Nu tror (...) ju inte jag att speciellt mycket i naturen är en ren slump, dvs existerar helt utan anledning. Dock utan någon guds påverkan.
Jag tror t.ex. inte det är en slump att blommor har klara färger och dofter, för att attrahera insekter till pollinering. Att kolibrier dras till rött av samma anledning. Eller att humlor dras till blommor för att dricka (söt...) nektar och samtidigt fixa pollineringen. Eller att vissa blommor är vita och doftar enbart nattetid och därmed attraherar nattfjärilar.
Att de sanslösa mängderna ekollon som rasar från träden inte är ett slumpartat slöseri, utan fungerar alldeles utmärkt då det attraherar djur som vistas under eken för att äta - och därmed också bajsar och ger eken de nödvändiga organiska näringsämnena den behöver. Ingen uträkning eller gudsstyrd planering utan ett resultat som fungerar och därför behålls.
Eller - att frukter och bär i allmänhet smakar sött och (enligt våra smaksinnen) gott och vi (liksom fåglar och andra djur) därför gärna äter dem - och hjälper till att sprida frön och kärnor. Det är knappast en ren slump utan en följd av det där naturliga urvalet som gör att saker och ting på planeten utvecklas och inte står stilla. Däremot kan säkert slumpen leda till oväntade vändningar i evolutionen men i stort sett är det väl (?) det som fungerar och som leder till överlevnad som belönas.
Jag TROR (men borde självklart, efter alla år på Buke insett att jag först borde letat fram trovärdig vetenskaplig rapport) att där finns ett liknande sammanhang till varför människan gärna äter söt och fet föda. Frukt och bär innehåller dessutom mycket C-vitamin så det kan kanske ha varit en fördel även det? Observera frågetecknet... Vi är kanske inte "programmerade" till det men det är självklart en fördel ( eller VAR en fördel) att söka upp och äta energirik/vitaminrik föda. Jag har tyvärr inte trovärdig källa till detta men de finns säkerligen. Vi skyggar också inför mat som luktar illa, dvs ruttet, för att inte bli sjuka av det. Osv osv.