Är sådan här betsling ok?

Sv: Är sådan här betsling ok?

och sedan ett käkbett för att hålla upp huvudet och ge stöd när hästen blir trött.
.

Blir bara nyfiken, får hästen hjälp att hålla upp huvudet när den blir trött genom att få stöd i ett bett? Gör inte det ont? Typ "aj jag kan inte sänka huvudet för då drar det i munnen så jag måste kämpa med att hålla upp det så det inte gör ont". Självklart tänker inte hästar exakt så, men skrev så för att ni skulle förstå min fråga.

Jag är också en utav dom där som har massa fördomar om travet, och ingen erfarenhet.

Senast ändrad av en moderator:

Om du läser igenom vissa inlägg så förstår du nog. Käkbettet används åxå till framtunga hästar. En framtung lägger i princip hela sin tyngd i nävarna och det är jobbigt att bära upp en sådan häst.
Sen så tappar en häst lätt traven när de går med huvudet lågt, men de finns undantag. Alla hästar går inte med ckeck i loppen. Vissa klarar av att gå utan och klarar av att bära upp sig själv när de blir trötta.
Men alla använder inte bett, de finns en s k kindstropp som löper under huvudet (eller hur ska jag förklara det :confused:) och hästen kan lixom lägga huvudet i den åxå. Sen så är vissa smarta och sätter in en "halv" kindstropp under mulen - fast i bettet, just för att bettet inte ska kunna kära in i munnen...

Tyvärr så är det så att den mörka sidan av travsporten är mkt större än den ljusa sidan, men det är något vi får lära oss att leva med.

Tyvärr så är det så att den mörka sidan av travsporten är mkt större än den ljusa sidan, men det är något vi får lära oss att leva med.
Och så är det ju inom ridsporten oxå.
De som sköter sig syns minst för det är inget som svensson kan "gotta " sig i i deras hästhållning.

Jag tror att all stress som hästar utsätts för i längden kan vara skadligt, och det gäller alla kategorier. Det kan vara en fritidshäst som ryttaren sätter alltför stor press på (jag har sett det hända så jag vet) eller en tävlingshäst som blir uppstressad inför en tävling. Det är ju skönt att höra att inte alla hästar blir stressade av käken. Och de hästar som blir stressade blir ju inte (inser jag nu) stressade enbart på grund av detta hjälpmedel, det finns massor av andra faktorer som spelar in.

Sedan finns det ju självklart hästar som inte är bäriga och som håller halsen högt för att balansera sig, och de behöver ju inte vara stressade. Men tänk så skönt om alla kunde se till sin hästs bästa och inte stirra sig blinda på tävlingsresultat och dylikt.

Som sagt, jag hoppar inte på någon, men nu försöker jag se saken från två håll. Jag medger att jag i början var kritisk när jag skrev mitt inlägg om käken, men nu inser jag ju att allt inte är svart eller vitt, snarare är världen full av gråa nyanser, vissa gråsvarta andra mer vita.

Jag har läst hela tråden och jag fattar heller inte helt hur detta käkbettet funkar, min tanke är lite som Tjalfes, ”ajaj tar jag ner huvudet gör det ont”... Men detta är ju min tanke bara för att jag inte vet hur det verkligen funkar, så om nån kunde förklara på ett bra sett vore jag jättetacksam! :bow:

Jag har läst hela tråden och jag fattar heller inte helt hur detta käkbettet funkar, min tanke är lite som Tjalfes, ”ajaj tar jag ner huvudet gör det ont”... Men detta är ju min tanke bara för att jag inte vet hur det verkligen funkar, så om nån kunde förklara på ett bra sett vore jag jättetacksam! :bow:

Jag har lagt in en länk som är informativ. Det finns uppkäk med bett liksom uppkäk utan bett. :cool:

...inlägg 52...

Blir bara nyfiken, får hästen hjälp att hålla upp huvudet när den blir trött genom att få stöd i ett bett? Gör inte det ont? Typ "aj jag kan inte sänka huvudet för då drar det i munnen så jag måste kämpa med att hålla upp det så det inte gör ont". Självklart tänker inte hästar exakt så, men skrev så för att ni skulle förstå min fråga.

Jag är också en utav dom där som har massa fördomar om travet, och ingen erfarenhet.

Ja alltså, stöd är ju både ett stöd och en påminnelse att hålla upp huvudet. Det är inte tänkt att hästen på något sätt ska lägga hela sin vikt i käken, det behövs rejäla anordningar för att bära en hästs vikt.
Skulle hästen ändå få för sig att slänga en jäkla massa vikt i käkremmen så knäcks den som en sytråd.

Ok, blev lite klokare. Men en liten fråga till, jag ser hur den sitter på huvudet, men vart går den sen? Den måste väl ”kopplas till” någonstans? Kanske korkad fråga men...

Löper mellan öronen och sätts fast i en liten "krok" på selet. Checken är lätt att lossa från kroken.

Tack! :idea: Man lär så länge man lever! Skulle visst behöva se en fullt ”påklädd” travare live nån gång så man fattar hur allt hänger ihop!

Jag tror att all stress som hästar utsätts för i längden kan vara skadligt, och det gäller alla kategorier. Det kan vara en fritidshäst som ryttaren sätter alltför stor press på (jag har sett det hända så jag vet) eller en tävlingshäst som blir uppstressad inför en tävling. Det är ju skönt att höra att inte alla hästar blir stressade av käken. Och de hästar som blir stressade blir ju inte (inser jag nu) stressade enbart på grund av detta hjälpmedel, det finns massor av andra faktorer som spelar in.

Sedan finns det ju självklart hästar som inte är bäriga och som håller halsen högt för att balansera sig, och de behöver ju inte vara stressade. Men tänk så skönt om alla kunde se till sin hästs bästa och inte stirra sig blinda på tävlingsresultat och dylikt.

Som sagt, jag hoppar inte på någon, men nu försöker jag se saken från två håll. Jag medger att jag i början var kritisk när jag skrev mitt inlägg om käken, men nu inser jag ju att allt inte är svart eller vitt, snarare är världen full av gråa nyanser, vissa gråsvarta andra mer vita.

En stressad häst presterar aldrig till sin rätt, något man vill undvika i alla hästsporter(hoppas jag iaf).

Här kommer jag med lite frågor som avslöjer min obefintliga erfaranhet av trav. Hoppas någon vill ta dom seriöst och svara på ett schysst sätt ändå...

Det är många som menar på att travträning är bättre för att den börjar tidigare, men hur går man till väga under den tidiga träningen då. Är det bara miljöträning etc. eller innebär det även körning mm. Finns det inte risk att man sätter i gång för hårt innan att hästen är färdigutvecklat och därmed sliter på den i onödan, hvilket i sin tur leder till skador och "tidig pensionsålder"?

Jag har förstått att man menar att hästen kan länga stegen och därmed springa fortare om den håller huvudet högt. Men inom ridning eftersträvar man ju oftast att hästen ska gå lågt med huvudet för att bära sig rätt. När travhästen springer så högt med huvudet, sänker den inte ryggen då och blir felmusklad? Eller det kanske är rätt muskler för en travare?

Om man har käken för att ge stöd till hästen när den inte orkar är det inte för att hästen inte är i träning för den belastning den utsätts för. Jag menar; om hästen var tränat korrekt skulle den då inte kunde springa i korrekt form hela loppet utan att behöva det stödet?

Och till slut; varför är det så vanligt att travhästar bitar sig i tungan? Om det är för att de öppnar munnen för att det är jobbigt att springa, varför gör inte galopphästar det då?

Hoppas ingen tar illa upp... Det är bara funderingar, som skulle vara kul att få förklaringar på...

Och till slut; varför är det så vanligt att travhästar bitar sig i tungan? Om det är för att de öppnar munnen för att det är jobbigt att springa, varför gör inte galopphästar det då?
galopphästarna biter sig oxå i bland.. tungband används även där vad jag vet.

Först vill jag säga att jag mer än en gång sett ridhästar blöda ur munnen för att de bitit sig i tungan. Precis som någon annan skrev ser det mycket mer dramatiskt ut än vad det är eftersom skummet blir rödfärgat. Andra skador i munnen orsakade av felaktig användning av bett kan vara betydligt värre men syns sällan utifrån.

Jag håller på med ridhästar och har även jobbat med dessa. Jag erkänner villigt att jag aldrig varit i ett riktigt travstall. Har dock ett par vänner som håller på med trav. Jag tycker att det är tråkigt att det är så många fördomar för jag tror att trav- och ridsporten skulle kunna lära av varandra.

Min erfarenhet är att travmänniskorna är väldigt duktiga på bla upptäcka och rehabilitera skador. Det är ju inte konstigt att travarna är skadade oftare, de arbetas ju faktiskt på sin maximala prestationsnivå, vilket ridhästarna knappast gör (ja möjligen FT-hästarna då).

Tycker oftast att travhästarna är mycket väl hanterade och lätta att ha att göra med. De hanteras tidigt och av proffessionella människor.

Sen tror jag att travtränarna skulle ha fördel av att ta hjälp av bättre ryttare, som kan jobba hästarna mer över ryggen vid ridträning. (Jag säger inte att alla som rider travare är dåliga ryttare, men jag har mött ett antal).

Ang käk så tror jag att många ridmänniskor blir upprörda över dem eftersom man vid ridning strävar efter en helt annan form. Jag är inte så insatt, men säger de som håller på med trav att käket hjälper hästen att hålla travet och inte snubbla så förstår jag helt klart att man vill ha käket som säkerhetsdetalj. Jag kan bara tänka mig vad som skulle kunna hända om en häst långt fram i en tät klunga faller och de andra inte hinner bromsa/vika undan.

Tror inte dina svar var enbart till mig, men tack i alla fall. Lite svar fick jag ju, men vore kul att höra lite från de mer "inbitna" travarna:smirk:

Förklaringar till uppchecken finns på flera ställen i tråden, om det går bra att läsa igenom den?

Är inspänningar eller gummisnodd också avancerat djurplågeri? Det är ju också hjälpmedel som förflyttar huvudets position?

Vad menar du med kedjebett förresten? Var är kedjan?

jorå de läser ja ignom den:smirk::)

joo ja tkr inte om nån sorts inspänning.. martingal osv.. tkr ja e sjuk dessutom så tkr ja de bara förstör hästarna.. dom flesta hästar ja har sett gå med sånna inspänningar har haft underhals:crazy: så ja gillar inte dom heller..

Här kommer jag med lite frågor som avslöjer min obefintliga erfaranhet av trav. Hoppas någon vill ta dom seriöst och svara på ett schysst sätt ändå...

Ska försöka svara på dina frågor så som jag ser på dem. Är uppväxt med kombinationen trav/ridning där det alltid har utgåtts från NH med alla arbeten runt hästarna. Pappa var inbiten travmänniska och min mamma var ryttare och mina intressen låg från början helt på western/NH och började intressera mig för traver runt 15-16 års åldern och sedan varit totalt fast. Vill ha mina hästar så naturliga som möjligt och det är inte en omöjlig kombination tillsammans med travet. :idea:

Det är många som menar på att travträning är bättre för att den börjar tidigare, men hur går man till väga under den tidiga träningen då. Är det bara miljöträning etc. eller innebär det även körning mm. Finns det inte risk att man sätter i gång för hårt innan att hästen är färdigutvecklat och därmed sliter på den i onödan, hvilket i sin tur leder till skador och "tidig pensionsålder"?

Ang. unghästar är det väldigt splittrat vad man tycker i Sverige. Om man kollar på Amerika t.ex så är de väldigt tidiga med hästarna och de är vanligt vis i full gång som två-åringar, då de tävlar på för fullt. Sverige har inte samma förutsättningar, främst då med vårat klimat som påverkar underlaget mycket vintertid och gör marken hård = hindrar träningen. Men två-årstävlandet tar mer och mer mark i Sverige och sporten har stor del i det då det sattsas mer och mer i detta.

Men som unghästar handlar det hela om en lätt uppbyggnad. Sommaren då de fyller 1 år brukar de flesta vänja dem vid utrustningen och tömköra lite innan de sedan går på unghästbete. Efter betet när de är ca. 1.5 år så repeterar man tömkörningen för att sedan sätta på vagnen när hästen är redo för det. De vanligaste träningsvagnarna som de flesta använder är s.k speedcarts som är förhållandevis lätta. Så börjar man på och hästen får skritta och sedan efter hand så lägger man in jogging då allt funkar.

Senare när de fyller två så byggs träningen upp efterhand och lite fartlekar kommer in för att de sedan ska kunna gå premie innan oktober. Detta är ett "lopp" där allt handlar om att hästen ska klara gå en bestämd tid där det både finns en övre och under begränsning. Sedan efter det så väljer några att börja sattsa på två-årstävlande om hästen är mogen, medans huvuddelen väljer att vänta till hästen blir 3 år. Under hela träningsprocessen så låter man hästen självklart ta det lugnt igenom växtperioderna.

Sedan så handlar det självklart med miljöträning för dem också. Åka transport och vara på banan och skrutta runt där det finns massor av kopnstiga saker och mängder av hästar. Att träna på att gå in i duscharna vilket alltid är otäckt. :smirk:

Visst finns det självklart de som begär mera av sina hästar än vad de är redo för och att de då sliter. Men man anpassar sig efter hästarna och träningen är menad att vara variationsrik och bygga upp hästen. Om man tittar på våra senaste 4 hästar så är det endast 1 som gått premie för hon var fördig för det helt enkelt. Henne har vi tränat på och under vintern har det tagits lungt för hon har växt så det knakat. Nu är hon inne i en uppbyggnadsperiod och förhoppningsvis är hon redo fram här i vårdagarna. Den andra är 4 i år och bara tränats i ett helt år, men han är inte redo psykiskt så då tar man det lungt och väntar ut honom. Den tredje startade först som 4 åring på hösten för hon var inte mogen fören då men har varit jätteduktig! Den fjärde tog vi snabbt beslut om att han inte passade inom travet och går nu som ridhäst. Det hela handlar om att anpassa efter hästen, annars kommer det endå inte att funka.

Jag har förstått att man menar att hästen kan länga stegen och därmed springa fortare om den håller huvudet högt. Men inom ridning eftersträvar man ju oftast att hästen ska gå lågt med huvudet för att bära sig rätt. När travhästen springer så högt med huvudet, sänker den inte ryggen då och blir felmusklad? Eller det kanske är rätt muskler för en travare?

Häst som häst, och hur en häst ska jobba vet alla. Upp med rygg och jobba på bakifrån, ingen skillnad med travarna om tränaren är seriös. Självklart så jobbar man med dom att de ska arbeta i form framför vagnen precis som en ridhäst. Många ridtränar dressyr för att de ska jobba på volt och få komplett muskling. Bilden du har av en travare med huvudet uppe är de två minuterna de är på banan vid tävling en gång i månaden om det flyter på. Detta är främst en säkerhet att hästen inte ska få ner huvudet och då kunna t.ex sparka bakut. Den ger också stöd för huvudet om de blir trötta så den inte ska komma ner vid frambenen och utgöra risk för att de ska snubbla t.ex.

Denna "rem" får dock inte spännas så hästen blir tvingad att gå i onaturlig position eller utgör obehag. Om man tittar så har hästarna igentligen huvudet precis som när de springer fritt. Kollar man en häst som far fram i hagen så springer den oftast inte i någon låg form, utan de håller huvudet högre. I de tempon som de springer går det helt enkelt inte att springa i någon form, men hästarna sänker endå inte ryggen utan jobbar i regel på bakifrån - titta t.ex vilken hållning en distanshäst går med. Dessa tempon går hästarna bara vid tävling och någon gång ibland om man ska "testa av dem" vart de står i träningen.

Om man har käken för att ge stöd till hästen när den inte orkar är det inte för att hästen inte är i träning för den belastning den utsätts för. Jag menar; om hästen var tränat korrekt skulle den då inte kunde springa i korrekt form hela loppet utan att behöva det stödet?

Som sagt, är en säkerhetsdetalj för att hästen inte ska skada sig själv/kusken eller utgöra fara för andra ekipage på banan. Dagens hästar är sådanna naturtravare att de inte behöver käken, men den sitter där slappt bara för att finnas tillhand som en extra säkerhet.

Och till slut; varför är det så vanligt att
travhästar bitar sig i tungan? Om det är för att de öppnar munnen för att det är jobbigt att springa, varför gör inte galopphästar det då?

Att de biter sig i tungan är inte så vanligt. Upplever det inte mera vanligt hos travtränade hästar än vid ridträning. Denna bild har blivit så uppblossad precis som Mp:s banveterinärs uttalande som var massor med fel information i. De öppnar inte munnen för att de är trötta, utan springer med den stängd om det inte är någon personlig egenskap som en häst lagt till med. Vi använder vanliga bett och sällan man ser någon häst med annan utrustning än en spärrgrimma som har samma funktion om en engelsk nosgrimma.

Hoppas ingen tar illa upp... Det är bara funderingar, som skulle vara kul att få förklaringar på...

Hoppas du har fått förklaring. Detta är hur jag ser och arbetar med trav. Mina hästar går ute mellan 5-20 med fri tillgång på grovfoder, rakt eller tredelat bett, använder aldrig nosgrimma i träning utanför banjobben 1 gång i månaden eftersom de inte är i behov av det, noggranna kontroller hos utbildad hästtandläkare, regelbund besök och behandling av kiropraktik och akupunktur när det är nödvändigt, masserar själv minst varannan vecka och mycket av rätt träning. Haft fina framgångar i dressyr med några av dem, likså distans och lite western.

Travet är väldigt missförstådt och det som syns och hörs är bara de rötägg som finns i här precis som i alla sporter. Bilden vid träningen där hästen i princip spenderar all sin tid är det inte många som upplevt. På banan där de tillbringar några minuter kanske inte ser trevlig ut för en okunnig om sporten, men det handlar för det mesta helt om missförstånd. Alla som sliter och gör allt för hästarna kommer aldrig upp till ytan och blir sett. Skulle det vara för pengarna så skulle man ju lagt av för länge sedan. det som driver är ju hästarna själv och en dag få fram en häst som är lite mer än alla andra. Vi är inte pengagalna djurplågare vilket bilden idag iprincip är.

Hoppas jag fått med och skrivit rätt nu, orkar inte läsa igenom allt. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Det är många som menar på att travträning är bättre för att den börjar tidigare, men hur går man till väga under den tidiga träningen då. Är det bara miljöträning etc. eller innebär det även körning mm.

Lugn inkörning från ett och ett halvt års ålder ungefär. En del hästar kommer till start som tvåårinar, men det är bebisrace i Sverige. I USA är det vanligt att man kör hårdare med unghästar.

Finns det inte risk att man sätter i gång för hårt innan att hästen är färdigutvecklat och därmed sliter på den i onödan, hvilket i sin tur leder till skador och "tidig pensionsålder"?

Självklart måste man göra detta med måtta. I premieloppen tex måste hästen gå en viss tid, och INTE snabbare för att man ska få ut premiepengarna. Att köra fort i det fallet leder inte till mer pengar.

En travhäst går med käkrem 5-15 minuter i veckan ungefär. 2,5 minuter under tävling.

Självklart inte. Om en maratonlöpare blir trött i slutet av loppet, är denna otränad, eller har denne gett allt? Det går inte att träna så att man kommer i mål oberörd, då har man inte gett allt. Feldisponerat lopp. Däremot ska hästen såklart inte vingla i mål ENBART upphållen av käken, men så fungerar det ju inte heller.

...

tio tecken på slutet...

Knapplånar mig själv för att visa en bild där vinnande hästs käk tydligt nästan hänger och fladdrar.

Trav_lopp_9-Ah.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama