Är sådan här betsling ok?

Sv: Är sådan här betsling ok?

Jag förstår inte vad du menar? :confused: Är det en fråga eller ett påstående?

?)

Det är en förvånad fråga. Jag har jobbat bla hos Stig H Johansson, Jim Frick och utomlands, såväl som mindre tränare, och vi har aldrig käkat upp hästar till vardags, om det inte rörde sig om unghästar under inkörning. Låter konstigt tycker jag. Fick du veta varför man gjorde så?

det finns ju hästägare som köper en häst och slänger in den hos en proffstränare och aldrig ser hästen, de är nästan bara ute efter pengar.
sen finns det ju såna som vi, som gladeligen åker 30 mil enkel resa till en bana där hästen galopperar och tappar allt, men som ändå går ett bra jobb långt bak i spåren och så är det det vi minns när vi sitter i bilen hem kl 24 en tisdags kväll.

jag har travet som hobby, blir det en mapeng är det bara bonus.

Är man ute efter pengar så är inte travsport det man satsar på direkt....

Bara för att man inte har möjligheta att träna hästen själv, utan ställer den i proffsträning, betyder ju inte det att man struntar i individen.

Jag har en pensionerad travare som ridhäst. När han ska tränsas gapar han så fort jag tar i tränset - och så stort att han nästan sväljer hela tränset :). Det gäller att vara snabb med att hålla undan käkrem och tyglar annars åker de också in i munnen. Han älskar att jobba. Och när han varit extra duktig på träningar så låter jag honom springa på i traven (ute). Jag ställer mig upp och släpper fram tyglarna som signal. Och då går det undan (säkert inget mot en travare på banan, men ändå). :)

Använder du käk på en pensionerad travare? Varför?

Ok. Jag började annars just misstänka ett oanat användande av käk ute i stugorna på pensionerade travare.

Det är väl inte bara inom travet det går till så här, även i andra grenar finns det hemska bett som används på hästar. Alla borde få prova på hur det känns att bli dragen i munnen med olika bett innan man fick stoppa det i munnen på en häst.

Oj vad många hade något att säga om detta. Som ni ser så var inte inlägget menat att sätta åt alla i trav världen utan det var generellt menat åt alla som stoppar hemska bett i munnen på sina hästar. Men det verkar ju som om travfolket verkligen tog åt sig och måste upplysa oss okunniga om att det är helt ok och ha käkbett, tung... (vad det nu heter) och vanligt bett. Tänk så hemskt när först käkbettet drar upp huvudet genom att trycka på överkäken och kindtänderna och sen rycker kusken i det andra bettet rakt bakåt, nog ingen vidare trevlig kombination.

Läste någonstans om hur många travhästar som har skador i munnen efter bett och det var många och betydligt fler än ridhästar.

Några i denna tråd säger att man måste ha lite skarpare bett för att få stopp på hästen i dessa situationer - frågan jag ställer mig är dock - ska man öht tävla på detta sätt när man inte kan få stopp på hästen utan dessa?
Bara en fundering ... jag är inte för att förbjuda trav.

Och jag kan inte hoppa min häst utan träns. Måste nog träna mer innan jag kan tävla...??!

Jag var väll inte i direkt position att ifrågasätta, och itne heller är jag travintresserad, utan hästintresserad, och därför saknade jag kunskaper om att detta inte är normen.

Så nej, jag vet inte varför de hade så.

Och jag kan inte hoppa min häst utan träns. Måste nog träna mer innan jag kan tävla...??!

Det avr ju inte det han/hon sa.

Snarare att om du inte kan få stop på din hopphäst och måste rida på det skarpaste bettet ska du träna på att få kontroll på hästen, inte att bettsla upp. (om jag förstod rätt).
Och om det var vad H. sa, så hålle rjag fullständigt med henne/honom.

Käkrem kallas även den rem som går under ganaschen på hästen... ialalfall här uppe bland ridhästarna...

Men det verkar ju som om travfolket verkligen tog åt sig och måste upplysa oss okunniga om att det är helt ok och ha käkbett, tung... (vad det nu heter) och vanligt bett. Tänk så hemskt när först käkbettet drar upp huvudet genom att trycka på överkäken och kindtänderna och sen rycker kusken i det andra bettet rakt bakåt, nog ingen vidare trevlig kombination.

Och jag tror tyvärr att du redan bestämt dig för din uppfattning och inte läst vad vi travhästägare/tränare förklarat.

Att betsla med tränsbett + check (tungbandet räknar jag inte in för det är faktiskt MÅNGA som inte använder det när det inte behövs) är mindre bestsling än kandaret då det är mer metall i truten, och ja... jag vet vad jag talar om för jag rider ridhästen på kandar och tränar travhästen med sedvanligt tränsbett + check i snabbjobb.
Sedan använder vi aldrig nosgrimmorna som på ridhästarna, dvs de spänns inte åt som på ridhästar.
Nu lämnar jag denna tråd då den inte tillför något längre annat än okunnig pajkastning.
Det lär ju märkas vilka som tar åt sig denna gång :devil::D

Oj vad många hade något att säga om detta. Som ni ser så var inte inlägget menat att sätta åt alla i trav världen utan det var generellt menat åt alla som stoppar hemska bett i munnen på sina hästar. Men det verkar ju som om travfolket verkligen tog åt sig och måste upplysa oss okunniga om att det är helt ok och ha käkbett, tung... (vad det nu heter) och vanligt bett.

Ja, det verkar ju sannerligen behövas. Okunnigheten och fördomarna flödar, och många uttalar sig som om de enbart red sin egen häst med halsring och filt på ryggen.

Tänk så hemskt när först käkbettet drar upp huvudet genom att trycka på överkäken och kindtänderna och sen rycker kusken i det andra bettet rakt bakåt, nog ingen vidare trevlig kombination.

Tänk så hemskt när en inspänningstygel håller huvudet i en position, och sedan rider någon med sporrar. Nog ingen vidare trevlig kombination.

Läste någonstans om hur många travhästar som har skador i munnen efter bett och det var många och betydligt fler än ridhästar.

Lite källkritik eller åtminstone källhänvisning vore på sin plats?

Hehe, jag kommer själv från ridsidan från början, så jag har varit med om missförståndet ett antal gånger. :D

Och jag är fortfarande på ridsidan. Och jag älskar varmblodstravare. De är så underbara att ha att göra med. Välhanterade, vana vid det mesta, inte särskilt ängsliga osv osv osv.

Nästa mål är att lära mig köra och köpa sele och vagn så att jag kan köra våra två ridtravare.

När A jobbade hos Lasse och jag började min praktik där, så "red jag in" hästarna så även hon kunde rida dom sedan. Det enda problmet var att jag ville rida dom och få dom mer lösgjorda, inte rida raktfran ute på slingan. Utan ja kunna lägga volter och få hästen i form.

Jag gjorde vad jag kunde för att sträva efter det, men A kan inte den delen utav ridningen. Utan kör gasen i botten rakt fram istället. Och det fungerar inte, frambenen håller inte för det, då en travare springer mycket på frambenen som det är. Då behöver man stärka bak-kärran så att dom orkar bära sig och slippa förslitningsskador i framknäna.

Så nu ridtränar vi dom inte längre, för vi hade en som inte höll för det. P.g.a den sortens ridning (full gas rakt fram)

Måste bara få lägga in en liten kommentar här.

Vi travfolk har käkbettet som en säkerhet, men varför har då två utav de ridhästar som jag provridit, gått på käkbett?

De har alltså ridit sina stackars hästar på endast ett käkbett, det är smalt och fäster du tyglarna i det och andvänder det som bett blir det otroligt starkt. Med detta bett satt dessa två hästägare och slet och drog. Serriöst, jag fick gåshud och ville bara åka därifrån när jag såg det.

I travsporten har man käkbettet som en säkerhet. Varför har man det i ridsporten??

Knapp.

Det här med bett är en evig fråga.
Men det finns många gånger fler bett som är tillåtna i ridvärlden än i travvärlden.
Menar, en liten unge på sin otroligt starka ponny med en pelhamstång med kedja. Ungen sliter och drar i den stackars hästen, men det är det minsann ingen som bryr sig om?

Travfolk är mycket bättre på att lyssna och få ideer utav andras erfarenheter. På en travtävling kan du gå fram och prata med istort sett vem som. Medan på ridtävlingar är det betydligt viktigare över hur dyr utrustning häst och ryttare har. Kommer man med en gammal beg. allround sadel på dressyrtävling så blir du utittad. På en travtävling är det ingen som bryr sig om status, visst det finns otroligt fina hästar och det finns det motsatta. Men den här "jag är störst, bäst och vackrast" grejen finns inte.

Handlade om detta vid 13:00 travet idag.

Veterinär Forsberg hade sina uttalanden om fallet och i detta fall var det inget med djuplågeri att göra o heller inget med bettet då det var ett helt vanligt o snällt bett.

veterinären frågade om det var en unghäst, varpå min kompis svarade; Ja, hon är bara sex!
Jag fick nästan lägga mig dubbelvikt på golvet när jag hörde det... Min sexåring kallar jag för pensionär! haha!
/Jen

Jag tycker ni kan slopa detta att skratta åt "oss" ridmänniskor som säger att sexåringar är unghästar- enligt tävlingsregler är de unghästar fram till sex års ålder och det är en bestämmelse inom de flesta ridsportgrenar. Det är alltså inte vi som bestämmer det utan ridsportförbundet- det är en allmän norm.

Det är nog i samma kategori som islandshästar som betraktas som ponnier p.g.a. måttet efter ridsportförbundets bestämmelser. (Till islandsryttarnas ständiga förfäran :p )

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama