Arabavel utan besiktningstvång

B

Burra

I mitt tycke har arabavelns borttagande av besiktningstvång sänkt respekten för arabaveln då man hela tiden som halvblodsuppfödare alltid tyckt att en "BRA" arabhingst kanske inte vore helt fel. Men arabaveln har väl inte så mycket mer kvaliteer än hundutställningar efter detta vilket jag tycker är väldigt synd. Aaby Eriksson vänder nog på sig i graven.

Sv: Arabavel utan besiktningstvång

det är synd att arabägarna inte visar fram sina hästar mer, det FINNS många bra araber, men tyvärr går de oftare hemma i hagen och betar än är ute på tävlingsbanorna

Jag tycker att det är tråkigt att jag som halvblodsintresserad inte längre kan hålla ordning på vilka hingstar som används i aveln :(
Känner egentligen bara till Elcartero ox ...

Elcatero ox är fn den enda arabhingsten som är godkänd för och används i hbl-aveln, om det var det du menade? I övrigt får man ju betäcka med vilken skithingst som helst i arabaveln! De blir ju inte kasserade ens med 32 ext-poäng!

Det verkar dessutom som att många tycker det är stencoolt att ha en arabhingst! Det går hur många såna som helst och skräpar som inte skulle tillföra arabaveln nånting, men varför kastrera när det är så tufft att ha arabhingst??

Precis det jag menar, att jag som halvblodsmänniska bara känner till den ende godkände hingsten för halvblodsavel. Sen kollen på arabhingstar släpptes tycker jag inte att det finns en chans att hänga med längre :(

Tar bara en knapp
Har dom sista dagarna börjat fundera just på Elcatero men inte velat starta någon tråd om det.
Mitt sto är korsning arab/halvblod alltså pappa arab mamma halvblod, reggad som partbreed arab. Om jag skulle få för mig att betäcka henne med just Elcatero skulle då fölet räknas som partbreed arab eller som svanskt halvblod????

Svenskt halvblod! Du kan ju regga som partbred om du vill, om det nu går att göra båda sakerna? Med welshponnysarna kan man i alla fall regga både i tex ASVH (om storhäst) eller ASRP (om ponny) OCH som welsh partbred. Och fölet blir mer värt om du ska sälja om du reggar som halvblod. Arabfolk tycker säkert tvärtom, men faktum kvarstår att halvbloden är mer värda.

Det där att regga som halvblod var just tanken med den hingsten. Ska jag betäcka så vore det ju bra om fölet fick ett högre värde och arabkorsningar är det ju kanske inte värdens bästa marknad för. Blir bara lite konstigt att mamma är 50% arab och partbreed men fölis 75% och halvblod.
Jag har ingen koll på hingsten och vet inte ens om jag ska betäcka. Skulle gärna betäcka med ett halvblod men vill inte ha så stor hongst första gången och alla halvblodshingstar verkar vara så himmla stora nu för tiden.
Det hela är som sagt än så länge en hypotetisk fråga.

Jag tillhör "arabfolket" och tycker fölet ska reggas som halvblod - det skulle jag också ha gjort. Den blir mer värd ur köpares synpunkt och elcatero står ju fortfarande som arabpappa för det.

va? nu är jag inte med.

vilka welshar reggas som halvblod? de övervuxna eller? eller korsningar med halvblodsförälder? fattar nada.

Jag tror inte att man kan regga en welsh korsning i ASVH, har aldrig hört om det.

Både du och HB missförstod. Welshkorsningar kan man regga både i ASRP och som welsh partbred. Hänger ni med? Och om det är en storhästkorsning med welsh går den ju att regga i ASVH OCH som welsh partbred. Det finns ju både små och stora partbreds! Det handlade alltså INTE om renrasiga welshar!!!

Det går att regga alla stora hästar i ASVH. Inte bara rena halvblod. Precis som ASRP har slaskregister för okända ponnysar så har ASVH detsamma för okända stora hästar. OBS!!! Alla stora hästar av varmblodstyp vill säga!!!

Senast ändrad av en moderator:

Men då måste de väl reggas med okänd härstaming? Är det en godkänd hingst med licens och hingstens stambok öppen för avkomman är det väl det som styr? Halvblodshingst -> ASVH, welshhingst -> partbread eller ASRP?

Burra skrev:
I mitt tycke har arabavelns borttagande av besiktningstvång sänkt respekten för arabaveln då man hela tiden som halvblodsuppfödare alltid tyckt att en "BRA" arabhingst kanske inte vore helt fel. Men arabaveln har väl inte så mycket mer kvaliteer än hundutställningar efter detta vilket jag tycker är väldigt synd. Aaby Eriksson vänder nog på sig i graven.

Kravet på avelsvärdering är ju inte borttaget, det enda som skiljer är väl i så fall att man överlåtit åt stoägarna att själva läsa resultatet och ta ställning och inte straffar den som väljer "fel" med högre registreringsavgift, papper i avvikande färg eller liknade. På motsvarande sätt är det ju tillåtet att avla på en halvblodshingst som inte är godkänd men avelsvärderad. En viss lovande hopphingst som underkändes på benen kanske har fått ett och annat sto?

Avkomman efter två renrasiga araber måste väl i rimlighetens namn vara en arab även om den och/eller föräldrarna råkar vara riktigt dålig? Skulle det funka med en stambok där vissa hästar är "mer araber" än andra???

Halvbod däremot är ju inte en renavlad ras och har heller ingen sluten stambok så där tycker jag det är logiskt att ha olika register med olika krav. Där kan man gärna få sortera bort dåliga hästar även om de har en stamtavla lika lång som om den gick till profetens ston!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 563
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 624
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix