arabblod i era dressyrhästar

Sv: arabblod i era dressyrhästar

Jag skulle inte vilja ha en häst med arabiskt fullblod i sig, de flesta (klart det finns undantag) rör sig med för raka ben och har dålig överlinje och typ, för dressyr då. Dessutom är de lite små.
Ser inget positivt med arab i varmblodsavel alls, skulle vara att lätta upp och ge lite mer kvickhet och "energi" men det kan man lika bra göra med engelskt fullblod...

Det är ju en helt annan sak med engelskt fullblod, de bra fullbloden har både bättre typ och bättre gång än vad araber har.
Franska angloaraber som är avlade länge för att prestera inom hoppning och dressyr skulle jag också kunna tänka mig och har dessutom sett flera fina.
Det man säger nu är ju att man gärna har fullblod i tredje led (engelskt) för att få lätthet och känslighet men ändå ha typen och gången som varmbloden har.

Jag som rider fälttävlan vill gärna ha minst 50% fullblod, men då bara engelskt eller kanske bra anglo. Och det ska vara fullblod som har visat sig bra inom ridhästavel.

Ofta har ju många bra hästar, inom både hoppning och dressyr, arab, anglo och enegskt fullblod långt bak i stammen. För hade man ju tyngre hästar än nu, speciellt i Tyskland och behövde lätta upp. Ramzes x tex. finns ju med i många riktigt bra hopphästars stamtavla.
Men att använda det nu känns som att gå bakåt i aveln, nu är hästarna lätta och känsliga och det finns många lätta varmblodshingstar med bra typ om man vill lätta upp sitt sto.

Det är vad jag tycker :laugh:

Njaa jag håller inte med om att fullblodet ligger långt bak, finns massor av exempel på tävlinghästar med fullblod nära..
Som ex Cardento som är vår absoluta avelsgigant och själv gick de stora tävlingarna .. kolla i hans stam.. hopp
Ifjol vann en anglo ( pappa Business mor ett rent arabsto) öppna championatet i fälttävlan..
Så det är mer blod i hästarna än vad man tänker på..
I början av tråden finns en liten sammanställning över ngr av avelshingstarna med en stor del fullblodsinslag men som ex på våra svenska så är Ravell 50% fullblod och även Bocelli har en hög andel fullblod..
Det jag vill påpeka är att fullblodet ligger inte alls så långt bak i många fall som de flesta tror..

Men att använda det nu känns som att gå bakåt i aveln, nu är hästarna lätta och känsliga och det finns många lätta varmblodshingstar med bra typ om man vill lätta upp sitt sto.

Det är vad jag tycker :laugh:

Många av dessa har fullblod nära.. hur många lauries Crusador xx söner finns det inte där ute?
Även Trakehener har ett stort inslag av fullblod och också anglo samt arab.

just trakehner är väl kanske det förbundet som användt mest arab? dom har ofta väldigt arabtypade huvud och dom jag sett stam på har haft en hel del arab.

saigon: då ska jag vara lite ful och säga att araber blir som man gör dom..... :angel: dom speglar sina ägare i högre grad än andra raser eftersom dom alltid levt så nära människan (beduinerna har fortfarande sina favorithästar i tälten på natten). dom få araber jag träffat som har varit svåra har haft antigen väldigt nervösa eller brutala och grova ägare. då blir det katastrof.

tråden handlar ju inte heller om att ha rena araber till dressyr, utan 50 och 25 blod. vill man tex ha mer uttrycksfulla bakben så korsar man med ett halvblod som har det. precis som vid vanlig halvblodsavel.:)

tycker det är jättebra att två så tunga avelsförbund har godkänd en arabhingst för avel.:bow:

Men jag menar arab och anglo ligger långt bak... Cardento har ju Ramzes i sig och han är långt bak.
Men förr var det ju också ännu vanligare än nu att korsa in engelskt fullblod.

Som sagt engelskt och arabiskt fullblod är inte alls samma sak! Jag vet att många hästar har engelskt fullblod nära, speciellt hopphästar och ännu mer fälttävlan, men nu var det ju dressyr och då är det mer sällan det ligger nära i stammen.
Men såklart finns det, tex. då Lauries Crusaider xx. Men det är engelskt och inte arab. Stor skillnad enligt mig.

I fälttävlan vill man ha mycket fullblod, som sagt jag har gärna minst 50% engelskt fullblod eller kanske anglo. Men det måste vara bra fullblodshingstar!
Fälttävlan är en helt annan sak än dressyr, det finns ju massor av rena engelska fullblod och angloaraber (franska för det mesta!) som går på absolut högsta nivå.
Men man måste också skilja på anglo som bara är en korsning xx plus ox vilka som helst och en anglo som är prestationsavlad för sport.

Ren arab tycker jag som sagt aldrig kan ta varmblodsaveln framåt, oavsett om det är dressyr, hopp eller fälttävlan. Det finns så många hingstar nu som har de egenskaperna man kanske skulle vilja har från araben, men ändå har så mycket mer som är bra.

Jag är fullt medveten om att arab och engelskt fullblod inte är samma sak:)

Utan ajg misstolkade nog ditt inlägg då det lät som att du menade att allt blod låg långt bak då du skrev att det finns så lätta halvblod idag så där är ingen mening att använda fullblod för att lätta upp..
Därav mitt påpekande om fullblod. men det finns mer engelskt fullblod nära i stammen hos dressyrhingstarna än vad man tror.
Sen startade jag tråden med frågeställning kring alla fulllbloden inte enbart araben.
Jag tycker personligen att det är mycket intressant ämne.

Anledningen till att jag nämnde fjolårssegraren som är svenskavlad och undan arab är för att du skrev att du möjligtvis kunde tänka dig fransk anglo till fälttävlan.
Vi har två levande svenska anglohingstar som är godkända och det är Business x som gått svår ft och Kilroy x som tävlat dressyr. Nu har detta inte med dressyr att göra alls men då ämnet kom upp så ville jag bara påvisa att det vissst finns bra svenska anglosar..

Jag håller med om araber och att de mkt blir vad man gör av dem.

De har lätt att använda kroppen fel. Men också lätt att använda den rätt.
Rider man dem rätt är de ofta riktigt trevliga.

Men de har ju lätt att höja halsen för mkt fram och vinkla bäckenet bak så att de inte får upp ryggen och bakbenen blir kvar i grannkommunen. Rider man ner halsen i avslappning och vinklar in bäckenet får de upp rygg och in bakben betydligt mer än de flesta halvblod fixar. De får ju dock inte det häng i steget som tex en svårklasshäst har. Men det har ju inte alla halvblod heller.

Men frågan är om man vill ha in arabblod i ridhästar mer. Det är känslighet, rörlighet(ej stora rörelser, utan rörlighet i leder och kroppsdelar som far iväg från linjen) och snabbhet i araber som är svårt för vanliga ryttare att hinna med i. Halvblod är mer förlåtande iom att de sitter ihop mer av sig själva och inte är lika snabba och känsliga. Det är för de flesta ryttare ett plus.

Jag gillar araber. Men jag tror inte att det är en fördel att avla in mer känslighet alltid. De flesta klarar ju redan inte av sina halvblod som är betydligt mer förlåtande.

tråden handlar ju inte heller om att ha rena araber till dressyr, utan 50 och 25 blod. vill man tex ha mer uttrycksfulla bakben så korsar man med ett halvblod som har det. precis som vid vanlig halvblodsavel.:)

tycker det är jättebra att två så tunga avelsförbund har godkänd en arabhingst för avel.:bow:

Ja men precis! Ta ex en hingst som Danzas som har riktigt bra bakben, han smackade till med en 10 på sin trav bla. Han är dock rätt rejäl och honom till rätt sto med inslag av blod vore ju väldigt intressant!

Men som sagt gillar man inte xx, x eller ox inslag så är ju det helt ok.
Jag ville som sagt veta hur ni resonerar kring det.

Kikar man på anglohingsten Kilroys bakben så är de inte så tråkig vinkling av de bakbenen direkt, tycker iallfall inte jag. Han är 50% xx och 50% ox..

Jo, förstod att det kanske missuppfattades lite, skrev lite slarvigt...

Jag är ingen dressyrryttare egentligen, men vet att man helst vill ha fullblod i tredje led nu. Det finns inte heller så mycket fullblod att betäcka med nu som förr. Om man tittar på hingstarna som gick bruksprov i år tex. så är det inte många som har fullblod som pappa eller morfar.
Jag tycker det är lite synd för de bra fullblodshingstarna försvinner, finns ingen i Sverige längre :( Tråkigt för mig som vill ha fälttävlanshästar...

Var på en föreläsning om modern avel (eller nått sånt hette den...) förra året, kommer inte ihåg vem som hade den. Där pratade de också om att det inte är så intressant att betäcka med fullblod längre då hingstarna nu ändå var så lätta och känsliga så det gav ingenting.
Som han sa också, varmbloden blir bättre och bättre, men fullbloden som avlas för galopp, är som de alltid varit och de har inte längre så mycket att tillföra aveln.

Jag frågade lite vilka hingstar man då ska använda för fälttävlan där man vill ha bra fullblod. Men han tittade mest dumt på mig då, vem avlar ft-hästar liksom ;) :angel:
Men i tyskland där de har större ft-avel och också fortfarande lite tyngre hästar finns en del bra fullblod. Bla. Heraldik xx har gett massor av fälttävlanshästar och en del dressyr också.
Ekwador

Tycker också det är ett intressant ämne! :laugh:

Jo jag har hört talas om den föreläsningen, den som lever får se om han har rätt:)
det kanske hade varit intressant med fullblodsavel där man enbart inriktar sig på gång/hopp istället för löp?:idea::angel:
Jag tror faktiskt att det alltid kommer finnas plats för rätt fullblodsindivider i halvblodaveln. Inte alla dessa som inte håller för ngt annat.

Just det länk till bild på Kilroy x (50/50) http://www.angloarab.se/bilder/kilroy9_550.jpg

http://www.angloarab.se/menybilder/kilroy_dressyr.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker också att det är trevligt men det är tråkigt att det blev just den individen. En halvblodshingst som är så strak i gången tror jag aldrig hade blivit godkända av samma förbund.

Håller med, typiskt exempel på hur jag menar araber ser ut och varför jag aldrig skulle betäcka med en om jag hade som mål att få fram en dressyrhäst. Inte hopphäst heller för den delen, det gjorde den inte heller speciellt lysande...

Tror inte heller några seriösa uppfödare kommer göra det

Jag kan faktiskt inte tänka mig att det inte skulle finnas andra arabindivider som rörde sig mer fördelaktigt?!

Jag skulle kunna tänka mig mer inblandning både med xx och x, däremot så skulle jag nog inte själv välja att satsa på en ren ox hingst.

Rena halvblod tenderar (eller tenderade, aveln har ju förändrats mot hästar som är lättare i typen) att bli aningsens tungt utan förädlande inslag.
Antagligen kommer dock behovet att bli mindre ju lättare halvblod vi får.

Jag som då är helt insnöad på araber kan ju säga att jag inte heller gillade hur den där rörde sig, och inte heller hur den hoppade.

Jag har iaf 2 st som rör sig bättre här hemma, så jag lovar, det finns bättre exemplar, men man måste nog kämpa lite och leta ordenkligt för att hitta dem!

Har absolut sett hästar med mer rörelser men man kan inte bara idiotförklara Hannover och Trakehener verband och kalla deras uppfödare för oseriösa.
Kanske är det så att proffsen ser saker som vi amatörer inte kan se?

Jag tror inte att vi på sikt bibehåller den lätta typen om vi helt bortgår från förädlande inslag.. Visst Trak finns men den har det använts oerhört mkt blod till när de skulle bygga upp beståndet igen efter andra världskriget bla..

Senast ändrad:

Jag idiotförklarar inte, skriver bara vad jag tycker :grin:

Jag tror inte att många seriösa uppfödare inom Trakhener eller Hannover kommer använda den hingsten heller.
Det är tex. inte heller många som har använt Elcatero i Sverige även om han är godkänd.

Du skriver att du vill höra vad folk tycker, men verkar bara vilja höra på de som säger att de älskar araber ;)
Ska du avla för att få fram topphästar inom dressyr är mitt tips att skippa arabblodet.

Jag idiotförklarar inte, skriver bara vad jag tycker :grin:

Jag tror inte att många seriösa uppfödare inom Trakhener eller Hannover kommer använda den hingsten heller.
Det är tex. inte heller många som har använt Elcatero i Sverige även om han är godkänd.

Du skriver att du vill höra vad folk tycker, men verkar bara vilja höra på de som säger att de älskar araber ;)
Ska du avla för att få fram topphästar inom dressyr är mitt tips att skippa arabblodet.

När jag tycker det är rätt hårt att säga att de är oseriösa om de väljer att använda honom. Samtidigt är det också att isf ifrågasätta både Hannover och Traks kompetens.
Självklart behöver man ju inte gilla hingsten eller blod överhuvudtaget men de kanske har en tanke bakom det?

Jag ser gärna allas åsikter och vill inte bara höra från de som "älskar araber" utan saklig information och diskussion är väldigt intressant från båda "sidor":)
Till saken hör att man många gånger avlar med ett långsiktigare mål än att en generation ska bli slutmålet/slutprodukten.
Det kan vara så att man i en generation vill få in intelligens, hårdhet och uthållighet mm för att sen fortsätta vidare på. Vi är nog rätt ense om att ingen använder arab som gågartsförstärkare:)

*kl*

Engelskt fullblod har jag inga problem med , bra framförallt för att lätta upp typen, finns ju rena eng.fullblod som kan hävda sig mot halvblod.

När det gäller arab säger jag som många andra, kan inte se att den skulle tillföra dressyraveln ngt. Har inget att göra med en allmänt dålig inställning till araber, utan kort och gott, dom är inte avlade för det.

Araber är inte avlade för prestationer i ridhästgrenar, därför är det väl ingen överaskning att dom inte kan hävda sig där. Den aveln som bedrivs på halvblodsidan är sedan lång tid tillbaka oerhört prestationsinriktad, det är som att jämföra äpplen och päron. Lika självklart som att halvblod inte är några galoppörer eller distanshästar. Förstår inte varför det ska vara så tabu att erkänna detta. Men man får nästan inte tycka så för arabfolket, då det är någon slags "rasism". Känns lika barnsligt som som att jag skulle bli upprörd över att ngn av mina maffiga dressyrhästar inte kan hävda sig på galoppbanan :grin:

Inom ALLA raser så kommer det alltid att finnas undantag, det betyder inte att vi per automatik vill avla på dom med tanke på att det finns andra gener bakåt som kan poppa fram.

Traloppan brukar ju nämnas i dressyrsamanhang och det är ju ett härligt ekipage att se, frågan är bara hur långt en så begåvad ryttare som hon hade kommit med en bättre häst eller tvärtom vart den hästen hade varit utan en så oerhört begåvad ryttare ...:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka