Sv: Är sådan här betsling ok?
Hej! Läst mycket men kanske inte allt, det finns många åsikter och erfarenheter i frågan.
Jobbar själv för en travtränare men har innan dess hållit på blandat. Värst måste väl ändå ridskolehästarna ha det? (Personlig åsikt.)
Alla brancher inom hästverksamheten har både rötägg och riktiga hjältar, det borde ingen kunna säga något annat om, eller hur?
Hos oss tycker jag det är rätt så bra faktiskt. Vi har väldigt varierad träning. Alla som är tillräckligt gamla och starka ridtränas. Vi rider oftast minst halva passet rätt ut i skogen och kliver runt där för att gymnastisera. De flesta går galoppträning regelbundet också. Då är vi långt från de vanliga träningsslingorna. Vi har inga hästar som är "less" livet som travhäst. För att bryta mönstret och få dem att lyssna och INTE ligga på samt lära sig att huvudet inte ska vara uppe i grantopparna rider vi de flesta med jaktbett. Några går på hackamore regelbundet.
När vi kör använder vi aldrig käk utom banjobb (förberedande inför tävling t.ex.) och tävling. De hästar som inte gillar käk får ha den så lång att de inte störs av den. Somliga har kortare för att de behöver den. Det är mest för att hästen ska balansera upp sig maximalt, just för den hästen, vi använder käk. Tungband används som säkerhetsåtgärd samtidigt så inte tungan hamnar fel och kväver. Vid just lopp ska de flesta hästar ligga på lite så att de får hjälp med balansen, men det gäller så klart inte alla. Hemma vill jag absolut inte ha hästar som ligger på (utom om de är pigga för stunden) eftersom de som gör det oftast gör det för att de är stela och smiter undan att jobba med hela kroppen genom att hänga i bettet. Man vill ju att de ska kunna bära sig själva. Dessutom får de ju spänningar av att ligga på.
Tungband är kanske det enda jag skulle kunna tycka att hästarna inte skulle behöva. Men alternativet -stänga igen munnen helt är inte bättre då de behöver kunna få luft också i loppen. Galoppen har särskilda bett och ibland ett elastiskt band (rätta mig om jag har fel) som gör att bettet stannar uppe i gommen även om hästen gapar.
Det är ju så att det är lite stereotypt i alla brancherna. Alla vet ju hur det kan vara. Den branchen är snobbig, den är det, den är bondig.. Så det är ju inte säkert en travtränare använder saker från galoppbranchen även om den skulle vara bättre. Men det fungerar ju lika åt alla håll, eller hur? Det tråkiga är att det är hästarna som sitter emellan. Och det är ju oavsett branch samma djur vi alla jobbar med. De fungerar precis likadant allihop!
Angående pengar i travet förresten.. Om den häst jag har hand om vinner 100 000kr får jag ändå bara mina 200 kr för den tävlingen. Surt va'? Ägaren och tränaren/kusken får sitt men hästskötaren får inte en krona i skillnad. Vi som jobbar jobbar för att vi tycker det är kul och för att vi gillar hästarna. Pengarna ser vi inte mycket av.
/Katrin