Är vissa färger friskare?

Sv: Är vissa färger friskare?

Varför dövhet är kopplat till vitt är ganska väl klarlagt, du kan läsa om det i bla. The Pigment Parade. Kruxet med dövhet är att det verkar gå att styra rätt så bra. På renrasiga katter har man med selektiv avel lyckats få ner andelen döva katter rätt så mycket (hos devon och cornish rex ligger andelen döva, vita katter på runt 5% vilket kan jämföras med siffrorna 20% och 80% hos gulögda huskatter resp. blåögda huskatter). Det verkar alltså finnas någon slags ärftlig komponent också så frågan är om vi med tiden kommer lyckas avla bort dövhet helt och hållet.

Vad gäller blått så är det väl endast hos aby/somali man talar om att det är önskvärt med en varm färg. Gissningsvis vill man hos andra raser ha så kall färg som möjligt eftersom man då får den mest intensivt blåa färgen. Varför man valt en varm färg hos aby/somali vet jag inte.

Hos många raser sätts ju inte poäng efter pälsfärg alls och då kan man inte tala om önskvärt och icke önskvärt annat än vad gäller ens personliga tycke och smak.

Sv: Är vissa färger friskare?

Tack för svar, väldigt intressant.
Sol, du är som ett levande uppslagsverk:)
Ska försöka ta reda på det där med varm blå hos somali, det är ju onekligen ett frågetecken. Det är utställning snart, kanske kan få en förklaring där!
Sassy, då förstår jag att du sa kall färg, då det verkar vara så i alla andra raser. Tyvärr blir många(och jag är inget undantag!)mest fokuserade på sin egen ras, såklart, men innan jag läste standarden på blå hos somali, var jag helt inne på att det skulle vara kallt. Jag trodde min katts färg var helt fel, jag har mest sett bilder på kalla blåa somali, och han är nästan åt det rosa hållet, nästan så jag var tveksam till om han ens var blå. Rätt konstigt att man kalla en sån kall färg för varm öht...

Liknande trådar

Övr. Hund Blev lite nyfiken då färger/färgbeteckningar kom upp i uppdateringstråden. Så, jag tänkte att det kunde vara kul att få veta vilka...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 042
Senast: Sampi
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 471
Senast: Sassy
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 689
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar