arabblod i era dressyrhästar

Sv: arabblod i era dressyrhästar

Men de engelska fullbloden avlas för galopp och inte för dressyr eller hoppning.;)
Ngn som sett film på Lauries Crusador xx förresten? Vore intressant att se.

Jag ser dock din poäng, det är skillnad på arabiskt fullblod och engelskt fullblod.
Så då har isf arabiskt fullblod en plats i ponnyaveln enbart?

Men de engelska fullbloden avlas för galopp och inte för dressyr eller hoppning.;)

Väntade på den kommentaren ;)
Nej men eng.fullblod är i allra högsta grad avlade på prestation tillskillnad från araber som i höggrad avlats på utseende.
Eng. fullblod är betydligt "likare" ett halvblod och kan därför användas som typförbättrare utan att ge så många negativa effekter. Sen kanske dom oftast inte tillför så mkt förbättringar än just typ. Det är ju därför dom flesta vill ha dom i andra eller tredje led...

Jag är ju mest för hopphästar och gillar när hästarna har en del fullblod i sig. Blir en härlig nerv och lättnad! :love:

(Engelskt Fullblod då, "ox" har inget i "Halvblodsaveln" att göra)

Senast ändrad:

Haha det förvånar mig alltid att folk inte tänker längre än sin egen näsa....hur tror ni halvblod kom att bli förädlade och bli halvblod från början!?
Det gäller ju de flesta raser....

Så araber är bra nog att bidra till att förädla i princip alla raser ochd ärmed skapa dom till stor del, just det ädla som folk uppskattar etc. men sen är dom inte bra nog att fortsätta att 'vara med' i aveln....det är ju inte speciellt smart för då kommer de tyngre generna och inslagen komma igenom om man totalt utesluter det i aveln.

Det betyder ju dock inte att dåliga araber ska ha nåt i avel att göra, varken arabavel eller annan.
Men det gäller ju alla raser.

För övrigt så gillar jag att ha både fullblod eller arabblod i mina hästar, då jag gillar båda raserna och i nuläget äger en arab, och en Hannoveranare med Lauries Crusador som farfar.

Väntade på den kommentaren ;)
Nej men eng.fullblod är i allra högsta grad avlade på prestation tillskillnad från araber som i höggrad avlats på utseende.
Eng. fullblod är betydligt "likare" ett halvblod och kan därför användas som typförbättrare utan att ge så många negativa effekter. Sen kanske dom oftast inte tillför så mkt förbättringar än just typ. Det är ju därför dom flesta vill ha dom i andra eller tredje led...

Det där stämmer verkligen inte då även araben går löp bla .. Det handlar också helt om vilka blodslinjer du använder inom araben. Så det som du beskriver är en vanlig villfarelse..
Tror du verkligen att hästar som bara är avlade för show klarar av att gå 16 mil eller slät och hinderlöp?
Sen finns det givietvis de som tar show till det extrema med enormt dishade huvuden mm mm men det är ju inget som alla strävar efter direkt och det är en ytterst liten andel araber som verkligen ser ut sådär.

Detta går att läsa på Flyinges avelssida gällande fullblod.;

"
Fullblod
Viktigt är att det finns bra fullblodshingstar i stammen, både på mödernet och fädernet. Intelligens, smidighet, elegans och lätta rörelser med knäaktion, men även hårdhet i konstitutionen och förmågan att kämpa, är de egenskaper vi vill ha från fullbloden.
"

Senast ändrad:

Ja skulle absolut inte bli förskräckt av varken ox eller xx blod (kanske kan bero på att jag har båda arab och eng.fullblod;) ) Förstår inte varför de skulle va negativt om de är bra fullblodsblod, mamma har en häst som är 50% halvblod 25% arab och 25% fullblod hon har gått msv dressyr och de går inte att se på henne att hon inte är renrasigt halvblod mer än att hon är av mer sportmodell som dom flesta moderna hästar är. De är inte stammen man rider på de är hästen, är hästen bra så spelar väl stammen mindre roll:) de är min åsikt iaf:D

Ooooh, ja det där är ju en klassisk "öm tå". Naturligtvis finns det massor av prestationsaraber, men också en hel del supershowhästar som inte ens är inridna.....Jag säger heller inte att ALLA arber är avlade på utseende, men den är det i högre grad en eng.fullblod/halvblod. Det är väl inget att sticka under stol med?

Fast jag har en arab som är utställningsavlad i hovspetsarna. När jag la ut bilder på henne på ett annat forum, som verkar ha mer kunskap så fick jag vääääldigt många komentarer att det var just sånna bra och fina araber de ville ha i halvblodsaveln, och de ville väldigt gärna att jag skulle betäcka hhenne med en fin halvblodshingst.

Sen finns det extrema hästar, men jag tycker att de avarterna bara brukar vara poppis en kort stund, och sen brukar folk inse att det inte är sunt.

Just dish tycker jag inte att speciellt många avlar på faktiskt. De flesta prioriterar stora ögon, små öron och stora ganascher långt framför dish!
Det är främst oerfarna uppfödare som prioriterar dish är min erfarenhet.

Och kollar du utomlands, så rids i princip alla utställningshästar, det är mest i sverige som man är lite efter i utvecklingen!
http://www.johanna-ullstrom.com/Riding.htm här kan du läsa om det, ett väldigt framgångrikt trainingcenter inom utställning.

Jaa, såå vaa de ju! (låtsas att jag visste allt det där:angel:)
Jag skulle inte tacka nej till honom(Edinburgh):d
Frågan är bara om mankhöjden trillar ner med arabblod i halvblodsavel?
Edinburgh var väl inte så hög i manken?
Fast jag tycker personligen att halvbloden är jättehöga nuförtiden:o

Han var 163 cm. Själv tycker jag att det är skrämmande vad halvbloden ska vara stora! Var och varenda godkänd hingst är nästan minst 170 hög känns det som :o

Urbino 430 med Nerox 207 som morfar (shagyaarab, 152 cm) blev bara 159 cm men hans förärvning behövs nog inte diskuteras vidare :bow:

Detta går att läsa på Flyinges avelssida gällande fullblod.;

"
Fullblod
Viktigt är att det finns bra fullblodshingstar i stammen, både på mödernet och fädernet. Intelligens, smidighet, elegans och lätta rörelser med knäaktion, men även hårdhet i konstitutionen och förmågan att kämpa, är de egenskaper vi vill ha från fullbloden.
"

Nu är det knappast araber man syftar på här :angel:

Att man vill ha eng. fullblod i halvblodsaveln är ju allmänt känt och ngt som alla avelsförbund/uppfödare arbetar med. Dom flesta förbund har ju "radarn" på att hitta den där ultimata fullblodshingsten för halvblodsaveln. Det brukar ju även flyinge göra, kan inte minnas att dom varit på jakt efter den ultimata arabhingsten för halvblodsavel :angel:

Åh, en till som tycker som jag ang mankhöjd alltså!

Allmänt: Jag tror inte att de här förbunden är ute efter rakare
bakben eller platta kors, men NÅT är de ute efter, annars skulle
de inte korsa in araben igen eller?

Ang det här med exteriör på araben så skiljer det sig, har en märr med RAKA
bakben och en vallack med väldigt vinklade bakben. Han- en travmaskin!
Hon- pinnar på så gott hon kan!:angel:

Jag tror att det mycket handlar om att arab-människorna är dåliga på de krav som ställs på en sporthäst och på att araberna har så fruktansvärt ojämn kvalitet - tillsammans med emellanåt ganska osmakliga linjeavelskoefficienter.

Jag tror att det finns araber som skulle kunna tillföra en rundare, mjukare linje och ge hästarna en air av massa utan att tillföra alltför mycket tyngd. Jag tror även att det typiska arabkynnet skulle göra sig i en dressyrhäst.

Samtidigt bedrivs hästavel numera av 35-åriga kvinnor som en hobby. Jag tror inte att de är intresserade av ett avelsarbete som kanske inte ger frukt förrän om två, tre generationer och 15-20 år. De lägger inte arab på sina fina ston för att slumpa bort valackar och behålla ston, som kanske är för små. Lägga på dyr bra halvblodshingst. Dra upp en ny avkomma...

Om du tittar på t.ex. trakhener har det varit ganska vanligt med hästar som har haft 1/4 eller 1/8, 1/16 arabblod. Tyskar och fransmän har också varit duktiga på att använda anglo... å andra sidan har de haft en större mängd individer att hitta stjärnorna bland. I Sverige föds inte särskilt många anglos på ett år (det var många halvblodsmänniskor som höll tummarna för Business x). Även arabpopulationen är ganska liten och mest inriktad på galopp/utställning eller busk-hästeri.

PS jag förutspår att vi om ca tio år har hit ännu fler riktigt fina hästar från Ryssland och öststaterna och då tror jag att vi får in en ny droppe arab i sporthästarna.

Bästa inlägget hittintills för "arabsidan". Sakligt, kunnigt och vässade argument
:bow::bow:, även om jag personligen inte tror att du kommer att få rätt ;)

Och att dra upp Tralopp... att en arab går medelsvårt med en väldigt duktig och ambitiös ryttare. Om det är något som måste nämnas vid varje tillfälle... tja det visar väl hur låg kvalitén är.

(PS jag skulle dö av lycka och glädje om jag fick ett halvblod som var barnbarn till Drug eller Balaton eller Siberia - sedan skulle jag gå igen och spöka för den som spillde de rara ärtorna)

Jag vet att det är engelskt fullblod det åsyftas men om du går tillbaka och kikar på ditt inlägg om vad engelskt fullblod har att tillföra aveln så förstår du varför jag citerade flyinge..

Tycker att det du skriver är väldigt bra!

Har själv ett sto påväg hem med polsk/ryskt blod. 3+4 Aswan vilket jag tycker är en mkt fin linjeavel.
Hon är 1.60 i manhöjd och är mor till vinnaren av Öppna Championatet i Fälttävlan för fyråringar ifjol. Far till henne är Business x.
Så visst kan de anglosarna och det är roligt att en anglo med över 60% arabblod kan gå och vinna öppna där de också tävlar mot halvblod och fullblod., ja alla raser men de stösta favoriterna är ju ändock hbl..
En helsyster till ovanstående matchas för start i championatet i höst.
Detta arabsto kommer vi betäcka med anglo eller hoppblod i år.
Tanken om arabblod inom dressyren kom då jag började fundera på hur rätt arab skulle kunna fungera i gångartsaveln och sen är det som du skriver så att första generationen inte är slutmålet utan det tar tid och är långsiktig planering som gäller..

I övrigt har jag ett dräktigt gångartsstammat A-premierat hblsto + hennes gångartsstammade son ett hoppstammat hblungsto ur holländskt möderne så här är en potpuri av hästar!:)

Jag vet att det är engelskt fullblod det åsyftas men om du går tillbaka och kikar på ditt inlägg om vad engelskt fullblod har att tillföra aveln så förstår du varför jag citerade flyinge..

Nej, då förstår jag faktiskt inte riktigt ditt syfte med inlägget? Jag har ju hela tiden sagt att vi behöver eng.fullblod i halvblodsaveln. Smidighet, elegans och lätthet ingår ju i typförbättring som jag sa, jag nämde inte hårdhet och inteliggens (vilket jag knappast tror är dom främsta orsakerna till att anv. eng. fullblod).

Har aldrig hört ngn uppfödare säga att "Jag skulle jammen i mig behöva lite mer intelligens på mina djur, så jag får nog betäcka med ett fullblod" :p:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka