Är sådan här betsling ok?

Sv: Är sådan här betsling ok?

mm, jag tänkte samma sak.....
och kommer inte checkbetet bakom främre tandraden?

fast jag har nästan bara varit med om inkörning med kindstropp. men alla gör givetvis olika :)

fast jag vet en som träningskör med tungband, slaggjord och käk, trots att han har världens snällaste häst som aldrig skulle göra något..

ett korkat inlägg, enligt mig.

de som inte kan nåt om trav har ingen anledning att posta inlägg om detta öht.
det är som om jag skulle säga nåt om western, för det kan jag inte ett jäkla skit om.

en häst som inte vill gå på travet visar detta i ett tidigt skede, och det finns väl ingen som startar en häst som inte vill sringa, då blir det inga pengar.

trav är en lite annan sport än "annan körning" . travhästen är gjord för att prestera max, och de har även "huvud" som gör att de vill det. och som du (förhoppningsvis) vet så är det inte lätt att säga emot 500 kilo som är starkare än dig att den inte får.

det finns många regler om vad man inte får ha för betsel inom travet.
vilket är då värst: man har ett två eller tredelat bett, checkbett och tungband (som hindrar att hästen sväljer tungan och kväver sig, eller lägger den över bettet- blir svårstyrd och orsakar olycka)
eller att man tar ett pessoabet, kedjebett, osv som är tillåtna inom ridsporten?

och förresten, det är inte "naturligt" för hästen att ha ryttare på ryggen heller.

nu har inte ja läst igenom hela tråden för de ids ja inte men hoppas den inte hammnar helt åt helvete nu xD

kedjebett är itne tillåtna i alla "ridsporter".. och sen rent almänt så e ja itne jä'tte insatt i trav.. men vrf har man uppkäkning på dom?? enligt mej är de avancerat djurplågeri men om nån har en bra förklaraing till det så kna jaju alltid ändra mej:smirk:

Förklaringar till uppchecken finns på flera ställen i tråden, om det går bra att läsa igenom den?

Är inspänningar eller gummisnodd också avancerat djurplågeri? Det är ju också hjälpmedel som förflyttar huvudets position?

Vad menar du med kedjebett förresten? Var är kedjan?

hmm de stall jag jobbat i har alltid haft käk, oavsett om de tränat lungt hemma eller kört hårt/tävlat.

Slaggjord är väll ändå en bra säkerhet? Som inte stör så länge hästen inte slår?

Iallafall så vet jag itne om de hästar som får tandskador av det smala bettet har inkorrekt anpassade sådana? Iallafall så har Max tänder, de första uppåt sett från lanerna, blivit nerskavda av detta bett, Alt. möjligen av det vanliga bettet...

Nerskavda är de iallafall och det är itne på naturlig väg, de är nerskavda nästan till tandköttet...

Klart det är kul att tjäna pengar. MEN om är ute efter att bli rik ska man inte skaffa travhäst. Runt 90% av hästarna går med förlust.
Glöm sen inte bort att travsporten finansierar mycket inom hästverksamheten i övrigt idag.
Inget trav-inga ATGklinker för att ta ett exempel.

Klart det är kul att tjäna pengar. MEN om är ute efter att bli rik ska man inte skaffa travhäst. Runt 90% av hästarna går med förlust.
Glöm sen inte bort att travsporten finansierar mycket inom hästverksamheten i övrigt idag.
Inget trav-inga ATGklinker för att ta ett exempel.

Just detta är faktiskt viktigt att få fram. Min man och jag har travhästar (KBL) MEN jag är ridinstruktör i botten och rider min ridhäst i både dressyr och hoppning + FT.
Alla är vi olika i träningsfilosofi ang våra trav/ridhästar. Jag har gjort som så att jag tränar alla lika oavsett disciplinen.
Att få pengar på travsporten är få förunnat, vi har t.ex inte haft en starthäst på 10 år! Vi brukar säga som så att skulle man mot förmodan få en häst till start är bara det fantastiskt! Skulle de dessutom få "matlappen" är man själaglad, ett bidrag till fodret!
En travhäst är svår att försäkra (tänker då främst på benen) detta innebär att när vi tar dem till kliniken så har vi höga veterinärkostnader som försäkringsbolagen inte ersätter.

Ang travbettet... Ni som inte sett ett på riktigt, titta på det! Jämför med att vanligt tränsbett för ridhästar, travbettet är lite plattare medans tränsbetten är runda. Personligen tycker jag att travbetten ligger bättre och mer stilla i munnen! Det har hänt att jag kommit på dressyrträningar på ridklubben med travbett på hästen just för att hästen trivs bra på det. Jag har fått knepiga blickar men ingen har varit intresserad av att veta varför jag använt det.

Sedan kan man ju lägga till att som tidigare sagts att travisarna påbörjas tidigare i allmän hantering, utsätts för lastbilar, plogbilar, traktorer som sladdar travbanan och detta utan krusiduller. Min ridhäst kan flippa för vad som helst i fordonsväg och han är 6 år och anses vara unghäst, alltså ska det anses OK med ett sådant beteende för han "är ju så ung". Vår två-åring är helcool och brysr sig inte om när traktorn sladdar bredvid oss när vi tömkör honom på banan inför kommande inkörning.

Nu har jag svamlat och svamlat, hoppas att alla förstod att våra olika sporter är så olika och fördomar finns överallt.

Min fördom är mot galoppsporten t.ex.!

Vad menar du med kedjebett förresten? Var är kedjan?

jag tänkte mer på
57200905_1.jpg

är nog inte så sköna att ha i munnen.
sen finns det ju hur många sjuka bett som helst som inte borde finns, enligt mig.

jag tänkte mer på
57200905_1.jpg

är nog inte så sköna att ha i munnen.
sen finns det ju hur många sjuka bett som helst som inte borde finns, enligt mig.

Jag red vår halvblodsvalack på ett sådant bett i skogen, inga problem alls....Han hade inte ont av det....Däremot blev det en ständig dragkanp mellan oss om jag red på vanligt bett i skogen....

Bettet kallas för kulbett och har flera brytpunkter....Dock tycker jag att man rider väldigt försiktigt och kollar av hur hästen reagerar på detta bett innan man använder det fullt ut....

//Domino_s

Har de kört långsamt, med hästar över 1,5 år med käk?? Nä?

Jag förstår inte vad du menar? :confused: Är det en fråga eller ett påstående?

Jag har jobbat på travstall och jag har haft ridhästar i travstall.

Det stall jag haft ridhästar i gick hästarna konstant med detta extrabett och en slaggjord. (sistnämda kan jag tycka är en bra säkerhetsdetalj eftersom den så vitt jag vet inte stör hästen eller skadar den, så länge den inte sparkar).
De hästarna som var i stallet mellan 5-9 år (ungefär, gör nu en uppskattning).
De gick i alla lägen med extrabettet. Oavsett om de skulle ut och travas lungt, elle rom de skulle tränas fort i skogen/på banan.

Samma sak med stallet på mantorp. Det var iof mestadels unghästar som just körts in.
Alla gick dagligen med tungband och check/käk.

Även ett "äldre" tävlingssto, som tävlade och vann ofta.
Hon var över 1,5 år (närmare 4-5 tror jag).
Fanns fler hästar i den åldern i stallet som de körde med check/käkbett.

(någon som kan ge mig den korrekta stavningen på käk/check?)

Man tävlar inte i trav för kul(Inte på högre nivåer iaf) utan för att man vill vinna pengar...

VAD vet du om det?

Jag tror nog inte en tårögd hästägare som står i vinnarcirkeln efter ett större lopp har en tanke på att hästen tjänat pengar, utan att äran och upplevelsen är det viktiga.

det finns ju hästägare som köper en häst och slänger in den hos en proffstränare och aldrig ser hästen, de är nästan bara ute efter pengar.
sen finns det ju såna som vi, som gladeligen åker 30 mil enkel resa till en bana där hästen galopperar och tappar allt, men som ändå går ett bra jobb långt bak i spåren och så är det det vi minns när vi sitter i bilen hem kl 24 en tisdags kväll.

jag har travet som hobby, blir det en mapeng är det bara bonus.

Min gamla travare hade olika tungfelsbett o dyligt när han tävlade, han var visst både väldigt sårig och ärrig. Förra ägaren bytte till rakt äppelbett då hon köpte honom. Han är pensionerad nu, rids fortfarande med äppelbett och gapar villigt då jag håller fram tränset. Han är inte hård i munnen.

Jag har hört om andra hästar som kommit från samma tränare och sett ut på samma vis (både utmärglade och fula i munnen), och det är ju jätte, jätte tråkigt.

Min erfarenhet av travtränare annars (men jag är inte alls hemmastadd i travvärlden) är att de använder den utrustning som funkar bäst för häst och kusk. De tränare jag pratat med har varit lyhörda för olika metoder (mycket mer lyhörda än de "ridmänniskor" jag mött genom åren), för hästens skull. De flesta travhästar älskar ju vad de gör, precis som hopphästar:)

nån som läst ronden här idag av oss travfolk? Going blöder redan i munnen när Ludde & Westholm "byter" av varandra. Har jag fattat fel eller menar Ludde att han bet sig när han tog i hästen i alla omstarter?

Jag har selat åtskilliga hundratalet travare. Ingen har någonsin krånglat med att betsla.

De flesta travare jag träffat har varit bra att betsla. Min är dock den första jag sett stå och gapa. Glömde nämna att förra ägaren (som bytte till rakt äpplebett) också är travtränare.

Jag kollade bara igenom ronden snabbt men tror att det är mkt möjligt att going lyckats bita sig redan vid alla omstarter, för det är ju som sagt lite smått kaos med massa omstarter osv.. hehe!

De flesta travare jag träffat har varit bra att betsla. Min är dock den första jag sett stå och gapa. Glömde nämna att förra ägaren (som bytte till rakt äpplebett) också är travtränare.

Jag har en pensionerad travare som ridhäst. När han ska tränsas gapar han så fort jag tar i tränset - och så stort att han nästan sväljer hela tränset :). Det gäller att vara snabb med att hålla undan käkrem och tyglar annars åker de också in i munnen. Han älskar att jobba. Och när han varit extra duktig på träningar så låter jag honom springa på i traven (ute). Jag ställer mig upp och släpper fram tyglarna som signal. Och då går det undan (säkert inget mot en travare på banan, men ändå). :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama