Sv: Arab och sadel
KL
Får jag vara med lite också ?
Nu är detta inte något jag kommer basera nåt på men är ändå intressant att se vad folk tycker.
Min tjej har en Prestige versailles och är ganska omusklad vid manke pga. tidigare för smal sadel, personligen tycker jag att denna är för smal och den ska till sharpman om nån vecka eller så och jag har reda fått hjälp från sadelutpassare där, men är ändå kul att se vad ni tycker.
Ursäktar fotot (jag vet skitdåligt för att ens få nåt hum) men enda jag har.
(detta var efter att ha ridit i skritt och trav i ca. 30 min (ländtäcket var INTE under när jag red bara när vi gick hem, skum passform) och hon hade en liten ruggning av pälsen precis vid sidan av manken ca.7cm neråt på båda sidorna, men inte nån annanstans. Sadeln gled inte frammåt nog att det märktes så möjligen att den lyftes lite där fram när hon gick och det orsakade ruggningen? Eller minimalt framåkande, men tror inte det faktiskt.
Hon har en normal rygg för arab, dvs. kort, men skelettmässigt så är den ganska rejäl i längd, det finns plats för flera ca. bakom sadeln även när jag sadlar långt bak (vilekt jag ju gör)
Den glappar lite där bak men inte så att det stör, dock så komemr nog det försvinna när den kommer ner lite på henne efter breddning.
Personligen kändes det som att den ligger lite i bakvikt när jag red, skulel behöva komma ner lite framtill.
utan sadel från sidan, dock inte min bild och tagen i somras men hon ser likadan ut princip, liiiite hägre manke kanske men you get the idea. ryggen är samma.
http://www.pixbox.se/pic_show_id23518311.html
vad tror ni? när ajg känner utmed sidorna så ligger den faktiskt ganska jämt men som sagt hon är ju ganska tunn så finns ju inget att växa i heller och just att den ju känns och ser ut att vara lite i bakvikt tyder ju på att bredda den lite.
ps. hon har också en ganksa lång manke, och hon har visat stor irritation med tidigare sadel vid sadling och uppsittning och detta finns inga symptom på nu med denna. jag valde inte sadelgjorden för att sadeln åker fram utan för att den är bekväm för henne och det tycker hon ju med
.