Arab+Halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare romea81
  • Startdatum Startdatum
R

romea81

Om man betäcker ett arabsto med en halvblodshingst eller tvärtom räknas hästen som en korsning då eller som ett halvblod? Tänker på att det finns araber godkända för halvblodsaveln. Har även hört uttrycket halvblodsarab...

Sv: Arab+Halvblod

Jag har en sådan. Mamma halvblod och pappa fullblods araben Elcatero. Han är ju godkänd för halvblods aveln så min avkomma räknas som halvblod.

Araben är en av de raser som är godkända för halvblodsaveln. Betäcker du ett halvblod med en godkänd arabhingst (idag finns väl bara Elcartero?) får avkomman gröna papper, annars grå. Men avkomman räknas likväl som ett halvblod.

Den kan också registreras som partbred-arab i ARAB.

Och om man betäcker ett arabsto med en godkänd halvblodshingst, så blir avkomman ett renrasigt halvblod. :)

romea81 skrev:
Om man betäcker ett arabsto med en halvblodshingst eller tvärtom räknas hästen som en korsning då eller som ett halvblod? Tänker på att det finns araber godkända för halvblodsaveln. Har även hört uttrycket halvblodsarab...

Det beror på var Du väljer att registrera den. Om Du registrerar den hos ARAB (Arabhäst Registret AB) så blir det en Partbred Arab (= arabkorsning där minst 12,5% arabblod ingår).
Då får den "fulla" papper som Partbred Arab /nya benämningen på alla former av arabkorsningar/arabiskt havlblod t.ex.).
Den kan dock ALDRIG bli renrasig Arabiskt Fullblod.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 153
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna