Är sådan här betsling ok?

Sv: Är sådan här betsling ok?

Självklart förstår jag att det går inte till som ovan nämnt (med sparkremmar osv) hos alla travtränare/travhästägare men det är säkert en av anledningarna till att jag fortfarande har fördomar. Men jag är superspänd på att få reda på hur det går till och tänker följa med honom på start några gånger i vår. Det är alltid intressant att se bakom kulisserna på alla hästsporter och travet är än så länge den gren jag känner mig ha minst kunskap om.

Anledningen till att man använder slaggjord är just för att slippa bli ihjälsparkad när man sitter bakom i sulkyn.. Den är inget som "plågar" hästen på något sätt......
Tänkte slå¨hål på ännu en fördom som alla "medievetare o ickevetare men trorsig vet" gärna ordar om!

Självklart förstår jag att det går inte till som ovan nämnt (med sparkremmar osv) hos alla travtränare/travhästägare men det är säkert en av anledningarna till att jag fortfarande har fördomar. Men jag är superspänd på att få reda på hur det går till och tänker följa med honom på start några gånger i vår. Det är alltid intressant att se bakom kulisserna på alla hästsporter och travet är än så länge den gren jag känner mig ha minst kunskap om.

Anledningen till att man använder slaggjord är just för att slippa bli ihjälsparkad när man sitter bakom i sulkyn.. Den är inget som "plågar" hästen på något sätt......
Tänkte slå¨hål på ännu en fördom som alla "medievetare o ickevetare men trorsig vet" gärna ordar om!

Jag tror nog inte hon menar slaggjord, utan sk sparkremmar man sätter runt bakbenen när de ska transporteras. Aldrig använt sånt själv men sett det för vääääldigt lääänge sen på trav! Och hade en manlig skötare i stallet jag jobbade i förut som satte dessa doningar på frambenen på en ungmärr som stod & slog i boxdörren av tristesse..

Ah såna har jag aldrig sett eller setts användas alls, vet bara att dum slår sig så står man ivägen får man en pärla ;)
Jag försökt editera men tiden hade gått ut hehe.. Barnen krascha en lampa härhemma så det var glas överallt, blev tvungen att jaga runt med snabeldraken *S*

Sophia det var inget riktat emot dig så du vet.. utan jag lånade lite ur din text bara :)

Lika strikt i ridsportgrenarna.
Undantaget hoppning på häst där betsling är fri.

Knapplån

Det verkar vara en del i den här tråden som vet himla mycket om trav bara av att ha sett de värsta delarna av sporten. Vore ju intressant vad dessa har för åsikter om de skulle vara en vecka i ett stort proffsstall. Jag tycker då det är betydligt bättre koll med foder, skötsel, veterinär osv. än många ridskolor.

Hehe, ja det förstod jag:)

Rulla över menar jag att de inte ska rulla över i galopp så lätt.

Jaha, då har jag lärt mig ngt nytt. Har ju hört det uttrycket många ggr i travsammanhang men alltid trott att de pratar om själva överrullningsmomentet i varje steg. :idea:

Tjingeling - jag tog inte åt mig, ingen fara. :) Men menade just sådan ihopsnörning av benen när hästen åker, tycker det verkar hemskt eftersom den inte ens kan bredda bakbenen för balansen...
Fast jag förstår att det inte är vanligt förekommande inom travet.

i det här fallet så höll det på å bli en jätte krock. kusken var tvungen å ta tillbaka hästen. e inget fel på bettet utan det är en bit skada...hästen BET SIG I TUNGAN !!!!!! inget fel på kusken eller bettet...

Man tävlar inte i trav för kul(Inte på högre nivåer iaf) utan för att man vill vinna pengar...

Härmed måste ett av Bukes mer intelligenta åsikter applåderas!:bow::D

Kanske tur att våra hästar inte har nåt den högsta eliten!
Ty då skulle jag och alla runt omkring ha genomgått någon metafors som människa per automatik...:crazy:

Jag är inte den jag var igår...

http://www.expressen.se/imagepopup.jsp?image=/polopoly_fs/1.1021572!slotWide100/3447786819.jpg

Såg den här bilden i tidningen och bara undrar vad vi människor sysslar med när en häst ser ut så här i munnen när vi är färdiga med den. Det är väl inte bara inom travet det går till så här, även i andra grenar finns det hemska bett som används på hästar. Alla borde få prova på hur det känns att bli dragen i munnen med olika bett innan man fick stoppa det i munnen på en häst.

nej hästen har bara bitit sig i tungan eller kinden!
detta går alla travhästar på!

Jag vet att uppkäken ska ge stöd och så vidare, men vad händer när en häst går omkull och är uppspänd på detta vis?

om hästen vill knäcker den käkremmen plättlätt.

som vår så välvilligt visade redan under inkörningen, - 2 käk på en dag.

så den går av om hästen skulle gå kull.

Knapp! Roligt för en gångs skull att läsa en inte urballande tråd om trav (förutom dom som ligger på trav) :)
Roligt att ni ikke-travmänniskor har funderingar,och (vi) travarmänniskor kan hjälpa till att svara!

Kan börja med att säga att jag inte kan något om travsport eller någonsin har kört en häst. Själv tycker jag om alla sorters hästar och blir ganska upprörd även om en ridmänniska talar illa om travare.

MEN det känns lite som att alla sk travmänniskor tar väldigt illa upp när någon säger något om hantering m.m inom travsporten (kanske inte så konstigt egentligen eftersom att många verkligen ser ner på travare i ridstall) men travfolk kan säga hur mycket som helst om ridmänniskor?!

Det här med att travare är mycket mer "mogna" vid tidig ålder och att ridhästar är så fjantiga och unga när de är 4-8 år. Speciellt de som sysslat med ridsport tidigare borde väl veta att ridhästar utbildas senare (dock borde man ändå hantera ridhästar vid en tidigare ålder då en hel del är förskräckligt barnsliga). Dessutom var det någon som sa att man h*n kallade en 6-årig häst för pensionär.
Vill inte klampa ner på någon, men ridhästar som blivit ordentligt skötta verkar ju hålla ganska mycket mer. Det verkar ju som om travarna springer och springer tills de efter 6år inte funkar mer.
(vet ju att dte inte är så, men om man uttrycker det så så kommer det verka som det)

Vet att det finns både seriösa och oseriösa tränare/ryttare/kuskar m.m i alla grenar. Verkar inte som om alla vet det...
Sätter man ett pelham på en ponny och sätter sedan upp en ryttare som drar. då är det verkligen ingen seriös ryttare eller tränare.
alla ridmänniskor rider inte med pelham, graman m.m!
Precis som att alla kuskar inte kör med skarp utrustning (vet som sagt ingenting om trav:angel:)

"Det verkar vara en del i den här tråden som vet himla mycket om trav bara av att ha sett de värsta delarna av sporten. Vore ju intressant vad dessa har för åsikter om de skulle vara en vecka i ett stort proffsstall. Jag tycker då det är betydligt bättre koll med foder, skötsel, veterinär osv. än många ridskolor. "
Det är väl klart att proffsstall har mycket bättre koll än ridskolor?
Borde egentligen inte vara så men så är verkligheten, tyvärr. att bra hästar har man koll på men de övriga lämnas åt slumpen.

Hoppas verkligen inte att någon blev sur nu...
skulle bara "försvara" ridsporten lite, om någon tycker något annat så är det ok.

MEN det känns lite som att alla sk travmänniskor tar väldigt illa upp när någon säger något om hantering m.m inom travsporten (kanske inte så konstigt egentligen eftersom att många verkligen ser ner på travare i ridstall) men travfolk kan säga hur mycket som helst om ridmänniskor?!

Nja jag tycker nog personligen att folk över lag har rätt lätt för att ta illa upp - sedan är det ju så att många många många "slår ner på" travsporten rätt hårt. Då är det ju rätt naturligt att man blir lite grinig :cool:

Jag har personligen alltid tänkt, mer eller mindre omedvetet, att de som sysslar med trav har massor med hästar, tränar som galna och bara bryr sig om huruvida hästarna springer in pengar eller inte. Var inte ens medveten om mina fördomar förrän jag hyrde stallplats hos en amatörtränare. DÅ insåg jag att jag reagerade med stor förvåning över hur fantastiskt duktig och omtänksam "min" stallägare är med sina hästar.

Nu har jag sett lite mer av travet, varit med en del vid starter och även kört en del själv och kan bara säga att travvärlden är som vilken hästverksamhet som helst - där finns allt från fantastiska människor som månar om sina hästar på bästa tänkbara sätt, till de som kanske inte alls sköter sina hästar bra. Men för att få någon som helst chans att tjäna pengar (eller att förlora så lite som möjligt i alla fall :p) så måste man ta väl hand om sina hästar och satsa på att skapa hållbara friska individer. Sköter man inte hästarna så presterar de inte = ekonomisk förlust.

Så mina fördomar är mer eller mindre helt utraderade nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama