är strypkoppel...

M

miffogreta

... bra för nånting?
har hört att det är bra när man ska dressyrträna?

Strypkoppel är guld värt när hunden fått in 'knycken' som tar ett vanligt halsband över öronen och ut i friheten.

Det är snarare så att man använder
stryp när man har misslyckats med
dressyrträningen.

stryp är bra om hunden backar ur vanliga halsband och dessutom ger det ett snabbt obehag som också försvinner snabbt (=beröm) vid ett kort ryck.

stryp är bra om hunden backar ur vanliga halsband citat]

Håller med!

dessutom ger det ett snabbt obehag som också försvinner snabbt (=beröm) vid ett kort ryck.[/

Och här är en av nackdelarna med alla halsband. Möjligheten att rycka till hunden i halsbandet och riskera nack- och ryggproblem. Och då är strypet nästan det sämsta då de oftast är ganska smala.

sååå hårt får man aldrig rycka med något koppel, det borde vara ganska självklart.

Sååå hårt behövs inte. Det räcker med små ryck.
Enligt en undersökning (som jag tyvärr inte papprern på igen :mad: ) har fler än 50% av alla hundar någon skada på nack- och/eller rygg pga ryck i halsband.

min hund (schäfern) har kroniska skador på nacke och rygg orsakade av hårda ryck i kopplet. och hon har bara haft (såvitt jag vet) vanliga läderhalsband. jag har inte ryckt så mycket i henne, men gamla ägaren har, och nacken har fått ta stryk av hennes utfall. labben har jag stryp på när jag tränar, men jag rycker inte hårt, knycker mest till med handleden för att göra honom uppmärksam. att dra och slita hjälper ändå inte.

men, i princip tycker jag att alla hundar borde ha sele om de ska gå kopplade under promenad, speciellt valpar och unghundar.

Ja, oavsett halsband så blir det ju ett ryck, men ju bredare halsband desto "mildare" blir det ju.

Men jag tror inte att folk tänker på att hunden kan få sådanda skador. Synd att jag inte vet var jag har detta papper på undersökningen. Det stod vem/vilka som hade hållt i undersökningen och den exakta % på hundar i sverige som har nack- ryggskador. Det läskiga är att % är högre än vad jag skrev, men då jag inte är helt exakt så skrev jag lite lägre.

i texten jag har läst stod det att bredden skulle motsvara minst två halskotor för att det skulle göra någon större skillnad. kan försöka leta upp den, men det är nog lättare sagt än gjort

Ja, det har jag också hört och läst många gånger, men anser ju att det bara mildrar lite. Ett ryck är ett ryck och det sätter många gånger sina spår. Och senast i gårkväll när jag rastade hundarna så såg jag ett rejält ryck och det är ett under att hundens hals inte blev 2m längre. :crazy: :mad:

Visst är de smala, men strypet har större tryckutjämning än vanliga halsband ändå. Ett stryp drar åt runt hela halsen istället för att glappa och bara trycka på en punkt.

Jag tycker att det är läskigare med stumma halsband. Om hunden sätter fart så blir det tvärstopp med ett stumt halsband, medans ett stryp aldrig ger det knycket.

Min yngre hunda kan kasta sig huvudstupa ut genom dörren ibland och fjong säger det när hon har vanligt halsband och så fortsätter liksom kroppen men inte huvudet. Men stryp så tar det saktare stopp och kroppen hålls bakom huvudet/halsen.

Jag pratade med en kille från hundskolan och som nu utbildar tjänstehundar. De har ett extremt tunt halsband och de var då mycket ryck ryck där i deras hundar. Han påstod att i princip inte en endaste hund hade nack och ryggskador :confused:

ps. jag har f.ö. ett stumt halsband i terylen till henne som är 3 cm brett. Men man kanske ska byta till ett halvstryp för att inte få sådan knyckeffekt när hon får sina tokrus?? .ds

Kul att läsa att du tycker att man ska ha sele på valpar! Det tycker jag också och jag har blivit i det närmaste dumförklarad av varenda en som jag träffat med min valp :d Folk tror att hunden aldrig kommer att lära sig gå i koppel för att man inte börjar med det direkt, men jag tror faktiskt att det är tvärtom. Ju senare man sätter in halsband/koppel, ju mognare är hunden för att ta emot träningen att man inte får dra. Dessutom handlar ju egentligen inte gå fint i koppel om att just gå fint i koppel utan det är ju mer den allmäna grundlydnaden... Har jag bra lydnad på min hund så KAN den gå fint i koppel. (Undantaget hundar med halsbandstvång och sånna saker, har en bekant med en sådan hund som kan gå lös ÖVERALLT, men absolut inte kopplad för då stryper hon sig själv)

Fixeringen är väl just att man försöker att korrigera hunden att inte dra i kopplet när man egentligen borde tänka på kontakten med hunden...

Men! Tillbaka till ämnet så är ju det faktiskt en väldans bra bisak att man skonar valpens hals och rygg med sele, det är ju himla bra och ytterligare en motivering till att jag kommer göra det med nästa valp också.

Ja, men trycket kommer ju ändå alltid vara högst på en sida av hundens nacke. Ett stryphalsband kan ju aldrig fördela trycket jämnt lika lite som ett vanligt halsband. Det är ju inte ett jämnt tryck runt hela halsen man vill ha utan ett jämnt tryck över så många kotar som möjligt. Om ett stryp fördelar trycket runt hela halsen spelar mindre roll då nacken ändå kommer få sig ett ordentligt knyck över kanske bara en kota eller två.

Jag pratade med en kille från hundskolan och som nu utbildar tjänstehundar. De har ett extremt tunt halsband och de var då mycket ryck ryck där i deras hundar. Han påstod att i princip inte en endaste hund hade nack och ryggskador

Vore roligt att få veta hur de tar reda på att deras hundar inte har några skador. Menar han att de röntgar sina hundar regelbundet eller utgår han bara från det då ingen "verkar" ha ont!?

Ingen aning faktiskt... Men vi var nog rätt många som också funderade på det...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 449
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 919
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka