Arab och sadel

Sv: Arab och sadel

Tack!

Antar att det var vad som saknades när vi var där senast.. Med gamla hästen var det verkligen wow, med lillhästen.. njae.. men ok då. Ska inte tänka så. Får väl ställa in mej på att åka hem utan sadel, så blir det ingen jättechock..

/ Lavinia

Meddela gärna hur det går sen när du har varit på provningen! Jag har en Morris and Nolan på min arab. Hade en wintec sport (modell från 80-talet tror jag :D), det var den han gick bäst med av allt jag testade. Men hästen som hade wintecen var nästan spikrak i ryggen. Han har som har m&n är mer svängd.

Gick över till dressyr från hopp för ett par år sen m min arab kille & vilket helvete jag har haft m sadlar sen dess .... . Det var först förra året vi kom på problemet , har alltid haft 17" på honom (på hoppsadlar funkar det men inte dressyr) men tydligen så blir det för långt för hans rygg så då trycker det på sista revbenet.... så jag har numera fått trycka ner min rumpa i 16":eek: & han bara älskar den & jag sitter som gjutet i den:love: trodde aldrig jag skulle kunna rida i en 16" men min rumpa var inte så stor som jag trodde:D
sadeln är en ANKY 16" & m vid bom.

(har haft x antal sadelutprovare ute men det var bara den sista som såg att sadeln blir för lång:grin: )
mvh/nihe

Hej igen!

Roade mej med att titta på bilderna från när jag red lila häst innan jag köpte henne och saeln hon hade då åkte också fram, eller om jag sadlade för långt fram då? Framme var den iaf.

Jobbigt!
Tänkte ta med kameran till stallet igen och fota hur hon ser ut nu, så jag kan jämföra lite bättre med då.. Jag tycker hon musklat sej lite grann, eller tappat lite av magen.. Men vad vet jag..

/ Lavinia

HeJ ni som kan..

Vad tror ni om en wintec cair-sadel på nåt vis.. Skulle den kunna funka?

/ Lavinia

Vad tråkigt att du fortfarande inte hittat en sadel. Min arab har svårt att få en sadel som passar, men jag har ändå lyckats. Jag har en Arabian Saddle, dressyr modellen. Denna sadel är underbar för ryttaren att sitta i och sitter jättebra på hästen. Nästan alla andra sadlar glider hit och dit och fram och tillbaka. När min sadel nyligen var på omstoppning (nu sitter den ännu bättre) som dröjde en månad, letade jag fram en gammal Lewa allround sadel att rida i så länge. Med en gelpad mellan sadel och vojlock satt denna helt perfekt, låg faktiskt ännu mer stilla än min Arabian saddle. Med andra ord skall man inte förkasta gamla Lewa sadlar, en ny sadel är inte alltid bättre än dessa gamla sadlar. Om du funderar på Wintec, passade det inte alls till min arab. Jag provade en Wintec allround på henne för ett tag sedan, hon blev så störd av denna sadel att hon inte ens kunde trav i den. Lycka till att hitta en sadel, förr eller senare kommer du hitta en. När du väl hittat den är det helt underbart att rida i en sadel som ligger still!

Hälsningar Nemahs gamla ägare!

Hej!

Får jag lov att låna tråden en stund? :) Jag har precis samma sadelproblem. Sitter just nu med en ny sadel hemma som jag efter tre dagar insett att jag måste sälja. Det var en bomlös som skulle passa alla men satt som skit på min tjej och åkte fram hur mycket som helst. Har provat bortåt fem - sex olika modeller och alla åker fram. Det räcker med att spänna sadelgjorden så sitter sadeln på bogen och håret krullar sig på ryggen under sadeln. :(

Sitter nu och sparar varenda krona för att ta ut någon som kan hjälpa mig och börjar förbereda mig på att detta kan bli dyyyyyrt.... känns som att ingen sadel skulle kunna passa min arabtös.

Känns som att hon har så lång manke att sadelgjorden hamnar precis under magen, där den är som rundast och minst anpassad att ha en gjord!

Hon fyller 4 år i mars ska kanske tilläggas... hon växer lite forfarande.

Har mest ridit barbacka hittills, mysigt men ack så vingligt och obalanserat... :(

Kolla bilderna. Har ni några idéer? *hoppas hoppas*

Jag har försökt att skissa ut där jag tycker att sadeln borde ligga :crazy:

rygg2.jpg

Vintertjock mage...

rygg3.jpg

I somras, slankare men också bara tre år gammal.

Lazizeehvidgaraget-1.jpg

Helfigur, från juni i år.

RYGG6.jpg

Hej!

Låna min tråd du.. Vi kanske skulle göra en tråd där vi samlar alla dessa araber o sadlar.. Det är ju inte bara du och jag som har problem..

Tyvärr har jag inget bra råd att ge, jag känner mej mer än lovligt förvillad själv..

/ Lavinia, som får hem en wintec dressyr i dagarna att ha "tills vidare" om den funkar..

Har ett sto som ser ut ungefär som ditt men med lite mindre manke. De enda sadlar som har passat (hon är nu 16 år) är en Griffin allround mot dressyr 16 tum vid bom, en Knights Sir Walter allround mot hopp 17 tum vid bom och en arabskuren westernsadel. Alla andra sadlar har man bara kunnat glömma ..... och vi har provat många .....

Tack för svar! Jag har funderat på en Westernsadel för araber men de tycks ju alla väga så enormt mycket. Vill inte ha en sadel på 15kg... det är ju mer än 1/4 av min egen vikt. :crazy:

En fråga till... vad använder ni för sadelgjord? Vad tycker ni om svanskappa? Har ngn använt det? Läste i senaste numret av Hästen att svanskappa är ett underskattat hjälpmedel...

Ja, nu måste jag svara igen!
Jo, svanskappa är ett måste till mitt sto. Knights- sadeln ligger jättebra på henne, men eftersom hon är byggd som en tunna och saknar manke och har lite lång rygg så glider den fram utan svanskappa. Funkar jättebra.
Den enda sadel som jag har kunnat ha utan svanskappa är Griffin-sadeln, urskön liten sadel men tyvärr växte min rumpa ur den så nu är den såld ....

Det finns westernsadlar som är ganska nätta och inte väger så mycket. Min är en sån där äldre tungviktare, men jag vet att det går att få tag på sådana som är mycket lättare. Lycka till!

Rapport från sadelutprovaren..

Hans kommentar var att hon ändrat sej lite i kroppen och plockade omgående bort sadeln vi tagit med oss. Vi provade en kentaur nånting, som åkte fram (förvånande) och en jeremy rudge med flair i.. Pållan kunde plötsligt galoppera utan att slå med huvudet, började fundera på att sänka nacken.. (och jag som trodde att jag helt glömt hur man gör när man rider), så den tog vi hem.

Nu få vi se hur länge den funkar, eller om pållan bestämmer sej för att den inte heller duger. Idag red vi dressyrlektion barbacka, så jag vet hur hon känns när ingenting stör:-).

/ Lavinia, jättesjuk ändå ganska hoppfull

kl

en passande sadel ska ju inte glida fram, men...i värsta fall om man hittar en som för övrigt sitter bra och inget annat fukar liskom, så tycker jag att en förgjord är trevligare än en svanskappa, man spänner den under sadeln inna man sadelar och den har två bitar som sticker upp så att sadeln inte kan glida frammåt, men som sagt det är BARA om sadeln ligger bra för övrigt och manv erklgien inte har kunant hitta NÅT som funkar, min förra arabs ägare använde en sån dom sa att han gick inte hitta sadel som satt kvar till, men...provade en M&N och behövde aldrig igen använda nåt anant än vojlock...så...men vissa hästar kanske är 'omöjliga' att hitta en till vem vet.

Visa gärna bilder :)

moa förgjord är livsfarligt, provade det men dels så är risken större att man fastnar i sadeln och dessutom åkte min sadel fram ännu mer... en rätt spänd svanskappa är det bästa man kan ha doxk så tror jag att både TS och varja kan lösa sina problem utan div. tillbehör.

varja Vilka modeller har du provat? har du testat en svängd sadelgjord? din häst har ju inte synkat sadelgjords och sadelläge...

HeJ!

Jag fixar bilder så fort kameran kommer tillbaka från lagningen. Den hade en lite oturlig träff med marken på semestern...

Och jag skulle heller aldrig använda en förgjord- den ligger ju rakt ivägen där hästen inte ska ha tryck..

/ Lavinia

Vet inte om jag skulle kalla det livsfarligt, risken att fastna förstår jag inte riktigt? själva sadlens sits etc. är ju exakt samma oavsett och om den åkte frammåt mer så måste det ju ha varit en illapassande förgjord också, den jag användt tills vi hittade en sadel som satt på utan gjorde jobbet bra och sadeln satt där den skulle.
Jag tror också att det går att hitta en sadel som passar, därav att jag skrev:

"men som sagt det är BARA om sadeln ligger bra för övrigt och man verkligen inte har kunnat hitta NÅT som funkar. "

eftersom det kan är ett alternativ om man är i en situation nä man provat allt. Svanskappa är inte mer rätt än en rätt påsatt förgjord, det är ju inte alla hästar som trivs med svanskappa så att det skulle vara "det bästa man kan ha" finns ju inget definitivt i bara för att du personligen inte gilalr förgjordar. Jag är inget stort fan av dom, har själv använt svanskappa och har inget emot det om det behövs, men, det ena är inte automatiskt mer rätt än det andra.

Hopaps att TS & Varja hittar sadlar som passar både hästarna och dem själva.

Hej igen!

Nu har vi varit ute och skrittat med sadeln och hör och häpna! den ligger kvar!! (jag ligger på marken, avsvimmad av chock).. Pållan verkar trivas kanon, så här avslappnad har hon inte känts... sen jag köpte henne, faktiskt. Skrittade på med lång överlinje, trots att jag tagit tyglarna.. Och inget fara iväg i vild trav/galopp, trots att vi knappt ridit nåt på över en månad..

För mej känns det som att rida i en vattensäng, men jag vänjer mej troligtvis.. Om nu hon gillar den, vad ska jag gnälla om då??

/ Lavinia

Oh vad härligt, jag hoppas att du hittat rätt nu och ni båda är glada :)

Hoppas sadeln fungerar. Den förra såg inte ut att ligga allt för roligt.
Jag vet personligen att det kan vara väldigt svårt att hitta sadel till häst med kort rygg. Jag har själv en ponny med mkt kort rygg. Och rider en arabkorsning som har detsamma. Men att sadelutprovaren inte fattar bättre och försöker lura på dig en så dålig sadel tycker jag är katastrof! Och ännu värre om han säljer en sadel han vet inte passar.:crazy:
Hoppas sadeln passar iaf! Lycka till!

/Tua, som har en Amerigo Vega på båda kortryggade hästarna

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 864
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar