Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det ska vara en offentlig uppgift. Nån nämnd (fastighetskontoret) borde ha register som man kan få veta.
Lantmäteriet var det: http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/
Taxeringsvärden bestäms dels i relation till försäljningspriset - åtminstone är det en målsättning - och dels genom belägenhet i s.k. värdeområden. Det är Skatteverket som sköter alltihop, och här hittar du en ingångssida för att navigera dig till olika värdeområden. Du kan få upp en lista på försäljningar i området de senaste åren, kanske kan du få litet ledning den vägen.Kan man själv kolla det någonstans?
Skatteverket har väl de uppgifterna. Sen är det skillnad på taxeringsvärde och värde för köp.
Om du har fastighetsbeteckningen så får du taxeringsvärdet på skattemyndigheten och senaste överlåtelsesumma på Inskrivningsmyndigheten fastighetsregistret.
Du kan få uppgifterna på telefon och du kan vara anonym om du vill.
Handlingarna är offentliga.
Taxeringsvärdet säger väldigt lite om det verkliga marknadsvärdet.
Man inte du också.Jag behöver taxeringsvärdet. Marknadsvärdet kan jag räkna ut själv.
![]()
Jag vill få reda på taxeringsvärdet på en fastighet nära mig, jag vill köpa den nämligen.
För att kunna resonera med ägaren vill jag veta vad den är taxerad till - utan att fråga honom...
Kan man själv kolla det någonstans?
Om du har fastighetsbeteckningen så får du taxeringsvärdet på skattemyndigheten och senaste överlåtelsesumma på Inskrivningsmyndigheten fastighetsregistret.
Du kan få uppgifterna på telefon och du kan vara anonym om du vill.
Handlingarna är offentliga.
Självklart vet jag att lantmäteriet har alla uppgifter, samt att jag kan komma åt allt som gäller min egen fastighet.
Men hur når jag värdet på grannens? Jag vet ägare, fastighetsbeteckning, storlek etc etc. Men vill veta taxeringsvärde. Har kommunen uppgifterna - och lämnas de ut?