Är vi fel ute som funderar på schäfer?

YlvaG

Trådstartare
Nu är det inte aktuellt med hundköp inom närmaste året, jag vill sätta mig in i linjer osv och läsa på massor av mer. Sen ska ju såklart rätt hund födas också ;)

Lite info först om oss: Jag och min pojkvän (som inte ens bor ihop än :o) har redan diskuterat att senare skaffa hund. Men det är ju inget man skaffar bara sådär och jag vill verkligen att det ska vara rätt hund för oss och att vi är rätt människor för hunden.

Jag har aldrig haft en egen hund, men tagit hand om andras hundar i perioder (som längst ett halvår i streck pga skada hos matte). Varit hundvakt till och från både längre och kortare perioder. Han har haft ngn form av spaniel förut men hon togs bort för några år sedan.

Jag har förälskat mig i tre hundar i mitt liv. Tre tikar som alla haft det lite knepigt i livet. En terv, en leonberger och en schäfer. När schäfern skulle avlivas för några månader sedan så svor jag vid att aldrig fästa mig vid ngn annans hund igen då jag dels hade velat avliva henne flera månader tidigare (gammal och skruttig, HD och alla möjliga problem) och dessutom mår fruktansvärt dåligt av att inte få vara med vid slutet av mina älsklingar.

Så lite hundvana har jag. Dock bara "vardagligt", ingen träning eller så. Jag är dock väldigt intresserad av tävlingslydnad och utställning och vill ha en allroundhund som jag kan prova på det mesta med tills jag hittar det vi båda gillar. Jag kanske inte ens gillar lydnaden när jag provar?

Jag är INTE intresserad av fyra timmars träning om dagen (nåja, ni förstår vad jag menar). Jag vill ha långa promenader och lära in massa onödiga trix, prova på olika grenar och ha kul med min hund. Jag vill ha en familjemedlem att trängas med i soffan. Men jag vill helst inte ha en arbetsnarkoman. Visst vill jag träna, men inte hela tiden, jämt och ständigt.

Jag är förälskad i schäfrar. Har gillat nästan alla individer jag har träffat. Tycker det är en vacker och intelligent ras. Men frågan är om jag kan tillgodose en schäfers behov?

Hur lär jag mig vilka linjer som ger vad? Vad ska jag kolla efter för att hitta just min hund? Jag vill ju inte ha ngn arbetsnörd till elithund, jag skulle inte orka med den aktiveringen. Rasbundna sjukdomar har jag redan koll på.
Jag har ju raskatt sen innan och tycker det är vansinnigt tråkigt att läsa stamtavlor om det inte är bekanta namn i dom :angel:
Hur funkar MH? Har aldrig förstått vad allting står för :o Hundvärlden "på riktigt" är ju faktiskt nytt område för mig.

Någon som vill komma med några åsikter?
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Vi hade schäfer hemma när jag föddes och senare i livet skaffade jag schäfer själv. Härliga hundar tycker jag. Jag uppfattar schäfrar som arbetsvilliga och energiska djur, men inga duracellkaniner. jag hade med min schäfer på jobbet, till stallet, till stan, i skogen osv,. Ja hon var med min nästan överallt. Tränade lite lydnad för husbehov. (och hon älskade att hoppa på hästarnas terrängbana) Hon var väldigt harmonisk och trevlig. Tycker det låter som om en schäfer kunde passa dig bra.
Jag är inte ett dugg insatt i stammar osv, men jag har bekanta/vänner som har kennlar och där kunde jag bilda mig en uppfattning om deras hundar. Ett trevligt huvud/bra mentalitet är viktigare för mig än exteriör.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

det finns ju också en möjlighet att köpa en vuxen hund, som har det aktiveringsbehovet ni är ute efter. om schäfer är den rätta rasen eller ej beror helt på var den kommer ifrån, många bruksschäfrar hade nog gått i taket av att inte stimuleras mer och ska man ha utställningsvarianten så måste man akta sig så man inte får en som inte kan gå ordentligt på sina ben. ett annat alternativ är vit herdehund, som ju är en släkting till schäfern. inte lika mycket sprutt som bruksschäfrar men med en mer tilltalande fysik än utställningsshäfrarna. var dock noga med mentaliteten, jag upplever många som rätt knepiga i huvudet.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

En schäfer var aldrig avsedd att vara en sällskapshund, och är man ute efter en hund att bara träna sporadiskt med så skulle jag säga definitivt nej till schäfer. Jag tycker att det är oerhört konstigt att folk aldrig skulle få för sig att fråga om en malle går att ha till sällskap, men schäfer borde funka fast den kräver precis lika mycket?! Märkligt..

Ska du ha en schäfer till det livet du beskriver ska du titta på exteriörlinjerna, men då är frågan. Är det moraliskt rätt att stödja den formen avel? Inte om man frågar mig.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Det är ju just därför jag frågar. Jag har inte så himla stor kunskap om hundar egentligen och jag vill verkligen inte att det ska bli fel.
Jag är inte så förtjust i idén att köpa från utställningslinjer då jag helt enkelt inte gillar den typ utav avel och jag tycker in om utseendet på dom hundarna. Jag vill ha en hållbar hund vilket man ju iofs aldrig kan garantera, men jag vill ha bra förutsättningar för det.

Några tips på andra raser som kan passa mig/oss? Jag överger inte planerna på schäfer än, men är alltid öppen för förslag.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Det finns ju massor med olika raser, t.ex collie, golden, labbe osv som passar in på dina önskemål som även är bra som förstahund om man inte riktigt vet vad man vill ha.

Jag har en LH collie nu men kommer troligen att byta ras men han har hittills varit en perfekt förstahund. Kanske blir det 2 hundar för oss, jag är fortfarande rätt sugen på ett par andra raser ännu men det är nog glädjande att känna att man börjat mjukt och rätt.

Skulle den första rasen inte räcka till dina önskemål och du vill ha mer arbetslust i hunden kan du alltid byta upp dig (köpa till dig ;)) och då kanske schäfern passar bättre där?
Men å andra sidan, är du beredd att lägga till lite extra för hundens skull ifall behovet finns så kan schäfern ändå vara en bra start. Jag tycker att om man inte har tillräckligt med ambitioner från början så ska man vara beredd på att höja ambitionerna för att se till hundens välmående och fortfarande ändå tycka att det är lika roligt och inte känns som ett ansträngande.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Dom där testerna visar ju helt olika varje gång :p

Jag börjar undra vad jag har träffat för schäfrar egentligen som inte alls är så som vissa här vill få det att verka som :confused:
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

En schäfer var aldrig avsedd att vara en sällskapshund, och är man ute efter en hund att bara träna sporadiskt med så skulle jag säga definitivt nej till schäfer. Jag tycker att det är oerhört konstigt att folk aldrig skulle få för sig att fråga om en malle går att ha till sällskap, men schäfer borde funka fast den kräver precis lika mycket?! Märkligt..

Ska du ha en schäfer till det livet du beskriver ska du titta på exteriörlinjerna, men då är frågan. Är det moraliskt rätt att stödja den formen avel? Inte om man frågar mig.

Word! :bow::bow:
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag börjar undra vad jag har träffat för schäfrar egentligen som inte alls är så som vissa här vill få det att verka som :confused:

Hur var dom Schäfrarna då? Verkar inte låta som några goda rasrepresentanter, snarare undantag....

En Schäfer är en Arbetande Brukshund och ska så förbli, vill man inte ha det paketet men promt ska ha Schäfer iallafall, ja då vänder man sig till de Exteriöravalade hundarna som är "Mer döda än levande".
Men som MrsScabtree frågade - Är det verkligen rätt att stödja den typ av avel?
Jag anser inte det och därmed bör man inte heller kompromissa, endera så köper man en Schäfer för det den Är och Ska vara och erbjuder också det den Kräver, eller så väljer man helt enkelt en annan ras.
Svårare än så är det inte.:)

Och av din text att döma utav så verkar inte Schäfer vara en hund som passar det Du/Ni är ute efter och kan/vill erbjuda.
Men ni kan visserligen leta efter en vuxen omplacering som är "ett undantag" och nöjer sig med mindre.


/ Nikkis- Med två Schäfrar som får arbeta:love:
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Men vart står det att jag inte skulle arbeta med hunden? Jag vet bara inte än vad JAG kommer tycka är roligt. Självklart kommer jag att aktivera hunden så mycket som den behöver, annars skulle jag väl inte fundera på en brukshund?

På er låter det nästan som att jag skulle stänga in hunden i en liten bur och på sin höjd gå ut och låta den kissa :confused:
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Men vart står det att jag inte skulle arbeta med hunden? Jag vet bara inte än vad JAG kommer tycka är roligt. Självklart kommer jag att aktivera hunden så mycket som den behöver, annars skulle jag väl inte fundera på en brukshund?

På er låter det nästan som att jag skulle stänga in hunden i en liten bur och på sin höjd gå ut och låta den kissa :confused:

|
|
V

Jag är INTE intresserad av fyra timmars träning om dagen (nåja, ni förstår vad jag menar). Jag vill ha långa promenader och lära in massa onödiga trix, prova på olika grenar och ha kul med min hund. Jag vill ha en familjemedlem att trängas med i soffan. Men jag vill helst inte ha en arbetsnarkoman. Visst vill jag träna, men inte hela tiden, jämt och ständigt.

Nehe, vad tror du att en Schäfer "i regel" kräver dag/vecka då?:crazy:
Vad är "inte hela tiden, jämt och ständigt" för dig?
*Uppenbarligen en tolkningsfråga?!*

En (Bruks)Schäfer är i mina ögon en arbetsnarkoman, det är en ras man utan problem kan konkurrera i de absolut högsta klasserna med.
Det är det man får utgå ifrån när man ska skaffa sig en Schäfer av "vettiga" linjer, den kräver sitt dagligen/regelbundet- that's it.
INTE - "träna jätte mkt 1-2 dagar/vecka"!

Men frågan är om jag kan tillgodose en schäfers behov?
Nej, då anser inte jag att Du/Ni har det "intresset" att tillgodose en sådan hunds aktiveringsbehov av din text att döma utav. För det är den(texten) Jag utgår ifrån när jag svarar på dina frågor och delger Min högst personliga åsikt om rasen, som jag ändå vågar påstå att jag har ett väldigt stort hum om.:)


Får återkomma till tråden efter lite sömn, ögonen går i kors nu.^^
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag har svårt att tänka mig att alla schäfermänniskor tränar (alltså aktivt tränar) fyra h om dagen, sju dagar i veckan, förutom dom ordentliga promenaderna, lekandet, busandet och kisspromenaderna. Hur många timmar har då ni på era dygn?

Det verkar inte så av dom PM som folk skickar sen jag startade tråden iaf. Men nåja, jag är inte ute efter något tjaffs.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag väljer att gå emot de flesta övriga och tror visst det att en schäfer skulle passa det du beskriver. Inte ens våran hyperaktiva malle tränas 4 timmar om dagen varje dag ;) Hitta er en bra kennel med friska linjer och diskutera med uppfödaren vad de har att säga om saken.. Jag tror en schäfer skulle trivas utmärkt med långa promenader, trixtränande, testande av både de ena och andra och sedan krypa upp i soffan och mysa järnet på kvällen..
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag ser inte nödvändigtvis att just träningsmängden blir ett problem. Jag tränar inte min hund 4 timmar om dagen, även om min hund KAN träna fyra timmar om dagen. Däremot får jag hitta på något, utöver att hon är med på arbetet. Vi gör uppletande på centimeterstora små duttar på oklippta ängar, eller sök i skumma miljöer. Gör vi inte det så simmar jag henne, eller kör ett lydnadspass, eller lägger spår tex. Det handlar mer om kvalitet än kvantitet enligt mig, så man får vara påhittig och rannsaka sig själv, dvs har hunden funderat och är detta tillräckligt. En del säger att de kör lite "fot" på promenaden, det känns otillräckligt. Däremot ett lydnadspass med mycket konkreta övningar kombinerat med promenader kan vara tillräckligt.

Vad som inte har kommit fram, och som man ibland missar är att schäfern kan vara "mer hund" än vad många är beredd på. För en del är det absolut inget problem, de bara tar kommandot och bestämmer hur de vill att hunden ska uppföra sig. Däremot kan en schäfer med mycket i vara ett aber för någon som inte är beredd, och som kanske överanalyserar allt. (Har ingen aning om vilken av typerna du är.) Min schäfer kan reagera stort på lite av varje om jag inte går in och styr upp, skulle hon tillåtas kan hon göra vrålande utfall mot en hund alldeles utan att något har hänt som valp hit och dit.
Det är mkt energi och ljud, och sitter man fast och hindras och blir lite trängd så märks det tydligt. Som ung var hon rejält stöddig och trodde att hon kunde få sin vilja igenom, genom att flyga på och bitas. Inte bara mig utan stora starka karlar som tränade osv.
Sådant gick det som tur var både snabbt och bra att plocka bort, men det var inte så jätteroligt medan hon höll på. Vardagen gick inte åt till att träna gulliga tricks och spår, utan att få loss hunden ur armen.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Det är ju just därför jag frågar. Jag har inte så himla stor kunskap om hundar egentligen och jag vill verkligen inte att det ska bli fel.
Jag är inte så förtjust i idén att köpa från utställningslinjer då jag helt enkelt inte gillar den typ utav avel och jag tycker in om utseendet på dom hundarna. Jag vill ha en hållbar hund vilket man ju iofs aldrig kan garantera, men jag vill ha bra förutsättningar för det.

Några tips på andra raser som kan passa mig/oss? Jag överger inte planerna på schäfer än, men är alltid öppen för förslag.

En schnauzer kanske vore något? Å andra sidan inte alls lika förig samt att det ofta är mycket jakt i schnauzer (vad jag uppfattat det som)

Du kan absolut köpa en bruksis, du behöver definitivt inte träna 4 timmar per dag. Det är det ingen som gör vad jag vet. Jag tycker dock att minst 2 mer krävande pass av någon gren i veckan är ett måste, och 2-3 till där hunden får någon form av uppgift. Det tråkiga vore ju ändå om du stod där, och känner att du har för mycket hund i linan, vilket är en ganska stor risk. En bruksschäfer är driftstark och ofta snabb i sitt tänk och för att få en trygg familjehund måste de helt enkelt ha meningsfulla uppgifter. Sedan spelar det ingen roll om du planerar att göra den till en fulländad cirkushund, lydnadsjycke,spår eller sök eller (alltihop?). Huvudsaken är att en schäfer får göra någonting och att den får jobba ordentligt med skallen iaf 2 pass per vecka utöver mindre krävande sådana.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag har svårt att tänka mig att alla schäfermänniskor tränar (alltså aktivt tränar) fyra h om dagen, sju dagar i veckan, förutom dom ordentliga promenaderna, lekandet, busandet och kisspromenaderna. Hur många timmar har då ni på era dygn?

Det verkar inte så av dom PM som folk skickar sen jag startade tråden iaf. Men nåja, jag är inte ute efter något tjaffs.

Normalt ser min vecka ut såhär:

1-2 dagar "enbart" långpromenad/fyspass
3 dagar lydnad
1-2 dagar skydd
1 spår

På vintern trappar vi ner lite och då ser det kanske ut som:

2-3 dagar fys (oftast drag) och godislet/trickträning inomhus

1-2 dagar lydnad

1 dag skydd



Sedan händer det naturligtvis att jqg absolut inte har tid ibland, och då får hundarna liksom leva med det. Problemet är bara att då dyker strax en massa jobbiga beteenden upp. Koppeldrag, överaktivitet inomhus..osv.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag ser inte nödvändigtvis att just träningsmängden blir ett problem. Jag tränar inte min hund 4 timmar om dagen, även om min hund KAN träna fyra timmar om dagen. Däremot får jag hitta på något, utöver att hon är med på arbetet. Vi gör uppletande på centimeterstora små duttar på oklippta ängar, eller sök i skumma miljöer. Gör vi inte det så simmar jag henne, eller kör ett lydnadspass, eller lägger spår tex. Det handlar mer om kvalitet än kvantitet enligt mig, så man får vara påhittig och rannsaka sig själv, dvs har hunden funderat och är detta tillräckligt. En del säger att de kör lite "fot" på promenaden, det känns otillräckligt. Däremot ett lydnadspass med mycket konkreta övningar kombinerat med promenader kan vara tillräckligt.

Vad som inte har kommit fram, och som man ibland missar är att schäfern kan vara "mer hund" än vad många är beredd på. För en del är det absolut inget problem, de bara tar kommandot och bestämmer hur de vill att hunden ska uppföra sig. Däremot kan en schäfer med mycket i vara ett aber för någon som inte är beredd, och som kanske överanalyserar allt. (Har ingen aning om vilken av typerna du är.) Min schäfer kan reagera stort på lite av varje om jag inte går in och styr upp, skulle hon tillåtas kan hon göra vrålande utfall mot en hund alldeles utan att något har hänt som valp hit och dit.
Det är mkt energi och ljud, och sitter man fast och hindras och blir lite trängd så märks det tydligt. Som ung var hon rejält stöddig och trodde att hon kunde få sin vilja igenom, genom att flyga på och bitas. Inte bara mig utan stora starka karlar som tränade osv.
Sådant gick det som tur var både snabbt och bra att plocka bort, men det var inte så jätteroligt medan hon höll på. Vardagen gick inte åt till att träna gulliga tricks och spår, utan att få loss hunden ur armen
.

Precis! Det största problemet många har är att hunden går ur hand eller är på väg dit, vissa är det lätt att plocka bort på och andra kan det vara betydligt svårare. De är duktiga på att självbelöna sig de där schäfrarna ;)
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Jag har svårt att tänka mig att alla schäfermänniskor tränar (alltså aktivt tränar) fyra h om dagen, sju dagar i veckan, förutom dom ordentliga promenaderna, lekandet, busandet och kisspromenaderna. Hur många timmar har då ni på era dygn?

Det verkar inte så av dom PM som folk skickar sen jag startade tråden iaf. Men nåja, jag är inte ute efter något tjaffs.

Jag sa inte att man Måste träna minst 4 h/dag, men däremot är det ju helt beroende på Vad man gör med sin hund som avgör hur mkt tid man får lägga ner på den specifika träningen.

Kör man sök t.ex ja, då kan man LÄTT räkna med MINST 5 timmar/pass, och då inte för att man tränar sin hund så länge, utan figgar åt alla andra också.
Ska man spåra så får man räkna med ett par timmar där också, åka för att hitta spårmark, lägga ett spår, låta det ligga i x h och sedan gå spåret med sin hund.

Får du blodad tand för annan gren som t.ex skydd eller rapport - ja då får du också räkna med att den träningen tar x antal timmar.
Dock inte Varje dag och inte heller att man tränar hunden i timmar, utan det som snarare tar tid är - dvs om man har en träningsgrupp - att man vackert får vänta tills alla andra också är klara.

Så det jag menar är att det Tar tid med mental hundträning (men återigen - inte nödvändigtvis 4h/dag, dock beroende på Vad man gör och Hur ofta) för att inte glömma den fysiska träningen heller - men det verkade inte vara ngt problem för er...
Så anser inte jag att är man villig att lägga ner den tiden det kan krävas, ja då får man vända sig till en annan ras.

Men om det är såsom du säger att du Är villig -även om jag Inte tolkade det som det baserat på ditt huvudinlägg- att lägga ner den tid och engagemang som krävs för att äga en arbetande brukshund, så go for it.:)
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

En normal vecka för oss ser ungefär ut såhär;

1-2 sk "vilo"dagar med endast långpromenader
2-3 dagar lydnad
1-2 dagar med spår/uppletande
1-2 (Beroende på hur upplägget för annan aktivitet ser ut) dagar fysträning i form av - Cykling, simning, drag, gå till sandtaget odyl.
 
Sv: Är vi fel ute som funderar på schäfer?

Okej, jag inser att jag nog var lite otydlig i min trådstart, och jag ber om ursäkt för att jag verkade sur.

Jag vet ju alltså inte än vad jag kommer tycka vore kul så jag kommer ju som sagt prova på lite allt möjligt. Jag inser också att det mest är tiden runt omkring själva aktiviteten som tar mycket tid, vilket jag inte alls har några problem med. Jag vill ju lägga ner tid på hunden och skulle inte skaffa hund om jag inte vore beredd på arbete. Då hoppar jag hellre över att ha hund då jag själv inte förstår dom som skaffar en arbetande hund och på sin höjd går på promenader.

Dom "veckoscheman" ni lagt upp låter faktiskt som det jag hade tänkt mig aktivitetsmässigt.
Jag uppskattar att ni verkligen har förklarat för mig hur ni resonerar. Jag förstod nog helt enkelt inte vad ni menade när jag läste igår och jag missuppfattade nog er.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 468
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 262
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 817
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp