Sv: Är sådan här betsling ok?
Klart det är kul att tjäna pengar. MEN om är ute efter att bli rik ska man inte skaffa travhäst. Runt 90% av hästarna går med förlust.
Glöm sen inte bort att travsporten finansierar mycket inom hästverksamheten i övrigt idag.
Inget trav-inga ATGklinker för att ta ett exempel.
Just detta är faktiskt viktigt att få fram. Min man och jag har travhästar (KBL) MEN jag är ridinstruktör i botten och rider min ridhäst i både dressyr och hoppning + FT.
Alla är vi olika i träningsfilosofi ang våra trav/ridhästar. Jag har gjort som så att jag tränar alla lika oavsett disciplinen.
Att få pengar på travsporten är få förunnat, vi har t.ex inte haft en starthäst på 10 år! Vi brukar säga som så att skulle man mot förmodan få en häst till start är bara det fantastiskt! Skulle de dessutom få "matlappen" är man själaglad, ett bidrag till fodret!
En travhäst är svår att försäkra (tänker då främst på benen) detta innebär att när vi tar dem till kliniken så har vi höga veterinärkostnader som försäkringsbolagen inte ersätter.
Ang travbettet... Ni som inte sett ett på riktigt, titta på det! Jämför med att vanligt tränsbett för ridhästar, travbettet är lite plattare medans tränsbetten är runda. Personligen tycker jag att travbetten ligger bättre och mer stilla i munnen! Det har hänt att jag kommit på dressyrträningar på ridklubben med travbett på hästen just för att hästen trivs bra på det. Jag har fått knepiga blickar men ingen har varit intresserad av att veta varför jag använt det.
Sedan kan man ju lägga till att som tidigare sagts att travisarna påbörjas tidigare i allmän hantering, utsätts för lastbilar, plogbilar, traktorer som sladdar travbanan och detta utan krusiduller. Min ridhäst kan flippa för vad som helst i fordonsväg och han är 6 år och anses vara unghäst, alltså ska det anses OK med ett sådant beteende för han "är ju så ung". Vår två-åring är helcool och brysr sig inte om när traktorn sladdar bredvid oss när vi tömkör honom på banan inför kommande inkörning.
Nu har jag svamlat och svamlat, hoppas att alla förstod att våra olika sporter är så olika och fördomar finns överallt.
Min fördom är mot galoppsporten t.ex.!