Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså. Jag måste få fråga, jag har funderat massor kring det här med trav (har knappt någon erfarenhet av det själv). Det första jag tänker på när jag hör ordet trav är "Nej". Ingenting för mig. Ingenting jag skulle utsätta min häst för. Jag erkänner att jag har mycket fördomar vad gäller travet (trots att jag, som sagt, knappt har någon erfarenhet av det..).
Kul att höra dina funderingar. Jag får erkänna att jag tänker likadant när jag hör ordet "ridhäst" eller "halvblod", och trots att jag vet att det är en fördom hos mig så är den djupt rotad.
Jag tycker att alla dessa grejer som stoppas i hästens mun ser väldigt obehagliga ut. T.om. mer obehagliga än "vanliga" betsel.
Jag ser inte att det skulle höra sporten till? Hos de fyra tränare jag har jobbat hos har jag till 99% sett vanliga tvådelade bett, eller gummiklädda raka bett.
Hästarna verkar så heta att de skulle kunna sprängas vilken sekund som helst.
Med något udda undantag har alla hästar jag jobbat med varit coola och högst miljötränade, tillskillnad från de enstaka ridhästar som kommit in på kliniken eller vält i rabatten under elitloppet. Att en häst blir het under ett lopp eller i en loppliknande situation tycker jag är en annan sak.
I travstall nr 1 var alla hästarna ouppfostrade. En fick ägaren hålla fast i underläppen för att den inte skulle bitas. Den bet alltså allt den fick tag i, gärna människor om de fanns inom räckhåll.
Det skulle jag säga är ett hästbeteende och inte ett specifikt travbeteende. De flesta hästar jag har hanterat har varit duktiga på det mesta, och det är nästan ett krav att de är vana vid det mesta, annars går det inte att jobba med dem. En vanlig företeelse som jag stött på är att en del som kommer från ridvärlden tex inte stött på riktiga unghästar tidigare, dvs 1-3 år, utan kallar en häst som är 6-8 år för unghäst. En riktigt ung häst kan säkert upplevas lite bralligare och mer oerfaren, även om jag oftast häpnar över deras lugn.
Ägaren satte sig och rökte i stallet. Hela stallet såg allmänt risigt och smutsigt ut.
Jag vet tränare som i protest ställt in en fortkörning bara för att gången inte varit sopad mellan utselningarna. Rent stall, rena hästar och ren utrustning är en förutsättning för de flesta.
Jag har aldrig sett eller hört något liknande i något ridstall, även om jag är dundersäker på att det finns sådana här även inom ridningen, utan tvekan.
Eftersom jag precis som du, bär på en del fördomar kan jag lova att jag hört så mycket dumheter i ridstall att mina vänner frustat av skratt. (Då menar jag inte hästarna.)
Men samtidigt känns det som att det är i travet "det här" är vanligast.
Jag tycker tvärtom även där. De är någons levebröd och yrke, tillskillnad från tex ponnyn putte som mest rids av en tolvåring som inte ser skillnad på blockhalt och blockchoklad.
Är detta verkligen något man vill? Att ha en häst som inte går att få stopp på om man inte har "rätt grejer" (tränsbett, käkbett och tungband, tror jag det var..)? Ärligt talat förstår jag inte.
Lite konstigt uttryckt av Ouzo tyckte jag, det är ju bara tränsbettet som stoppar hästen av det du räknar upp. (och möjligtvis röstkommando). En shysst travhäst är lika känslig för hjälper som en ridhäst om den blivit shysst inkörd, däremot kan det ju ta en stund att få stopp på något som går i 60 kmh, och det har mer med rörelsekraften att göra.
Nu är jag ju ridmänniska, och jag vill ha samarbetsvilliga, lyckliga hästar som svarar på så minimala hjälper som möjligt, och att få stopp på hästen är verkligen prio nr. 1.
Fast det stämmer ju inte inom ridsporten heller. Man behöver ju inte mer än titta på en hopptävling så ser man att det är rätt rejäla hjälper man använder där, trots att samarbete och lyhördhet verkligen borde vara prio ett när man hoppar hundrafemtio cm och mer. Kika på travet ikväll kl 21.30 och se om du SER någon som du tycker sliter i munnen på hästen.
Ja, hela trav-världen är så främmande för mig så jag kan liksom inte förklara det.
Istället för att bli arg, svara på mina frågor och få mig att tycka annorlunda. Detta är som sagt inga fakta, utan helt enkelt mina tankar och funderingar.
Lite konstigt uttryckt av Ouzo tyckte jag, det är ju bara tränsbettet som stoppar hästen av det du räknar upp. (och möjligtvis röstkommando). En shysst travhäst är lika känslig för hjälper som en ridhäst om den blivit shysst inkörd, däremot kan det ju ta en stund att få stopp på något som går i 60 kmh, och det har mer med rörelsekraften att göra.
Ang. punkten där du skrev om levebröd och yrke. Det faktum att travet har så mycket med pengar att göra, det spelas och folk lever på det, får mig att känna att det nog lätt går överstyr. Dvs. att folk är så inriktade på pengar att de gör allt och lite till för att vinna ett lopp. Det är också en liten fördom.
.
Alltså. Jag måste få fråga, jag har funderat massor kring det här med trav (har knappt någon erfarenhet av det själv). Det första jag tänker på när jag hör ordet trav är "Nej". Ingenting för mig. Ingenting jag skulle utsätta min häst för. Jag erkänner att jag har mycket fördomar vad gäller travet (trots att jag, som sagt, knappt har någon erfarenhet av det..).
Exakt så tänkte jag oxå innan när jag var "ridmänniska"
Men heej, nu tänker jag precis tvärtom efter ett par år inom travet. Nu finns inget annat än trav i mitt liv. (Tävlade ponny på elitnivå i dressyr för inte så många år sen)Skulle aldrig kunna bli "ridmänniska" igen när jag sett alla fördelarna som travet och travhästarna bär med sig...
Besök en travbana, försök få vara med i ett travstall en dag eller två, jag är nästan säker på att du kommer gå därifrån med en helt annan uppfattning
Jag tycker att alla dessa grejer som stoppas i hästens mun ser väldigt obehagliga ut. T.om. mer obehagliga än "vanliga" betsel. Hästarna verkar så heta att de skulle kunna sprängas vilken sekund som helst. Jag har även praktiserat med hästfolk (equiterapeut bl.a.) och då har vi farit ut till travtränare. Jämför det med alla konstiga och hemska bett som ridmänniskor stoppar in i munnen på sina hästar... Och inte glömma, alla hemska hjälptyglar som graman, inspänningar och sånt... Det är nog mer obehagligt än tex ett vanligt körbett som de flesta hästarna går med inom travet...
I travstall nr 1 var alla hästarna ouppfostrade. En fick ägaren hålla fast i underläppen för att den inte skulle bitas. Den bet alltså allt den fick tag i, gärna människor om de fanns inom räckhåll. Ägaren satte sig och rökte i stallet. Hela stallet såg allmänt risigt och smutsigt ut. I travstall nr 2 var i princip alla hästarna ofräscha. Ägaren pratade om att h'n varit in på klinik och sprutat kortison här och sprutat kortison där, sedan kört, hästen blev halt, sprutat här, sprutat där osv. osv. Du har varit i oseriösa travstall, som sagt, försök besöka en seriös tränare än gång, så kommer du upptäcka att det inte finns några mer välmående och välhanterade hästar... Som någon redan har sagt så börjar vi arbeta med våra hästar när dom är 6 månader, och som 1åringar körs dom in... Så våra 1 åringar är betydligt mer hanterade än vad en 3årig ridhäst är som knappt har stått uppbunden på gången..
Fick mig ett gott skratt häromdagen när jag var i stallet och min kompis halvblodssto på 6 år fick veterinärbesök... Hon var stissig och allmänt bråkig när veterinären frågade om det var en unghäst, varpå min kompis svarade; Ja, hon är bara sex!
Jag fick nästan lägga mig dubbelvikt på golvet när jag hörde det... Min sexåring kallar jag för pensionär! haha!
Jag har aldrig sett eller hört något liknande i något ridstall, även om jag är dundersäker på att det finns sådana här även inom ridningen, utan tvekan. Men samtidigt känns det som att det är i travet "det här" är vanligast. Det jag reagerade mest på är att hästarna inte fräscha men de körs ändå. De stall vi var till kan ju ha varit riktiga rysare, och jag säger absolut inte att det ligger till så här i de flesta travstall, det jag säger är att av de erfarenheter jag har, och det man hör, läser och ser, så känner jag bara att jag inte vill ha något med travet att göra.
Kan bara säga såhär, min kompis jobbade i ett hoppstall i tyskland, där hon dagligen fick ta hand om sår efter sporrar, spön och slit i munnen... Så visst förekommer det inom ridsporten oxå! Bara att det inte blir lika uppförstorat...
Inom travet har vi avstängningar och böter om man inte sköter sig och är trevlig och snäll mot sin häst i lopp och så vidare...
Men som exempel, som Ouzo sa: "Men jag frågar dig har du kört en travare och känt hur starka de är? Det är inte skoj när de drar iväg och man inte har rätt grejer på. Rätt svårt att få stopp på en häst som bestämt sig för att sticka. Eller ja om den börjar tävla med sin kompis."
Som en vis människa redan har sagt, det går ganska snabbt i ett lopp, hästarna är taggade som fasiken och älskar oftast det dom gör.. (visst finns det hästar som inte vill springa, och dom får oftast ett par få försök för att sedan tas av banan... och fortsätta sin karriär som avelsmärr, ridhäst, sällskapshäst eller mat) så det kan ta lite tid och få ner hästen från det tempot och för att förhindra att man ska behöva slita de "heta och pullande" hästarna i munnen så kanske man sätter på ett skarpare bett...
Är detta verkligen något man vill? Att ha en häst som inte går att få stopp på om man inte har "rätt grejer" (tränsbett, käkbett och tungband, tror jag det var..)? Ärligt talat förstår jag inte. Nu är jag ju ridmänniska, och jag vill ha samarbetsvilliga, lyckliga hästar som svarar på så minimala hjälper som möjligt, och att få stopp på hästen är verkligen prio nr. 1. Tungbandet används oftast för att hästarna inte ska lägga tungan över bettet, gör dom det och man drar i tömmarna så gör det jävligt ont i munnen på dom och för att dom inte ska svälja tungan och kvävas... en säkerthetsgrej asså...
Käkbettet är ett hjälpmedel för hästen, så den kan ta stöd mot det om det blir trött så den inte slår en kullerbytta och skadar sig sj och andra allvarligt... Eller när man kör lopp med autostart, alltså bakom startbil så vill man inte att hästen ska få ner huvudet under vingen och skada sig... därför är käk obligatorisk när det är autostart... (om jag inte minns helt galet)
Ja, hela trav-världen är så främmande för mig så jag kan liksom inte förklara det.
Istället för att bli arg, svara på mina frågor och få mig att tycka annorlunda. Detta är som sagt inga fakta, utan helt enkelt mina tankar och funderingar.
KL
Förstod att den här bilden skulle dra uppmärksamheten till sig här på buke..
Sambon visade den igår och suckade över hur djurplågerikåta media är som visar Going kronos med blod i munnen...
han har just gått Prix d´ameriqe (stavning?) i maximalt tempo, fått stopp av framförvarande häst så kusken var tvungen att våldsdra i honom för att undvika enorma skador på kanske tre fyra ekipage.
Att hästen bitit sig i tungan eller fått den klämd i det läget tycker jag är ganska marginellt mot de dödliga som kunde ha uppstått om kusken inte dragit i honom och de kanske sprungit över de framför och gått omkull i en hög...
*
Min hingst är ett levande bevis på detta, där checkbettet (tror jag det stavas?) har filat ner de första tänderna efter lanerna, genom år av användning av detta smala bett.
.