arabblod i era dressyrhästar

Sv: arabblod i era dressyrhästar

Fast detta med bakbenen är väl delvis framavlat?
En distanshäst kan inte gå o samla sig i 16 mil, det funkar bara inte!
Men släpper man dem på långa tyglar så är det sällan de går på bogarna, de har med andra ord lätt för att balansera upp sig korrekt.

Jag personligen tror att min arabåring skulle passa bra i dressyr, han har väldigt bra steg, vilar väl i steget, tar lååånga kliv och använder hela kroppen.

Har en video på honom när han för första gången busar med en hund. Han vilar idag mer i steget än han gjorde då. Och hela hans kropp hänger ihop mkt bättre, där är han väldigt tydligt "2delad".
http://www.youtube.com/watch?v=ieABXX-YyiY
Det han däremot saknar lite är den där powern i bakkärran som "dressyrfolk" gärna vill se, men frågan är hur mkt det kan utvecklas genom träning?

Men för mig är det inget dåligt att araben saknar det, för den typen av energi och steg går helt enkelt inte hem på distansbanan, hästen måste framåt, inte uppåt!

Alla mina hästar har dock haft lätt för samling, min förra valack kunde samtliga rörelser i svår dressyr, inklusive en hel del annat. Och det var inga som helst problem att göra samtliga rörelser på långa tyglar, förutom piaff. Aldrig tävlad i dressyr förutom nån Lb.

Och kraft fanns det i den bakkärran kan jag lova! Vi hade gymkhana en gång, och min valack mot en quarter som var tränad i grenen, vi tävlade mot varann 7 ggr, och min arabvalack vann varenda gång, trots att det var första gången vi provade.

Jag tror att det delvis handlar om att hitta rätt individer, men det är ju jätte svårt, för de flesta som köper araber har inget intresse i dressyr.

Ni får gärna säga vad ni tycker om rörelserna på min åring, då var han väl 5-6 månader gammal.

Edinburgh var där väl en skvätt arabblod i (Priboj)?
Har väl inget helt färskt minne av honom men han var väl med
stora sammanhang?
Såg en avkomma till honom på kvaliteten för många år sen,
den kunde minsann hoppa den!

Edingburgh har arabhingsten Paradox (e.Priboj) som mormorsfar samt Dokhod xx som morfar. Tävlades av Kyra och de blev 5:a vid OS/Barcelona -92 och flertalet placeringar i GP. 4:a vid EM -93 och vann 2 världscupsegrar i Helsingfors. Flertalet segrar och placeringar i internationell GP, GP Special och GP Kür under -94. Han låg som 2:a bästa dressyrhäst i världen på World Breeding Ranking -94.

Arabhingsten Samurai ox 842 har två halvblodsavkommor som är placerad MSV dressyr: Aragorn och Baccus samt Losec som är placerad lätt dressyr och MSV hoppning. Har inte kollat vad det ligger mer för blod bakom i halvblodsstammarna.

Jaa, såå vaa de ju! (låtsas att jag visste allt det där:angel:)
Jag skulle inte tacka nej till honom(Edinburgh):d
Frågan är bara om mankhöjden trillar ner med arabblod i halvblodsavel?
Edinburgh var väl inte så hög i manken?
Fast jag tycker personligen att halvbloden är jättehöga nuförtiden:o

Nej, men det som dressyren anser är bra bakben är inte något man vill ha inom distansen, för att de drar för mkt energi.

Vi vill inte ha höga och flashiga steg, vi vill komma framåt, och hästen ska vara välbalanserad och inte gå på bogarna och ha vägvinnande steg.

Asch, jag är dålig på att formulera mig, går det fram alls vad jag menar? :confused:

Jag hade nog varit intresserad om jag gick i hästköpartankar. Jag vill ha något nätt, men även med lite motor och "snärtig", eller hur man nu ska säga.. :rofl:

Ser ofta hästarna på ett distansstall i närheten. Ca 15 hästar, araber, som tränas regelbundet. I somras kom en ny valack - och jeeezzzuuus - DEN HADE GÅNG!

Så precis som nån sa om xx-ston, det beror på individen.

Titta bak i stamtavlorna på dressyrponnyer - Count Dorzas ox - finns ofta flera gånger hos de bästa.

Fördomsfull är det möjligt att jag är, men jag skulle tveka om det var arabblod i någon större utsträckning med. Och anledningen till det är för att jag aldrig någonsin har sett en enda arab som haft vare sig temperament, exteriör eller de gångarter som jag vill ha hos en dressyrhäst.

Så ja, jag skullte tveka och skulle behöva se en lyckad individ med egna ögon för att kunna bli intresserad (eller möjligen se på bild/film att den inte nedärvt allt det som jag tycker är negativt).

Jag kan inte se att arabhästar skulle bidra med något positivt till halvblodsaveln.

Som jag tolkar det så handlar det om att ha ett bra undertramp samt att kunna vinkla väl genom hasen i komb med att bära sig ordentligt.

Hannover har ju i år bla godkänt en arabhingst iform av Is Orlow ( tror jag han heter jag ska kolla upp det)

Att en renrasig arab inte har gång som räcker hela vägen är en sak.
Men hos ex engelska fullbloden så ser jag iallfall på många att just fronten är ngt som kan gå igenom väldigt hårt. en lågt ansatt hals är ju inte alls önskvärt.
Ser man på angloaraben så har de inte alls problem med dåliga bakben man kan ex se på Kilroy som är 50% arab och han vinklar väldigt väl av de bilder jag sett.. Har tyvärr inte sett ngn film på honom.

Att de inte skulle ha temperament för det köper jag inte utan visst gången kanske inte alltid räcker samt man måste nog också se på korsets beskaffenhet mm så att de kan vinkla sig väl när de ska sätta under sig.
Men den största orsaken anser jag är att det inte är många ryttare som rider tillräckligt väl och de som satsar köper sig ett halvblod:)
Finns flera på ponnysidan som hävdar sig väldigt väl ( jag vet ponny) samt även araber av ponnystorlek som tom placerar sig mot stora hästar.
Så ngt rätt måste det ju vara eftersom de placerar sig?

på vilket sätt menar du att araben inte har rätt temperament för dressyr? :confused:

det finns ju ingen ras som i helhet är så lydig, självgående och känslig och med så mkt will to please som araben.

som sagt så kommer gång och stl till kort i dom allra högsta klasserna, men temperamentet är det verkligen inget fel på!

Den där araben tyckte jag inte om alls.
Har den inte väldigt raka bakben?

De har inte alls samma bakben som hbl..
Jag har dock sett araber med bättre än honom men tydligen dög han åt de två förbunden..

Men om jag tolkar det rätt så skulle de flesta av er inte vilja ha en häst med en större, 25-50, procent arab i?

Nej jag skulle antagligen inte vilja ha en häst med 25-50% arab i sig.
Om man bara tittar på vad hästen är för raser. Just nu sitter jag med en ponny av okänd härstamning, så det spelar inte så stor roll för mig.
Men, jag personligen har inte varit överförtjust i de araber som jag suttit på.

Tyvärr så är inte alla araber som Traloppans. ;)

Edingburgh har arabhingsten Paradox (e.Priboj) som mormorsfar samt Dokhod xx som morfar. Tävlades av Kyra och de blev 5:a vid OS/Barcelona -92 och flertalet placeringar i GP. 4:a vid EM -93 och vann 2 världscupsegrar i Helsingfors. Flertalet segrar och placeringar i internationell GP, GP Special och GP Kür under -94. Han låg som 2:a bästa dressyrhäst i världen på World Breeding Ranking -94.

Arabhingsten Samurai ox 842 har två halvblodsavkommor som är placerad MSV dressyr: Aragorn och Baccus samt Losec som är placerad lätt dressyr och MSV hoppning. Har inte kollat vad det ligger mer för blod bakom i halvblodsstammarna.

Aragorn, Bacchus, Nero, Nestor, Egrie är halvblodsavkommeor till Samurai som har tävlats en hel del med framgång i dressyr. Främst på LA nivå. Men det beror nog främst på att de var ridskolehästar.
De flesta avkommer till Samurai var ridskoleponnys och hästar.
Trevliga, lite svårt psyke. Mkt nerv. Noll talang för hoppning.

Knapp

Faradera har ju en intressant stam, en hel del angloarab i sig. Matscho x..
Å Fia är ju en häst med otrolig gång, utstålning och ridbarhet.

å Don Charly har 38,26 % fullblodsinslag om man räknar ihop x-, xx- och ox-blodet.

Senast ändrad:

Jag personligen gillar inslag av arab i halvbloden...
Hade en stor kille, avlad för hoppning men fick ett gudomligt steg ändå så han användes till dressyr faktiskt. Han hade 15% arab 35% "halvblod" o resten fullblod:p Han fick en sån resning o sån spänst i sin kropp av fullblodsinslagen så trots sina 178cm så hade han aldrig nånsin några problem med sina ben eller liknande som stora hästar lätt får. Nu vart han inte så gammal men inte ens efter träning märktes nått. Han fick somna in 8år gammal pga akut sjukdom.
Hittar jag en sådan blanding igen så skulle jag lätt köpa den.

Min pojk var e.Romano 771 därav allt fullblod.:love::love::love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka