Arab och sadel

Sv: Arab och sadel

Tack för de råden, jag ska kolla det när jag provsitter idag.

Hästen talar tydligt om när något är fel, jag fick med en sadel när jag köpte henne som är alldeldes för trång, med den på bockar hon vilket hon tex aldrig gör med den bomlösa.

Jag fick lite dåliga vibbar igår när hon plötsligt reagerade lite "sadeltvångsaktigt" när jag spände gjorden, när jag provade Griffinsadeln. Det gör hon inte i vanliga fall.

Tack!
Vad är det som skiljer Crincle och Clic åt?

Jag är förtjust i Crinclens mjuka säte, men grannbutiken här har en fin begagnad Clic stl 38 som jag kunde låna hem och prova.

Hur går det med Jeremy Rudge sadeln? Vilken modell har du? Bomvidd? Är också intresserad av JRs sadlar, men är ju väldigt få som har sådana och kan berätta lite om dem (kvalite och så).

KL

Får jag vara med lite också ? ;)

Nu är detta inte något jag kommer basera nåt på men är ändå intressant att se vad folk tycker.
Min tjej har en Prestige versailles och är ganska omusklad vid manke pga. tidigare för smal sadel, personligen tycker jag att denna är för smal och den ska till sharpman om nån vecka eller så och jag har reda fått hjälp från sadelutpassare där, men är ändå kul att se vad ni tycker.

Ursäktar fotot (jag vet skitdåligt för att ens få nåt hum) men enda jag har.
(detta var efter att ha ridit i skritt och trav i ca. 30 min (ländtäcket var INTE under när jag red bara när vi gick hem, skum passform) och hon hade en liten ruggning av pälsen precis vid sidan av manken ca.7cm neråt på båda sidorna, men inte nån annanstans. Sadeln gled inte frammåt nog att det märktes så möjligen att den lyftes lite där fram när hon gick och det orsakade ruggningen? Eller minimalt framåkande, men tror inte det faktiskt.

Hon har en normal rygg för arab, dvs. kort, men skelettmässigt så är den ganska rejäl i längd, det finns plats för flera ca. bakom sadeln även när jag sadlar långt bak (vilekt jag ju gör)
Den glappar lite där bak men inte så att det stör, dock så komemr nog det försvinna när den kommer ner lite på henne efter breddning.

Personligen kändes det som att den ligger lite i bakvikt när jag red, skulel behöva komma ner lite framtill.

utan sadel från sidan, dock inte min bild och tagen i somras men hon ser likadan ut princip, liiiite hägre manke kanske men you get the idea. ryggen är samma.
http://www.pixbox.se/pic_show_id23518311.html

vad tror ni? när ajg känner utmed sidorna så ligger den faktiskt ganska jämt men som sagt hon är ju ganska tunn så finns ju inget att växa i heller och just att den ju känns och ser ut att vara lite i bakvikt tyder ju på att bredda den lite.

ps. hon har också en ganksa lång manke, och hon har visat stor irritation med tidigare sadel vid sadling och uppsittning och detta finns inga symptom på nu med denna. jag valde inte sadelgjorden för att sadeln åker fram utan för att den är bekväm för henne och det tycker hon ju med :).

Senast ändrad av en moderator:

Tack för de råden, jag ska kolla det när jag provsitter idag.

Hästen talar tydligt om när något är fel, jag fick med en sadel när jag köpte henne som är alldeldes för trång, med den på bockar hon vilket hon tex aldrig gör med den bomlösa.

Jag fick lite dåliga vibbar igår när hon plötsligt reagerade lite "sadeltvångsaktigt" när jag spände gjorden, när jag provade Griffinsadeln. Det gör hon inte i vanliga fall.

Det här känner jag igen, min tjej var ganska sur när ajg kom för provridning just när dom skulel sadla, lite huggförsök (kanske inte skulle huggit men visade ju dock att hon inte gillade nåt) och ville inte stå stilla för fem öre vid uppsittning (dock var hon väldigt pigg den dagen iof. och var betydligen bättre när jag skulle sitta upp 15min senare) men eftersom jag inte haft några som helst problem med sånt nu, plus att hon ömmade vid typiska sadel ställen så att säga, ortspetsar och bossor typ, så var det ju klara tecken på inte glad. Hon hade även problem med att rycka med huvudet vid rindning även att det hade blivit bättre när jag väl kom och kollade, men har sett videor innan.

Hon är dock underbar och är inte det minsta sur nu när jag ska sadla, rycker heller inte med huvudet när jag rider och står *nästan* stilla vid uppsittning, det är abra fråga om typ 2 steg precis när man hoppar upp, men det kommer försvinna med lite mer träning är jag säker på.

Ok oj nu vart det väldigt långt, men poängen var att oftast så finns det klara signaler om man är villig att se dom när sadlar är fel.

HeJ!

Jo, det går väl lite sådär..

Jag har börjat tycka att sadeln (gissa vad) åker fram igen... Lillpållan har gått upp lite i vikt (hoppas det ska bli mer, hon började falla ur lite). Sen var vi ute och busade för några dagar sen och jag tror att den glider åt sidorna lite när hon hoppar iväg.. (händer inte så ofta, men pga underlaget är hon tokladdad just nu- kan typ bara skritta).

Är lite tveksam till om det jag ser är rugg i pälsen under bossorna också.. Undersöker vidare. Får förhoppningsvis hem objektivet till kameran i morgon och tänkte då ta med mej kameran och fota- med lite tur kan sambon hjälpa till.

Pållan verkar iaf tycka att sadeln är ok, även om jag kanske upplever lite mer protester nu än från början. Nu har vi även kunnat börja rida barbacka lite mer- hon tycker inte det är läskigt när matte ska upp och klättra, det tyckte hon förut, så jag blir väl barbackaryttare med denna häst med..

Tror vidden är normal/vid (vad det nu innebär i en JR-sadel) och den är 17 tum, vilket känns som om det borde bli lite för långt med hennes korta rygg. Tror den heter flat xforw 1.. står det på kvittot iaf.. Letat runt lite men inte hittat nån som passar in riktigt..

Jag gillar iaf sadeln- men det är ju inte bara jag som ska vara nöjd:-). Hade en JR till min förra häst och vi älskade den båda två- underbar kvalitet, supersköna att sitta i. Om dom passar hästen är jag den första som rekommenderar JR- I love it!!!

/ Lavinia

Senast ändrad:

Ja det låter som ditt sto inte gillade den sadeln hon hade hos förra ägaren. Det är bra när de visar tydligt vad de inte gillar!

Mitt stos reaktion var lite märklig, hon blev inte alls sur eller så, utan hon sög in magen och satte sig när jag spände gjorden på nya sadeln, sedan stod hon kvar så, bakbenen in en bit under kroppen och med ett bekymrat uttryck.

Jag funderar nu på att ta hem och prova en Star Trekk dressage. Någon som har erfarenhet av den?

Mitt sto rids ju annars bomlöst (Free Form), hon trivs toppen med det. Jag tycker den är superskön för distansträningen, men jag kommer inte till någon bra ridning på banan i den..

sedan stod hon kvar så, bakbenen in en bit under kroppen och med ett bekymrat uttryck.

Men detta är ju ett teckan på obehag/spänning/smärta i länd/rygg regionen.
Det tyder på att hon avlastar ovanstående region/er, gissningsvis för att sadeln trycker obehaglingt.
Min dam ville inte stå med jämn belastning heller när hon ömmade i dessa områden, och genrellt så är det något problem när dom inte står normalt ju så egentligen så visar hon ju ganska bra :) om än lite mindre..."högljutt" än min kanske.

Hoppas du hittar nåt som funkar.

Et tips kan vara att kolla på islandssadlar faktiskt, dom är dressyrmässigt helt ok att sitta i (om dom är bra) och är byggda för korta breda hästar ;)
Har själv en med gele i hela bossorna som jag rider Elsa i just nu tills Prestigen är omvärmd, iof. hade jag den innan och den passade men när jag kom att tänka på det nu så kan nog ganska många funka just för dom är ju ganksa lika i ryggarna på sätt och vis. Austund är en av mina favoriter och sen finns ju nån som man kan ändra bredden på med utbytbara koppjärn tror jag, kommer inte ihåg namnet dock och finns ju så många bra...:)

*kl

Är detta problem med att sadeln är för lång/ryggen för kort ett generellt problem hos araber, eller är det lättare att hitta sadel till araber som är +155 i mkh? Tänker att hela hästen liksom blir större, även rygglängden:confused:

Det där kan vara väldigt olika. Jag har träffat på ganska "taxiga" araber i D-ponnystorlek och kortryggade stora saker. Mitt arabsto på 162 cm har kortare rygg och sadelläge än stallkompisens arabvalack som är en dm lägre t ex.

Mitt förra sto på 156 cm hade ganska lång rygg och hög manke för att vara arab och var dessutom rätt "flatsidad". Hon var plättlätt att hitta sadlar till... *drömmer sig tillbaka*

Jag hade nästan bestämt mig för att lämna tillbaka Griffinsadeln, men provsatt den idag. Tycker den ligger bättre när jag fått sadelgjorden ordentligt spänd. Inga negativa reaktioner från Fröken G heller.

img_9041.jpg

Efter "sittningen":

img_9040.jpg

har du ingen bild från sidan, med sadel? går inte att säga något om vidden annars...

vilken bomvidd är det nu då?

från mitt sätt att se på sadelinpassning så ligger den i bakvikt och är för rak...
när jag haft problem med sadlar har jag ringt min sadelutprovare fårn Amerigo. Även om jag fått åka en bit för att möta upp henne så har resultatet blivit tokbra:bow:

tycker man att det är för dyra sadlar så kan man ju titta efter begagnat. Tycker det är svårt med utprovare, inte många som håller vad de lovar...:crazy:

KL

Nej dessvärre inte, jag vet det är helkasst och som ajg sa innan så vet jag att man itne egentligen kan såga så mcyekt...och som sagt ajg får ju hjälp av shaprman ändå.
Ska lägga på den igen i morgon dock då ska vi ta en ltien tur i snön är det tänkt, dock itne i den sadeln, jag har en annan som passar.
Ska försöka komma ihåg att fota då.
Den är 17" och 34 nu, hon är inte så bred och har ganska rak rygg men itne spikrak, och hon kommer ju muskla på sig också.
Sadelpassaren på sharpman sa att dom går på hur många fingara emellan manken man har från början, vilket iof är logiskt, men inte på vinkel alls tydligen (på prestige alltså inte generellt)...hon sa att dom har gjort så många att dom vet vad dom gör så jag får väl lita på det.

Så.. Bilder på pållan och nya sadeln..

Före promenad (vi hade vet i stallet, så jag red först och fotade sadeln sen)
PICT0001-1.jpg

PICT0007.jpg

I rörelse:
PICT0009-1.jpg

Pållans rygg:
PICT0037.jpg

Från andra sidan efter liten promenad:

PICT0022.jpg

Pållan kan vara ganska söt:-)
PICT0024.jpg

Så vad tycker ni nu då?

/ lavinia

Hej!

Nån "specialare" jag köpte av utprovaren. Den är smal på sidorna och har en bred grej under magen- pållan verkar gilla den.

(Sån svängd funkar inte på min- den hamnar i tryck med enbart bakkanten av gjorden och drar fram hela sadeln:) )

/ Lavinia

har du ingen bild från sidan, med sadel? går inte att säga något om vidden annars...

vilken bomvidd är det nu då?
bomvidd 34, 17". inte så musklad häst, 5år och dräktig ska föla i juli. haft låsning på vänster bak kors område och vänster nacke, kommer byggas upp nu innan hon ställs av för fölning.

Ok nu har jag skaffat fram lite nya bilder, fast den ska ju till Sharpman på Fredag, men kul att höra vad ni tycker ändå (snälla!)

ursäkta bildbomb men blir ju lite så i sånnahär trådar...

riden i en halvtimme minst i alla gångarter, åkte inte fram men gav lite ruggad päls under ortspets området där fram, men bara där.

bara fastspänd för att ta mera foton.

så, vad tror ni? För smal är mest vad jag undrar över....jag tycker lite för smal, eftersom jag tycker jag hamnar i bakvikt (tänk framvalv för högt upp och skänklar då hamnar lite för långt bak och min stackars mus går i framvalvet :S. jag har ridit i den här modellen förut utan problem och har annars helt ok sits. Plus, hon behöver ju lite plats att muskla sig i, tanken är fårpadda under pga. det, plus att den ska hoppas i senare.

Den bilden i rörelse ser ut som att sadeln sitter för långt fram på, åkte den fram? Jag skulle ha sadlat lite längre bak från början tror jag, både om jag tittar på bogblad och vart sadelgjorden hamnar, bara några cm. liksom.

Också på den bilden från andra sidan efter en promenad, så ser den ut att glappa lite där bak, men det kan rätta till sig om du sadlar lite längre bak kanske, beror ju på.
Plus, ett väldigt litet glapp som inte glappar när man rider och har tyngd i sadeln går ju leva med, så beror ju på det också.
Söt häst, håller också på att växa ut manen där uppe vid stubbet? Min ska det med hihi!

Ps.

oops såg att jag dubbel klistrat en bild nu där uppe, det skulle vart den HÄR istället på en av dom. (ignorera smuts på Elsa, och där ser man hur formen där fram på henne är lite jobbig eftersom hon inte är musklad där.)

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 864
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2