Arab/Varmblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lord Peel
  • Startdatum Startdatum
L

Lord Peel

vad tror ni? kan en arabhingst vara ett bra val till ett litet varmblod på 155cm? tror ni att kombinationen är bra?

Sv: Arab/Varmblod?

Tror att det kan bli bra. Vet att man avlar lite på det innom distans. Har sett sånna korsningar. Dom blir högresta med ett fint steg. Inte tokigt alls.

Beror väl på VAD det är för hästar du avlar på...
En dålig hingst + ett dåligt sto blir inte bra. Ett trevligt stammat travsto + nån av de 10-15 arabhingstar i sverige som är värda att avla på kan bli bra.

Håller helt med. Tycker även att man ska kolla på exteriören. Många av våra varmblod har ej kropp för att ridas.

Tycker det låter strålande, om stoet har en vettig exteriör och ett bra temperament. Som sagt är "trarab" en korsning som används en del inom distansen, och jag skulle nog själv vara intresserad av att köpa en sån häst.

Stoet är en liten nätt Travare, man har avlat på henne en del innan fast då inom travet. eftersom hon är en relativt liten och nätt häst hoppas jag på att få fram mer av arabdragen på avkomman. vi hade ett stort varmblodssto ett tag (170) som blev tjuvbetäckt med en arab, avkomman blev strålande! på min avatar :D men undrar om det oftast går såhär bra med denna typen av korsning. isåfall vilka hingstar skulle ni rekommendera? är sugen på en svart arab.

Det finns inte så många svarta araber. Men jag tror att Expert är svart.

Jag har haft två vbl/arab korsningar, som korsades genom att noga studerat stamtavlan mm. Båda blev kanon bra i psyke och otroligt fina steg. Båda tävlas idag i distans på högre nivå. Den ena blev även en kanon fin hopp häst som utan problem som 1 1/2 åring hoppad över staketet som inte va direkt lågt. Den ena blev en hingst som kast vid 2 års ålder , men va helt okomplicerad som hingst. Han blev fux med vita tecken röntgade även benen UA. Den andra blev ett underbart och mycket läraktigt skimmel sto. Båda blev mellan 151 - 160 cm mkh. Så jag skulle själv inte ha något i mot den korsningen igen. Men man måste naturligtvis se vad som finns i linjerna och hur metaliteten mm är. Det är ju inte bara att ta en hingst och hoppas på ett fint föl.

Heej! Jag fick en sån korsning i mars, väntar en till nästa mars.. Hon e underbar och cool lugn..=) tror bara hon blir runt 1,45. men passar meii utmärkt..=) Hingsten va vbl, nästan svart o modern va skimmel o de blev ett brunt litet föl, me nästan inga tecken alls..=( Hon e jätte söt me..=) fin kompakt kropp..

Det finns några "svarta" araber..fast färgen är inte godkänd inom arabaveln.

JE Amadeus
Noir
Nordique: står i norrbotten
Solak: står i norrbotten

Finns säkert fler o även mörkbruna som ger svartanlag

Lord Peel skrev:
Stoet är en liten nätt Travare, man har avlat på henne en del innan fast då inom travet. eftersom hon är en relativt liten och nätt häst hoppas jag på att få fram mer av arabdragen på avkomman. vi hade ett stort varmblodssto ett tag (170) som blev tjuvbetäckt med en arab, avkomman blev strålande! på min avatar :D men undrar om det oftast går såhär bra med denna typen av korsning. isåfall vilka hingstar skulle ni rekommendera? är sugen på en svart arab.

Jag har en svart arabhingst men icke godkänd än..ska avelsvärdera honom honom den 4-5 mars på grevagården =)
men annars kan jag rekomendera Araasa Farid väldigt vacker helegyptisk svart hingst

Min hingst pappa Say Amen är mörkbrun och har mycket svartanlag riktigt fin hingst! Han är helegypt och finns för betäckning 2006, han står i skåne.

svar nedan

Senast ändrad av en moderator:

................................

tycker ja låter hur bra som helst..
Jag har själv ridit en del sådana korsningar... himla bra hästar, inom distansen e dom helt underbara.

Mvh Tezzan :banana:

oz_joj skrev:
vad menar du med det?

Så här står det på SAHF,s sida:

Alla färger är tillåtna förutom skäck eller black.
Svart är ovanligt men förekommer.

Så jag hade faktiskt fel ang det...sorry

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 438
Senast: Nikan
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
2
Svar
27
· Visningar
4 232
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka