Jag håller också med ;)

Araben är den ras som passar mig absolut bäst, och av de araber jag har jobbat med har jag inte träffat någon med dåligt psyke...

Jag har en Arab, hon är underbar, har aldrig möt en häst som varit så personlig och klok. Men tyvärr har hon varit mycket felhanterad, så man har fått lära om en del saker och det tog sin tid att få fullt förtroende av henne. Men nu kan vi varan utan och innan. Man blir så lycklig av en sådan realation. :D

Detta beteende fattar jag faktiskt.
AFLB är nog den enda hästras som inte klarar av att inte bli förstådda. De blir olyckliga, för de vill vara till lags.
Så när de inte begriper och är olyckliga svarar de helt enkelt med att visa detta SUPER tydligt.
Just därför avgudar jag denna hästras. Det är en mycket enkel häst i ALLA avseenden, men man måste förstå den.
Man måste belöna den. Och den måste begripa att något den gör, gör den bra.
Onej, jag är inte partisk. :angel:

Jag hyser någon sorts hatkärlek till arabhästen.

Har svårt att tänka mig någon annan hästras men samtidigt kan de driva en från vettet.

För att inte missförstås för en hispig människa som gjort sin arab hispig, så kan jag berätta att mitt sto är inkört, vi tävlar alla kördisciplinerna, hon är hopptränad och dressyrtränad/tävlad. Och distanstävlad förstås - det var så självklart att jag nästan glömde bort det.

Är det rätt dag så fixar hon allt: hoppning, dressyr, körning - vad du vill. En dålig dag så kommer vi inte över en enda bom i hoppningen och på dressyren finns spöken i varje hörn...
Det enda som faktiskt hittills fungerat oavsett bra eller dålig dag är maratonkörning märkligt nog. :confused:

Jag hade nog velat ha en häst som är jämnare i humöret.

Men sedan är de ju personligheter också. Min förra häst, en 75%-ig arab var livrädd för allt. Just som någon skrev: t o m för darrande löv!! Hade en allé av aspar där hästen stod och du kan bara föreställa dig att rida ut en höstdag när asplöven darrade!! Vi var mer i dikena än på vägen.

Har nu haft ytterligare en 75%-ig arab på foder senaste månaderna och han är hur stabil som helst. Kan haja till för saker, men går på om man driver vidare.

Men som sagt var: I hate them and I love them.
Har letat ponny till min dotter på sistone och det blir nog en arab eller något med mycket arab i, för cementklumparna inom andra hästraser som vi provat på fungerar inte om man vant sig vid en fjäderlätt arab... Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen för det... :D

De är underbara, klokare än de flesta andra hästar och har du vunnit deras förtroende så går de tills de stupar för dig.

Det kan nog vara så att de fått dåligt ryckte för att de är så vakna. De lägger ju märke till att minsta lilla förändring, en ny lapp på dörren en sak som brukar stå på ett visst ställe är flyttad osv.

Sedan så är det ju dethär med utställningar.. Då ska de ju frusta och fnysa åt allt och spänna upp sig och hålla på. Så har man sett utställnings araber på det viset så kan jag förstå att man får den uppfattningen.

Min uppfattning är dock att de flesta har väldigt bra psyke,väldigt kärleksfulla underbara hästar, men är väldigt vakna!

Jag SKA köpa en arab när jag blivit rik! :smirk:Jag vill verkligen ha en arab för de verkar vara så kloka och smarta. Men jag funderar faktiskt på att betäcka mitt hbl-sto med en godkänd arabhingst, har för mig att det finns en som är godkänd för halvblodsavel. Så då får jag ju en nästan arab!

arab/hbl korsningar är underbara :-)
haft en själv. Men min va dock inte så lik araben.
hade iof hög svansföring och den fina traven, men min häst var maffig och rejäl. lite mer lik ett halvblod i utseendet och araben i sättet.

Enligt min mening kan araber vara superhärliga och rent ut sagt skitj-liga. De har i större utsträcking en mer "mänsklig" intelligens än andra hästar har. De räknar ut saker som vi inte räknar med att hästar ska kunna räkna ut... De har enligt mig en förmåga att med betydligt bättre precision än andra hästar anpassa sig efter ryttaren. Och då menar jag att de kan glatt bära omkring på en förliten ryttare som är mycket orutinerad och har dålig balans och liten riderfarenhet över stock och sten förbi alla möjliga konstiga saker etc. etc. Men när ryttaren blir äldre, balansen förbättras, erfarenheten blir bättre. Då omärkligt förvandlas den lilla hästen till en testare, som utmanar och försöker få sin egen vilja igenom.

Dessutom vet du gränsen mellan rädsla och ren skräck och ser till att hålla sin ryttare i shack, lite lagom ärdd för att fortfarande rida men inte skräckslagen så den lägger av...

De är envisa som synden och svåra att "kuva". Ska dom inte så ska dom inte och vill de inte så vill dom inte. Och självkalrt också ska dom så ska dom... och lätt blir de uttråkade...

Och även om du ahr välrden snällaste arab så lurar alltid "araben" där under någonstanns och plötsligt blommar den upp (och du har en häst som ser ut som en arabhingst på en almanacka... inte kul)

Men å andra sidan... Det är oftast en häst lätt att kommunicera med, som inte döljer sin åsikt, som är lätt att förstå för oss människor. Man får aldrig tråkigt och den är såååå lättlärd... Nu är ju andra hästar också intelligenta... men araben är på något sätt så "människolik" i sitt uttryck... I mina ögon i alla fall...

PS. I mina ögon... så är det för mycket fullblod i Anglos...

Tyvärr så har jag träffat på en hel del väldigt trista araber. Nu är det väl som alltid väldigt mycket vad man gör av sin häst, men de har varit både sura att hantera och även sura mot sina ägare. Otroligt tråkiga hästar helt enkelt och inga som jag skulle vilja ens ha i mitt stall!

Jag är övertygad om att det finns väldigt trevliga och fina araber, för annars skulle de ju inte vara så poppis, men de här var väldigt tråkiga personligheter. :p

då måste det varit otur eller helt enkelt haft ägare som inte passat med rasen. för araber är "kända" för att vara sin mattar trogna om man fått deras respekt, jag måste hålla med om att det inte vart ngt myt.

Jag har läst igenom alla inläggen ovan och måste säga att jag ler igenkännande! De är precis så UNDERBARA :love: som de flesta beskriver dem. Vakna, intelligenta, läraktiga, pigga, glada ... och du Mia: de är OTROLIGT vänliga! Kan inte tro annat än att de som du har träffat på har "trista, olämpliga" ägare?! Det stämmer nämligen att när du väl FÖRTJÄNAT en arabs förtroende så kan den "gå i döden" för dig, d.v.s. den gör vad som helst för dig! Jag har, som du kanske förstår, fastnat för araber för många år sedan och kan inte tänka mig någon annan ras att "leva tillsammans med" - aldrig någonsin!
Mvh
Anne

Bara ett litet förtydligande så ni inte tror att det är araber i gemen som jag har emot och inte skulle vilja ha i mitt stall, utan det var de trista som jag berättade om i tråden. Sura och griniga hästar oavsett ras är aldrig roligt att hantera. :smirk:

Lite märkligt med den ena som alltid var så sur. Hennes ägare hade köpt den som föl, är alltid snäll, gått kurser och pysslat men möts alltid av strukna öron. Ska man in och lägga på täcke så hotar den, samma sak om den står i gången. Ska man passera får man passa sig och hon har även huggit när det är in- respektive utsläpp. :eek: Det räcker med att passera boxen för att hon ska visa upp hela minspelet och gör så mot alla. Ägaren har testat med örter och vem vet vad, men det är en jäkligt sur häst som jag inte tror tycker om någon alls.

Lite konstigt är det. Första sommaren i det stallet så var hon väldigt söt när hon gick på bete så jag blev så väldigt förvånad över hennes förändring vid uppstallningen. Somrarna därpå så var den söta sommarhästen helt försvunnen och jag har aldrig sett den mer, bara den sura. :confused:

Hennes uppförande när hon står i box och man passerar förklaras med att när hon stod i ett tidigare stall så brukade folk reta henne i boxen, men det är ju så många år sedan och hon har inte blivit illa hanterad av någon i det andra stallet, så det borde hon ju lagt av med. Det förklarar inte heller varför hon är så konstant sur hela tiden mot alla, inklusive ägaren.

Jag vet att ägaren drömmer om att ta föl på henne, men dels tror jag hon bara fick 34 på en visning, är väldigt rasotypisk och har som sagt ett :devil: humör redan nu. Kul om fölet präglas att bli något liknande. :crazy:

Glömde skriva i mitt :bow: :bow: :bump: - inlägg i går, att det KAN ju vara så att dessa arabhästar har pejlat av läget och känt att Du (kanske) är en person som egentligen inte gillar dem som individer. Arabhästen är extremt känslig för sådana personer. Jag har under mina år med araber sett detta x flera! Och blivit lika fascinerad var gång...
Det är den där välkända kemin som inte stämmer helt enkelt och då ter sig uttrycken så som de araber Du träffat på....
Tyvärr.....för Dig då....
Men Du är välkommen hit, så får Du gärna testa Din kemi på mina araber....enligt mig då, så är de naturligtvis bäst i världen :love: :eek:

Har en egen arab som är superhärlig och väldigt personlig. Han har mycket ljud för sig av någon anledning, gnäggar superirriterat när det tar för lång tid att få mat tex.
Han är väldigt medveten om omvärlden, vet vad som händer men utan att tro att allt är farligt. Blir han rädd för saker så räcker det oftast att man säger något så förstår han att det inte är något att oroa sig för. Rider man honom som han vill så går han jättebra men sitter man och stör honom, ja då sitter man inte kvar länge... ;)
Han älskar att springa med andra hästar men vill inte springa om ( ingen vinnarinstinkt där inte :smirk: ).
Han är verligen en jättehärlig häst och en riktig kompis. :love:

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 489
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Hej på er! Jag är inte så aktiv på det här forumet då jag varit hästlös i många år, men jag brukar tjuvkika lite på alla era fina...
Svar
18
· Visningar
2 348
Senast: Gullan86
·
F
Hästvård varning för lång historia:( Men vill höra om ngn har en ide om vad detta kan vara... Min arab, nu 15 år, jag har haft honom i 4...
2
Svar
37
· Visningar
4 765
Senast: Deus
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka