Arab/Varmblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lord Peel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arab/Varmblod?

Bewelinn skrev:
Traloppan här på Buke tävlar MSV Dressyr med sin arabvalack (ponny bland stora hästar) med bra resultat. Så med rätt arab och rätt ryttare så kan man ju göra mer än skogsmulla.

Hur korsningar däremot skulle hävda sig vet jag inget om. Men i distans finns det ju de som gör bra ifrån sig. Alla tävlar ju inte dressyr. Men det ska nog vara "rätt" travhäst och arab man korsar. Vad har Lord Peel tänkt ha hästen till?

Ja, men hur vanligt är det att araber tävlar högre klasser? Och att dom har steget att hävda sig mot halvblod och annat? Att några få kan gör inte att jag anser att det är en perfekt ras för sånt. Speciellt inte korsat med en travare.

Stopek skrev:
Då tror du nog att dressyr och hopp är de enda tävlingsgrenarna. ;) Med en trarab kan man ha planer på att nå den absolut högsta toppen.

Hälsning Maja

Nej, har jag någonsin påstått att det är dom enda tävlingsgrenarna? Det framgår inte i frågan vad den ska användas till, och till dressyr blir den troligen inte lämplig. Inte till högre klasser iaf. Till distans kan det säkert bli kanon, men det är inget för mig.

Lord Peel skrev:
vad tror ni? kan en arabhingst vara ett bra val till ett litet varmblod på 155cm? tror ni att kombinationen är bra?
Min arab hingst betäckte ett varmblodssto 2004 och de föddes då i år och det ska ha blivit jätte bra:)..

Det blir nog en fin och användbar korsning. Den kan ju användas inom alla grenar!

Blev lite fel här..

Senast ändrad av en moderator:

MissFideli skrev:
Ingenting jag skulle köpa till dressyrridning iaf. Ingen av raserna är avlade för sån ridning. Som skogsmulle/mysig träningskompis, ja, men inte om man har högre planer än så.

Tycker inte att man kna dra alla över en gräns..Min arabhingst han har super bra gångarter hoppar bra och sen hans avkommor får med bra gångarter..Han har fått beröm för sina goda gångarter.. Det är faktiskt araber som är placerade 130 bland stora hästar som ligger strax över ponny mått..Kanske är därför dom inte går så högt i hoppning och så för att dom är inte lika stora som halvbloden..Araben Chocco har ju gått högt i dressyren bland stora hästar och han ligger på ponny mått..Om en arab inte är avlad för ridning då kan ju ingen häst vara de? Ligger arab i halvbloden..Och om inte jag minns fel så härstammar alla hästar i från araben i från början..?

Det finns arab i travaren också, men denär likväl avlad för trav. I detta fall drar jag alla över en gräns. Jag har inte sett en enda travarkorsning röra sig som jag vill att en dressyrhäst ska röra sig. Och ja, det kanske finns några få araber, men absolut inte tillräckligt många för att jag ska anse att en arab/travarkorsning automatiskt blir en bra dressyrhäst.
En ren arab, kanske. En arab/halvblod, kanske. Men arab/travare? Nja... Så säker nedärvning på rörelser och steg tror jag inte araben har att den kan mäta upp travarens brister.

MissFideli skrev:
Det finns arab i travaren också, men denär likväl avlad för trav. I detta fall drar jag alla över en gräns. Jag har inte sett en enda travarkorsning röra sig som jag vill att en dressyrhäst ska röra sig. Och ja, det kanske finns några få araber, men absolut inte tillräckligt många för att jag ska anse att en arab/travarkorsning automatiskt blir en bra dressyrhäst.
En ren arab, kanske. En arab/halvblod, kanske. Men arab/travare? Nja... Så säker nedärvning på rörelser och steg tror jag inte araben har att den kan mäta upp travarens brister.

Den travar/araben som är efter min hingst har bra gångarter och så..Rodrigos Baloubet du Roet är det ju travare i med..

*lånar knapp*
Nu är vi inne på ämnet igen om korsningsavel med travare är ok. Det måste finnas minst hundra trådar tidigare i samma ämne.

Självklart ska man tänka flera gånger extra innan man korsningsavlar (och vissa borde tänka ytterligare...). Om man nu kommer fram till att man ändå vill korsa så tror jag just arab och fullblod är säkrare kort på travare eftersom de finns bakåt i stamtavlan.

Men, jag påstår på inget sätt att det blir bra hästar inom dressyr, hoppning, western, tornerspel eller...Vissa grenar borde fungera bättre än andra (distans tex) men frågan är vad man vill ha fram.

Är målet en skogsmulle med ev kapacitet för mer (men inget krav) och man vill följa sin häst från dag ett så varför inte. Billigare att köpa en treåring i samma klass och se hur resultatet blivit, men om man vill sitt eget föl och chnasa så varför inte? Dessutom får man inte vilja tjäna pengar på affären eller vara så sugen på att sälja...att hitta rätt köpare är kanske inte så lätt...

Att börja massproducera vore riktigt dumt -att ta fram ett föl för sina egna framtida behov - ok så länge allt planeras minst lika noga som vid renrasig avel.

Lord Peel skrev:
vad tror ni? kan en arabhingst vara ett bra val till ett litet varmblod på 155cm? tror ni att kombinationen är bra?

Avel är ju aldrig lätt. Jag menar, man kan ju avla fram helsyskon och få två helt olika hästar både exteriört och psykiskt. Det finns ju aldrig några garantier, något jag tror att ni avelsintresserade håller med om. Allt spelar ju roll, närmiljö, foder till stoet under dräktigheten, ja allt mellan himmel och gjord.

Renrasiga hästar borde ju vara lite lättare att hitta rätt på, eftersom man kan kolla blodslinjer och så. Att korsa är nog lite knepigare, jag har ingen erfarenhet av det själv, men min logiska tankegång säger mig det. Vad anser ni andra, har jag helt fel?

Däremot måste jag säga att jag sett flera hästar av din tilltänkta korsning och jag har inget negativt att säga om dem. Fast jag är lite partisk, jag älskar nämligen både araber och travare. Det är så vackert med smäckra hästar.

Jag har sett tre korsningar PRE/travare. Det har varit lyckade hästar med underbart temperament, storlek och massa samt mycket rundare gångarter som är mera ridvänliga. Men det beror självklart på vad du vill ha för avkomma! Det är ju stor skillnad på en PRE och en arab...

Magnum skrev:
Din Posseidon (stavning?), ja!

Okej..tack för det, jo han var jättefin (fast det tycker ju alla om sina hästar) så lugn som hingst o mycket man o svans..en riktig sagohäst :d synd bara att man inte får en likadan igen :cry:

jag vet en liten arab flicka som fick en jätte bläs, 3 jätte höga vita strumpor och dessutom en liten vit fläck på de fjärde benet när hon skulle reggas så sa dom de att hade hon haft en lien sån fläck till så hade hon blivit skäck. se de va ju tur att hon ej blev de.

Blev det någon korsning för dig?

Och ni andra som har precis den korsningen får gärna skriva och berätta lite här hur det gått för era....och gärna lägga in bilder....:)

Jag har min 3 åring som e arab/travare. hon e super fin. Rör sej mkt bra och har ett underbart temprament. Dock så blir hon nog mindre än jag hoppats.
Mamma var 172 cm å pappa 155 cm. Hon e nu 155 cm. i övrigt e hon super trevlig att rida och 100 % säker i skogen (går fram över allt) Jag vet att hon har sina brister men hon ska inte tävla Svår hoppning så spela roll =) Älskar min lilla flicka ändå =) har även hennes lillebror som har samma mamma men han har hbl pappa som också blev supert trevlig.

Här kommer bilder på henne.

21958480.jpg

23170438.jpg

23170562.jpg

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 438
Senast: Nikan
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
2
Svar
27
· Visningar
4 232
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka