Arab och sadel

Sv: Arab och sadel

Tycker att sadeln är lite för lång, men framför allt är den för smal (ser ur att ligga uppe på hennes rygg och manke, väldigt stort avstånd mellan sadel och manke (på höjden alltså, stort "hål" mellan framvalv och hästen). Kommer troligen att ge rejält punkttryck inom närmsta tiden (inte kul - har själv pålla som nyligen blev friskförklarad efter ET behandlingar för just punkttryck kring manken, dock inte jättremycket då hon "bara" var för bred för sadeln i ett par veckor).

Sadlar är en vidrig djungel.. :crazy:
Har precis hittat en till min dam som passar, efter 3 månaders letande.. Och hon lär ju växa ur den på ett par månader.. suck.

Lycka till!

sadeln är för smal, för lång och för rak. din sadelutprovare borde gå och gräva ner sig. :mad:

HeJ!

Tack för hjälpen alla!!

Skönt att det inte bara är JAG (och pållan, såklart), som inte tycker sadeln passar!

Det var nån som skrev någon om svängd sadelgjord, hur ser en sådan ut?? Vi har nån typ av anatomisk pryl nu..

Och vad tror ni skulle kunna passa på denna undersköna dam?? Jag har inte hunnit ringa sadelmakaren idag, ska ta tag i det imorgon. Har en i stallet som ska åka dit antingen på fredag eller nästa fredag, så dom kanske kan ta med sadeln tillbaka hoppas jag.. Så får jag väl rida barbacka- det gick iaf bra i skritt igår..

/ Lavinia, som börjar undra varför hon nödvändigtvis ville ha en arab...

Kass bild jag vet, men detta är en svänd gjord.

Kolla i sadellistan och sedan så mäter du din häst vidd och sadelläge.

Jag tycker som de flesta, den ser alldeles för smal ut i bommen, sadeln ser verkligen ut att ligga PÅ hästen, som att den "svävar". Den passar helt enkelt inte. Ta ut en annan sadelprovare.

Jag har också en arab, till henne har jag en Griffin, 17" vid bom. Den är dock inte utprovad av sadelutprovare utan enbart efter Griffins mall, jag hade inte möjlighet att ta ut sadelprovare då. Men om jag skulle köpt en ny sadel skulle jag definitivt göra det...nu är det dock inte aktuellt eftersom hon är 28 år och enbart hobbyrids.

Fin häst förresten.

Hej!

Jag har en sån sadelgjord redan- den spelar ingen roll alls! Testade med en vanlig sadelgjord också- men med samma resultat..

/ Lavinia

Ja, men på nästa sadel som ligger bra i övrigt kan det behövas. Nuvarande sadel hjälps det inet på hur du än gör.

Har själv precis varit och vandrat i sadel-djunglen... om jag utgår ifrån det jag lärde mig av sadelutprovarna som jag hade ute till min häst så tror jag aldrig att den sadeln kommer ligga bra oavsett läge eller tillbehör.
De kom ut båda två från ridsportbutiken här och fick prova flera sadlar för att till slut hitta rätt. Det bästa var att de tog sig tid att visa och förklara varför de andra inte passade!

När det kommer till längden/tum på sadeln så får ryttaren helt enkelt rätta sig efter hästen. (Jag hade helst haft 17,5" MEN min häst har för kort rygg för det så det fick bli en 17" Prestige Versaille till min Welsh cob.)

Tycker synd om dig... Kan inte förstå hur en sadelmakare kan påstå att den sadeln ligger bra på din häst :o

Mitt tips är att du försöker lämna tillbaka den och sen vänder dig till någon annan som är duktig och seriös!

Lycka till!

När det kommer till längden/tum på sadeln så får ryttaren helt enkelt rätta sig efter hästen.

Nej, det är fel. Sitter ryttaren felaktigt i sadeln kan det bli annorlunda (felaktig) tryckfördelning. Sadeln kan även bli baksutten. Dessutom sitter man inte rätt kan man inte inverka rätt. Alla 17" sadlar är inte lika långa utan man får hitta sadlar som är kortare om så är fallet.

Hellre ett par cm för lång sadel och ryttaren sitter bra än en förliten sits.

Nej, det är fel. Sitter ryttaren felaktigt i sadeln kan det bli annorlunda (felaktig) tryckfördelning. Sadeln kan även bli baksutten. Dessutom sitter man inte rätt kan man inte inverka rätt. Alla 17" sadlar är inte lika långa utan man får hitta sadlar som är kortare om så är fallet.

Hellre ett par cm för lång sadel och ryttaren sitter bra än en förliten sits.

Förstår vad du menar. Man kan ju inte rida bra i en 16" om man behöver en 18" för att få plats.
Jag kan ha både 17" och 17.5" och då valde jag givetvis det som är bäst för hästens rygg. För mig handlar det mer om en vanesak.

MEN som Maran skrev så utgår man från hästens sista revben. Så har jag lärt mig i alla fall.

Hej Lavinia!

Vi har en arab som har en sådan rygg som din, en ganska vanlig arab rygg om jag förstått saken rätt.

Vi har en utprovad crown arwen/aragorn (blir aldrig klok på vilken det är).
Den ligger bra, men trots detta får vi ha både antiglidpadd och shabrak som är uppbyggda fram för att det ska hållas.
Hans rygg har liksom inget naturligt stopp, så det är detta eller svansrem som gäller. Sadelutprovaren sa samma sak.
Sadelgjorden är också ett problem då han är så rund om magen att den inte hålls där bak, men om sadeln ligger så ligger gjorden bättre i alla fall!

Så försök med anti glid padd om sadeln ligger bra annars.

Linda

Här kommer lite bilder på pållan med och utan sadel:

En Crown, Jeremy Rudge eller Albion kan säkert ligga bra på den ryggen. De är dessutom rätt korta, vilket kan passa din tös bra, då hon ser ut att ha rätt kort rygg även för att vara arab. Ibland får man ta lite mindre säte än vad man tänkt sig om hästen är riktigt kort i ryggen, för att det ska funka.

Kika efter sadlar tillverkade för Breda hästraser - engelska sadeltillverkare brukar vara rätt duktiga på sådant. Kanske även en Thorowgood Griffin Cob kan funka tills vidare? Då skulle jag iofs rekommendera de äldre modellerna utan fish-inlägg, tycker att de ligger bättre.

Den sadeln du visar på hästen är Alldeles för smal! Det är antagligen därför det blir ruggat baktill i ländpartiet, då sadeln troligen nöter just detta ställe mest. Så ring till sadelutprovaren omgående och be att få häva köpet - den där sadeln kommer aldrig att passa!

Dessutom ser hästen rätt omusklad ut över ryggen - gissningsvis kommer den att bredda sig än mer - så kanske 2 bomvidder bredare än den aktuella så börjar vi närma oss...

Vad är det för sadel / bomvidd du visar upp?

Hej!

Pratade med sadelutprovaren (och upprepar till min egen sorg, att han är utbildad, sån "engelsk saddle vad det nu heter") idag och han kommenterade att i hans papper stog det att han egentligen ville ha en bredare sadel, men den här låg still när vi red där, vilket inte den bredare gjorde, den åkte fram- kanske en ännu bredare hade funkat?? Iaf tyckte han att det var sadelgjordens fel, för den är för stum i resårerna(??). Men jag har testat med en annan sadelgjord och det hjälpte inte ett skvatt, blev snarare värre.

Sadeln är iaf en crown arwen tydligen "storlek" narrow om jag fattade rätt. 16,5 tum i sätet (hjälp vilken liten rumpa jag måste ha!!).

Men är det de flestas uppfattning att sadeln åker fram för att den är för lång, eller för smal, eller kombinationen??

Jag kommer åka tillbaka en gång till och ge dom 1 chans till, dom lyckades ju perfekt med förra pållan, trots hennes inte heller helt perfekta sadelläge. Om inte annat måste jag ju dit med sadeln oavsett och måste jag låna bilen kan jag lika gärna ta med pållan, annars hinner jag inte rida alls. Tyvärr blir inte detta förrän i januari, för pållan ska få vila lite nu, medan jag åker till västindien.

Snart får jag iaf låna en kompis sadel och se om den passar bättre, kanske köper en sån i så fall..

/ Lavinia

Min gissning är att sadeln åker fram av kombinationen för smal, för lång och att hästens sadelgjordsläge och mage inte stämmer riktigt med sadeln. OBS! Jag menar absolut inte att din häst är fet, bara att vissa hästar är skapta med lite kalaskula, andra inte.;)

Om du så smal/kort att du sitter bra i 16,5" så har du en stor fördel i sadelletandet. Narrow är smalt. Försök mäta hur många grader hästen är över manken. Då är det lättare att tipsa dig om sadlar med vidd som kan vara intressant att prova. Hur man mäter finns beskrivet i någon av Diabolic_Kittens eminenta sadeltrådar har jag för mig.

En Crown, Jeremy Rudge eller Albion kan säkert ligga bra på den ryggen. De är dessutom rätt korta, vilket kan passa din tös bra, då hon ser ut att ha rätt kort rygg även för att vara arab. Ibland får man ta lite mindre säte än vad man tänkt sig om hästen är riktigt kort i ryggen, för att det ska funka.
Nja, jag håller nog inte med dig riktigt om att Crown är korta, men det kanske beror på vilka modeller vi har kollat på.

Btw.. Gamla hästens ena sadel (min favorit av alla) var en Jeremy rudge, den låg nåt rent för jäkligt på lillpållan (annars hade jag haft den kvar!). Jag låg på stallgolvet och skrattade när jag lagt på den på prov.. Så dåligt låg den, men hon har ju ändrats sen dess..

/ Lavinia

Om jag minns Jeremy Rudge rätt så är de både raka i bommen och platta. Så på en häst med takformad rygg, ofta vanligt på yngre, ädla eller omusklade hästar, så är en sån sadel kanske inte att rekommendera.
Det är nog kruxet med sadelinpassning - allt måste fungera tredimensionellt. Hade varit sååå mycket enklare om man kunde prova ut sadlar i 2D - bara att klippa ut en sadel ur katalogen och klistra på hästens foto - klart! :D :angel:

Hej igen!

Nästa fredag bär det av, då ska vi till sadelmakaren.

Några tips vad JAG ska titta på, så jag slipper komma hem med ytterligare en fel sadel. Utöver ifall pållan studsar när jag sitter upp.

Var vill jag att sadeln ska ligga, på min lilla häst?

Jag funderar på att göra det enkelt för oss och helt enkelt longera henne med sadlarna innan jag sitter upp, då ser man ju direkt om sadeln åkt fram iaf.

Jag börjar känna mej riktigt "ridabstinensig", har inte ridit på.. 4 veckor?? Fast jag åkte häst en gång på semestern:-). Pållan får leva med tömkörning och promenader och lite försök till inkörning istället.

/ Lavinia

KL

Orkade inte läsa hela tråden (sorry) men mina araber har alltid funkat bra i morris & nolan, speciellt dressyr modellen har suttit grymt bra, även på den som var "hopplös" att hitta sadel till. Han har nu hos sin nya ägare en prestige goldenstar eftersom det var den enda i princip som var kort nog, och jag har en prestige versailles till min nya lilla tjej.

Så..m&n och prestige är vad jag skulle börja att prova med, och om ingen av dom funkar så är det bara att prova vidare med korta modeller.

lycka till! (ibland kan det ju ta ett tag :/ att hitta rätt...)

Jadu inte lätt att säga såhär men kan ge lite tips.

Sadeln ska inte glida en mm och inte heller ska pälsen -på något sätt- vara ruggad/lockig efter provning.
Den får inte vara längre än sista revbenet och den måste ligga fritt från bogbladet.
Sadeln ska självklart ligga i balans.
Hästen ska röra sig fritt och obehindrat och du ska känna att det känns WOW när du provar sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 864
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar