Constance

Trådstartare
Min 12-åriga arab äter just nu 1 kg Kraft Grund (+hö å allt annat). Men jag har planer på att byta foder eftersom det är så mycket havre i den. Det jag funderar att byta till är antingen Fibergi bas eller HippoChoice (havrefritt).
Har ni några rekommendationer på vad jag ska ta, eftersom jag tycker hon har tappat lite muskler under vintern. Har ni provat någon av dessa sorter och vad tyckte ni i så fall? Eller är det så att ni rekommenderar något annat foder till en ganska "het" arab? ;)

Jag klarar av att rida henne, det är inte det som är problemet. :) Det känns bara som att hon inte kan lyssna/koncentrera sig på mig för att hon har så hemskt mycket energi. Enda sättet att få ut all hennes energi är att låta henne galoppera så länge hon orkar. Men det fungerar bara för den dagen, nästa dag verkar hon ha lika mycket energi igen. :confused:

Är det så att hon har så mycket energi? I så fall gör det inte mig något. Jag får bara börja tänka lite annorlunda med hur jag ska göra för att få henne att lyssna mer på mig. Mera markövningar och liknande kanske?
Eller är det så att det går att ordna med ett annat foder?

Jag är inte så insatt i detta med olika fodersorter, har i alla tider kört med Kraft Grund. Tack på förhand! :bump:

Sv: Arab

Jag personligen föredrar Fibergi framför Krafft men det är mest för att jag inte gillar pelleterat... Näringsmässigt skiljer det sig inte så mycket mellan Grund och Bas. Grunden innehåller 13 gr smbrp mer per kilo än vad Bas innehåller (80 jmf 67). Choice innehåller ännu lite mer smbrp, 90 gr smbrp/kg, alla tre innehåller samma Mj dvs 11.

Då du tycker att din pålle tappat muskler så tror jag att du ska satsa på någon mer proteinrik mat. Jag tycker alltid man ska ge sin häst mer grovfoder så lucern kanske skulle kunna vara något? Det finns både hackat och som pellets. Innehåller ca 8,5 och 105-110 gr smbrp/kg beroende på märke.

Vad som gör din pålle så pigg är inte lätt att veta, ibland kan det bero på maten, ibland är hästen bara sådan. Själv har jag två pigga ponnyer som inte på villkors vis kan äta havre, de blir fullständigt prilliga! De får hö och lucern nu på vintervilan. Hö, lucern och fibergi när de arbetar. På fibergin blir de vilda och vackra men ändå koncentrerade i sitt arbete.
//marti

Du skulle kunna byta ut 1-3 kg mot Racing Greenline som är hömjölspellets innehåller 8.8mj och 100g SRP/kg då får du mera protein och mindre energi.Eller ge Racing perfekt mix som är ett havrefritt muslifoder som innehåller flingad majs och morot för smaklighetens skull.

Hm, ja än så länge har jag ingen aning om vad jag ska ta. Har bara en vecka till på mig för att bestämma mig, sen måste jag köpa nytt foder för det gamla tar slut. Men nog lutar det mer åt Fibergi :p Dessutom så måste jag välja ett foder som finns i närheten, här omkring mig kör de flesta foder från Kraffts sortiment. Både Fibergi och HippChoise finns här, samt Kraffts sortiment.

Tack för tipset för lucern. Då skulle jag oxå kunna ge min arab hö och lusern när hon inte arbetar och sedan komplettera det med Fibergi/HippoChoise när vi ska arbeta.

En dum fråga bara, vad är lucern? Jag vet att det är grovfoder (som hö). Men konsistensen och sånt? Ger man det istället för "Kraften" (har glömt vad man kallar det)? Eller tillsammans med hö? Lite nyfiken... :bump:

Du ska nog köpa nytt foder så fort du kan! Du måste börja vänja in det nya fodret lite lugnt och försiktigt så din häst inte får ont i magen.

Lucern är ett vallfoder som är svårt att toka till hö då bladen lätt ramlar av. Därför hetluftstorkas det istället och hackas eller pelleteras. Pelleterat ser ju ut som vilket pelletsfoder som helst och det hackade ser ut som lite grövre väldigt grönt hö.

Lättast att servera det är ju i hink eller krubba men en del väljer att hälla hacket ovanpå höet. Jag tycker att man ska svälla pelletsen innan man ger det. Själv ger jag hackat för jag gillar inte pelleterat foder överhuvudtaget...
//marti

Ja visst ja, det tänkte jag inte på. Man ska ju inte bara byta foder helt plötsligt... *känner mig jättedum*

njae, ja är inte så förtjust i peletterar heller, inte efter att ha läst alla inlägg här. Men då måste jag fråga en sak; vad är det som gör att peletterat inte är bra? Är det svårsmält i magen eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 964
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar