Arab och sadel

Sv: Arab och sadel

Det här kanske är ett dåligt kort, men hon är varken rak eller riktigt svängd tycker jag?
Tycker hon ser svängd och kort ut. Antagligen därför Isabellen ej passar, den är rätt rak, och lång.
Jag har letat som en tok på nätet efter information om Wintec Wide Dressyr, men den finns inte ens med på Wintecs hemsida.
Det kanske bara är jag som missuppfattat det, den kanske inte finns i dressyr, men tyckte den såg så ut.. :o

KL

Hepp hopp nu har jag tagit en ordentlig ridtur utomhus i alla gångarter flertal gånger (galoppen var speciellt trevligt eftersom det varit för isit innan) och sadeln satt RIKTIGT bra! :):):)
Jag red utan padd för jag ville se avtryck bättre och även för att jag ville se hur den funkade utan padd.
Sadeln rörde sig inte en millimeter och efter 30-40 min av ridning (och full galopp flera gånger hihi!) så hade den ett fint jämt tryck utan några som helst ruggningar.
Den släpper där bak, men glappar inte, trycket är 3/4 av sadeln och som sagt jämt från frammvalvet och bak till sista delen där den släpper.
Jag tänker provarida med en mattespadd cokså, för att se om och vad för skilland det blir, negativ elelr positiv etc. Gör updatering då.

Jag är extremt nöjd och glad, och Elsa med. Hon bockade inte en endaste gång, krånglade inget med huvudet och var avslappnad i alla gångarter.
Det enda dåliga är att hon puttar mig lite till höger men detta är def. pga. att hon är svagare i vänster sedan tidigare låsning.

Jag själv satt i bra balans och fick inget skav (väldigt trevligt om man jämför med innan då det vart rejält)

Nu är hon ju skimmel så är svårt att se nåt på foton, men här är iallafall direkt efter avsadling, inga ruggningar och jämt avtryck (som itne syns här pga. skimmelhäst haha!)
(den pälsen som man ser lös är pga. av att hon fäller)

ps. på bilden ovan ser hon ju något svängd ut i ryggen faktiskt, bilden nedanför är ju någon vecka eller två sedan och där tycker jag att hon ser rakare ut, men kanske är att man blir lurad när man bara ser en mindre del av ryggen!?

Vilket fall som så funkar ju sadeln (prestige versailles 17"/ 36) bra nu :)

Senast ändrad av en moderator:

Kul att höra att det fungerade så bra! En fråga, hur lång är eran 17"? Blir det inte för långt på henne? Hur är prestigen i sits storlek. Jag brukar ha 16" annars. Funderar på vilket som blir bäst till min arab när det blir tillfälle att testa en prestige.

Nej den är def. inte för lång, en anledning till att jag brukar börja med just Prestige är att dom är så pass korta, dock har jag inte mått den men ska göra när jag kommer ihåg. Elsa har en normal rygg men kort länd, därför ser helheten kortare ut än vad hennes sadelläge är.

Nej den är def. inte för lång, en anledning till att jag brukar börja med just Prestige är att dom är så pass korta,
Den är inte för lång, särskilt i och med att den inte ligger an hela vägen bak heller.

Prestige funkar på antingen svankiga (hästar med rund rygg) eller överbyggda. Trots att din häst ser "rak" ut i profilen så sluttar den väldigt mycket --> beter sig som en överbyggd rygg.

Glad att höra att du är nöjd med sadeln - det är inte såå ofta man får höra de orden i en sadeltråd här på buke :crazy: :o :D

Hihi tack :) Jag vet, alltså jag trodde den skulle passa just för anledningen som du sa ovan, (fast som jag inte alls kunde formulera bra!)
Det är så kul när det faktiskt blir som man trodde, och tom. bättre :) det blir ju liksom som ett kvitto på sin kunskap.

Trofe: Hade inte tid att mäta idag tyvärr, ska försöka komma ihåg i morgon att mäta.

Gör ett nytt försök.

Vad tycker ni om denna sadel? Det är en Jeremy Rudge, 17 tums. Jag har sadlat så bogbladet går fritt från början, men tycker det är svårt att se om den åker fram eller ej. Och det verkar inte spela någon roll hur mycket jag läser om sadelutprovning, jag verkar obildbar.. Jag vill ju gärna att det ska bli rätt!

Bild 1 visar häst utan sadel, i hagen. Det var den bästa bilden jag lyckades få till,hon vill bara vara med hela tiden..Hon föll ur lite när hon började tappa vinterpälsen, men nu tycker jag hon ser lite bättre ut igen. Tyvärr har hon dragit på sej en skada i framknät, så hon skrittas bara korta turer för närvarande.
PICT0001-2.jpg

Bild 2 visar ryggen bakifrån.
PICT0007-1.jpg

Bild 3 nyss sadlad pålle, jag tyckte sadeln hamnade lite för långt fram, gick kanske 50 m och la om den igen längre bak (men lyckades inte ta nån bra bild på det).
PICT0009-2.jpg

Några meter senare, i skritt. Observera armbågen som går över sadelgjorden, jag oroar mej för att det stör, men hennes sadelgjordsläge verkar vara där .
PICT0015.jpg

forts...

I skritt framifrån..
PICT0017.jpg

Efter promenaden såg det ut såhär:
PICT0030.jpg

PICT0035.jpg

Och när sadeln tagits bort så här:
PICT0038-1.jpg

och så här:
PICT0042.jpg

Nu har jag alltså försökt sadla längre bak, men jag tycker att den verkar hamna lika iaf. Hon får även rufs i pälsen av sadelgjorden, vilket inte heller känns jättekul..

Snälla rara kommentera detta, jag blir galen av att försöa titta och förstå själv.

/ Lavinia

Det går inte!

Sadeln är på tok för trång och den ligger ju helt uppepåhästen inte en mm blir sadeln ett med hästen. Rugget kommer ju av att sadeln är för smal samtidigt som det finns kött som rör sig under kåpan och när den åker fram tar den med sig håret som sen ligger och blir gnott.
Är förvånad att det inte är rugg uppepå med.

Jag tycker inte alls din häst ser svårsadlad ut men jag är ju van vid oljefat.

Du behöver ha en sadel som har platta breda bossar, en bred öppen kammare med bossar som är raka i en rät vinkel, om du ska ha rund eller kilbossa beror nog lite på vad hästen säger. Inte bossar som är bulliga upptill som lägger sig och trycker kring manken. Denna sadel har en tendens även till det, skulle sadeln vara vidare så skulle den tippa fram och gunga för den ser för svängd ut.

Har inte läst tråden från början så jag vet inte om du är låst på inriktning.

Tycker inte sadeln ser ut att passa. Kan inte säga exakt vad som inte stämmer. Men den verkar inte följa hästens rygg särskilt bra. Är ett gissel detta med sadlar. Jag har införskaffat bomlös, som jag väntar på ska komma, så vi kan rida tills vi hittar någon hoppsadel som är passande.

Hej!

Efter 3 sadlar från samma ställe som inte funkat är jag inte låst på inriktning alls. Jag är helt nöjd med att få en sadel som inte klämmer, trycker, glider eller på annat sätt retar lilla fröken (som ju inte är sen att säja till, heller). Går den att rida dressyr i utan att tränaren gnällerför den inte passar blirjag nöjd. Likaså om den funkar för lite lättare hoppning (i 180 knyck om pållan får bestämma) och ridning i skog och mark. Jag rider ju barbacka nu, så det mesta skulle kännas som ett uppköp, iaf när det kommer till skogen och hoppningen- inte skoj med 5-åring utan sadel alla dagar..

Hon blir när jag ridit lite längre även ruggad under bossorna ffa bak vid länden.

Glömde skriva att sadeln är luftstoppad med FLAIR- enligt utprovaren var det bra "för då kan hon växa lite till".

Du skulle inte vilja rita ut hur såna bossor ser ut? Jag tror jag förstår, men är som sagt lite korkad på sadlar.

/ Lavinia

Åt det runda smalare hållet

22057780.jpg

Breda åt plattare hållet

24514005.jpg

24324095.jpg

Hur jag vill ha dem framtill bossmässigt

25072609.jpg

20053050.jpg

Har ingen bild på hur de kan ligga i de omusklade groparna och låsa, för jag förkastar alla de som ligger så omgående.
Det är inte luften som är problemet det är sadeln. Om du fått tre sadlar från samma ställe som inte alls fungerar så är det dags att gå vidare.

Märken som kan va värda att testa

Griffin
Wintec Wide
Isabell Werth
Bates Caprilli
Kieffer
Knights
Albion

Senast ändrad:

Hej!

Tack för jättebra bilder. På en gång föll det på plats! Antar att jag är en sån som måste lära mig genom bilder och ord.. Där syntes ju också skillnaden hur dom låg på hästen- annars har jag bara sett bilder på en sadelbock och då fattar man ju ingenting..

Wintec har hon haft, låg åt h-e på henne, fast det var nog inte en wide förstås. Isabellen är alldeles för lång för hennes korta arab-rygg. Hon blir direkttjurig när nåt ligger för långt bak..

Men då vet jag iaf att denna sadel (också) är för smal.

/ Lavinia, som nu ska se vad du tyckte vi skulle ha

Då är det bara att börja om då :grin:

Kolla även Zaldi, KenTaur, Globus och ex. Stubben Tristan har funkar väldigt bra så sån rygg på häst som vill ha kort yta och sadel som släpper fort. Med tur så räcker vidderna till i dessa modeller.

jadu, vad kan man säga förutom att de på företaget du varit hos endast försöker packa på dig dyra och nya sadlar. De tjänar ju på att man kommer tillbaka snabbt igen.

Kentaur tror jag kan bli för smalt för din häst, de är inte så breda i bomvidderna.

Värt att prova kan vara globus och wintec wide som någon skrev. Dessa skulle jag provad i första hand.

Hej!

JR-sadeln är ju begagnad, men dyr var den ändå.

Kentaur av någon sort provade vi på "stället"- den funkade inte heller..

Jag ska försöka hitta en wintec wide att prova innan jag köper den och så får jag väl sälja min "nya" sadel. Nån som vet nåt ställe som har såna som man kan få hem och prova?

Något tips på vilken globus som skulle kunna funka? Hade The turner på gamla hästen- den är ju såld nu, tyvärr. Men den var alldeles för stor oavsett. Misstänkter att 17 tum överlag är för långt för denna häst.

/ Lavinia

Globus clic är korta sadlar. Å andra sidan om du hittar en sadel som släpper snabbt från ryggen så kan man ju ha ett visst överseende med längden så länge hästen inte säger ifrån.
Man kan inget annat göra en att prova och åter prova.

Min grabb är inte ens inriden än och han är inne på sin 3-4 sadel redan. Nu har jag två Wintecmodeller (IW och WW) som sitter smäck som än så länge som tur är så fungerar jag i en av dem också.

Behöver du 17" så blir det ju lite jobbigare 16,5 har lite mer att erbjuda tycker jag.

Hej!

Första sadeln vi hade var 16,5 och det var inga problem för mej. Min minirumpa borde tom komma ner i en 16 tum om det är vad som behövs. 17 tycker jag som sagt blir för långt för henne, men jag tycker det är lite svårt att hitta 16,5 tums-sadlar..

/ Lavinia, letar

Globus clic (hoppsadeln) har ganska takformade bossor så skall du ha platta och breda bossor så passar nog inte den. Kanske en Jacson celine skulle funka dom skall passa platta runda ryggar vara hyfsat raka men rundas av mot slutet.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 864
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar