rörelsestörning på min arab

Sv: rörelsestörning på min arab

Har nu haft eq hos min häst! Han hade 2 låsningar ,en som satt hårt, i halsen samt en låsning i ländryggen.Han fick laser samt "nålar"... Nu blir det att ta det lugnt ngr dagar och sedan känna om han känns bättre...

Vad är anledningen till att man tränar westernridning med en arab mer än att cowboysadlarna är helt överlägselt anpassade för att avlasta hästens rygg??

Tolka inte detta som en spydig fråga utan som den är ställd.. Av ren nyfikenhet och för att ge mig större kunskap i ett ämne jag inte har så stor kunskap i.

Araben är faktiskt en etablerad ras inom westernridning. Den är oerhört kompetent i alla moment från att arbeta med boskap till själva ridgrenarna. De flesta raser kan arbetas i westernridning och funkar väldigt bra och nej, de får inte rörelsestörningar p.g.a. den träningen.

Här en arab i grenen "cutting"
http://www.youtube.com/watch?v=CE-V7LgrULc

Reining
http://www.youtube.com/watch?v=ZJl0nM_5XWU&feature=related

...så varför inte träna western likväl som man kan träna andra grenar? Rätt träning oavsett vad det handlar om är inte fel.

Min häst verkar ha svarat bra på eq behandling. Han har bättre framåtbjudning, och får upp ryggen bättre. Vi har longerat med och utan inspänning på små och stora volter, samt att jag ridit och de andra tittat. Vi kan ej se ngn ojämnhet el störning...
Vilket huvudbry:confused: Ska jag ändå åka iväg till clinic med honom?
Han ska få en behandling o koll till av eq i veckan...

Hur hade ni gjort:confused:

Bra att han svarar på behandlingen men åk iväg i alla fall! Eq och veterinären kan komplettera varandra i det fortsatta arbetet för din hästs välbefinnande. Jag hade absolut åkt till cliniken i morgon. Lycka till och håll oss underättade.:)

Min häst verkar ha svarat bra på eq behandling. Han har bättre framåtbjudning, och får upp ryggen bättre. Vi har longerat med och utan inspänning på små och stora volter, samt att jag ridit och de andra tittat. Vi kan ej se ngn ojämnhet el störning...
Vilket huvudbry:confused: Ska jag ändå åka iväg till clinic med honom?
Han ska få en behandling o koll till av eq i veckan...

Hur hade ni gjort:confused:

Ja jag hade åkt till klinik, utan tvekan. Du har en häst som du själv säger har gått ojämt i 4 år, aldrig i livet att jag nöjde mig med en eq. Vetten kan se helt andra saker bl a genom att bedöva en misstänkt led.

Som ett exempel, jag var nyss till kliniken med min häst och det tog vetten låååång tid att se att hon var ojämn. Jag o ställägaren, som känner hästen väldigt väl, mer kände på oss än såg att hon var ojämn moch var övertygade om att vetten skulle hitta något. Till slut kom vetten fram till vf (vilket vi hade misstänkt hela tiden) och så fort hon fick bedövning i kotleden var hon en helt annan häst, plötsligt var det kul o spännande att trava efter matte på betonggolvet, innan var det segt o motvilligt.

Ibland måste man bedöva bort något o se skillnaden i hästen för att riktigt förstå hur påverkad den har varit.

:crazy:Ok, tack för era svar! Jag känner mig nog ändå inte riktigt lugn förrän jag varit hos kliniken, känns det som nu i varje fall...

vill bara säga att jag inte menar att han haft rörelsestörning i 4 år, utan att det känns skillnad o mer "skumt" el hur jag ska uttrycka mig, när jag sitter på rätt sittben i höger varv mot när jag sitter på rätt sittben i vänster varv. Men jag har pratat med flera ryttare om detta, de säger att de också känner en viss skillnad beroende på vilket varv och sittben de sitter på , på sina hästar. En tränare sa att när man känner denna olikheten beror det på att detta är hästens svagare sida, och man ska träna på att byta sittben ofta så att de blir mer liksidiga...

Jag har ridit för tränare i flera år som aldrig sagt ngt om att han går ojämnt, det var först nu som en för mig ny tränare tyckte detta... Hon menade att han är ren till 95% men att det fanns en liten störning...

Det som mer har oroat mig är att han inte bjudit fram som han brukar samt att det känns som att ryggen ej kommit upp...

Detta känns dock bättre efter behandlingen... Men det känns ändå som ni säger rätt att åka iväg o kolla honom, jag kommer nog inte kunna koppla bort detta annars:crazy:

Har nu varit med min lilla pålle på klinik. Är väldigt glad för att jag åkte dit! Vet gjorde en väldigt noggrann undersökning där jag både fick longera samt rida, sedan blev det böjprov , bedövning osv...
Kom fram till inflammation i led hö framknä samt vä kota fram. Ryggen var rörlig och fin, så han har alltså försökt avlasta frambenen och därför fått låsningar i ryggen:crazy:
Han har även ett framföringsproblem, dvs att han har svårare att föra fram hö fram, därav den konstiga känslan vid lättridning i ena varvet som jag skrivit om tidigare...Detta ska han titta närmare på vid nästa besök, det är kanske lite så han är byggd, men han menade att jag skulle kunna få tips på hur jag ska rida för att stärka upp honom och inte belasta ena frambenet för mkt... (förstod jag det som, blev så mkt information så det är lite svårt att hålla isär allt :Z )

Känns absolut inte bra att jag ridit honom med detta, samtidigt är det svårt att upptäcka hälta när det sitter dubbelt :(
Prognosen verkar ändå enl veterinär bra, och jag ska börja skritta uppsuttet redan denna veckan 60 min/dag i gärna lite ojämn terräng fram tills åb om tre veckor... Hoppas då på att han svarat bra på behandlingarna.. Det får ta hur lång tid det vill, det viktiga är att han inte har ont och att han blir bra igen!!!

Hej!

Vad skönt att du åkte in så du fick veta.

Nu är det bara följa vets order och vips har du förhoppningsvis en glad och framåt rabis igen:-).

Och du, ha inte skuldkänslor- det är tyvärr sånt som händer och nu har du lärt dej nånting..

/Lavinia, som borde åkt in med sin tjej klart tidigare, då kanske man sluppit halva hösten på box..

Tack för ditt svar! Ja jag hoppas på en pigg o framåt häst längre fram:love:

Du ser - man ska gå på magkänslan att något inte är helt rätt.

Bra att han är på bättringsvägen.

Uppdatering efter återbesök! Veterinär tyckte inte att han hade svarat alls bra på behandlingen i vä fram kota:( Så han gjorde ett ultraljud och hittade efter noggrann undersökning att ledkapseln var skadad:crazy:
Jag blev helt utom mig, det finns inte ngr direkta behandlingar för detta, utan det kan enligt veterinären läka själv... förutsättningarna hade varit bättre om min häst hade varit yngre:cry:

Det vi försöker med nu är laserbehandling på kotan. Han har benen lindade natttid, jag får rida honom i skritt o lite trav rakt fram på jämnt underlag, då med lindade ben. Veterinären resonerade som så att risken att ställa av honom är för stor - han behöver hållas igång...
Jag ska på åb om ca 2 månader för att kolla om ngn läkningsprocess har börjat...:crazy:

Någon annan som har erfarenhet av skadad ledkapsel och hur detta har gått ???

Skadad ledkapsel

veterinären hittade en skadad ledkapsel på ultraljud...
Någon som varit med om liknande skada ( se tidigare inlägg)

Hej.

Jag har inte svar på din fråga ang ledkapsel tyvärr,
jag förstår att det känns jätte jobbigt, var på klinik med min grabb, för han oxå var stel och hade ont i ryggen, men efter en mängd röntgen bilder visade det sig att han hade spatt.
Och när man står där så känner man liksom bara paniken komma...
Min var oxå en arab, western riden hela livet förutom de åren jag hade honom, rider mest i skogen som tur är..
Och det var enl vet troligen pga ridningen han fick det han fick i främst bakbenen, de var helt slut.

Och då fick jag höra att araber är inte byggda för att rida western på, för de är lite för klent byggda, och det kanske stämmer, om man kollar på hur en Quarter ser ut tex..

Men vad vet jag, är ingen expert på något sätt!

Jag hoppas att det kommer gå bra för dig och pållen!

Detta kan låta fel, men jag blev glad när jag läste detta. Jag sitter i precis samma situation!! Och har samma skuldkänslor osv.
Ett tips är att ta ut en equiterapeut som går igenom hästen. Därefter gör dom en bedömning på om dom vill behandla eller om det är för dom ett vetrinärärende. Jag har precis samma problem att hon inte vill bära sig och lyfta upp ryggen, samt stelare i ena bak. Equiterapeuten berättade att det troligtvis sitter högre upp ( alltså i ryggen/länden ). Så nästa steg är röntgen av ryggen för våran del..
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade! :-)

Föresten! Känn det inte som "vad dålig jag är som inte kännt att hästen haft ont/varit halt". Jag sa själv samma sak till min tränare samt equiterapeuten men jag fick då förklarat för mig att bakbenshältor är fruktansvärt svåra att känna. Så känn inte skuldkänslor! Kram

Westernridning sliter inte mer än någon annan ridning, det beror på hur det utförs som med allt annat. Det som gäller för en hållbar häst är ju som alltid bra ridning i korrekt form och korrekt, långsam uppbyggnad, gradvis ökad belastning, tävling i lagom doser etc.
Dålig ridning är dålig ridning, oavsett gren!
Det är en väldigt tråkig missuppfattning/myt att westernridning skulle vara mer slitsamt än något annat.

Tack för era svar!
Ngn annan som har varit med om skada på ledkapseln ???

Westernridning sliter inte mer än någon annan ridning, det beror på hur det utförs som med allt annat. Det som gäller för en hållbar häst är ju som alltid bra ridning i korrekt form och korrekt, långsam uppbyggnad, gradvis ökad belastning, tävling i lagom doser etc.
Dålig ridning är dålig ridning, oavsett gren!
Det är en väldigt tråkig missuppfattning/myt att westernridning skulle vara mer slitsamt än något annat.

Min uppfattning ang western ridning är att det är väldigt lugna stabila och välridna hästar.
Därför kändes det jobbigt att vet trodde det var det berodde på.
Men just det hon syftade på varväl mest med slide stop och så.
Jag var mest i min egen värld då detta yttrades, så jag lyssnade väl inte med båda öronen just då.
Fick ju i samma veva ta ett riktigt tungt beslut.
Som sagt, jag är ingen expert, jag lyssnar och lär och försöker bilda min egna uppfattning.
Men mycket fördomar håller jag med om att det finns inom alla grenar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 855
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar