arab vs varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tant Gredelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 100
Sv: arab vs varmblod

tyckte personligen att det såg mer ut som om hästen sprang "ifrån" dig vid den såkallade "ökade" traven....ingen höjdare dirrekt men det kan bero på "filmen"...? :crazy:

kikade dock på din hemsida,kollade även på vidofilmerna du hade,och även där måste jag säga att han inte heller är ngn höjdare i hoppning-iaf INTE höjdhopp (vilken all hoppning går ut på) men du kanske ska komma på en "ny" hoppgren-längdhoppning..skulle nog vara nåt för din arab :)

Hoppar alldeles för tidigt å för långt/lågt...tyvärr-men måste hålla med vissa andra här om att det inte riktigt var en sådan "höjdare" som du sa att han var...har sett arabet som "presterar" mera inom hopp/dressyr än vad din gjorde-men jag kanske inte ska klanka ner på hästen helt och hållet...man som ryttare behöver "ge" lite också för att kunna få ut ngt bra av det hela..
mer träning tex,jobba mer med formen,för även om det var snö på filmerna så trampade inte hästen riktigt under sig-och alla vet att hästar har lättare att trampa under sig när det är lite mer snö.....
kanske ska satsa mer på utställning än hoppning?

*och ni som vill komma med onödiga komentarer om mitt inlägg-bespara er det,kommer ändå inte lägga ner tid på att svara,är Inte ute efter "bråk" el så..är bara ärlig om vad jag tyckte om hästen,står för det också,men vill inte ha en massa tjaffs och dålig stämning här:d *

Senast ändrad:

Klicka på Onwards anvndar namn så kan du hitta hemsidan.

hmmm....verkar som om tråden spårade ur, och började handla om EN arab istället för araben som dressyrhäst.
alla som älskar sin häst tycker säkert att den är "kanon", och det kan säkert vara svårt att vara objektiv.
Man kanske inte har den erfarenheten som krävs för att bedöma hur bra hästen är.
Alla är inte heller proffs ryttare.

Kolla på en Anglo? Det är kanske svårt att hitta en riktig stjärna eftersom anglo-aveln är så lite och förtvinad här i Sverige.
Jag ser ut som du i kroppen och har nu ett litet halvblod. Men jag har så smått börjat titta efter ett föl/unghäst och en anglo som rör sig bra vore mums för mig. Jag förstår hur du tänker och kanske ett halvblod med mycket ädelt blod är den enklaste lösningen för sådana som du och jag (vad gäller storleken iallafall).

Se Luxor och Chocco! Mkt trevliga och välridna individer!

Lånar knapp...
Gång omnämns i avelsvärderingen.
Den kommer här för hingsten,kanske kan det hjälpa i denna diskution.
CC CHAGAL

Exteriör
Lågställd, något oädel hingst. Vackert huvud, välformad hals. Välliggande bog, djup bål. Välbenad från sidan, nöjaktigt korrekt. Taktmässig skritt med normal steglängd. Energisk oelastiskt trav med god takt.

Arabtyp, huvud, hals-6
Överlinje, kropp-7
Extremiteter, rörelsernas korrekthet-8
Skritt-7
Trav-7
Summa 35

mvh El

Nej nje...Men alltså kan säga till mitt försvr så här:

I Läningingen; han har blivit mycket bättre där nu..Han var skit pigg den dagen sen hade bara haft honom typ 2 veckor..

Ävcen i hoppningen hade haft honom ännu mindre där..Sen var det första gången jag hoppade han utomhus..blixte het var han...

Utställning funkar han inte till heller..Han tycker inte det är kul typ..

Men nu har jag hopptävlat honom och så och han funkar super bar där nu..Men har inte kunnat lägga över dom hoppfilmer jag har..Men kommer nya..Och han har lugnat ner sig mycket sen har han inte varit hoppad så mycket innan..det är en lång historia..

Ne är lugnt med de..Men tycker bara hon den andra var lite spydig innan;)

Håller med att man inte kan jämnföra de..Har ett halvblod med och dom är dag och natt liksom så håller fullständigt med där;)

Får ursäkta mig för innan..Jo jag ska lägga ut nya filmer på honom och så...För dom är rätt gamla och hade bara haft honom i någon vecka..

Nu har han blivit mycket lugnare i hoppningen och så...Likadant i ridningen har ju kommit på honom lite mera;)

Kan tillägga där med att han inte visats bra i från uppgifter i från ägaren... Han tycker inte om att showa så han hade inte gjort sitt bästa..Men men...

Det finn ju en hel del små halvblod också :) Men det finns även en del araber som tävlas i dressyr. Adnama här på buke har en arab hon tävlar med.

Onward skrev:
Kan tillägga där med att han inte visats bra i från uppgifter i från ägaren... Han tycker inte om att showa så han hade inte gjort sitt bästa..Men men...
Jag tror du förväxlar utställning med avelsvärdering. Poängen gäller avelsvärderingen och där ska hästen inte showa. Bedömningen görs av vanliga premieringsdomare i samarbete med två rasrepresentanter.

På en utställning kan (tyvärr) en mycket showig häst få upp poängen, men inte på en avelsvärdering. Däremot är en bra häst alltid en bra häst och får poäng därefter även på en utställning, även om den inte showar.

Jag visade ett ettårssto i somras på tre utställningar. Hon tyckte att det var pest och sprang med svansen mellan benen, men fick ändå mer än 87 poäng på alla utställningarna. Hon bedömdes dessutom otroligt jämnt (lika) på alla punkter av totalt nio olika domare.

Ett sidospår, kanske, men det är så många som skyller dåliga utställningresultat på att hästen inte showar... ;)

Carina på Silver Arabians

Fast det kan faktiskt vara så. Att de får dåliga poäng om de inte showar även fast de är bra hästar.
För att ta mitt sto som exempel. (Hon är en bra häst! :love: )

Jag visade henne själv i Linköping för några år sedan.
Belle showade inte utan väntade snällt in matte med sina korta köttbullsben :D Trots idoga försök att få igång henne från mattes sida. :crazy:
Med matte ska man vara lugn och snäll tänkte pållan och resultatet blev 79,? poäng... :o

En månad senare visades hon på riksen av annan handler, en mer van sådan. Här showade Belle och hon fick 89 poäng.... :smirk:

Det säger väl en hel del tycker jag?
Eller var det kanske handlerns gångarter som bedömdes?? :o
Isåfall var nog bedömningen klart rättvis :D

// Anna

*svarar alla* Tack för svar! :) :bow:

Angående temperamentet på araben är det inget problem, det är precis sådana hästar som är beskrivna som jag gillar! Jag vill ha intelligenta explosiva känsliga hästar där man måste jobba lite själv för att få dem med sig :) Skulle jag välja halvblod (som det ju lutar mot) skulle det tvunget finnas mycket fullt i den oavsett. Tråkigt att avlen och bedömningar av hästar går mot sådana jättesaker, visst går det för mig att rida något större bara den är välriden men jag känner mig ju som en liten finne (syftar inte på våra kära grannar :D ) på ryggen.

Nej jag är inte fastlåst vid dessa två raser. Men fullbloden gillar jag inte, tycker de brukar vara så fula :crazy: Men finns det någon seriös avel på korsningar mellan ex arab-halvblod? Kanske det hade passat mig? Jo anglo är fina, men där känns det som sagt som att hitta en nål i en höstack att hitta en bra......

Bewelinn: Vad gullig du är som erbjuder dig :bump: tyvärr är det nog lite långt, men när jag börjar leta mer seriöst kommer jag definitivt att ge mig ut i verkliga livet lite mer och skapa mig en egen uppfattning.

Nä jag är påkommen, jag är INTE en blivande OS ryttare :o Jag är inte ens jättesäker på att jag kommer att tävla överhuvudtaget. Men nästa gång jag köper häst kommer jag köpa ett föl som jag planerar att behålla resten av dess liv och utvecklas tillsammans med. Eftersom jag ska satsa så mycket känslomässigt och ekonomiskt på hästen vill jag ha en som inte håller mig tillbaka. Det är många år som det händer mycket på och jag kommer säkert prova på många olika grenar, och när utvecklingsmöjligheterna tar slut för mig gör tyvärr också intresset det. Så jag vill helt enkelt hitta en alround stjärna :banana:

Arab-halvblod kan vara jättetrevliga hästar! Hade en ett tag, dock var han lite prillig, men det kan ju individer av alla olika raser vara.

Vi har ett sto i stallet som är arab/halvblod.
Riktigt fin, tror hon är 156 cm.

Däremot är hon väldigt sprallig :) Men dte är säkert individuellt.

Jag har träffat på två pållar med 50/50 och 25/75.. trevliga hästar båda två! Ena pållan var lite äldre och gick 1.40 hoppning och den andre var bara 4 år med enorma rörelser! Pigga och kvicka hästar båda två. lätta att arbeta med.. Vi har själva ett arabsto som förmodligen kommer att betäckas med Majim G eller Lancier.. inte riktigt bestämt oss ännu för vilken hingst.. Men korsningen brukar bli jätte trevlig och med godkänd hingst blir det gröna papper och man kan delta i alla årgångstester och championat..

hehe oki,kan förstå att han var lite "het på gröten" om du haft han så kort tid och inte hoppat utomhus tidigare etc...

tar ett tag att lära känna varann och sånt...:D

vore kul att se "färska" filmer/bilder på hästen..tyckte att han var fin i övrigt...:p

Jo jag ska ta lite tänkte jag..Men vi har inte så kul väder här sen inte skaffat kabel till den riktiga filmkameran ännu:angel:

Han är rätt het på gröten nu med men på ett annat sätt i ridningen typ...Eller mer energi typ..Svårt att förklara;)

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 606
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 452
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 811
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka