@sorbifolia Klassas av vem?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att äta strösocker verkar vara en vanligt hetsätningsbeteende, det handlar inte om disciplin.Eller personer med noll disciplin
Hur blir det med alkohol då? Den stora majoriteten klarar utan proplem dricka större eller mindre mängder alkohol då och då, men vissa blir alkoholister... Är inte det heller ett substansberoende?
Socker på filmjölken blir något helt annat... det klassas inte som et "sjukt" beteende.
Alkohol har ju en helt annan effekt på kroppen, det har vi redan konstaterat. Och vi har också redan konstaterat att alkohol kan leda till abstinens (på riktigt, inte något beteendesug utan fysiologiska abstinensbesvär) vilket kräver vård på sjukhus och kan vara dödligt.Hur blir det med alkohol då? Den stora majoriteten klarar utan proplem dricka större eller mindre mängder alkohol då och då, men vissa blir alkoholister... Är inte det heller ett substansberoende?
Är det inte också lite av en vanesak? Tidigare hade jag socker i mitt kaffe, 2-3 sockerbitar per kopp. Sen bestämde jag mig för att sluta - och idag (många år senare) tycker jag socker i kaffet är fruktansvärt äckligt, jag skulle hälla ut det hellre än dricka det! Och detta helt utan socker-åsikter...... Överhuvudtaget hade jag mängder av socker på väldigt mycket. Idag, igen, tycker jag det blir äckligt. Och jag är alltså ingen sockermotståndare, ska tilläggas, jag har bara blivit av med en (o)vana. Utan att det är en uppoffring.Ja alltså det har jag alltid haft och har fortfarande om jag äter naturell fil. Det har noll med beroende att göra, det är gott helt enkelt. Man kan föredra söta smaker utan att vara beroende av socker. Eller knasig
Det finns ju grader i helvetet så att säga. Heroin är mer beroendeframkallande än alkohol, alkohol är mer beroendeframkallande än koffein osv.Hur blir det med alkohol då? Den stora majoriteten klarar utan proplem dricka större eller mindre mängder alkohol då och då, men vissa blir alkoholister... Är inte det heller ett substansberoende?
Det är vanligt alltså? Ändå har jag aldrig hört talas om någon som gör sådant. Kanske för att det är lite tabu?Att äta strösocker verkar vara en vanligt hetsätningsbeteende, det handlar inte om disciplin.
Det finns en fantastiskt bra aktuell tråd i ämnet. Man lär sig massor.Det är vanligt alltså? Ändå har jag aldrig hört talas om någon som gör sådant. Kanske för att det är lite tabu?
Samtidigt så ÄR vi väl lite programmerade till att tycka om sött och fett? Eftersom de är sånt som ger bra med energi för vår överlevnad. Jag känner t.ex. ingen som är "besatt" av isbergssallat eller gurka. Däremot är feta och söta saker väldigt attraktiva, rent generellt. Och det är ju ingen slump att frukt och bär smakar sött, så att man ska lockas att äta dem - och sen bajsa ut fröerna/kärnorna på lämplig plats :-)
Och det är ju ingen slump att frukt och bär smakar sött, så att man ska lockas att äta dem - och sen bajsa ut fröerna/kärnorna på lämplig plats :-)
Håller med. Finns många (?) som är välklädda, har det gott ställt och ett långtgånget alkoholmissbruk.Det finns ju grader i helvetet så att säga. Heroin är mer beroendeframkallande än alkohol, alkohol är mer beroendeframkallande än koffein osv.
Sen får man inte glömma att alkohol är en laglig drog i Sverige som är djupt rotad i vår kultur, vi är väldigt duktiga på att romantisera det vilket jag absolut tror leder till att missbruk ibland döljs.
Det går absolut att vara alkoholist och ändå ha ett relativt ordnat liv då effekten som sagt inte är lika stark som vid tyngre droger. Framförallt när vi som sagt ofta blundar för det. Någon som röker cannabis en gång i månaden ses av många som en knarkare eller missbrukare, men de som (framförallt yngre) super sig redlösa varje helg och knappt minns sina lördagar alls bara "har roligt".
Är man alkoholist på en så att säga "låg" nivå finns det ofta ingen anledning till att sluta om man inte själv bestämmer sig för det, och så länge du fortsätter bruka så märker du ju inte av effekten av att låta bli.
Det är väl ganska självklart, eller...? Ett sätt att locka till sig de som ska sprida kärnorna vidare?Hur vet man det?
Vad heter den tråden ?Det finns en fantastiskt bra aktuell tråd i ämnet. Man lär sig massor.
Absolut är det en vanesak! Våra smaklökar är rätt anpassningsbara och vänjer sig vid såna smaker vi ofta äter, och de kan också vänja av sig.Är det inte också lite av en vanesak? Tidigare hade jag socker i mitt kaffe, 2-3 sockerbitar per kopp. Sen bestämde jag mig för att sluta - och idag (många år senare) tycker jag socker i kaffet är fruktansvärt äckligt, jag skulle hälla ut det hellre än dricka det! Och detta helt utan socker-åsikter...... Överhuvudtaget hade jag mängder av socker på väldigt mycket. Idag, igen, tycker jag det blir äckligt. Och jag är alltså ingen sockermotståndare, ska tilläggas, jag har bara blivit av med en (o)vana. Utan att det är en uppoffring.
Samma sak gäller väl med salt? Jag känner de som MÅSTE ha massor med salt på maten. Annars tycker de inte att den smakar något. Det kan man också vänja sig av med tills man helt enkelt inte VILL äta jättesalt mat. (Och jag är ingen salt-motståndare heller...)
Samtidigt så ÄR vi väl lite programmerade till att tycka om sött och fett? Eftersom de är sånt som ger bra med energi för vår överlevnad. Jag känner t.ex. ingen som är "besatt" av isbergssallat eller gurka. Däremot är feta och söta saker väldigt attraktiva, rent generellt. Och det är ju ingen slump att frukt och bär smakar sött, så att man ska lockas att äta dem - och sen bajsa ut fröerna/kärnorna på lämplig plats :-)
Finns det verkligen belägg för detta påstående? Utöver vad aftonbladet påstår alltså.Japp, vi är biologiskt programmerade att tycka om det som är fett och sött, på grund av att det är kaloritätt. Brist på föda var ju vanligt i "mänslighetens gryning".
Jo det finns belägg. Hur hjärnan är konstruerad. Har även betydelse att vi kan se så många färger och att vi dras till sött eftersom det evolutionärt har gynnat oss som art.Finns det verkligen belägg för detta påstående? Utöver vad aftonbladet påstår alltså.
Nej? Du kan ju inte hävda något som ett vedertaget faktum bara för att du själv tycker att det är självklart.Det är väl ganska självklart, eller...? Ett sätt att locka till sig de som ska sprida kärnorna vidare?
Nånting med hjälp mot ätstörningar.Vad heter den tråden ?
Tja, det är ju lite svårbevisat, förstås, men verkar sannerligen rimligt.Finns det verkligen belägg för detta påstående? Utöver vad aftonbladet påstår alltså.
Det var därför jag satte ett frågetecken efter mitt första påståendeNej? Du kan ju inte hävda något som ett vedertaget faktum bara för att du själv tycker att det är självklart.