ras) ska välja sin ägare... inte tvärtom :)!

Jag äger ett arab sto som idag är 10år. Jag har hållt på med henne sedan hon föddes(jobbade hos uppfödaren) och jag har ägt henne sedan hon var ca 2år.
Efter som att jag även har jobbat på ett arab stuteri så har jag ganska många olika sorter av araber...

Min häst...
Hon är lugn, snäll, social, kännslig(för skänklar mm) och orädd. Jag rider henne jätte mycket barbacka och har även ridit in henne barbacka. Jag har ännu så länge aldrig ramlat av henne. Visst reagerar hon på plötsliga tex ljud... Men hon springer inte iväg eller nått sånt, bara höjer upp huvudet.

Min hästs halvsyster...
Super nervös. Nästan ingen kan rida ut på henne för hon är så rädd för ALLT. Hon skskar...
Hemma vid stallet är hon jätte lugn och snäll...

Min hästs pappa...
Hingst(givet vis). Mycket tempramentsfull visade tydligt när det var nått som var obehagligt genom att frusta och slå med frambenen. Visad även när det var saker som var sköna och trivsamma genom att sänka huvudet och bara mysa.
Röck också till för plötsliga ljud men for aldrig iväg.

Min hästs mamma
När hon blev rädd skulle hon fram till saken som skrämmde henn och bita i den...
Då var den inte farlig längre.
Lugn och trygg både vid stallet och ute i skogen.

Det jag tycker verkar vara med araber är att dom blir nog lätt enmans hästar. Visst får andra rida min häst. Det är inte så att hon katar av nån eller så men alla säger att det syns att vi hör ihop för hästen "lyser upp" när jag rider henne.
Jag tror också att araber har lättare att känna/läsa av en ryttare och utnyttja ev svagheter hos personen.
Jag upplever det också att i stort sett alla andra raser kan du"bestämma över" medans en arab måste du först bli vän med och förtjäna att vara dess ledare...
Så upplever jag dom iaf...

Vi har en arab i stallet och tja..
Ingen vet riktigt vad som har hänt med honom när han var yngre, men han beter sig konstigt ibland. Ute kan han hoppa till för alla möjliga saker och måste verkligen ridas ordentligt annars blir han ännu mer nervös.
För nån vecka sen skulle vi ta in honom från hagen, det gick inte så bra. Alla andra hästarna var inne och vi gick fram till honom, han bara tvärvänder och sticker. Så fort man kommer en meter för nära så bara han vänder och går eller galopperar runt i hagen. Testar ta ut en annan häst i hagen, men han bryr sig inte alls. Och om man har ridit honom (ridning=jobbigt) så är det omöjligt att komma nära i hagen de dagarna.
Han springer in i boxen, och ibland kan han bara vandra runt och vara allmänt nervös.

Förstår inte vad det är han inte är tillfreds med, kan vara ägaren också. Men han är totalt blockerad och man får verkligen ingen kontakt med honom.

Det är ju lite olika... Men de jag har stött på har haft superbra temperament. Varit ganska stabila, med lagom mycket "go" i...

Jag vet inte jag men är inte araber som dom flesta hästar? Alla hästar har ju olika temperament. Fast iof, araber kanske är lite mer nervösa och tittiga än andra. MEN så kan det ju vara så att en häst blir som man uppfostrar och behandlar den? :smirk: OM man behandlar en arab med mer respekt för att "rasen brukar vara hispig" så blir den ju som man behandlar den! Samma är det väl med barn och hundar? :confused:

Tja, skriver precis som Bia skrev...efter ett antal år med arabiska fullblod, så......jag är extremt subjektiv i denna frågan :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Arabhästen är bäst - för mig - i alla avseenden..... :banana: :bow: :bump:

Tyvärr så finns den här uppfattningen om flera raser...... Vissa framhåller araberna som hispiga, andra säger att det är vbl travarna som är hispiga.......för ytterligare andra är det de engelska fullbloden som står för hispigheten........ Hispighet får inte förväxlas med vakenhet.

Min häst är fruktansvärt social, det bästa hon vet är när hon får uppmärksamhet, så fort hon får syn på en så går hon och ställer sig vid grindöppningen :)

Visst är hon rätt så vaken och alert men det är inget problem tycker jag...
Hon är väldigt känslig och grymt lättlärd, hon förstår nästan innan jag själv förstår vad vi håller på med :D

Kommer nog aldrig köpa någon annan hästras nu... Finns ingen vackrare eller klokare häst!!!

Mvh Johanna

Araben blir ofta vad man gör den till.

Jag älskar denna hästras just för att de är så känsliga och vakna, ställer upp i alla lägen och är så precis lagom för mig :)

Har haft araber nu sen 95 och kommer aldrig skaffa mig något annat troligtsvis :)

haft kontakt med många raser, har även haft olika raser själv ovh bla araber samt kommit kontakt med flera araber.

för mig är dom sociala, lite enmanshästar. alla kan hålla på med dom, men dom finner tryggheten hos dom personer som hanterar dom (även flera om nu flera hanterar)...
väldigt sociala. Gillar uppmärksamhet och pyssel.
Tycker om mycket motion och mkt aktivering.
Lättlärda.
Vissa har mkt temperament, men vänder man detta temperamnetet till sin fördel, så funkar det utmärkt.

Araber är lugna, trygga , sociala och tillitsfulla från grunden. Men de blir vad man gör dem till.
En person sa till mig något som jag tycker stämmer riktigt bra.

"Det finns en stor fördel med araben och det är att den är så känslig. Men det finns oxå en stor nackdel med araben och det är att den är så känslig."

Det är lätt att förstöra en arab.
Enligt min åsikt så är det ägarens (tidigare ägares) fel till 99% om araben är hispig och nervös.
Sen kan det klart finnas andra anledningar, men det är inte så vanligt...

En gång arab, alltid arab... :love:

// Anna

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 489
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Hej på er! Jag är inte så aktiv på det här forumet då jag varit hästlös i många år, men jag brukar tjuvkika lite på alla era fina...
Svar
18
· Visningar
2 348
Senast: Gullan86
·
F
Hästvård varning för lång historia:( Men vill höra om ngn har en ide om vad detta kan vara... Min arab, nu 15 år, jag har haft honom i 4...
2
Svar
37
· Visningar
4 765
Senast: Deus
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka