Lite sen på bollen, men - jag tror det är viktigt att poängtera att socker inte är beroendefrämkallande för alla, utan bara för vissa personer - oftast de samma som lätt blir eller har varit beroende av alkohol, nikotin, m.m.
Nu är jag ingen forskare utan endast en vanlig människa som har försökt förstå så mycket som möjligt av detta, efter att ha levt ihop med en matmissbrukare i många år. Men det som verkar vara förklaringen från de som faktiskt forskat på detta, är att det man blir beroende av är endorfinarna som utlöses i kroppen av att äta socker. Eller även av att överäta - man blir så mätt att det gör ont och då skapas endorfiner för att hantera smärtan.
I dag pratas det om många olika typer missbruk och beroende, ofta är det saker som ger en lyckokänsla/endorfiner/adrenalin - sex, shopping, spel, internet/mobil, mat. Det borde vara allmänt känd att många har stora svårigheter att begränsa sig när det gäller dessa saker, aven om flertalet människor kan hantera det utan problem.
Hurvida dessa typer "beroenden" påverkar hjärnan på exakt samma sätt som droger spelar enligt mitt tycke mindre roll. Den definitionen på beroende som används av organisationen som hjälpte mitt ex, är att när en sak får en så stor och onaturlig plats i ditt liv att det gör att du missköter/inte kan hantera andra saker i livet, så är det ett beroende. Om man tänker på spel, mat, sex eller alkohol hela tiden, använder alla sina pengar på detta, tappar kontrollen över hur mycket man ska äta/dricka osv. då är det en form av beroende. Och att säga annat blir som att förminska problemen dessa människor har.