Är sådan här betsling ok?

Sv: Är sådan här betsling ok?

http://www.expressen.se/imagepopup.jsp?image=/polopoly_fs/1.1021572!slotWide100/3447786819.jpg

Såg den här bilden i tidningen och bara undrar vad vi människor sysslar med när en häst ser ut så här i munnen när vi är färdiga med den. Det är väl inte bara inom travet det går till så här, även i andra grenar finns det hemska bett som används på hästar. Alla borde få prova på hur det känns att bli dragen i munnen med olika bett innan man fick stoppa det i munnen på en häst.

Såg du loppet? Såg du varför det blev så? Har du suttit bakom en travare? Vet du hur många travare som biter sig i tungan? Vart vill du komma med detta?

En stressad häst presterar aldrig till sin rätt, något man vill undvika i alla hästsporter(hoppas jag iaf).

Fast ändå har flera undersökningar jag läst om visat att magsår är väldigt vanligt inom både trav och galoppsporten.

Dessa var dock utomlands, kan hända att det är bättre i Sverige?

Fast ändå har flera undersökningar jag läst om visat att magsår är väldigt vanligt inom både trav och galoppsporten.

Jag vet vilken artikel du pratar om. Det jag inte vet var om det var hos en tränare eller flera, om det var proffs eller amatör och hur många hästar som ingick i undersökningen. Intressant skulle ju också vara och se hur det är i andra sporter på högre nivå för att kunna jämföra. Mantorps banvet. gick ju nyligen ut med siffran att 10% av travarna har tandproblem. Detta tycker jag är en väldigt intressant siffra just eftersom den skulle vara väldigt låg!

Såhär skriver en av Sverigens största hästtandläkare:

"* Är det vanligt att hästar får skador av sina bett?
Ja, ca 70 % av de hästar som brukas & har bett i munnen, får någon form av betselrelaterade skador."

http://www.djurtandvardskliniken.se/

Värst måste väl ändå ridskolehästarna ha det? (Personlig åsikt.)

Varför då ?
Oftast i ridskolestall jobbar det utbildade personal, de har regelbunden koll med veterinärer, hovslagare, bra foder (annars går hästarna dåligt = mindre pengar)
Hur många försäljningstall, importstall, travstall har utbildad personal
Åk till en ridskola och sätt dig ner och diskutera hur man jobbar med hästarna, du ändrar nog uppfattning!
Jag hade samma uppfattning som du för ca 3 år sen. Jag har nu utbildat mig till ridinstruktör och jobbar på ridskola och alla hästarna som finns på de ridskolor jag jobbar och har varit på har det mycket bra eller blir behandlade så fort något händer! Självklart finns det mycket förslitningsskador, sparkskador o.s.v. men hästarna används mycket de går ett rätt hårt jobb, går oftast i stora flockar o.s.v. lite svårt att alltid kunna undvika skador det borde du som jobbat med hästar veta!

Om du någonstans letar efter proffsig personal är det just travstallen du ska leta i.

Har själv jobbat som instruktör/tränare på ridskolor och inte har jag helelr haft många förslitningsskador elerl spark skador. Då har jag ändå haft stoooora flockar i hagarna.

De är det faktiskt rätt så många som har.;)
Ska man diskutera vilka hästar det är mest synd om så är det nog många privatägda hästar ute i landet som inte har det speciellt bra.
Dåligt foder, dålig hovvård,dålig skötsel över lag som toppas med dålig ridning.

Varför då ?
Oftast i ridskolestall jobbar det utbildade personal, de har regelbunden koll med veterinärer, hovslagare, bra foder (annars går hästarna dåligt = mindre pengar)

Precis lika med travet på de punkterna. :idea:
Är ju ett måste att hästen är frisk och fräch och de flesta har något form av sammarbete med veterinärer, annars regelbunda besök och direkt vid minsta misstanke. Hovslagare är ju ett måste och man lägger ner stor vikt på att hästen ska få den perfekta balansen för den och få så fri gång som möjligt. Skorna är av lättare vikt för att hästen ska vara så naturlig som möjligt. Att man ser en travare som har sneda och utflytna hovar är mycket ovanligare än ridsporten.

Fodret är ju självklar noggrant uträknat för att hästen ska få i sig det den behöver för att täcka det som gåt ut vid träningen. En underviktig/överviktig kan inte prestera till fullo, och en häst som inte kan det idag har ingen chans på tävlingarna. Grovfodret som den viktigaste grunden och sedan läggs krafftfoder och mineraler+tillsattser på för att täcka behövet.

Detta är ju ett måste för alla hästar som ska prestera, annars blir det prcis som du skrev = inga pengar in i kassan! :idea:

Sedan personalen är i regel alltid utbildad eller har långa erfarenheter. Tränarnas hästar är ju deras jobb och inkomst, alla stallets hästar behandlas som stjärnor och ska ha det bästa. Sporten är så hård och allt måste vara på topp, hästen själv fysiskt/psykiskt och allt annat runt omkring.

Inte utbildad? Det är iaf minst hälften av de som jobbar med trav idagens läge & fler blir det, lär komma många unga & nyutbildade ungdomar i framtiden.

Och är man inet utbildad så blir man det garanterat i ett travstall, även om man inte får det slaget på ett betyg!

Varför då ?
Åk till en ridskola och sätt dig ner och diskutera hur man jobbar med hästarna, du ändrar nog uppfattning!
Jag hade samma uppfattning som du för ca 3 år sen. Jag har nu utbildat mig till ridinstruktör och jobbar på ridskola och alla hästarna som finns på de ridskolor jag jobbar och har varit på har det mycket bra eller blir behandlade så fort något händer! Självklart finns det mycket förslitningsskador, sparkskador o.s.v. men hästarna används mycket de går ett rätt hårt jobb, går oftast i stora flockar o.s.v. lite svårt att alltid kunna undvika skador det borde du som jobbat med hästar veta!

De lyser okunskap..

Den har jag också läst, men det jag menar med inlägget är att hästar inte presterar till sin förmåga under stress, inte heller med magsår. Det var mer vanligare förr att se magra hästar på travet än idag. Har jobbat hos några proffs & har inom den tiden stött på 3 hästar med magsår, alla hade samma skötare ( sammanträffande?).

Blir så trött på folk som är på sin bestämda uppfattning om att hästarna inom travet "tvingas" tävla med über korta checkar, vassa elaka bett & att vi som pysslar med detta är inget annat än djurplågare.
JAg är av uppfattningen att "ridfolket" ska vara glada att vi finns och omsätter så pass mkt pengar så att de kan bli sponsrade av just ATG.

Knappast hälften av allt duktigt ridfolk jag stött på, som dessutom varit utbildade, har kunnat så mkt anatomi,skador,rehab mm som jag har fått lärt mig under åren i travet ( är inte utbildad), jag anser att inom travet är vi oerhört kunniga på lite av mkt! Och för att inte tala om "krockar " som blir när man kommer med sin väluppfostrade travare till kliniken & nästan med ens blir påskuttad av nån stor ridhäst med en liten loska i grimskaftet (läs: ridmänniska).

(Observera att jag är allmänt aggresiv idag..)

En häst börjar inte blöda så här kraftigt efter ett lopp på banan och efter att kusken dragit i munnen på honom. Saken är enkel, som många andra skrivit. Hästen bet sig i tungan.
Det kan se hemskt ut men det finns absolut ingen att skylla på!

Varför då ?

Håller med alla andra. Här ska vi inte klanka ner på någon form av inrikting inom sporten. Det här är enkelt en fråga från person till person.

Dock måste jag hålla med om att jag sett en massa trasiga hästar på ridskolorna där jag vistast. Sen hör man en massa konstiga historier om dödsfall och sånt med, men det ska vi inte ta upp :)

Alla ser allting från sin egen synvinkel och det är klart har man en ridskola vill man inte att alla ska gå runt och säga att de inte tar hand om sina hästar. Samma sak gäller väl det även oss andra?

Jag menar inte att det enbart är outbildat folk inom trav då jag själv är uppvuxen inom travet och har arbetat inom detta! Jag vet att det finns många mycket väl utbildade personer inom travet och min mening är att de inom trav och galoppsport har de mest "vettiga" hästfolken! däremot finns det även många outbildade inom travet, inom ridningen, inom western o.s.v.
Det jag menar är att ridskolor mest blir utputtade för att nästan misshandla hästar i många fall, detta gör mig lite småsur. Då detta är en av de ställena som faktiskt har utbildade folk, för annars får de inte kalla sig för ridskola. Därför tyckte jag att skwallers åsikt var fel. Därför bad jag henne att åka till en ridskola och titta vidare, då jag själv som hade samma uppfattning förr blev mycket positivt överaskad!
Jag menade INTE att alla travfolk o.s.v. är skitkassa och inte borde ha häst för att de inte är utbildade. men eftersom alla misstolkade mitt inlägg så kraftigt så behöver jag säkert förklara om detta 10 ggr till. men ursäktar mig för att ha blivit misstolkad.
den såkallade instruktören ;)

Jag menar inte att det enbart är outbildat folk inom trav då jag själv är uppvuxen inom travet och har arbetat inom detta! Jag vet att det finns många mycket väl utbildade personer inom travet och min mening är att de inom trav och galoppsport har de mest "vettiga" hästfolken! däremot finns det även många outbildade inom travet, inom ridningen, inom western o.s.v.
Det jag menar är att ridskolor mest blir utputtade för att nästan misshandla hästar i många fall, detta gör mig lite småsur. Då detta är en av de ställena som faktiskt har utbildade folk, för annars får de inte kalla sig för ridskola. Därför tyckte jag att skwallers åsikt var fel. Därför bad jag henne att åka till en ridskola och titta vidare, då jag själv som hade samma uppfattning förr blev mycket positivt överaskad!
Jag menade INTE att alla travfolk o.s.v. är skitkassa och inte borde ha häst för att de inte är utbildade. men eftersom alla misstolkade mitt inlägg så kraftigt så behöver jag säkert förklara om detta 10 ggr till. men ursäktar mig för att ha blivit misstolkad.
den såkallade instruktören ;)

men hela idén med ridskolor är ju bara dåligt för hästarna. Dom ska stå ut med en ofta stökig och stressande miljö, ska stå ut med jobbiga ungar, okunniga föräldrar, dom ska lära barnen att rida, stå ut med skumpanden och slit i munnen. Särskilt större ridskolor brukar det vara värst på, och det är väl dom större ridskolorna som har de "bästa" ridlärarna, eftersom att dom har elever som tävlar på höga nivåer?
förlåt, men jag är bara allmänt imot principen med ridskolor öht, visst, fysiskt kanske vissa av hästarna har det väldigt bra, men psykiskt mår många kass.
Jag har ridit på 7 olika ridklubbar i sthlms län, och inte en enda av dom har lärt ut vettig hästhantering /hästhållning.

En häst börjar inte blöda så här kraftigt efter ett lopp på banan och efter att kusken dragit i munnen på honom. Saken är enkel, som många andra skrivit. Hästen bet sig i tungan.
Det kan se hemskt ut men det finns absolut ingen att skylla på!

Var det där menat till mig..?

lobysalice; Det var inte menat till någon specifik utan jag läste mest första sidan och svarade på detta :)

Kände du dig träffad?

Förstår ju inte ens varför du frågar något sådant.. Läs allt INNAN kommentering.. O vad beträffar dragandet i munnen LID med ALLA ridskole hästar som finns över hela världen istället.. Alla okunniga skitungar som rycker dom i munnen o sparkar dom i sidorna.. det är djurplågeri mer än om en häst biter sig i tungan o det råkar vara på en travbana... Finns inga skitungar som gapar o löper rundbana på stallgången i ett travstall om jag ska fortsätta jämföra kontra ridskola..

Jag personligen tycker mer synd om riskolornas hästar o ponnys.. för det är mer stressig miljö, inte konstigt att var o varannan häst blir hanteringsproblem i det långa loppet..
Om du står å äter... BAM så kommer det en hand på korset "flytta på dig" ut o in ut o in 365 dagar om året (om dom inte går på sommarbete).. vem fan skulle inte bli förbannad?

Travtränare med skötare är dom som är mycket måna om sina hästar, dom har bäst hovar.. bäst foder mm.. mest hanterade sedan "valpstadiet".. Så prata inte utan att veta..
Jag har själv jobbat i smeten så jag vet!

Senast ändrad av en moderator:

men hela idén med ridskolor är ju bara dåligt för hästarna. Dom ska stå ut med en ofta stökig och stressande miljö, ska stå ut med jobbiga ungar, okunniga föräldrar, dom ska lära barnen att rida, stå ut med skumpanden och slit i munnen. Särskilt större ridskolor brukar det vara värst på, och det är väl dom större ridskolorna som har de "bästa" ridlärarna, eftersom att dom har elever som tävlar på höga nivåer?
förlåt, men jag är bara allmänt imot principen med ridskolor öht, visst, fysiskt kanske vissa av hästarna har det väldigt bra, men psykiskt mår många kass.
Jag har ridit på 7 olika ridklubbar i sthlms län, och inte en enda av dom har lärt ut vettig hästhantering /hästhållning.

Jag hjälper själv till på en stor ridskola med runt 50 hästar/ ponnyer
Denna ridskolan har hästar som går ute tillsammans varje dag och går ca 3-4 lektioner om dagen. Hästarna är mellan 7-20 år och alla fungerar mycket bra! Finns inte många som är "ilskna" om de tröttnar på ridskolelivet säljs dem om man ser möjligheten till det.
Det mest viktiga är att ha hästar som klarar av livet på en ridkskola hästar som inte tål mycket liv och rörelse kan inte stå på en ridskola och detta märks jättefort. Vi har inga hästar med stress symptom, ingen krubbitare, vävare o.s.v. Hästarna, äter endast på tider där eleverna inte ska vara i stallet.
Det är viktigt att på en ridskola jobba med hästarna och på de flesta ridskolorna är man mycket medveten om detta.
Sen är det mycket svårt att lära ut hästhantering till personer som träffar hästar en gång i veckan a 30-60 minuter, där eleverna endast vill rida inte prata om hästar.
Och tänk sähär om inte ridskolan skulle ha funnits vad skulle du gjort då? Jag tycker man ska vara tacksam att ridskolor, travskolor o.s.v. finns!

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama