Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker du fullblod är fula![]()
![]()
Den finaste rasen av alla
![]()
Nej, men har du tittat på många fullblod?
Jag tror ett litet fullblod eller ett lätt halvblod vore bra till dig. Även om fullblod är höga är det oftast bara ben och de är ändå väldigt nätta i typen och lätta att rida.
Men det gäller att hitta ett bra fullblod, för det finns ju olika individer även där.
Araber kan vara väldigt trevliga hästar som ofta är med i de allra högsta ponnyklasserna. Men bland stora hästar räcker de tyvärr inte till riktigt, oftast pågrund av storleken samt att de har en lite annan exteriör än vad halvblod har.
Även om jag har sett en arab som gick Msv A dressyr, men de är få och högre än så går det nog inte.
Wanilj skrev:Se Luxor och Chocco! Mkt trevliga och välridna individer!
Stopek skrev:Jag har sett Luxor på dressyrtävling och på hingstvisning och tyckte att han var en väldigt typisk arab. Araberna är araber och inte halvblod, och kan inte hävda sig idag på dressyrtävlingar, eftersom standarden bedöms efter halvblodens rörelser. Luxor fick inga höga poäng på dressyrtävlingen jag såg honom på och förtjänade det inte heller, i jämförelse med de stadiga och samlade halvbloden.
Jag har läst igenom tråden till detta inlägg och tycker att Onwards arab (var det så hon hette) är en väldigt typisk arab i sina rörelser. Araberna kan oftast inte samla sig (rakt kors och bakbenen lite för långt bakom sig) som ett halvblod. Araber har inte heller samma stadga som ett halvblod eller varmblod. De är nättare i typen, mer vingliga och behöver en ryttare med långt större känsla och balans. De är oerhört lättlärda och uthålliga. För att lyckas med en arab i dressyr, måste man vara en mycket skicklig ryttare. Då araben gör precis det som ryttarens sits säger att den skall.
Vill man tävla i dressyr och hopp även om så bara på lokalnivå och kunna plocka rosetter ibland, då rekommenderar jag inte en arab. Om man inte börjar satsa mer i Sverige på dressyr- och hopptävlingar för araber.
Själv har jag en arab och en korsning arabhalvblod och skulle aldrig kunna tänka mig att ha en häst som inte är minst hälften arab. Jag satsar dock varken på dressyr eller hopp, utan på distans i första hand. När man vill tävla distans, så är det araben som är det ultimata hästen. Sedan är det ju så fantastiskt med araberna att man även har en häst som man kan rida dressyr på och hoppa lite med också, på klubbtävling, lokalt då för att få en allasidigt tränad och stärkt häst, och för att det är kul att komma ut.
Mitt arabhalvblod är ännu bara barnet, men tanken är väl att kunna rida lite mer dressyr och lite hopp. Så jag har det bästa av två världar i mina två hästar.
Hälsning Maja
Wanilj skrev:Men hur kan de gå akademisk ridning om de har sådana svårigheter med samling? *ingen tyken kommentar utan en nyfiken fråga*
CrazyAngel skrev:Mycket fin liten häst även om ryttaren(ibland) inte gjorde honom rättvis:smirk: Jag har en liten följdfråga om inte trådskaparen misstycker? Om jag vill ha tag på en bra "ridarab" för att tävla i lättare klasser med, vad för en ska jag leta efter? Finns det några särskilda brukshingstar/linjer? Gärna av lite större modell. Verkar finnas en hel del här som kanske har lite koll![]()
I Sverige har det funnits en arab som gått Intermediare I tidigare, Maud Dellings Zamiar- min inspirationskälla- det vill säga bara vetskapen att de gjorde det har fått mig att kämpa vidare även när det gått jäkligt trögt.
![]()