Är sådan här betsling ok?

Sv: Är sådan här betsling ok?

Mao fungerar det precis likadant som i ridsporten och ganska många andra, för att inte säga alla andra sporter.

Väldigt bra skrivet av dig Anym. Ni som har dessa fördomar mot travstall bör besöka ett seriöst travstall. Hästarna är i toppskick blanka o fina allihop så fort det blir minsta lilla hälta eller dyligt blir det besök till klinik. Jag bara tänker på alla ridhästar som inte har det lika bra. Jag har jobbat på gävle travet länge lärde mig massor. Och allt detta man stoppar på hästen är ju för just den hästens bästa t ex om denne är stänkrädd eller ja som käken att hålla huvet i position och få lättare att springa i slutet av loppet. Hästar som inte vill tävla de står inte i ett travstall. För det märker man direkt på individen. Man kan inte tvinga en häst som inte vill springa att prestera sitt bästa för det kommer den inte att göra. De hästar jag körde och kör verkligen älskar att springa fort. Man ser hur hela hästen skiner upp när den får gasa på den där rakan. Min häst som jag har hemma är precis likadan han älskar verkligen att springa och det får han göra nån gång i veckan :)

Men ännu en gång besök ett travstall om Ni har möjlighet!

Alltså. Jag måste få fråga, jag har funderat massor kring det här med trav (har knappt någon erfarenhet av det själv). Det första jag tänker på när jag hör ordet trav är "Nej". Ingenting för mig. Ingenting jag skulle utsätta min häst för. Jag erkänner att jag har mycket fördomar vad gäller travet (trots att jag, som sagt, knappt har någon erfarenhet av det..).

Kul att höra dina funderingar. Jag får erkänna att jag tänker likadant när jag hör ordet "ridhäst" eller "halvblod", och trots att jag vet att det är en fördom hos mig så är den djupt rotad.

Jag tycker att alla dessa grejer som stoppas i hästens mun ser väldigt obehagliga ut. T.om. mer obehagliga än "vanliga" betsel.

Jag ser inte att det skulle höra sporten till? Hos de fyra tränare jag har jobbat hos har jag till 99% sett vanliga tvådelade bett, eller gummiklädda raka bett.

Hästarna verkar så heta att de skulle kunna sprängas vilken sekund som helst.

Med något udda undantag har alla hästar jag jobbat med varit coola och högst miljötränade, tillskillnad från de enstaka ridhästar som kommit in på kliniken eller vält i rabatten under elitloppet. Att en häst blir het under ett lopp eller i en loppliknande situation tycker jag är en annan sak.

I travstall nr 1 var alla hästarna ouppfostrade. En fick ägaren hålla fast i underläppen för att den inte skulle bitas. Den bet alltså allt den fick tag i, gärna människor om de fanns inom räckhåll.

Det skulle jag säga är ett hästbeteende och inte ett specifikt travbeteende. De flesta hästar jag har hanterat har varit duktiga på det mesta, och det är nästan ett krav att de är vana vid det mesta, annars går det inte att jobba med dem. En vanlig företeelse som jag stött på är att en del som kommer från ridvärlden tex inte stött på riktiga unghästar tidigare, dvs 1-3 år, utan kallar en häst som är 6-8 år för unghäst. En riktigt ung häst kan säkert upplevas lite bralligare och mer oerfaren, även om jag oftast häpnar över deras lugn.

Ägaren satte sig och rökte i stallet. Hela stallet såg allmänt risigt och smutsigt ut.

Jag vet tränare som i protest ställt in en fortkörning bara för att gången inte varit sopad mellan utselningarna. Rent stall, rena hästar och ren utrustning är en förutsättning för de flesta.

Jag har aldrig sett eller hört något liknande i något ridstall, även om jag är dundersäker på att det finns sådana här även inom ridningen, utan tvekan.

Eftersom jag precis som du, bär på en del fördomar kan jag lova att jag hört så mycket dumheter i ridstall att mina vänner frustat av skratt. (Då menar jag inte hästarna.)

Men samtidigt känns det som att det är i travet "det här" är vanligast.

Jag tycker tvärtom även där. De är någons levebröd och yrke, tillskillnad från tex ponnyn putte som mest rids av en tolvåring som inte ser skillnad på blockhalt och blockchoklad.

Är detta verkligen något man vill? Att ha en häst som inte går att få stopp på om man inte har "rätt grejer" (tränsbett, käkbett och tungband, tror jag det var..)? Ärligt talat förstår jag inte.

Lite konstigt uttryckt av Ouzo tyckte jag, det är ju bara tränsbettet som stoppar hästen av det du räknar upp. (och möjligtvis röstkommando). En shysst travhäst är lika känslig för hjälper som en ridhäst om den blivit shysst inkörd, däremot kan det ju ta en stund att få stopp på något som går i 60 kmh, och det har mer med rörelsekraften att göra.

Nu är jag ju ridmänniska, och jag vill ha samarbetsvilliga, lyckliga hästar som svarar på så minimala hjälper som möjligt, och att få stopp på hästen är verkligen prio nr. 1.

Fast det stämmer ju inte inom ridsporten heller. Man behöver ju inte mer än titta på en hopptävling så ser man att det är rätt rejäla hjälper man använder där, trots att samarbete och lyhördhet verkligen borde vara prio ett när man hoppar hundrafemtio cm och mer. Kika på travet ikväll kl 21.30 och se om du SER någon som du tycker sliter i munnen på hästen.

Ja, hela trav-världen är så främmande för mig så jag kan liksom inte förklara det.

Istället för att bli arg, svara på mina frågor och få mig att tycka annorlunda. Detta är som sagt inga fakta, utan helt enkelt mina tankar och funderingar.

mvh
Gabbi

Lite konstigt uttryckt av Ouzo tyckte jag, det är ju bara tränsbettet som stoppar hästen av det du räknar upp. (och möjligtvis röstkommando). En shysst travhäst är lika känslig för hjälper som en ridhäst om den blivit shysst inkörd, däremot kan det ju ta en stund att få stopp på något som går i 60 kmh, och det har mer med rörelsekraften att göra.

Ja det var skumt formulerat av mig såg jag efteråt. Men jag menar mer att när det går 60 km/h så vill man inte köra i t ex ett sidepull eller liknade. Det är en bra lång bromssträcka och om man inte kör på banan utan en skogsslinga så känns det bra att ha det där bettet i munnen på dem vanligt tvådelat bett, tungband har man inte på alla travare heller beror helt på individen. Men så är det ju med alla hästar somliga behöver skydd på benen andra inte.

Tack för dina svar.

Blir glad när jag läser det du svarat, det låter väldigt annorlunda mot det jag fått erfara.

Jag håller med dig, man hör en hel massa dumheter även i ridstall, som får en att kikna av skratt. Ang. uppfostran och sådant av hästar tycker jag trav-människorna verkar vara mer som jag. Jag ser hästen som en häst, och låter den vara häst.

Ang. punkten där du skrev om levebröd och yrke. Det faktum att travet har så mycket med pengar att göra, det spelas och folk lever på det, får mig att känna att det nog lätt går överstyr. Dvs. att folk är så inriktade på pengar att de gör allt och lite till för att vinna ett lopp. Det är också en liten fördom.

Jag är inte ett dugg intresserad av hopp, tittar inte gärna på det. Det jag ser på en hopptävling är sporrar som används alldeles för flitigt och hårt, hästarnas huvuden går upp och ner som jo-jo's, det är remmar här och remmar där för att hålla huvudet "nere". Då måste jag erkänna att jag hellre tittar på trav, trots alla fördomar.

Tack. Jag försöker undvika att hamna i konflikter, blir så lätt fel så här över internet.

Jag håller med dig ang. bortskämda hästar inom ridningen. Fullt ut.

Däremot håller jag inte med dig i att en olycklig häst inte springer in några pengar. Det tror jag visst, likväl som jag tror att många av de vinnande ridhästarna är olyckliga, trots att de rider på väldigt hög nivå.

Jag bor i norraste delen av Sverige. Jag får kanske ta och vara i ett travstall, en valpköpare håller på med trav, får nog slå en pling till henne. När jag har tid, har fullt upp nu och de kommande 6 månaderna, men någon lucka ska jag väl hitta ;)

Tack för dina svar.

Ang. punkten där du skrev om levebröd och yrke. Det faktum att travet har så mycket med pengar att göra, det spelas och folk lever på det, får mig att känna att det nog lätt går överstyr. Dvs. att folk är så inriktade på pengar att de gör allt och lite till för att vinna ett lopp. Det är också en liten fördom.

.

Njae, inte bara en fördom. Det ÄR pengar i trav, det kan man inte komma ifrån. Dock har jag inte sett så mycket av att man startar uppenbart sjuka hästar, det blir bara massa extrajobb. Det kostar tid och pengar att skicka hästar med transport och betala skötare som åker med och kuskar som kör osv.
Vad som möjligtvis är en smula vanligt är naivitet. Tron på att en askass, ovillig häst ska bli en elitloppsvinnare. Detta går inte ut över hästen så mkt, mer än att den möjligtvis flyttas från en bra tränare som inte vill spilla mer tid, till en tränare som behöver ha in pengar och som alltid är villig att svara, "Jo, den är startklar nästa tisdag" när ägaren frågar. Detta slutar ofta med att ägaren till slut tar hem den och har den hemma och pulsar i snö och hoppas på elitloppsstart som 13-åring.

Alltså. Jag måste få fråga, jag har funderat massor kring det här med trav (har knappt någon erfarenhet av det själv). Det första jag tänker på när jag hör ordet trav är "Nej". Ingenting för mig. Ingenting jag skulle utsätta min häst för. Jag erkänner att jag har mycket fördomar vad gäller travet (trots att jag, som sagt, knappt har någon erfarenhet av det..).
Exakt så tänkte jag oxå innan när jag var "ridmänniska"
Men heej, nu tänker jag precis tvärtom efter ett par år inom travet. Nu finns inget annat än trav i mitt liv. (Tävlade ponny på elitnivå i dressyr för inte så många år sen)Skulle aldrig kunna bli "ridmänniska" igen när jag sett alla fördelarna som travet och travhästarna bär med sig...
Besök en travbana, försök få vara med i ett travstall en dag eller två, jag är nästan säker på att du kommer gå därifrån med en helt annan uppfattning

Jag tycker att alla dessa grejer som stoppas i hästens mun ser väldigt obehagliga ut. T.om. mer obehagliga än "vanliga" betsel. Hästarna verkar så heta att de skulle kunna sprängas vilken sekund som helst. Jag har även praktiserat med hästfolk (equiterapeut bl.a.) och då har vi farit ut till travtränare. Jämför det med alla konstiga och hemska bett som ridmänniskor stoppar in i munnen på sina hästar... Och inte glömma, alla hemska hjälptyglar som graman, inspänningar och sånt... Det är nog mer obehagligt än tex ett vanligt körbett som de flesta hästarna går med inom travet...

I travstall nr 1 var alla hästarna ouppfostrade. En fick ägaren hålla fast i underläppen för att den inte skulle bitas. Den bet alltså allt den fick tag i, gärna människor om de fanns inom räckhåll. Ägaren satte sig och rökte i stallet. Hela stallet såg allmänt risigt och smutsigt ut. I travstall nr 2 var i princip alla hästarna ofräscha. Ägaren pratade om att h'n varit in på klinik och sprutat kortison här och sprutat kortison där, sedan kört, hästen blev halt, sprutat här, sprutat där osv. osv. Du har varit i oseriösa travstall, som sagt, försök besöka en seriös tränare än gång, så kommer du upptäcka att det inte finns några mer välmående och välhanterade hästar... Som någon redan har sagt så börjar vi arbeta med våra hästar när dom är 6 månader, och som 1åringar körs dom in... Så våra 1 åringar är betydligt mer hanterade än vad en 3årig ridhäst är som knappt har stått uppbunden på gången..
Fick mig ett gott skratt häromdagen när jag var i stallet och min kompis halvblodssto på 6 år fick veterinärbesök... Hon var stissig och allmänt bråkig när veterinären frågade om det var en unghäst, varpå min kompis svarade; Ja, hon är bara sex!:rofl::rofl::rofl:
Jag fick nästan lägga mig dubbelvikt på golvet när jag hörde det... Min sexåring kallar jag för pensionär! haha!;)

Jag har aldrig sett eller hört något liknande i något ridstall, även om jag är dundersäker på att det finns sådana här även inom ridningen, utan tvekan. Men samtidigt känns det som att det är i travet "det här" är vanligast. Det jag reagerade mest på är att hästarna inte fräscha men de körs ändå. De stall vi var till kan ju ha varit riktiga rysare, och jag säger absolut inte att det ligger till så här i de flesta travstall, det jag säger är att av de erfarenheter jag har, och det man hör, läser och ser, så känner jag bara att jag inte vill ha något med travet att göra.
Kan bara säga såhär, min kompis jobbade i ett hoppstall i tyskland, där hon dagligen fick ta hand om sår efter sporrar, spön och slit i munnen... Så visst förekommer det inom ridsporten oxå! Bara att det inte blir lika uppförstorat...
Inom travet har vi avstängningar och böter om man inte sköter sig och är trevlig och snäll mot sin häst i lopp och så vidare...

Men som exempel, som Ouzo sa: "Men jag frågar dig har du kört en travare och känt hur starka de är? Det är inte skoj när de drar iväg och man inte har rätt grejer på. Rätt svårt att få stopp på en häst som bestämt sig för att sticka. Eller ja om den börjar tävla med sin kompis."
Som en vis människa redan har sagt, det går ganska snabbt i ett lopp, hästarna är taggade som fasiken och älskar oftast det dom gör.. (visst finns det hästar som inte vill springa, och dom får oftast ett par få försök för att sedan tas av banan... och fortsätta sin karriär som avelsmärr, ridhäst, sällskapshäst eller mat) så det kan ta lite tid och få ner hästen från det tempot och för att förhindra att man ska behöva slita de "heta och pullande" hästarna i munnen så kanske man sätter på ett skarpare bett...

Är detta verkligen något man vill? Att ha en häst som inte går att få stopp på om man inte har "rätt grejer" (tränsbett, käkbett och tungband, tror jag det var..)? Ärligt talat förstår jag inte. Nu är jag ju ridmänniska, och jag vill ha samarbetsvilliga, lyckliga hästar som svarar på så minimala hjälper som möjligt, och att få stopp på hästen är verkligen prio nr. 1. Tungbandet används oftast för att hästarna inte ska lägga tungan över bettet, gör dom det och man drar i tömmarna så gör det jävligt ont i munnen på dom och för att dom inte ska svälja tungan och kvävas... en säkerthetsgrej asså...
Käkbettet är ett hjälpmedel för hästen, så den kan ta stöd mot det om det blir trött så den inte slår en kullerbytta och skadar sig sj och andra allvarligt... Eller när man kör lopp med autostart, alltså bakom startbil så vill man inte att hästen ska få ner huvudet under vingen och skada sig... därför är käk obligatorisk när det är autostart... (om jag inte minns helt galet) :angel:

Ja, hela trav-världen är så främmande för mig så jag kan liksom inte förklara det.

Istället för att bli arg, svara på mina frågor och få mig att tycka annorlunda. Detta är som sagt inga fakta, utan helt enkelt mina tankar och funderingar.

Nu har du fått lite åsikter från en föredetta ridmänniska som har selat om till trav och trivs som fisken i vattnet :D
/Jen

knapp.

Jag kommer från grunden från ridsporten, men har nu kommit över och jobbat hos en travtränare ganska länge.

Jag hadde enorma förutfattade meningar om travsporten innan jag kom in i den ordentligt. Just sådant som ni disskuterar här, betten, att dom blöder i munnen, in ridning/körningen ja och massa sådant.

Jag har dock ändrat uppfattning totalt, jag är för båda sidorna. Men jag vill kompromissa lite, ta lite utav det bästa i travvärlden och lite utav det bästa i ridvärlden.

En travare är oftast mer hanterad än vad en ridhäst är. Se bara på tävlingbanorna. En travare som är ute och åker för första gången, han går så snällt in i transporten utan att klaga (det finns självklart undantag), medan en ridhäst tar 20 minuter att lasta, då dom ofta är bortskämda och gör som dom vill.
En travare vet oftast vem som är ledare i flocken, medan en ponny sällan har koll på det. Han är osäker och vet inte vad han ska göra och tar därför tag i ledarrollen, vilket lätt blir fel.

Men jag tror att man borde träna travarna lite mer i ridningen, lägga in mer formarbete för att mjuka upp och streacha (stava?) stela muskler. Bygga lagom med muskler, men absolut inte så det stör det dom är byggda för.

Hmm, väldigt sluddrigt inlägg känns det som.

Jag menade att min fördom var att många gör vad som helst och lite till för att vinna ett lopp, när det är så mycket pengar inblandade.

Nu när det verkar finnas så många travkunniga i tråden så skulle jag vilja få svar på en fråga. :)
Har läst i en del artiklar och hört från veterinärer samt folk som köpt pensionerade travhästar att det finns en del hästar som har trasiga främre kindtänder. Var kommer tandskadorna ifrån?
Vet att när sådant händer inom ridsporten så brukar det handla om att ryttaren ryckt i bettet mot tänderna, är det vad som hänt med de travhästar som har dessa tandproblem, eller är det något annat?
Tack på förhand :)

Håller med dig till fullo, man får ta det bästa från vardera sport för att sedan väva samman det...

Jag är mkt för ridträning och lösgörande ridning på travarna, på så vis blir man starkare, tåligare och mer mjuka...

Jag jobbade hos en gammal travtränare förra sommarn, som var totalt emot ridträning av travhästar..."Dom ska springa för vagn och inte med nån på ryggen" stilen...

Men så hade han en häst som var hade en jävla kapacitet men inte funkade i voltningen...
Så när han var på semester och jag hade hand om träningen sj så passade jag på...
..tänkte jag kunde ge det en chans iaf... hehe... Sagt och gjort, jag började ridträna hästen, i djupsand, lösgörande i paddock osv...
När han kom tillbaka 2 veckor senare så körde han ett jobb med hästen utan en aning om vad som hade hänt dom veckorna han var borta... Han tyckte hästen kändes fin och bestämde sig för att anmäla, en sista chans lixom...
...Hästen kom med i loppet, gjorde en kanoninsats och vann...
En smått förvirrad tränare kom fram till mig efter loppet, "vad du än har gjort under min semester så har du verkligen lyckats... Helt plötsligt så kan ju hästjäveln volta..."
haha, sa jag... Hästen är ridtränad!
Så nu ridtränas alla hans hästar på ett eller annat sätt :)

Kom ifrån tråden lite, men kul att dela med sig av sina erfarenheter :D

men känns det inte som att det är just det fler tränare börjar upptäcka? att ridträning är bra?
mångsidig träning är ju nödvändigt för mänskliga idrottare, så varför inte hos högpresterande travhästar? och för att de ska få varierande träning så de inte tröttnar.

Ridträning är ju typ det enda vi sysslar med så jag är nog lite partisk!!:D
det där med att stretcha håller jag med om.

Jag kom till ett travstall 91, och då reds de flesta hästarna. Vi var väl kanske inte värsta dressyrryttarna, men jag såg eller hörde ingen som var emot ridning.

Jag ska inte kommentera ditt ordval annat än så här.
I stället för okvädningsord kunde du ha kommit med förklaringar och argument för varför travet ser sig tvingade till all denna tvångsutrustning. Men du valde att inte göra det.
Så jag blir inte klokare och du blir det inte heller.

Jag ska upplysa dig om en sak till sist. DU bestämmer inte vem som skriver var. Om man måste vara expert på området/forumet man deltar i, vad gör du på Hästhantering? :smirk:

LIA

KL

Förstod att den här bilden skulle dra uppmärksamheten till sig här på buke..
Sambon visade den igår och suckade över hur djurplågerikåta media är som visar Going kronos med blod i munnen...

han har just gått Prix d´ameriqe (stavning?) i maximalt tempo, fått stopp av framförvarande häst så kusken var tvungen att våldsdra i honom för att undvika enorma skador på kanske tre fyra ekipage.
Att hästen bitit sig i tungan eller fått den klämd i det läget tycker jag är ganska marginellt mot de dödliga som kunde ha uppstått om kusken inte dragit i honom och de kanske sprungit över de framför och gått omkull i en hög...

men sedan håller jag med om attd et finns mycket djurplågeri inom travet just pga att man sitter och kör absolut fullmatade vrålheta hästar och bara har tömmarna att bromsa med. En ryttare kan reglera med vändningar, sits och kan ha en häst i bättre balans energimässigt.
En travare som drar iväg helt blockerad kan få munnen sönderdragen utan att reagera. Men en frisk och mjuk häst, blir inte het är min fasta åsikt! Våra är heta då de är stela och har mest bara skjutkraft och inte kan bära upp sig. Ju mjukare kropp desto mjukare mun och mindre grejor på hästen.
Jag är ganska nöjd då våran går bra med bara en rem under hakan som checkrem i lopp, tredelat bett och är lätt på tömmarna.. Ju mer grejor desto sämre häst.. Även om de springer fort!

KL

Förstod att den här bilden skulle dra uppmärksamheten till sig här på buke..
Sambon visade den igår och suckade över hur djurplågerikåta media är som visar Going kronos med blod i munnen...

han har just gått Prix d´ameriqe (stavning?) i maximalt tempo, fått stopp av framförvarande häst så kusken var tvungen att våldsdra i honom för att undvika enorma skador på kanske tre fyra ekipage.
Att hästen bitit sig i tungan eller fått den klämd i det läget tycker jag är ganska marginellt mot de dödliga som kunde ha uppstått om kusken inte dragit i honom och de kanske sprungit över de framför och gått omkull i en hög...

:bow::bow::bow:

*delvis kl*

Att ett travbett som detta inte skulle skada hästar är inte sant...
Alla bett skapar skador i en hästs mun... speciellt inom travet där hästar ibland vilar sig på det smala bettet.

Min hingst är ett levande bevis på detta, där checkbettet (tror jag det stavas?) har filat ner de första tänderna efter lanerna, genom år av användning av detta smala bett.

Det finns alternativ till detta bett, jag vet att den tränare jag jobbade åt på Mantorp hade ett bettlöst alternativ som satt runt mulen på hästen. Hur pass mycket skada Den gör vet jag inte...
Han körde sin topphäst med detta. Nu har jag tappat namn på både tränare och häst, det börjar vara 6 år sedan...

Sen tycker jag iofs att man inte behöver hoppa på enbart travsporten (om det nu ska hoppas på någon promt), eftersom alla bett är lika onda, om vi ska hårddra det!
Det är ju trotts allt människans hand som avgör hur skarpt det är... och hur stora skador som kommer ske.

Om det nu var så som det stod när jag skummläste, att skadan skedde för att undvika en krock... så ser jag som hästägare hellre att min häst blir sliten i munnen så den börjar blöda... än att den bryter benen när den springer in i ett annat ekipage.

Senast ändrad:

jag tycker nog det verkar mer som om du inte vill lyssna. Många har skrivit hur det ligger till, däribland jag.

det är inte tvångsutrustning, det är säkerhetsutrustning!

*
Min hingst är ett levande bevis på detta, där checkbettet (tror jag det stavas?) har filat ner de första tänderna efter lanerna, genom år av användning av detta smala bett.

.

Jag ska inte säga huruvida du har rätt eller fel, för det vet jag inte, men käkbettet är ju något hästen har på sig en väldigt kort stund. Många kör in dem med käkbett, men då är man i regel extremmjuk i händerna, och de lägger ju inte direkt ner i sakerna i den åldern. Under vuxen ålder kör man ju i stort sett bara fort ibland med käk, och sedan är den på under ett lopp, dvs efter defilering, tills de kommer av banan. Det är inte jättemånga minuter vi talar om.

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama