Arab/Varmblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lord Peel
  • Startdatum Startdatum
Sv: Arab/Varmblod?

sannei67 skrev:
Det finns några "svarta" araber..fast färgen är inte godkänd inom arabaveln.

JE Amadeus
Noir
Nordique: står i norrbotten
Solak: står i norrbotten

Finns säkert fler o även mörkbruna som ger svartanlag

:devil: :devil:

Vad har du fått den informationen i från, att araber inte få vara svarta ???
Självklart får dom vara det.....................men inte skäck.

Lotta

wolken fee skrev:
:devil: :devil:

Vad har du fått den informationen i från, att araber inte få vara svarta ???
Självklart får dom vara det.....................men inte skäck.

Lotta

Läste detta på SAHF,s sida:

Alla färger är tillåtna förutom skäck eller black.
Svart är ovanligt men förekommer.

Så det är nog därifrån jag "fick för mig" att dom inte fick vara svart, fast det bara stod att det var ovanligt....:crazy:

scizofren skrev:
låter mera spännande med en snygg PRE hingst!!:love:

Allvarligt talat, tror du verkligen att korsningen PRE/travare kan bli något att ha? Bara för att hingsten är snygg behöver han ju inte passa stoet, och vissa raser ska man verkligen låta bli att korsa!

Arab och engelskt fullblod är raser jag tycker att man kan korsa travare med. Har sett fler lyckade resultat av såna korsningar än av andra.

Som Görel skriver så finns det en del bra korsningar. MEN det finns massor av dåliga också, som inte är värda något.
Ska man ägna sig åt sådan här avel så ska man vara mycket bra på både arab- och travaravel för att verkligen kunna veta vad som kan bli resultatet. Ungefär som Skutt123 skriver. Avel är ett lotteri och bara för att det finns bra resultat innan finns ingen garanti för alla försök blir bra. Inte ens helsyskon blir helt lika.
Det fanns en kille på Gotland som vann 122 miljoner på lotto, men det finns ingen garanti för att jag gör det om jag spelar på lotto. Chansen blir klart större ju fler rader jag lämnar in, men ingen garanti. Samma sak i avel ju mer jag vet om föräldrarnas anlag ju större är chansen att få en högvinst om jag väljer rätt, men garantin saknas.

Masse skrev:
Som Görel skriver så finns det en del bra korsningar. MEN det finns massor av dåliga också, som inte är värda något.
Ska man ägna sig åt sådan här avel så ska man vara mycket bra på både arab- och travaravel för att verkligen kunna veta vad som kan bli resultatet. Ungefär som Skutt123 skriver. Avel är ett lotteri och bara för att det finns bra resultat innan finns ingen garanti för alla försök blir bra. Inte ens helsyskon blir helt lika.
Det fanns en kille på Gotland som vann 122 miljoner på lotto, men det finns ingen garanti för att jag gör det om jag spelar på lotto. Chansen blir klart större ju fler rader jag lämnar in, men ingen garanti. Samma sak i avel ju mer jag vet om föräldrarnas anlag ju större är chansen att få en högvinst om jag väljer rätt, men garantin saknas.

:bow: :bow: :bow:

Carina på Silver Arabians

Alla färger är tillåtna förutom skäck eller black.

Har alltid varit fundersam över det där.För mej är ordet "skäck" beteckningen på en fläckig häst oavsett ursprung dvs tobiano,overo,splash eller sabino.

Eftersom det finns reggade araber som är sabinos och helt spräckliga med stora fläckar över hela kroppen kan man ju undra hur det hänger ihop.

Jag säger bara attdet är bara och köra med det. Har haft en sådan korsnign och det är den bästa häst jag haft... Lättlärd snäll stabil allt man kan önska sig.

Ingenting jag skulle köpa till dressyrridning iaf. Ingen av raserna är avlade för sån ridning. Som skogsmulle/mysig träningskompis, ja, men inte om man har högre planer än så.

Traloppan här på Buke tävlar MSV Dressyr med sin arabvalack (ponny bland stora hästar) med bra resultat. Så med rätt arab och rätt ryttare så kan man ju göra mer än skogsmulla.

Hur korsningar däremot skulle hävda sig vet jag inget om. Men i distans finns det ju de som gör bra ifrån sig. Alla tävlar ju inte dressyr. Men det ska nog vara "rätt" travhäst och arab man korsar. Vad har Lord Peel tänkt ha hästen till?

Senast ändrad:

crazy skrev:
Har alltid varit fundersam över det där.För mej är ordet "skäck" beteckningen på en fläckig häst oavsett ursprung dvs tobiano,overo,splash eller sabino.

Eftersom det finns reggade araber som är sabinos och helt spräckliga med stora fläckar över hela kroppen kan man ju undra hur det hänger ihop.

Det där har jag också funderat på!

Vet en godkänd arabhingst som gett flera sabinos och således måste vara det själv(sett avkommor där mamman omöjligt är sabino!)
Hur går det ihop? Varför finns sabinoaraber om skäck eg inte är godkändt?
(jag vet att det kanske inte "syns" eller "märks" så väl ibland men det är ju fortfarande en sabino)

crazy skrev:

Har aldrig sett en sån registrerad som arab, kanske dom reggas som nåt annat??

sannei67 skrev:
Har aldrig sett en sån registrerad som arab, kanske dom reggas som nåt annat??

*hoppar in i diskussionen*
Har själv inte sett araber med större sabinotecken, men väl med de typiska, såsom bukfläck osv, men fortfarande är de ju sabinosar och uppenbarligen var ju Espri(som jag hade som exempel) sabino och han var ju ändå godkänd hingst..

Lord Peel skrev:
vad tror ni? kan en arabhingst vara ett bra val till ett litet varmblod på 155cm? tror ni att kombinationen är bra?

Här ser du en trarab. e.Gimmick u.Etena Ers am. vbl travare.

Hoppcopy.jpg

Och en till. e.Scarabé ee.Ramses och u.Evillas Prinsessa ue.Rapido. Hon är bara 1 år på bilden.

Pandora.jpg

Hälsning Maja

MissFideli skrev:
Ingenting jag skulle köpa till dressyrridning iaf. Ingen av raserna är avlade för sån ridning. Som skogsmulle/mysig träningskompis, ja, men inte om man har högre planer än så.

Då tror du nog att dressyr och hopp är de enda tävlingsgrenarna. ;) Med en trarab kan man ha planer på att nå den absolut högsta toppen.

Hälsning Maja

Magnum skrev:
*hoppar in i diskussionen*
Har själv inte sett araber med större sabinotecken, men väl med de typiska, såsom bukfläck osv, men fortfarande är de ju sabinosar och uppenbarligen var ju Espri(som jag hade som exempel) sabino och han var ju ändå godkänd hingst..

MEN HALLÅ!!! Har du haft Espri????? jag har haft en avkomma efter han som var u: Grey Po ue: Pohaniec. När har du haft Espri??? har du några bilder på han?? Nu blev jag ju jätteglad :) :bump:

Espri hade väl den där fläcken på bogen va?? Min hingst hade en svag fläck på bogen. Hade han nå mera fläckar nånstans? Sett han live en gång hos nån som hette Håkan Larsson tror jag..dom ägde väl han då!

nejnej har inte ägt honom, har känt två fina avkommor (korsningar) varav den ena var sabino. Har sett andra sabinoavkommor efter honom också, på bild dock. Det var därför jag tänkte på han när sabinodiskussionen kom upp här.
Mina föräldrar var väl lite bekanta med espris ägare "förr" däremot.
Har några bilder på espri hemma, vet inget om hans bogfläck, har inte tänkt på det, kan ju kolla förståss om det syns nån sån på bilderna.

Magnum skrev:
nejnej har inte ägt honom, har känt två fina avkommor (korsningar) varav den ena var sabino. Har sett andra sabinoavkommor efter honom också, på bild dock. Det var därför jag tänkte på han när sabinodiskussionen kom upp här.
Mina föräldrar var väl lite bekanta med espris ägare "förr" däremot.
Har några bilder på espri hemma, vet inget om hans bogfläck, har inte tänkt på det, kan ju kolla förståss om det syns nån sån på bilderna.

Nu började jag fundera om det var på framknäet Espri hade fläcken..den var ganska tydlig o ska nog synas..men kolla om du ser nåt ;) Har du ridit Espri eller? Köpte min hingst av Ewa Lissmats..vet du vem det är? kul att hitta nån som vet lite om hans far...visst inte lever han mer??

sannei67 skrev:
Nu började jag fundera om det var på framknäet Espri hade fläcken..den var ganska tydlig o ska nog synas..men kolla om du ser nåt ;) Har du ridit Espri eller? Köpte min hingst av Ewa Lissmats..vet du vem det är? kul att hitta nån som vet lite om hans far...visst inte lever han mer??

Vet inte om jag träffat honom ens, jag var liten då;) Säkert bortåt en fem år!:p

Kollade på bilderna och på vänster framknä har han en vit fläck.

Magnum skrev:
Vet inte om jag träffat honom ens, jag var liten då;) Säkert bortåt en fem år!:p

Kollade på bilderna och på vänster framknä har han en vit fläck.

Okej..då var det på knäet det var :smirk: Posseidon hette han jag hade.

http://photobucket.com/albums/c218/Sannei67/Annat/?action=view&current=28abe14f.jpg

http://photobucket.com/albums/c218/Sannei67/Annat/?action=view&current=a7a56534.jpg

http://i28.photobucket.com/albums/c218/Sannei67/Western/53456814.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Görel skrev:
Arab och engelskt fullblod är raser jag tycker att man kan korsa travare med. Har sett fler lyckade resultat av såna korsningar än av andra.

Inte för att jag har sett några travkorsningar live, men med tanke på att ca 10 - 15 generationer bort i de flesta av dagens travare (de amerikanska i alla fall) finns ju fullbloden och 7 (om jag minns rätt) led till så är vi på The Darley Arabian så vore det ju inte så konstigt om just dessa kombinationer fungera extra bra...

Man har ju i princip bara avlat importerade araber med inhemska hästar som visat sig bra på det man velat ha fram, dvs snabbhet och tävlingsinstinkt...och sedan valt trav eller galopp som gångart...

Så, utan att vara särskilt bra på avel, skulle jag tycka att det kändes säkrare att använda just dess korsningar eftersom "de redan finns" i stammen. Som de mest "säkra"alternativen i korsning med travare, förutom att de används och har använts flitigt i många raser för att förbättra deras egenskaper.

Tycker dessutom att man då och då ser travhästar som påminner om araber nu och då i storlek, grovlek och huvud (nu blir jag väl hängd av arab fantasterna;) ) Andra påminner mer om fullblod, halvblod eller ponny/storhäst korsningar...Åtminstone tills de visar gångarterna.

Med koll på sto passande hingst, förtjänster, bla, bla. Om man nu ska korsa, men det helt andra frågor.

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 438
Senast: Nikan
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
2
Svar
27
· Visningar
4 232
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka