Arab och sadel

Sv: Arab och sadel

Vi provade en kentaur nånting, som åkte fram (förvånande) och en jeremy rudge med flair i.. Pållan kunde plötsligt galoppera utan att slå med huvudet, började fundera på att sänka nacken..

Kentaur är trevliga, och funkar de så är det bra, men av någon anledning trivdes varken jag eller häst med den trots att den var utprovad hos sadelmakare, så den såldes efter bara några månader. Men Jeremy Rudge :d ger en helt annan känsla. Provade en sån på min arab, som dock var för smal i bomvidden samt att flairputorna var olika mycket fyllda :crazy: men även i den situationen kändes det som en sadel med stor potential, så vi letar efter ett friskt exemplar i en bättre bomvidd vi också. ;)

Det verkar som om din häst redan gillar sadeln skarpt, håller tummarna för att det håller i sig så!

//caballus

Sadeln är alldeles för smal, det ser man direkt på bilderna! Den hamnar liksom ovanpå hästen utan att komma ner på ryggen. Den ser väldigt lång ut också, så att den ligger långt bak på hästen. Fråga sadelutprovaren igen! Eller be att få lämna tillbaka sadeln och fråga någon annan. Ursäkta, men sadelutprovaren verkar inte särskilt bra....

varja Vilka modeller har du provat? har du testat en svängd sadelgjord? din häst har ju inte synkat sadelgjords och sadelläge...

Jag har införskaffat en svängd gjord, men inte hunnit prova ännu. Lånar just nu en väns sadel som passar rätt bra förutom att den åker fram. Så idag provade jag att sätta sadelgjorden jättelångt fram och visst, sadeln låg kvar, men vippade framåt och det hela såg rätt dumt ut.

En fråga till om svanskappor! Om man nu har en svanskappa på en arab som sedan lägger svansen på ryggen som araber kan göra. Hur fungerar svanskappan då? :confused:

Bara så ni vet, jag ämnar inte rida med sadelgjorden så långt fram. Ville bara prova min tes om att sadeln skulle ligga på plats då.:angel:

Bild400.jpg

Ja, just det... hon är bara 3 år så vi har inte hunnit prova så många modeller ännu. En Stübben (bilden), en Freemax bomlös (passade inte alls) och Hööks billiga med gula sömmar (som hittills har legat bäst av alla) och en dressyrsadel med ett märke jag inte kommer ihåg. Har först provat normal bomvidd men nu bara vid och bred sadeltunnel. Jag antecknar alla märken som ni tipsar om här i tråden och som har fungerat för er. :)

Rent spontant känns Stubben inte som rätt sadel till din arab. Känns som för svängd på den rakare ryggen. Vad är det för bomvidd ni har i Stubben? (som riktmärke).
Kika efter sadlar i Vid bom, som är åt det rakare hållet. Crown, Jeremy Rudge, Albion (väldigt raka), Stubben Edelweiss, Griffin Cob, vissa Cliff Barnsby brukar vara bra tips till dessa pållar.
Prova ut sadlar till unghästar är klurigt, de ändrar form, så man får ju räkna med att byta sadel efter ett tag.

Stübbensadeln jag har lånat är av ponnymodell, Tristan tror jag. Den är kanske ngt för sväng med då min hästs rygg är rak men sluttar uppåt mot länden fungerar inte en helt rak heller... Freemaxen jag hade var rak och den passade ju inte alls. Just nu funderar jag på en Amerigo Vega, men det blir till att spara lite om jag ska ha råd med 21 500:- :grin:

Har du ngn erfarenhet av den på araber eller rekommenderar du hellre de märken du nämnde?

Och vid bom måste jag ha, kanske nästan x-tra vid, och bred tunnel mellan bossorna.

Ps. dressyr eller allround helst då vi är för unga för att hoppa så mkt :)

Senast ändrad:

Har ingen erfarenhet av Amerigosadlar alls, men tror jag hört i liknande samband tidigare att Vegan kan vara lämplig till häst med rygg som din. Har din häst rak men lite sluttande rygg kan det vara värt att se om du hittar någon rak sadel med Rundbossor, alternativt tittar på sadlar som inte är heeeelt spikraka baktill utan gärna lättar från ryggen lite tidigare under bakvalvet.

Finns inga direkta genvägar än att prova en sjuhelsikes massa sadlar tills man hittar en man är nöjd med. Men då vet du iaf hur din sadel behöver se ut för att passa, vilka tänkbara märken man kan kika närmare på, och ungefär vilken bomvidd man ska eftersöka. Lycka till!

kl

Nu lurar jag in mig i den här tråden :) , och tar tacksamt emot kommentarer om hur min nya sadel ligger på mitt arabsto. Har den hemma på öppet köp!

Greta har normal manke, liite svängde rygg - rakare vid arbete, inte så jättekort rygg som många araber har. Hon har tämligen välmusklad rygg och är rund och välvd över ryggen.

Jag rider henne i en bomlös Free Form men nu vill vi ha en riktig dressyrsadel också. Detta är en Griffin T4, stl 17 och det är vitt järn, xwide som sitter i. Jag har provat med rött järn också, men det blev för trångt.

vitt_jarn_6.jpg

vitt_jarn_9.jpg

vitt_jarn_3.jpg

vitt_jarn_2.jpg

img_8902.jpg

Vad tycker ni?
Hls Limona

Aah.
Jag ville ha en Globus Crincle först, men tänkte att den skulle bli för rak. Tror du det skulle kunna funka?

Vet inte om jag tycker den ser så smal ut faktiskt, dock så har jag själv inte ridit i den så är inte helt säker på tungdpunkten men den ser ju itne totalt skrikigt smal ut och snett framifrån ser den ju ut att ligga jämt men egentligen så är det ju omöjligt att veta, hur känns den när du känner med handen utmed den, både under och där fram utmed framvalet och ner på sidorna?

Jag tycker det känns ok, den kom ner väldigt mycket mot när jag provade med rött/vid järn. Jag har inte provridit i den ännu. Det får bli morgondagens projekt :D.

Så här såg det ut med rött järn:

griffin_4.jpg

Här är det x-vid järnet löst på ryggen:

vitt_jarn.jpg

*kl

Är detta problem med att sadeln är för lång/ryggen för kort ett generellt problem hos araber, eller är det lättare att hitta sadel till araber som är +155 i mkh? Tänker att hela hästen liksom blir större, även rygglängden:confused:

Ja, generellt så har araber korta ryggar. Så det beror inte på att de är små.
Men det finns förstås undantag åt alla håll.

Jag har iof en valack hemma som har superkort rygg och han är bara 148 cm...Stoet ovan är 154-155.

Generellt har ju araber korta ryggar (vilket dom ju också SKA ha!), inte bara dom små, har också haft en kille som är 146cm och hade 115_120cm i täcken så han har också kortkort hihi, hade samma täcken som jag hade till mitt lilla b-ponny russ innan ;)

Fast visst såklart att liiite längre rygg kan det ju bli på dom lite större araberna för att det ska funka rent propertionerlig. Min dam som är 153 kanske har visuellt inte lång rygg alls men visade sig ha en ganska bra längd ändå skelettmmässigt, och en manke! (också lite avsaknad ofta hihi)

Det är Någonting som inte känns hundra med sadeln. Vid första anblicken ser den ut att ligga trevligt. Sen får man känslan att den ligger lätt i bakvikt, samt att den är för rak för hästen och bossorna petar ner i länden. Känn efter under sadeln imorgon var du har mest tryck - är det jämnt under bossorna eller är det mer fram och bak medan den ligger i luften på mitten?
Sen bomvidden... Med koppjärnet på ryggen så är det acceptabelt, och sadeln är ny så stoppningen har ej satt sig, men vet inte om jag trots det skulle ha velat ha den liiiiiite vidare...

Det avgörande är vad du och hästen får för känsla av den när ni rider i den, men jag är skeptisk.. Skulle kolla på en sadel som är mer böjd till din pålla. Och bred.
Wintec Wide?

Du behöver en sadel med tyngdpunkten längre fram. Oftast så har italienska sadlar tyngpunkten längre fram men å andra sidan är de ofta smalare...

Skulle prova Wintec (Wide), Bates (Caprilli) och eventuellt Globus Crincle (den kan vara för rak men den har dock tyngdpunkten rätt).

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 864
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka