arab vs varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tant Gredelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 100
Sv: arab vs varmblod

jo jag förstår vad du menar...min häst brukar också bli alldeles till sig och nästintill oridbar...men det är sällan det händer...annars är min så jäkla cool och sansad asså,å ändå är han "bara" 10 år!:)

Han är 50% arab 50% halvblod...

Jo..Dom är ju lite sådana;)...Han är 7 nu i år sen har jag ett halvblod med som det typ är rätt mycket arab så han som är helarab och halvblodet är släkt med varandra i 5:e ledet typ rätt coolt tycker jag;)

Tycker du fullblod är fula :eek: :eek: ;) Den finaste rasen av alla :D
Nej, men har du tittat på många fullblod?
Jag tror ett litet fullblod eller ett lätt halvblod vore bra till dig. Även om fullblod är höga är det oftast bara ben och de är ändå väldigt nätta i typen och lätta att rida.
Men det gäller att hitta ett bra fullblod, för det finns ju olika individer även där.

Araber kan vara väldigt trevliga hästar som ofta är med i de allra högsta ponnyklasserna. Men bland stora hästar räcker de tyvärr inte till riktigt, oftast pågrund av storleken samt att de har en lite annan exteriör än vad halvblod har.
Även om jag har sett en arab som gick Msv A dressyr, men de är få och högre än så går det nog inte.

Visst är de få men högre än så går visst.. ;) En vän till mig har placeringar i Intermediare I med sin (i Tyskland...), en bekant i Tysklan samma sak. Ännu en bekant i Schweiz rider Grand Prix på sin.. går väl inget vidare i för sig- den är ganska begränsad gångartsmässigt men enormt välutbildad.

För övrigt var det kanske min du såg i Msv A? Jag är rätt ensam i Sverige idag om att rida den klassen med en arab, förra året var vi sååå nära många gånger att få ihop poäng för att gå upp ett snäpp i klasserna men jag strulade dessvärre till det. I vilket fall dröjer det inte så länge innan han kommer att starta Intermediare I i alla fall, o förhoppningsvis även högre.

I Sverige har det funnits en arab som gått Intermediare I tidigare, Maud Dellings Zamiar- min inspirationskälla- det vill säga bara vetskapen att de gjorde det har fått mig att kämpa vidare även när det gått jäkligt trögt.

Så visst kan arabhästar gå högre klasser än Msv A ;) Det är inte lätt, men går gör det. Det gör det mesta faktiskt, utom små barn o tenn soldater. ;)

Senast ändrad av en moderator:

En fråga, Hur kan han bli klass 1 hingst med 35 extriörpoäng?

Jadu..fråga inte mig..Var inte jag som visade honom..Var inte jag som tog igenom honom...

Han fick dåligt på ridprovet med bARA FÖR ALLA IDIOTER SKULLE ta kort undertiden hon som visade honom red..Hon som visade honom var vansnnig..

Oh hon tar tagit igenom många hingstar i halvblodsaveln..

Sen när han visdes vill jag inte disskutera här:p

Visar man en häst får man räkna med publik. Dålig bortförklaring tycker jag..

Wanilj skrev:
Se Luxor och Chocco! Mkt trevliga och välridna individer!

Jag har sett Luxor på dressyrtävling och på hingstvisning och tyckte att han var en väldigt typisk arab. Araberna är araber och inte halvblod, och kan inte hävda sig idag på dressyrtävlingar, eftersom standarden bedöms efter halvblodens rörelser. Luxor fick inga höga poäng på dressyrtävlingen jag såg honom på och förtjänade det inte heller, i jämförelse med de stadiga och samlade halvbloden.

Jag har läst igenom tråden till detta inlägg och tycker att Onwards arab (var det så hon hette) är en väldigt typisk arab i sina rörelser. Araberna kan oftast inte samla sig (rakt kors och bakbenen lite för långt bakom sig) som ett halvblod. Araber har inte heller samma stadga som ett halvblod eller varmblod. De är nättare i typen, mer vingliga och behöver en ryttare med långt större känsla och balans. De är oerhört lättlärda och uthålliga. För att lyckas med en arab i dressyr, måste man vara en mycket skicklig ryttare. Då araben gör precis det som ryttarens sits säger att den skall.

Vill man tävla i dressyr och hopp även om så bara på lokalnivå och kunna plocka rosetter ibland, då rekommenderar jag inte en arab. Om man inte börjar satsa mer i Sverige på dressyr- och hopptävlingar för araber.

Själv har jag en arab och en korsning arabhalvblod och skulle aldrig kunna tänka mig att ha en häst som inte är minst hälften arab. Jag satsar dock varken på dressyr eller hopp, utan på distans i första hand. När man vill tävla distans, så är det araben som är det ultimata hästen. Sedan är det ju så fantastiskt med araberna att man även har en häst som man kan rida dressyr på och hoppa lite med också, på klubbtävling, lokalt då för att få en allasidigt tränad och stärkt häst, och för att det är kul att komma ut.

Mitt arabhalvblod är ännu bara barnet, men tanken är väl att kunna rida lite mer dressyr och lite hopp. Så jag har det bästa av två världar i mina två hästar.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Hej hopp!
Halvbloden är ju framavlade för ett visst ändamål.
Eng. fullblod är framavlade för att löpa snabbt på kort sträcka.
Osv med olika raser.

Araben är en "naturhäst". En allround.
Klart att den kan dressyr och western, den är ju en forna stridshäst.
Klart att den kan distans, den är en nomadhäst.
Klart att den kan köras framför vagn, den är ju en lasthäst.

Jag är övertygad om att med rätt ryttare kan den ta sig fram
ganska bra i olika dicipliner pga att det är en arbetsam och tjänstvillig häst.

Stopek skrev:
Jag har sett Luxor på dressyrtävling och på hingstvisning och tyckte att han var en väldigt typisk arab. Araberna är araber och inte halvblod, och kan inte hävda sig idag på dressyrtävlingar, eftersom standarden bedöms efter halvblodens rörelser. Luxor fick inga höga poäng på dressyrtävlingen jag såg honom på och förtjänade det inte heller, i jämförelse med de stadiga och samlade halvbloden.

Jag har läst igenom tråden till detta inlägg och tycker att Onwards arab (var det så hon hette) är en väldigt typisk arab i sina rörelser. Araberna kan oftast inte samla sig (rakt kors och bakbenen lite för långt bakom sig) som ett halvblod. Araber har inte heller samma stadga som ett halvblod eller varmblod. De är nättare i typen, mer vingliga och behöver en ryttare med långt större känsla och balans. De är oerhört lättlärda och uthålliga. För att lyckas med en arab i dressyr, måste man vara en mycket skicklig ryttare. Då araben gör precis det som ryttarens sits säger att den skall.

Vill man tävla i dressyr och hopp även om så bara på lokalnivå och kunna plocka rosetter ibland, då rekommenderar jag inte en arab. Om man inte börjar satsa mer i Sverige på dressyr- och hopptävlingar för araber.

Själv har jag en arab och en korsning arabhalvblod och skulle aldrig kunna tänka mig att ha en häst som inte är minst hälften arab. Jag satsar dock varken på dressyr eller hopp, utan på distans i första hand. När man vill tävla distans, så är det araben som är det ultimata hästen. Sedan är det ju så fantastiskt med araberna att man även har en häst som man kan rida dressyr på och hoppa lite med också, på klubbtävling, lokalt då för att få en allasidigt tränad och stärkt häst, och för att det är kul att komma ut.

Mitt arabhalvblod är ännu bara barnet, men tanken är väl att kunna rida lite mer dressyr och lite hopp. Så jag har det bästa av två världar i mina två hästar.

Hälsning Maja

Det var väl tur att Luxor var typisk arab då han är godkänd hingst!;) Sen en viktig sak, tycker jag iallafall, är att de många gånger är mindre och ryttaren kan se lite lång. Det tycker jag förstör många gånger intrycket samt skapar lite obalans.. Visst rider man på en viss nivå så är inte detta problemet men ibland så är det så.
Det jag ville belysa är att det är mkt välridna hästar. Vill man klättra i klasserna och göra en storsatsning så bör man nog köpa ett halvblod ämnat för just detta alt en korsning.. Sen vet jag en uppsjö av ryttare på hbl som tränar och tävlar både lokalt och regionalt som inte vinner eller placerar sig...:D

Men hur kan de gå akademisk ridning om de har sådana svårigheter med samling? *ingen tyken kommentar utan en nyfiken fråga*

Vill bara påpeka ang. att araber inte kan hävda sig bland halvblod på tävling..

Dels har jag två vänner i Tyskland som placerar sig i Intermediare I bland vanliga hästar. Och det är konkurans i Tyskland vill jag lova... Men dessa hästar har också jäkligt skickliga ryttare! Det är oftast där det brister, sällan hästarna.

Min egen placerade sig i Msv B förra året och var strax utanför vid flera tillfällen. Problemet vi har är inte att vi får dåliga poäng (vi har fått flera 8or, framförallt på travökningarna, tom. Msv A), nä, det är att vi missar mycket. Och missarna beror på mig och mina nerver och på att min underbara häst lyssnar så mycket på mig- ibland för mycket :crazy: . Kan jag bara slappna av o rida så fungerar det, på träning fungerar det för det mesta men när jag kommer ut ramlar oftast självkänslan ner i skorna när jag ser alla andra fina hästar o så tar jag i för mycket för jag tror att det annars är för dåligt o så blir det missar.. :crazy: Trotts detta har vi ändå lyckats få 67,5 % i Msv B så det kunde ju blir ganska bra om jag bara kan lägga av med o spänna mig så förbannat! :mad:

Vill också tillägga att vi fått flera "lycka till i fortsättningen" kommentarer från olika domare i Msv A (där vi faktiskt låg över 60 % flerar gånger förra året) vilket borde innebära att de tycker vi ska avancera, eller förväntar sig att vi ska göra det?? :confused:

Jag vet inte, jag har också tänkt tanken många gånger att "vad håller jag på med, jag kan inte fjanta runt här med min lilla arab!", men problemet är att jag älskar denna häst!!! Han är mitt allt och han är fantastisk, när han slappnar av och jag rider som bäst så rör han sig helt makalöst i alla gångarter (kan intygas av GP domare), i vilket fall klarar jag inte av att sällja honom. Och jag har varken råd eller tid att ha en till. Så vi kämpar vidare. En dag ska vi starta GP. Vilken tur att arabhästar e så sega, jag räknar ju med att min blir runt 40 o nu har vi påbörjat samtliga GP rörelser så det innebär att vi har ca 28 år till på oss att fila vidare och är de inte bra då.. tja, då får jag väl ta o ge mig.. :devil:

Wanilj skrev:
Men hur kan de gå akademisk ridning om de har sådana svårigheter med samling? *ingen tyken kommentar utan en nyfiken fråga*

??

Jag tror inte alls att araber (generellt) har mer svårt för samling än andra raser.

Välbyggda araber med bra rörelser är experter på samling! - det är ju det som gör att de kan "dansa" på stället i den där svävande, fördröjda traven, där man inte ser att hovarna rör marken. De rör sig i något som liknar passage, i frihet! Och det går inte utan samling, balans och bärighet.

Sedan kommer det klumpiga ryttare och ställer till det.... kanske är det ryttarna som har problem med samling? :idea:

Däremot finns det araber som har dåliga rörelser. Och araber som har bakbenen bakom sig, även när de står stilla, och då kan det bli problem med samlingen. Men då handlar det om allmänna konstruktionsproblem, inte ett "arabproblem".

Ett problem med att araben är ganska liten är att det kräver mycket mer balans och känslighet av ryttaren, det blir kanske extra tydligt om man rider dressyr tex. Det är lättare att störa och få en 450 kg-häst ur balans än en på 700kg, kan man tro...:D

CrazyAngel skrev:
Mycket fin liten häst även om ryttaren(ibland) inte gjorde honom rättvis:smirk: Jag har en liten följdfråga om inte trådskaparen misstycker? Om jag vill ha tag på en bra "ridarab" för att tävla i lättare klasser med, vad för en ska jag leta efter? Finns det några särskilda brukshingstar/linjer? Gärna av lite större modell. Verkar finnas en hel del här som kanske har lite koll:)

Hejsan! Ta dig en titt på Andalusierna ( P.R E. ) En korsning mellan en sådan och en arab blir en egen ras kallad Hispano-arab. Den blir också registrerad i den spanska stamboken. Vid en sådan korsning kan du få storlek över 155-160 och sedan rids ju Andalusiern mycket dressyr men faktiskt även hopp och där tror jag araben kan hjälpa Andalusiern med att kanske få fram en större och bra hopphäst.

Går själv i tankar att betäcka mitt arabsto med en P.R.E. just för storleken eller alternativt fullblod ( Angloarab ) eller halvblod.

Njae, när araber rör sig så där svävande så använder de oftast mer skjutkraft än bärkraft.. mer åt balanstravshållet o ingen samling..

Sen har tyvärr många av dagens araber sänkt rygg vilket gör att de har ännu svårare för samling. I kombination med smala höfter gör det det ytterliggare lite svårare.. Lägg sedan till en benägenhet att inte ta ut sig i onödan (de är därför ypperliga distanshästar!), stor intelligens (som kan användas till att hitta sätt att undvika samling på- o nya sätt hela tiden) samt en villja att veta VARFÖR de ska utföra vissa saker, tja, det gör det inte så lätt... :crazy:

Dessutom är de inte avlade för dressyr, så som många halvblod är.

Men de är individer precis som alla andra hästar, det finns mer eller mindre lämpliga exemplar, och även de mindre lämpliga kan lära sig att samla sig- med rätt ryttare! :)

I Sverige har det funnits en arab som gått Intermediare I tidigare, Maud Dellings Zamiar- min inspirationskälla- det vill säga bara vetskapen att de gjorde det har fått mig att kämpa vidare även när det gått jäkligt trögt.
;)

hihi de e min pålle nu =) älskar honom så mkt

Senast ändrad:

Så liten är du inte att du inte kan ha ett halvblod, jag är 157 och rider halvblod över 170. Visst ser jag liten ut men det funkar. Jag har även haft arab innan. Ett halvblod med en arabs psyke det hade vart nåt. Tyvärr tycker jag många halvblod har dåligt temperament medans araben har kanonpsyke. Visst kan man nå upp till MSV nivå och högre med en arab. Tyvärr är det så få araber som blir inridna av proffs som halvbloden blir. Dem flesta araber jag träffat kan nästan ingenting, det är riktigt synd. Om fler duktiga ryttare hade haft arab så hade också fler hävdat sig på tävlingsbanan. Tyvärr har det blivit så att "satsar" man så köper alla automatiskt ett halvblod.

oj vilken gammal tråd! Tack för alla bra svar :bow: hade missat en del.

Nä jag kan ju absolut ha en varmblodig ridhäst, men jag trivs helt enkelt inte med hästar över 1.60, jag velar dock fortfarande om raser och kommer antagligen inte bestämma mig förän jag köper, det handlar ju lika mycket om idivid som ras. En stor del som gör att jag tvekar på arab är hur aveln ser ut. Den verkar vara otroligt inriktag på typ, därefter, distans och gallop som prestation, och jag är inte intresserad av något av de sakerna, så jag har nog uteslutit arab från mina tankar

Fast jag har ändrat mig angående fullblod, det finns snygga fullblod :d

Jag vill slå ett slag för halvbloden. Jag är samma storlek som dig och mitt förra halvblod köpte jag som 2,5-åring (160 bak, 1.58 fram) Han var finlemmad och graciös, precis en sådan häst jag hade tännkt mig och jag räknade med att han skulle bli max 1.63.
Som 5 åring var han 1.67 och väldigt "krallig" (du ser halsen på min avatar)- inte alls som jag föreställt mig!
Jag har dock aldrig varit med om en så lättriden häst. Har de egen motor, är rätt byggda så att de inte har några svårigheter att samla sig och är god arbetsvilja så spelar höjden och grovleken mindre roll. Har du dessutom fördelen att utbilda hästen själv så har du alla möjligheter att behålla den ursprungliga känsligheten.
Stirra du inte blind på höjden eller grovleken utan spana efter en korrekt häst med snälla ögon så lär du inte bli besviken!

jaag har väl inte helt gett upp tanken på halvblod, men allt blir så sabla jobbigt med en större häst, småsaker som att rykta, ta sig upp och sadla, och sen är jag lite principiellt anti de här stor större störst tänket. Så det är mycket möjligt att jag kommer att köpa en anna ras,

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 606
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 452
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 811
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka