arab vs varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tant Gredelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 6 100
T

Tant Gredelin

Hmm osäker på var jag ska lägga den här tråden men eftersom jag är intresserad av prestation och avelsmål provar jag här, och är det fel får någon snäll moderator flytta den :angel:

Jag sitter och läser en hel del här på avelsforumet dels på grund av hästabstinens och dels på grund av att jag försöker få bättre koll på vad jag ska leta efter när jag ska börja söka häst. Tidigare har jag endast läst på om halvbloden och stammar.

Det jag söker är en duktig multitalang. Jag vill inte känna mig begränsad av hästen utan vill ha en häst med bra gångarter för dressyren som jag kan hoppa med :smirk: För detta känns det ju naturligt med ett halvblod men problemet för mig är att jag är en ynklig tjej på 50 kg och under 160 lång :crazy: och de flesta halvblod är ju så förbannat stora!

Jag har sneglat lite på araber men undrar vad man kan förvänta sig av en (riktigt fin) arab? Hur bra skulle man kunna hävda sig med en arab på en dressyrbana? Hur högt kan man nå i hoppning och fälttävlan? Antar att de har sina begränsningar eftersom jag aldrig ser araber på tävlingar på högre nivå (dressyr då, varför de inte hävdar sig i hoppning kan jag räkna ut själv)

Jag hoppas på lite debatt om fördelarna med att välja halvblod respektive arab då jag själv är helt ovetandes :o eller är de helt enkelt såpass olika typer av hästar att de används i helt olika kategorier av ridning? Jag är föressten i första hand dressyrnörd så rörelserna är ju viktigast, och jag vill ha en häst som har en kapacitet lite över vanlig hobbyhästnivå :cool:

Sv: arab vs varmblod

Hej!
Jag har både hbl o arab hemma.
Avlar på hbl med inriktning mot dressyren.
Som svar på din fråga varför inte araben kan mäta sig med hbl på dressyrtävlingar så kan jag bara svara för mig själv.
Jämfört med ett maffigt hbl på 165-175 cm så ser ju araben klart fjuttig ut när den kommer in på banan.Hur bra gång den än har så tar ju programmet längre tid och det ser inte lika pampigt ut.
Även ett litet hbl runt 157- 162 har svårt att mäta sig med de andra stora.
tror mest att det beror på det. Har även suttit som domarsekreterare åtskilliga ggr och det är nog mest det som det rör sig om.
Araben har ju inga problem med rörelserna i sig och definitivt inte med ridbarheten.
Araben är en mycket trevlig häst och läraktig.
Men rent krasst om man vill komma någonstans i dressyren så tror jag ändå på att du ska satsa på ett litet lättridet hbl.Finns även lättridna större hbl.Jag hade en valack som var 167cm och han var mer lättriden o följsam än det sto på 157cm jag har nu.
Nu får jag säkert en hop arabfantaster emot mig men den risken tar jag.
Har själv en dotter som ska ut och tävla dressyr på vår arab i vår.
Han är helt underbar och gör allt man ber om.

Ingen hlb;s fantast har väl upptäckt de bra araberna :p därav ingen högre upp i klasserna...:angel:

Måste villigt erkänna att jag hållt på med hbl i 25 år och alltid haft den inställningen att araber det är vackra hästar men nippriga och duger nog mest till löp o distans.
Men sen kom min man hemsläpandes med en arabhingst i maj förra året och jag undrade "vad fan ska vi med den till"?
Han var 13 år o inte riden sen han var 5 år.
Sjövild!
Men det visade sig att han bara var understimulerad. Otroligt lättlärd, vill lära sig, gör allt man ber om och otroligt trevlig.Idag kan min 15 åriga flicka rida honom och jag känner mig totalt trygg.Tryggare än när hon rider sitt stoiga hbl sto.
Jag har ändrat uppfattning totalt om araber.
Det temperament han har är det jag försöker avla in i mina hbl sen många år.

Men det är en allmän fördom att araber bara är nerviga vrak, tyvärr inte bara jag som tänkte så.
Man ser hur uppe i varv de är på utställningarna och explosiva i löpen....lät att tro det.

Sen tror jag att det inte går att hitta sponsorer till araber i de högre dressyrklasserna.
Och har man inte grymt bra ekonomi så har man inte råd att hänga med upp till topp då.

Senast ändrad:

Tant Gredelin skrev:
Hmm osäker på var jag ska lägga den här tråden men eftersom jag är intresserad av prestation och avelsmål provar jag här, och är det fel får någon snäll moderator flytta den :angel:

Jag sitter och läser en hel del här på avelsforumet dels på grund av hästabstinens och dels på grund av att jag försöker få bättre koll på vad jag ska leta efter när jag ska börja söka häst. Tidigare har jag endast läst på om halvbloden och stammar.

Det jag söker är en duktig multitalang. Jag vill inte känna mig begränsad av hästen utan vill ha en häst med bra gångarter för dressyren som jag kan hoppa med :smirk: För detta känns det ju naturligt med ett halvblod men problemet för mig är att jag är en ynklig tjej på 50 kg och under 160 lång :crazy: och de flesta halvblod är ju så förbannat stora!

Jag har sneglat lite på araber men undrar vad man kan förvänta sig av en (riktigt fin) arab? Hur bra skulle man kunna hävda sig med en arab på en dressyrbana? Hur högt kan man nå i hoppning och fälttävlan? Antar att de har sina begränsningar eftersom jag aldrig ser araber på tävlingar på högre nivå (dressyr då, varför de inte hävdar sig i hoppning kan jag räkna ut själv)

Jag hoppas på lite debatt om fördelarna med att välja halvblod respektive arab då jag själv är helt ovetandes :o eller är de helt enkelt såpass olika typer av hästar att de används i helt olika kategorier av ridning? Jag är föressten i första hand dressyrnörd så rörelserna är ju viktigast, och jag vill ha en häst som har en kapacitet lite över vanlig hobbyhästnivå :cool:
Här måste jag hålla med Kicket. Jag tror att det i första hand beror på att man har satt en standard för hur dressyrprogrammet ska se ut och standarden är satt efter ett halvblod. Det kanske inte är någon nedskriven standard, men den finns i domarnas huvud.

Du kan se samma fenomen inom westernridningen. Även om det blir fler och fler araber som tävlar där, så är det fortfarande svårt att hävda sig i toppen om man inte har en Quarter.

Hoppning är en annan sak. Det är ju ingen bedömningssport utan hoppar man över hindret så hoppar man över hindret. Där är arabens storlek ett hinder i sig, men frågan är om du siktar mot de hinderhöjderna (150-160)? På något lägre nivå tror jag att arabens smidighet och vändbarhet är en stor fördel.

Sedan är det det här med temperamentet. Allt som Kicket skriver om sin hingst stämmer bra på de flesta araber, men med tjänstvilligheten och lyhördheten kommer också en känslighet.

En arab vill mer än del flesta andra hästraser verkligen förstå vad som begärs av den. Den har inte riktigt förmågan att stänga av och idiotförklara en ologisk ägare utan blir olycklig då den inte begriper. Min teori är att det är det som är roten till arabens rykte om att vara nervig. En rätt behandlad arab är cool, lugn, modig och gör allt för sin ägare.

En amerikansk westerntränare sa en gång till mig att de kunde inte använda araberna som arbetshästar hemma på boskapsfarmen. "De är för smarta och begär för mycket av oss", sa han, "vi behöver maskiner som bara går och går utan att tänka. Det är inget problem att lära en arab något, problemet är att hålla jämna steg med den."

Carina på Silver Arabians

Jag hade jätte stora fördomar om araber innan..Man hördeatt dom var skit stirriga och allt sånt..Sen när jag blev tillsammans med min pojkvän ändrade jag uppfattning...Hans mamma har typ nämligen över 10 araber hemma...Och då hade hon en godkänd arabhingst som hon sedan sålde och nu står han nere i mitt stall i mian ägor:angel: ..Han har kanon gångarter och hoppar kanon med.. Har även ett halvblod som jag hade innan araben och han är det endel arab i.. Mina pojkar är väldigt sammarbetsvilliga villiga och så..tror det är typiskt araber..Jag är super nöjd med arabpojken givetvis halvlobdet med..Men ändrat uppfattning totalt om araber:)

Sen tror jag det med tävlandet att det helt enkelt inte är många som är ute och tävlar bland halvbloden md sina araber..Därför man aldrig ser någon..Min ska jag ut och tävla med iaf:D..

Skickarr med en film på honom samma som jag har på min hemsida:)

http://www.zippyvideos.com/4106106154205056/cc_chagal_rids/

Var bor du någonstans? Kan du inte kolla upp arabhästägare/uppfödare i din närhet och be att få provrida lite araber så du märker vad du tycker om rasen? Prinsens Araber t ex har väl turridning och dyl?

Jag bor i Linköping, finns du i närheten är du välkommen att komma och hälsa på och prova mitt sto :)

Ursäkta men är det hästen med kanon gångarterna på filmen?

Ledsen att säga det men jag tycker att han har högst normala gångarter. Kanon låter överdrivet .

Ne filmen gör inte honom rättvis glömde skriva det..tränare och folk som sett honom har varit mycket imponerade av honom..såå jag tycker ionte det finns någon film som gör hästen rättvis mot hur det ser ut i verkligheten..Han har fått bra kritik av Nina Stumpe på sportcupen ett år har jag för mig att det var och hon sa att det var längesedan hon sett en arab med så bra gångarter..Så filmen gör verkligen INTE honom rättvis..Föröverigt så är det galoppen som är bäst på honom..Men traven med jävligt bra när man ser honom ljv..+ att när vi filmde var det snö ute och han tog inte ut rörelsena riktigt heller..

Nä, OM har han kanongångarter och hoppar kanon så syns det verkligen inte på filmerna, tyvärr.

Ne men förlåt så hemskt mycket då! Men kan inte hjälpa att filmne inte är så bra TYVÄRR!

Så med andra ord så tycker du inte han har några bra gångarter?

Men jag vet inte kommer en OS rytatre fram och säger så positiva saker om hästen och att han kommer att gå långt om man lägger ner tid..Ne den måste vara en jävligt dålig häst då..Sen vte jag inte riktigt hur du fått till dig..Men på den filmen hoppas han inte..Men kan tala om att han har fått bra kritik där med för han är kvick, bra teknik och är rädd om benen typ..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tyckte att han såg hyffsat rörlig ut i traven, men galoppen - var är hasarbetet ?

I vilket fall en trevlig häst, men jag tror att det är så himla svårt att jämföra en arab med ett halvblod, traloppan här på forumet har ju en jättefin arab och hon gör väl ganska hyggliga resultat även ibland halvblod, men jag tror ändå att om man är tävlingsintresserad i dressyr och vill komma långt så tror jag att det är svårt med en arab.

Nej på de filmer dom du har på din hemsida så tycker jag att han gångarter är ytterst medelmåttiga.

Jag kan inte uttala mig vad "alla" säger till dig om hur fantastisk han är, det måhända att det är dina filmer som är så usla att hästen inte kommer till den minsta rätt, dock är jag tveksam till att det bara skulle vara "filmen" det beror på.

Och vännen du hänvisar även till din hemsida där ridfilmen också ligger, DÄR har du en film där han hoppar om du inte vet det själv

Jag har aldrig sagt att du har en dålig häst, men efter din beskrining och sen så förväntade jag mig att få se så mycket med, en häst med bra gångarter och bra hoppteknik, men det enda jag ser på filmen en "medelmåtta".
Jag är lessen om du inte klarar av att ta kritik och att alla inte bejublar din häst som du kanske förväntade dig, men då kanske du borde lägga ut filmer som nu gör hästen rättvisa istället om det är det det hänger på. :smirk: För hur ska vi annars kunna se "hur fatskstisk" han är..

Mycket fin och läcker häst, han kommer nog att långt.

Mycket fin liten häst även om ryttaren(ibland) inte gjorde honom rättvis:smirk: Jag har en liten följdfråga om inte trådskaparen misstycker? Om jag vill ha tag på en bra "ridarab" för att tävla i lättare klasser med, vad för en ska jag leta efter? Finns det några särskilda brukshingstar/linjer? Gärna av lite större modell. Verkar finnas en hel del här som kanske har lite koll:)

Det beror helt på hur högt du vill komma. Jag är en arabfantast o är själv rätt liten o har aldrig känt mig "hemma" på dom stora halvbloden. Jag tränar regelbundet för instruktör med min arab o kan tänka mig att evt tävla upp till LA nivå. Kan tänka mig att rent tekniskt har min häst inga problem att träna vissa rörelser ur msv, men vet att han aldrig kommer kunna få till såna ökningar eller samla sig så som ett halvblod. ( finns säkert andra araber som kan det, men tror dom är få )
När jag valde mellan halvblod och arab så kom jag fram till, att till den nivån jag ville, så passade araben mig utmärkt.

Är du helt fast vid de raserna? Annars måste jag ju slå ett slag för FULLBLOD! Underbara hästar. Där kan du även gå upp lite i mankhöjd (för att inte komma bort helt i tävlingssammanhang om du siktar högre) utan att få problem.

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 606
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 452
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 811
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka