AR-Unghäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Djurjouren

Trådstartare
Nu ska jag ta upp en känslig fråga..
Allvarligt talat så anser jag att det bästa sättet att förstöra en unghäst är att börja AR arbeta den. Nån som håller med eller emot? Svar med åsikt.....

Sv: AR-Unghäst

hej.

vad ja har hört om AR så är det bättre för hästen..

detta har ja hört utav en tjej so rider AR och som känner attd e passar både hästen och ryttaren bra..

fast vet igentligen inget om ar så tjaa... nån annan som kan detta kan ju svara ;)

håller helt med.

känns bara som att börja i helt fel ände.

men var och en blir glad med sin tro, eller vad man ska säga.

synd om de unghästar som ska gå med blank stång i sluta innan de kan balansera sig själv på rakt spår...:crazy:

synd om de unghästar som ska gå med blank stång i sluta innan de kan balansera sig själv på rakt spår...:crazy:

Vad har du varit på för unghästträningar inom AR :eek:? De tränare jag sett, har aldrig använt annat än repgrimma, kapson och eller vanligt tränsbett till unghästar?

För att svara TS, så...

Nej, jag tycker inte att det är fel att träna unghäst enligt AR, om man vet vad man gör och tar hjälp, precis som med vilken unghästutbildning eller träning som helst.

Det jag sätter mig emot, är "lilla Klara Svensson, som får en häst av sin pappa" och läst/hört att AR är så bra. Då lägger hon naturligtvis in en tråd på bukefalos där hon skriver "hur börjar man AR-träna och NEJ, jag kan INTE skaffa en tränare. Det finns ingen där jag bor och så kostar det för mycket." Man kan inte lära sig köra bil, eller utbilda häst, genom att LÄSA och FRÅGA sig till hur man gör. Utan man MÅSTE ha en tränare IRL oavsett vad man ska lära sig.

Senast ändrad:

Kanske du kunde motivera din åsikt också då? Vore intressant att höra.

Lägger mig inte i disskutionen i övrigt då jag anser mig kunna för lite i ämnet, men ska bli intressant att läsa.

Jag tycker inte det är fel alls. OM man gör RÄTT. Blankstång? har aldrig används på någon av min hästar. Min tränare inom AR säger att det iaf krävs 3-4 års utbildning med AR grunder innan hon sätter på någon häst stång. Nu är hon väldigt grundlig, och har extremt tålamod:D Sen brukar hon endast använda repgrimma och halsring på hästar up till 7 år. :) AR för mig går ju ut på att hästen ska vara lyhörd för sätet och att ryttare och häst ska vara i perfekt balans. Fast det finns säker många olika varianter att göra det på.. precis som inom engelsk ridning.

Det beror nog på vilken tränare mm. och hur mycket tålamod man har. Vill man bara snabbt få hästen att gå fin och kröka på naken med lite "AR" utrustning så är det ju skillnad.

Jag köpte en gång ett kallblodssto som ridits in enbart enligt AR. Hon var fantastiskt känslig och lyhörd för hjälperna, det enda negativa var väl att jag med min dåliga sits inte kunde utnyttja det till fullo.

Hon var dock bara riden med vanligt bett osv, så kanske var det inte så "hardcore" som du tänker på? Jag vet inte några detaljer om hur hon ridits in.

Trist var väl att hon var så van att ryttaren hela tiden sa till hur hon skulle gå och röra sig, så att lufsa i skogen på lång tygel var ett litet strul i början :grin:

jag tycker att det är viktigt att en unghäst belastas hyfsat tidigt och får lära sig bjuda framåt och finna sin egen balans.

vad jag läst om AR fyller det ingen av de funktionerna.

Vad har du gått för distanskurs i AR, där du lärt dig allt man behöver veta genom att läsa dig till ALLT man kan lära sig inom AR?

Finns det någon sådan distanskurs inom traditionell ridning också, kan du väl PM'a mig om den. Tack. För då kan jag lägga ut länkarna till dessa i faq-erna under respektive forum, med tanke på att det kommer så mkt frågor om detta.

Senast ändrad:

men shit, har du käkat taggtråd till frukost?

jag skriver att det JAG har LÄST om AR så passar det inte mig och min filosofi. Jag har inte skrivit att jag kan allt däremot är jag läskunnig och det är inte så svårt att se vad ARgurun bent tycker om unghästar.

Vill du veta vad som är viktigt inom tradionell ridning tycker jag du ska läsa under tex dressyr. Där diskuteras ridningen rätt ingående.

men shit, har du käkat taggtråd till frukost?

jag skriver att det JAG har LÄST om AR så passar det inte mig och min filosofi. Jag har inte skrivit att jag kan allt däremot är jag läskunnig och det är inte så svårt att se vad ARgurun bent tycker om unghästar.

Vill du veta vad som är viktigt inom tradionell ridning tycker jag du ska läsa under tex dressyr. Där diskuteras ridningen rätt ingående.

Jag har inte käkat taggtråd, då jag inte har järnbrist för närvarande... =)

Jag har ridit och rider fortfarande traditionell ridning sen 1973, så ja, jag läser både grundutbildning, ridning, dressyr, klassisk ridkonst, fälttävlan, samt övriga hästforum, då jag är generellt intresserad av allt inom hästar och ridning, något som många med skygglappar (som ser allt svart eller vitt, bra och dåligt ingenting är bra med annat) inte delar mitt intresse av.

Och jag är inte rädd, som många andra att ta till mig russinen ur kakorna från alla hästgenrer. Dock får jag pga ryggmärgsskada inte hoppa och ramla av längre, därför håller jag mig mest till fritidsridning, klassisk ridkonst och dressyr, med infuenser från andra genrer.

:bow:

Senast ändrad:

men din häst är väl långt ifrån ung?
Frågeställningen gällde hurvida AR skulle vara "nyttigt" för unga hästar

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker att det är viktigt att en unghäst belastas hyfsat tidigt och får lära sig bjuda framåt och finna sin egen balans.

Då har du missat en del, eller kanske inte velat se det helt enkelt.
För vad jag vet så börjar arbetet ändå med att hästen själv ska finna sin balans. Men till skillnad från traditionell ridning så gör man inte detta med inspänningstyglar och sträckt longerlina som hästen kan stödja sig på. Stödjer den sig så bär den inte sig själv och kan inte hitta sin egen balans.

Jag utbildar unga hästar på traditionellt vis. Och då är det rakt och fram som gäller.
Krusiduller väntar man med tills hästen funnits först sin egen balans och sedan kan balansera ryttaren,

Och det har jag svarat på tidigare i inlägget. Även om jag inte har egen unghäst, har kompisar unghäst och jag går regelbundet på clinics och kurser.

Sen att trådar ibland grenar ut sig från ursprungsämnet emellanåt, är sådant man får räkna med, det har jag fått höra förut i alla fall.

Och där håller ändå merparten av rätt sorts AR-utbildare med dig.

Första halvåret, som jag övergick till AR, med min GAMLA häst, så utbildades hon enligt unghästprinciper. Vi skrittade enbart

Gas broms - att starta och stanna där JAG ville, för mina hjälper
styrinrättning - att svänga och böja i den riktning jag vill, för mina hjälper innan vi fortsatte de övningarna i trav och slutligen i galopp.

Detta gav mig verktyg till att korrigera fram den rakriktning vi saknat de åren jag satt igång henne, för att kunna lägga till "krusiduller" som vi ännu efter ett antal år till inte kommit till, beroende på att JAG pga min ryggmärgsskada inte är tillräckligt stark att "hjälpa" min häst med.

Jag har stött på några hästar som tränats enligt "BB-AR" från början och de ser väl inte så roliga ut, och har hästen inte vuxit upp i flock på stora ytor så ser den särskilt tråkig ut.
Sedan kan man förstås förstöra en unghäst på flera sätt.

Varför skritta i ett halvår?
Hur får man en ärlig framåtanda i hästen då?

Fråga, inte kritik.

Varför skritta i ett halvår?
Hur får man en ärlig framåtanda i hästen då?

Fråga, inte kritik.

Jag undrar också lite det. Skritt är ju absolut svårast att rida i (anser jag) och att skrittarbeta en unghäst är ju lika med döden för bjudningen. Först måste bjudningen finnas i galoppen och i traven till 100% innan man får börja pilla på skritten.

Nu var inte det här menat som kritik utan jag är, precis som älgen, nyfiken på svaret.

kan tillägga att jag har absolut ingen aning om AR och vad det innebär.

håller helt med. en unghäst behöver gå framåt framåt framåt och hitta sin egen balans. inte skrittas sakta och böjas hit och dit... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka